Oud 20-02-2006, 20:49
Naru
Avatar van Naru
Naru is offline
Vandaag heb ik een wortelkanaalbehandeling bij de tandarts gehad, omdat mn kies ontstoken is. Het heeft mij zo gigantisch zeer gedaan, lag gewoon te huilen in de stoel. Nu is het wel zo dat ik heel bang ben voor de tandarts en in superspanning zat.
Ik had twee verdovingsprikken gehad. Later bleek dat dat niet genoeg was en kreeg ik er nog 2 IN mn wortels
Nu moet ik volgende week terugkomen, want hij wilde het niet in een keer doen


Hoe zijn jullie ervaringen met wortelkanaalbehandelingen?
Met citaat reageren
Oud 20-02-2006, 21:10
Somebody Special
Avatar van Somebody Special
Somebody Special is offline
Ik heb er 2 gehad, 1 aan een dode tand (ja vreemd I know).Beide niets van gemerkt, alleen de prikken bij de tandarts zijn geen pretje verder eigenlijk nooit zo'n last.
Had een hoop enge verhalen over vreselijke pijn gehoord maar is me dus 100% meegevallen.
__________________
Beagles hebben oren maar kunnen niet horen
Met citaat reageren
Oud 20-02-2006, 22:13
Estar
Estar is offline
Ik heb een wortelkanaal behandeling gehad, nadat ik een ongeval had gehad en een knal tegen mijn hoofd heb gehad.
Daardoor heb ik 2 tanden gehad dat is gaan ontsteken omdat de zenuw afgestorven was.

Ik heb hiervoor geen verdoving gehad, omdat de zenuw toch dood was.
De eerste behandeling had ik ook gejodeld toen ze anti biotica in mijn tand spootte, na 2 dagen was ik weer een beetje bijgekomen want ik voelde me echt beroerd.

De 2e behandeling is zodat de ontsteking weg kon trekken.Bij de ene tand deed dit helemaal geen pijn.
Bij de andere deed het ontzettend pijn, omdat er chloor door spoot, tot buiten de wortel, dat deed even erg zeer.

Daarna geen last meer gehad.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 00:06
Verwijderd
Citaat:
Somebody Special schreef op 20-02-2006 @ 22:10 :
Ik heb er 2 gehad, 1 aan een dode tand (ja vreemd I know).Beide niets van gemerkt, alleen de prikken bij de tandarts zijn geen pretje verder eigenlijk nooit zo'n last.
Had een hoop enge verhalen over vreselijke pijn gehoord maar is me dus 100% meegevallen.
Ik dus 1.. en ook dood zeg maar. Het viel allemaal goed mee, had verwacht dat het meer pijn deed. De ochtend erop alleen moeilijk kunnen bijten, meer niet.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 02:53
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Als ik dit zo lees, kun je beter een coloscopie ondergaan, dan een wortelkanaal behandeling!
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 10:56
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
Ik laat nog liever al mijn tanden verwijderen in ruil voor een kunstgebit dan dat ik zo'n walgelijke behandeling moet ondergaan.
__________________
Why doesn't George R.R. Martin use Twitter? Because he killed all 140 characters.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 11:12
Verwijderd
Ik heb 1 wortelkanaal behandeling gehad.
Omdat de tand ontstoken was heeft de tandarts de tand eerst open geboord (wel met verdoving, maar deed toch erg veel pijn omdat de verdoving nooit goed helpt als je een ontsteking hebt). Daar heeft hij antibiotica (denk tenminsten dat het dat was) in gespoten en toen gesloten met een noodvulling. Dit deed ook vooral weer erg veel pijn toen de verdoving weg begon te trekken, en daar heb ik denk ik een dag of twee last van gehad.

