Oud 29-07-2009, 22:17
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ook zelf bij de IBG aangeven dat je af bent gestudeerd, anders mag je doodleuk collegegeld blijven betalen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Advertentie
Oud 30-07-2009, 08:39
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Ook zelf bij de IBG aangeven dat je af bent gestudeerd, anders mag je doodleuk collegegeld blijven betalen.
ibg heeft verder niets te maken met je collegegeld. je onderwijsinstelling schrijft het geld af, dus die moet de automatische incasso stopzetten (als je in termijnen betaalt).

ik moest dan ook gewoon een uitschrijvingsformulier invullen van mijn universiteit en die zorgt dan zelf dat je niet meer hoeft te betalen (en te veel betaald geld terug krijgt). alleen de onderwijsinstelling bezit nu over de harde gegevens dat jij bent afgestudeerd (zoals gezegd krijgt de ibg dit wat later door) en meestal is alleen afstuderen een reden om je afschrijving tussentijds te beëindigen, dus de ibg kan daar niets aan doen nu.


edit: en is je afstudeerdatum echt 31-08 dan schrijf je je gewoon niet opnieuw in voor het komende collegejaar en betaal je ook niets meer.
__________________
Change the planet, or go home.
Oud 30-07-2009, 21:10
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Oh heb je helemaal gelijk in ja, uitschrijven bij de universiteit idd.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 05-08-2009, 16:39
Tonky
Tonky is offline
Hallo iedereen,

Ik had een lang verhaal met heel wat stomme acties in die ik recht moet gaan zetten en ik vraag dus om jullie mening of dit recht te zetten is...

Ik woon al sinds mijn 17e uit huis, altijd netjes ingeschreven gestaan bij de gemeente. December 2008 verhuisde ik naar een ander adres. Ik ben netjes naar de gemeente gegaan en daar is toen mijn adres gewijzigd. Alles was geregeld vertelden ze.

twee weken na mijn verhuizing vertrok ik voor 4 maanden naar het buitenland. Thuis gekomen had ik een brief ontvangen van de IB-groep dat mijn adres niet klopte en dat mijn uitwonende beurs werd omgezet in een thuiswonende beurs, ipv dat ik dat geld niet kreeg, werd het een lening. Ik heel erg balen natuurlijk, een brief geshreven naar de ibgroep, met daarbij mijn huurcontract en uitleg.

Daarna snel naar de gemeente om het recht te zetten. Was vast een foutje meldde ze, dus werd met terugwerkende kracht adres gewijzigd. Dat schreef ik ook naar de IBgroep.
Daarna vertrok ik weer naar het buitenland voor 6 maanden. Terug gekomen heb ik ontdekt dat mijn verzoek niet werd ingewilligd omdat de gemeente mij nog steeds niet heeft overgeschreven.

Ik was helemaal van plan om er iets aan te doen, maar de ADHD-er in mij vergeet dat soort dingen... weggelegd.. niet meer aangedacht, tot vandaag.. druk in de verhuizing. Ik vind de brieven terug en een brief waarin mijn huidige studieschuld staat... na een korte berekening kwam ik erachter dat ik naast mijn lening ook nog de uitwonende beurs ontvang als een lening. stel je voor dat je dus ipv 200e ineens 440 euro leent!! dat scheelt nogal wat.. dus heb ik het afgelopen jaar ongeveer 6000 euro geleend waarvan ongeveer de helft mn uitwonende beurs had moeten zijn. Natuurlijk ontzettend dom DOM DOM om dat te vergeten!!

Dan nu de vraag...zou het nog met terug werkende kracht rechtgezet kunnen worden? want uiteindelijk had ik wel recht op dat geld, maar door omstandigheden en mijn warhoofdige gedoe moet ik straks een heleboel meer geld terug gaan betalen...

Dat betekend, zou ik morgen naar de gemeente kunnen om het uit te leggen en dan de i groep bellen??

iemand gedachtes? tips, ervaringen??
alvast bedankt,
Oud 05-08-2009, 17:52
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Tja, 4 maanden buitenland zonder toestemming is stopzetting van de uitkering. Dat geldt voor bijstand, WW, de hele reut. De stufi zal geen uitzondering daarop vormen.

In dat geval heb je geen poot om op te staan.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 05-08-2009, 18:08
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Ik zou dit aankaarten bij een decaan. Die kan je misschien verder helpen.

@T_ID natuurlijk heeft TS wel een poot om op te staan. Hij is dan wel in het buitenland geweest zonder dat bij de IB-groep af te handelen, als jij uitwonend bent, hoor je gewoon een uitwonende beurs te krijgen. En waarschijnlijk kan de TS aantonen dat hij in de maanden dat hij niet in het buitenland was uitwonend was, bijvoorbeeld met huurcontracten.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Oud 06-08-2009, 00:35
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Tja, 4 maanden buitenland zonder toestemming is stopzetting van de uitkering. Dat geldt voor bijstand, WW, de hele reut. De stufi zal geen uitzondering daarop vormen.

In dat geval heb je geen poot om op te staan.
Als jij naar het buitenland gaat vanwege je studie, dus voor een uitwisseling of stage, heeft de IBgroep daar volgens mij vrij weinig mee te maken. Je bent dan nog steeds ingeschreven bij de Nederlandse onderwijsinstelling, betaalt collegegeld en als je uitwonend bent heb je dan ook recht op uitwonende studiefinanciering.
Studiefinanciering is ook helemaal geen uitkering, het telt niet als inkomen als je bijvoorbeeld belastingaangifte doet.

