Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-08-2006, 17:36
Halflight
Avatar van Halflight
Halflight is offline
Ik had een vraag, weet niet zeker of hij hier thuishoort, maar anders kan hij gerust verplaatst worden.

Ik heb een druk leven. School, laatste jaren gymnasium en daarnaast werk ik bij de AH en zit ik bij een theatergroep die veel speelt, optreedt etcetera. Ik ben veel weg van huis en heb daarnaast ook een druk sociaal leven dat ik moet onderhouden.

Nou heb ik best hier en daar wat dode uurtjes over dat ik gewoon thuis ben en weinig tot geen verplichtingen heb die best in een uurtje gedaan kunnen worden.

Naar mijn inzicht moet ik deze tijd gebruiken om even effectief uit te rusten, maar ik zou niet weten hoe. Ik wil gewoon mijn hoofd even leeg, fysiek weer wat opladen (ik vlieg van hot naar her) en weer wat nieuwe energie krijgen. Maar in plaats van hier iets voor te doen/laten ga ik haast gefrustreerd uren achter de computer zitten en andere stressverhogende dingen doen.

Iemand ervaring hiermee of tips hoe ik 'effectief' mijn tijd kan pakken om uit te rusten?BVD
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-08-2006, 17:40
Verwijderd
Als je 's nachts wel genoeg slaap krijgt is mediteren misschien iets, heb ik alleen geen ervaring mee.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2006, 17:46
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Snees schreef op 23-08-2006 @ 18:40 :
Als je 's nachts wel genoeg slaap krijgt is mediteren misschien iets, heb ik alleen geen ervaring mee.
Meditatie en yoga was het eerste wat ook bij mij opkwam.

Ik lees niet dat je je moe voelt, alleen dat een heel bezig persoon bent. Sommige mensen krijgen ook juist energie van alle activiteiten die ze ondernemen.
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2006, 18:03
Anne1988
Anne1988 is offline
Misschien kun je gaan lezen als je dat leuk vind? Dat is wel een goede manier om tot rust te komen.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2006, 18:12
Al Murphy
Avatar van Al Murphy
Al Murphy is offline
Een siesta in de namiddag kan erg veel deugd doen.
__________________
Let's fantasize a revolution
Met citaat reageren
Oud 23-08-2006, 18:14
allbecauseofyou
allbecauseofyou is offline
Hardlopen, daar word ik altijd rustig van, maar je rust er fysiek niet door uit natuurlijk. Of echt een boek lezen, niet een tijdschriftje, dat helpt voor mij ook altijd wel. Jongleren is goed om tot rust te komen, vooral als je het eenmaal redelijk goed kan.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2006, 19:53
Verwijderd
Knutselen, natekenen of handwerken (klinkt beetje tuttig maar oke ) is een makkelijke manier om met je gedachten vrijwel nergens mee bezig te zijn. Of muziek luisteren en ondertussen verder niets doen.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2006, 20:19
gewoonmax
Avatar van gewoonmax
gewoonmax is offline
Taiji (tai chi) of yoga of meditatie idd. Taiji is bewegende meditatie, vind ik zelf makkelijker en leuker. Ben je toch nog bezig terwijl je uitrust.