Na ongeveer een week moest ik terug komen voor de wortelkanaal behandeling. Omdat de ontsteking nu weg was getrokken hielp de verdoving goed. Kan me niet meer herinneren dat het heel erg veel pijn deed. Het deed erg pijn toen ik weer thuis was en de verdoving weg begon te trekken.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 11:16
Somebody Special
Avatar van Somebody Special
Somebody Special is offline
Citaat:
Cornel schreef op 21-02-2006 @ 03:53 :
Als ik dit zo lees, kun je beter een coloscopie ondergaan, dan een wortelkanaal behandeling!
Nou echt niet he, ik laat nog liver in al mijn tanden een wortelkanaalbehandeling doen dan dat er een slang in m'n poeperd gestoken word
__________________
Beagles hebben oren maar kunnen niet horen
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 11:21
Konijn
Avatar van Konijn
Konijn is offline
Heb ik ook 2x gehad, dode tanden. Pijnlijke spuiten inderdaad, maar verder viel het wel mee (ging thuis wel weer gigantisch zeer doen nadat de verdoving uit was gewerkt).
Het is zeker geen pretje, maar ik vond de behandeling op zich wel te doen..
__________________
Keep on rockin'
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 11:28
Verwijderd
Ik heb ook één wortelkanaalbehandeling ondergaan en dat was écht niet prettig . Ik moest op een zondag heen omdat ik de pijn niet meer trok en toen moest ik dus naar een andere tandarts dan mijn eigen.. Die heeft toen eerst zonder verdoving een gat in m'n tand geboord, de boel met een soort van schrapertje/ragertje van binnen schoongeschraapt en dat deed echt afschuwelijk veel pijn. Ik schijn ook nog eens bizar lange wortelkanalen te hebben, dus dat moest helemaal tot bovenin .

Daarna heeft hij het inderdaad volgespoten met antibiotica o.i.d. en daarna met een watje afgesloten. Dat watje was er na één dag al uit en toen sijpelde die vloeistof (smerig!) constant m'n mond in... Week later kon ik bij m'n eigen tandarts terecht, die heeft mét verdoving (godzijdank) de boel nog een keer schoongeschraapt en toen het gat weer dichtgeplakt. Pijn was toen bij mij na een dag al wel weg .

Ik miep niet snel, maar dit hoef ik écht niet nog een keer mee te maken .
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 12:25
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
1x een wortelkanaalbehandeling gehad. De tand was dood, dus kreeg geen verdoving. Was wel een geduw en getrek, niet zo prettig, maar gelukkig had ik geen pijn. Af en toe voelde ik even iets pijnlijks, maar was niet echt erg. Gelukig maar, want het lijkt me niet echt een pretje als m'n zenuw niet dood was geweest.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 14:25
Lo_Siento
Avatar van Lo_Siento
Lo_Siento is offline
Ik heb 2 keer een wortelkanaalbehandeling ondergaan aan dezelfde kies door een foutje van mijn tandarts. Eerste keer was al drama heb lopen gillen in de stoel maar hij wou me geen verdoving geven omdat hij zei dat m'n kies al dood was. 6 jaar later bleek dat hij het niet goed had gedaan en nu moest het een paar maanden geleden overnieuw. Drama drama en nog een drama, heb gewoon lopen huilen van de pijn en toen pas wou hij mij een verdoving geven. Ga echt noooooooooooooit weer naar die man toe. Heb er echt geen leuke ervaringen mee.
__________________
Let that miracle happen
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 14:41
Iduna
Avatar van Iduna
Iduna is offline
Ik heb er volgens mij nog geen moeten doorstaan, maar hoor er weleens verhalen over. Maar wat is het eigenlijk? Wat doet je tandarts dan?
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 18:36
Verwijderd
Citaat:
*Juliah* schreef op 21-02-2006 @ 15:41 :
Maar wat is het eigenlijk? Wat doet je tandarts dan?
Zoals je weet bestaan tanden uit een gedeelte dat zichtbaar is boven de kaak en daaronder een aantal 'wortels':



bij een wortelkanaalbehandeling wordt de kies 'opengemaakt' (de bovenkant en/of eventuele al aanwezige vullingen wordt weggeboord) zodat de tandarts in de kies kan. Met een aantal instrumenten wordt dan bacteriën/ontstekingsvloeistof/etc. die in de wortels aanwezig is eruitgeschraapt. Als dat gebeurd is, worden de wortels weer dichtgestopt met vulmateriaal, zodat de wortel niet nogmaals ontstoken kan raken. Vervolgens wordt ook de kies weer dichtgemaakt.

Waarom een wortelkanaalbehandeling zo pijnlijk is, zie je op dat plaatje; vanwege de zenuwen. Een onverdoofde zenuwbehandeling is onuitstaanbaar pijnlijk, dus elke tandarts zal dat verdoven zodat het tenminste wat minder pijn doet. Als je zoals ik (want dat was de openingsvraag) alleen wortelkanaalbehandelingen hebt in kiezen waarvan de zenuwen al dood zijn, dan merk je dus niet zoveel van zo'n behandeling, hooguit de 'algemene' kaak- en tandpijn omdat er toch flink wat in omgewrikt wordt, maar geen echte zenuwpijn.

De 'extreme' variant van de wortelkanaalbehandeling is de zgn. apex-ressectie. Daarbij wordt van buitenaf, dus dmv. wegsnijden van het vlees, de opening van de wortel aan de onderkant schoongemaakt en dichtgemaakt en wordt de hele onderkant van de wortel aan de buitenkant voorzien van een beschermend laagje. Maar dat kan een tandarts meestal niet zelf, daarvoor moet je naar de kaakchirurg.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2006, 20:46
Meadow
Avatar van Meadow
Meadow is offline
Mijn tanden en kiezen zijn extreem ongevoelig, en ik heb serieus een wortelkanaal behandeling gehad zonder verdoving, en nee ik vloog niet tegen het plavond. Het deed zeer, maar ik had het er van harte voor over, want ik vodn verdovingen nog naarder. Sinds dien is er ook een hele zooi getrokken, en dan moet je wel verdoven, dus kan er nu iets beter tegen, mijn naaldangst gaat langzaam over...

Mjah, mijn gebit is een ramp, en dan raak je er wel aan gewend, misschien eerder iets doen aan je tandarts angst?
__________________
All credibility, all good conscience, all evidence of truth come only from the senses. - Friedrich Nietzsche
Met citaat reageren
Oud 22-02-2006, 20:50
Iduna
Avatar van Iduna
Iduna is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-02-2006 @ 19:36 :
knip
Bedankt voor de uitleg. Het klonk al niet aangenaam en zo te lezen is het ook verre van prettig.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2006, 21:06
Verwijderd
niets van gevoeld
Met citaat reageren
Oud 22-02-2006, 23:41
Verwijderd
maar mn tand was al dood en ik heb eerst antibioticakuur gehad voor de ontsteking
Met citaat reageren
Oud 23-02-2006, 00:16
Verwijderd
Citaat:
*Juliah* schreef op 22-02-2006 @ 21:50 :
Bedankt voor de uitleg. Het klonk al niet aangenaam en zo te lezen is het ook verre van prettig.
Nouja, zoals je ook hier kunt lezen lopen de ervaringen enorm uiteen. Er zijn mensen die er heel veel last van hebben gehad maar ikzelf bijvoorbeeld heb bij drie kiezen een wortelkanaalbehandeling ondergaan en heb nergens iets van gevoeld, hooguit wat stress die na een dagje over was.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2006, 00:26
Verwijderd
Ik heb eens een wortelkanaalbehandeling gehad en ik was er alleen maar blij mee.

Op het moment dat de druk van de ontsteking werd gehaald was ik echt geweldig blij. Natuurlijk was het even pijnlijk, zelfs met verdoving maar dat had ik er graag voor over.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2006, 23:02
Verwijderd
2 jaar geleden tijdens een waterpolo-wedstrijd ben ik tegen de kant van het zwembad opgezwommen. Hierdoor zijn toen allebei mijn voortanden voor de helft afgebroken. De tandarts heeft er toen gelijk met een soort porselein stukje ervoor kunnen zorgen dat er bijna niets van te zien was. Maar een half jaar later werd ik 's ochtends vroeg wakker met verschrikkelijke tandpijn. Ik ben toen 's avond naar de huisartsenpost gegaan omdat de pijn echt ondraaglijk was. Ze dachten daar dat mijn wortel waarschijnlijk ontstoken was geraakt als gevolg van de klap die ik een jaar daarvoor had gehad. De volgende dag bij de tandarts kreeg ik te horen dat ik 's middags terug kon komen voor een wortelkanaalbehandeling.
De tandarts heeft toen met een ijswatje gekeken of er nog gevoel in de tand zat en dat was dus niet het geval. De zenuw was dus dood, is gaan rotten en kon die viezigheid niet kwijt waardoor al die pijn uiteindelijk is ontstaan. De tandarts heeft toen zonder verdoving een gat in mijn tand geboord, dit was zover ik me kan herinneren compleet pijnloos. Vervolgens draaide hij er een soort schroefje ter grote van een tandenstoker, voor een gedeelte in het geboorde gat en trok die er dan weer uit. Hierdoor werd de vuiligheid uit de gat gehaald. Ik weet nog wel dat ik dit afschuwelijk vond. De bloedvaatjes die door de tand lopen waren niet dood en de kleine zenuwen die daar in de buurt zaten, zorgden ervoor dat het verschrikklijk pijnlijk was. Nadat dat klaar was heeft hij het opgevuld en kon ik een week later terugkomen om nogmaals alles helemaal schoon te laten maken door middel van dat 'schroefje'. Het is nu al weer een tijd geleden en heb nergens last van. Al met al viel de wortelkanaalbehandeling reuze mee.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2006, 01:48
Verwijderd
Die 'schroefjes' zijn om precies te zijn kleine vijltjes, die per stuk verpakt zijn om ze steriel te houden en die eenmalig gebruikt kunnen worden. Er zit een beetje ruw oppervlak op zodat de wortelkanalen worden schoongeschraapt.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2006, 10:47
Madgirl
Avatar van Madgirl
Madgirl is offline
Toevallig heb ik een paar weken geleden een wortelbehandeling gehad. Dit was omdat ik kennelijk ooit een klap tegen me tand heb gehad, waardoor de zenuw is doodgegaan, en is gaan ontsteken.