Verder idd rennen of sporten als je je hoofd leeg wilt maken. En verder laten masseren, sauna, slapen, of idd boekje lezen?
__________________
Life is too important to be taken seriously
Met citaat reageren
Oud 23-08-2006, 20:25
KreZor
Avatar van KreZor
KreZor is offline
Muziek aan, op bed gaan liggen en proberen nergens aan te denken en naar de muziek te luisteren help bij mij. Rustige muziek is in deze wel een pré .
__________________
The thing about quotes on the Internet is that you can't confirm their validity - Ghandi
Met citaat reageren
Oud 23-08-2006, 21:28
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Sarah schreef op 23-08-2006 @ 20:53 :
Knutselen, natekenen of handwerken (klinkt beetje tuttig maar oke ) is een makkelijke manier om met je gedachten vrijwel nergens mee bezig te zijn. Of muziek luisteren en ondertussen verder niets doen.
Of gewoon tekenen. Als ik mijn hoofd leeg wil hebben en wil kalmeren, werkt tekenen vaak heel goed.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2006, 10:15
Verwijderd
Tip: Mandala's tekenen/kleuren schijnt nog rustgevender te zijn dan normaal tekenen.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2006, 19:09
LOLA3000
LOLA3000 is offline
Wat ik de laatste tijd vaak doe is lekker op mijn bed gaan liggen met mijn ogen dicht en dan luisteren naar zo'n luisterboek. Ik wil nl liever niet overdag slapen en als ik een boek lees dwalen mijn gedachten snel af, maar dit is echt heerlijk ontspannend omdat je dan ook echt alleen naar het verhaal luistert en niet aan andere dingen denkt.
Uitgebreid in bad of onder de douche werkt ook goed als ontspanning. En iets actiever kan natuurlijk ook: iets lekkers bakken en dat vervolgens met een kopje thee op de bank lekker op gaan eten.
Computer&tv zijn idd niet ideaal om even te relaxen, ik word daar zelf juist altijd alleen maar meer moe van.
__________________
Don't worry, be happy!
Met citaat reageren
Oud 25-08-2006, 03:38
Verwijderd
Het is ook een beetje uitzoeken wat voor jou het beste werkt. Het enige waar ik mijn hoofd totaal bij leeg krijg is waterpolo, dan denk ik alleen maar aan zwemmen en de bal. Bij andere sporten heb ik dat ook wel een beetje, maar veel minder. Tv kijken helpt soms, ligt er erg aan wat ik kijk (als ik moe ben wil ik alleen sport kijken, van de rest word ik alleen maar moeier) en soms helpt lezen of tekenen.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2006, 08:51
Ruudje
Avatar van Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
Halflight schreef op 23-08-2006 @ 18:36 :
Ik ben veel weg van huis en heb daarnaast ook een druk sociaal leven dat ik moet onderhouden.
Handig om te weten... je moet niks

Wat ook zou kunnen werken, is een power-nap. Dan ga je 30 minuutjes slapen en zet je je wekker. Als je weer wakker wordt, gelijk opstaan en even lekker douchen
Met citaat reageren
Oud 26-08-2006, 02:17
Verwijderd
Die power-naps helpen niet bij iedereen hoor! Ik slaap altijd dan gewoon door de wekker heen .

Ik zou beginnen met opschrijven waar jij behoefte aan hebt. Heb je behoefte aan je hoofd leeg maken door een (enigzins) vermoeiende bezigheid of wil je juist je hoofd leegmaken en tegelijkertijd uitrusten? Of wil je gewoon je verhaal kwijt? Bij de eerste mogelijkheid kan je gaan sporten, maar bij de tweede kan je ook mediteren of ontspanningsoefeningen doen. Maar je kan ook gaan knutselen, tekenen of juist een dagboek bijhouden. Of gewoon lekker vroeg naar bed. Je hoeft ook niet altijd hetzelfde te doen, maar je kan afwisselen. Ik zou inderdaad geen dingen doen als computeren en tv kijken, maar ook dat kan best eens een paar uurtjes.
Probeer anders eens deze ontspanningsoefening: ga op je bed liggen op je rug. Laat je vervolgens diep wegzinken in je bed. Doe dat op de volgende manier: ga van boven naar beneden (van je hoofd naar je voeten) en weer terug in je gedachten en voel hoe zwaar ze zijn en hoe diep ze wegzakken. Als je je hierna nog niet ontspannen voelt doe het dan nog een keer. Concentreer je daarna op je ademhaling en blijf zo liggen. Het is niet zozeer de bedoeling dat je in slaap valt, maar als je niet kan slapen is het ook een manier om in slaap te vallen en laat je die barrière die je daarvan weerhoudt vallen. Als je dit 10 minuten doet zal je merken dat je daarna al een stuk uitgeruster en rustiger bent.

Succes!
Met citaat reageren
Oud 26-08-2006, 11:13
Halflight
Avatar van Halflight
Halflight is offline
Bedankt voor alle tips. Het is inderdaad even zoeken wat voor mij gaat werken. Ik laat weten hoe het bevalt
Met citaat reageren
Oud 01-09-2006, 21:10
killuminati
killuminati is offline
smoke een jointje, zet wat muziek op, en spaaace
maar dat doen ze in gymnasium volgens mij niet...
Met citaat reageren
Oud 02-09-2006, 00:35
Ruudje
Avatar van Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
killuminati schreef op 01-09-2006 @ 22:10 :
smoke een jointje, zet wat muziek op, en spaaace
maar dat doen ze in gymnasium volgens mij niet...
en daarna ben jij uitgerust? ok...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap 'VS straffen Nederland bij afhaken Afghanistan'
Verwijderd
500 10-02-2006 00:52
Verhalen & Gedichten Een derde gedachte, (verhaal, nog niet af).
Noor-91
3 26-01-2006 09:55
Seksualiteit Beffen
The_Vampire
15 04-03-2003 20:22


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:37.