Ik werd met één prikje verdoofd, voor de verdoving was ik zelfs al bang.. Maar eigenlijk viel alles me 100% mee. Ik had tijdens de hele behandeling eigenlijk niks gevoeld. Maar ik had te vroeg gejuigd want ik werd om 4 uur die nacht wakker met vreselijke pijn. Maar de tandarts had me 9x zakjes gegeven van 600mg Ibuprofen, en die hielpen wel. Een paar dagen daarna bleef die pijn wel weg.

Daarna moest ik elke maandag terug komen om hem tijdelijk te vullen, en vorige maandag om bleekspul erin te doen. Als het goed is wordt hij komende maandag voorgoed gevuld.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2006, 13:03
wup
wup is offline
Toen ik 10 was, ongelukje met mijn voortand gehad. Weet nog precies hoe het voelde, en als ik ooit weer moet, mogen ze me eerst in coma slaan. Heb enorm lopen janken, en de hand van mijn moeder fijngeknepen ( maar ik was 10... dus dat mocht).
Ben sindsdien wel erg bang voor tandartsen. Kerel vertelde me ook dat ik er niets van zou voelen. De ass..

O ja, 8 jaar later is de boel in de wortelpunt ofzo gaan ontsteken omdat mijn tand nog niet was uitgegroeid op het moment van de behandeling. Dikke bult boven mijn tand. Kaakchirurg heeft toen een wortelpuntbehandeling uitgevoerd, wat me stukken beter beviel dan die wortelkanaalbehandeling. Niets van gevoeld, maar was wel erg bang..(moest er zelfs van huilen )
Met citaat reageren
Oud 25-02-2006, 13:07
Verwijderd
Ik las het vandaag nog in de krant: rokers krijgen vaker last van hun wortelkanaal (70% meer kans IIRC).
Met citaat reageren
Oud 25-02-2006, 18:54
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 25-02-2006 @ 02:48 :
Die 'schroefjes' zijn om precies te zijn kleine vijltjes, die per stuk verpakt zijn om ze steriel te houden en die eenmalig gebruikt kunnen worden. Er zit een beetje ruw oppervlak op zodat de wortelkanalen worden schoongeschraapt.
Je hebt helemaal gelijk! En ik krijg er nog steeds de rillingen van als ik er aan terugdenk !!!
Met citaat reageren
Oud 25-02-2006, 19:43
Verwijderd
Huhu ja, heerlijke materie dit
Met citaat reageren
Oud 25-02-2006, 21:01
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
nare man schreef op 25-02-2006 @ 20:43 :
Huhu ja, heerlijke materie dit
Jij had beter voor tandarts kunnen studeren ipv advocaat.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2006, 22:57
Verwijderd
Nah, ik trouw wel gewoon een meisje dat tandheelkunde of geneeskunde heeft gestudeerd, kom ik alsnog aan mijn trekken
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 18:44
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
Voor mensen die heel erg bang zijn voor de tandarts in het algemeen en wortelkanaalbehandelingen in het bijzonder, is er natuurlijk de Narcose Tandarts

http://www.narcosetandarts.nl/
__________________
Why doesn't George R.R. Martin use Twitter? Because he killed all 140 characters.
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid dringend!! kies laten trekken, alcohol drinken??
Lyouknow
9 02-04-2011 21:18
Lichaam & Gezondheid Domme vraag, maar hoe ziet een gaatje eruit?
Lynn
27 06-12-2005 14:44
Lichaam & Gezondheid Halve wortelkanaal-behandeling...
Een Tweeling
9 02-07-2005 08:42
Lichaam & Gezondheid bang voor de tandarts
poetic_tragedy
32 27-02-2005 01:25
Lichaam & Gezondheid Verdoving bij de tandarrrrts?
Sartre
48 07-01-2005 18:43
Lichaam & Gezondheid Vraagje over tandarts verdoving
Eend
13 27-07-2004 23:02


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:53.