@TS: tja, het is waarschijnlijk niet makkelijk, maar je moet het natuurlijk wel proberen! Ga naar de gemeente en zorg dat daar alles goed geregeld is, en neem dan weer contact op met de IBGroep. Als de gemeente toegegeven heeft dat het hun fout is kun je daar vast wat mee.
__________________
Hela världen är så underbar
Oud 06-08-2009, 02:05
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
De IB-groep weet niets van je reizen af, ze reageren slechts op het gegeven dat volgens hun data jij thuis woont.

als jij kan aantonen dat je zelf huurt dan kan dat met terugwekende kracht recht gezet worden (ik heb zoiets gehad met mijn aanvullende beurs alleen ik ben natuurlijk geen 10m weg geweest (wat deed je zo lang in heet buitenland))

Ik waarschuw je alleen dat dat best lang kan duren, nu krijg jij te veel geld in een zeer goedkope lening dus misschien moet je het niet eens willen. (spaar het en betaal het direct na je studie terug, je spaarrente is meer dan de IB leenrente mits je je studie afrond)

ik werd onterecht gekort en kon mijn lesgeld niet meer betalen door die eikelbijters in Groningen, dat was een stuk minder.

Nu zal, als de IBG al met je meegaat en de hele periode corrigeert jij niets krijgen maar hoogstens je lening verminderd worden, echter let wel ze zullen dit waarschijnlijk niet graag doen dus begin vast met zo veel mogelijk bewijs.

ik stond uiteindelijk ook voor de rechter voordat ik mn gelijk kreeg.


je probleem echter en daar heeft Tid gelijk in, is dat je je stufi stop moet zetten als je langdurig naar het buitenland gaat (v/a 6 weken geloof ik), die perioden zullen ze, als ze er vanaf weten, uiteraard wel op jou verhalen.

Citaat:
Als jij naar het buitenland gaat vanwege je studie, dus voor een uitwisseling of stage, heeft de IBgroep daar volgens mij vrij weinig mee te maken.
Ehm, heel mijn klas (zeevaart) kreeg een specifieke brief van school met de nadruk om niet te vergeten uit te schrijven bij de IBG als je op stage gaat...

wel dus lijkt me.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Oud 06-08-2009, 09:37
Verwijderd
Bij mijn weten hoef je je niet uit te schrijven bij de IBG als je op stage gaat. Heb ik in ieder geval ook niet gedaan. Nu had ik destijds al een uitwonende beurs, ik heb toen mijn nieuwe adres in het buitenland doorgegeven en een brief met stempel van school bijgevoegd. Daarna was alles geregeld.
Oud 06-08-2009, 10:03
ganralph
ganralph is offline
TS zegt helemaal niet wat hij/zij in het buitenland ging doen. als jij in Nederland in een GBA ingeschreven staat én als je collegegeld betaalt aan een Nederlandse onderwijsinstelling, mag je best 10 maanden in Spanje op het strand gaan zitten.
__________________
Change the planet, or go home.
Oud 06-08-2009, 12:18
Verwijderd
Voor een buitenlandse tijdelijke studie of stage ontvang je een uitwonende beurs en je kan eventueel je OV laten omzetten in een vergoeding (aangezien je er geen ruk aan hebt in het land waar je gaat studeren).

Ik vind het vrij vreemd dat niemand hier gewoon even op de website van de IB-groep heeft gekeken:
http://www.ib-groep.nl/particulieren...e_of_stage.asp
Oud 06-08-2009, 19:18
Verwijderd
Citaat:
Ik vind het vrij vreemd dat niemand hier gewoon even op de website van de IB-groep heeft gekeken:
http://www.ib-groep.nl/particulieren...e_of_stage.asp
Omdat je er toch wel vanuit moet kunnen gaan dat OP dat zelf al gedaan hebt, denk ik...
Oud 08-08-2009, 10:51
Verwijderd
Citaat:
Omdat je er toch wel vanuit moet kunnen gaan dat OP dat zelf al gedaan hebt, denk ik...
Nee, dat doen ze nooit, anders zouden ze het wel weten. Het IBG is allesbehalve een klantvriendelijke organisatie maar ze hebben hun website wel vrij goed in elkaar zitten.
Oud 09-08-2009, 02:24
Verwijderd
Topics samengevoegd.
Oud 19-08-2009, 15:58
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Ik begin in september met m'n studie en heb recht op stufi. Is de eerste betaaldatum dan pas 24 september of wordt het 'vooruit' betaald en begint het al in augustus?
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Oud 19-08-2009, 16:00
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Ik begin in september met m'n studie en heb recht op stufi. Is de eerste betaaldatum dan pas 24 september of wordt het 'vooruit' betaald en begint het al in augustus?
Nee, helaas gaat het achteraf en krijg je het dus idd pas eind september...
__________________
Hela världen är så underbar
Oud 19-08-2009, 16:04
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Nee, helaas gaat het achteraf en krijg je het dus idd pas eind september...
Dit wordt een eh.. interessante maand
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Oud 22-08-2009, 12:22
Fingon
Avatar van Fingon
Fingon is offline
Citaat:
Dit wordt een eh.. interessante maand
Inderdaad, ben ik even blij dat ik toch maar dat studentenkrediet heb aangevraagd
__________________
Semper vigilans
Atheist tot in de kist
Oud 26-08-2009, 00:37
Verwijderd
Citaat:
Dit wordt een eh.. interessante maand
ja lang leve de logica, vooral dat scholen en de ibg totaal niet communiceren, ik kreeg dat collegegeldkrediet vorig jaar alleen ging het bij mijn hbo om de 3 maanden eraf waardoor je in september dus eigenlijk al 2 maanden euro achterloopt
Oud 27-08-2009, 23:08
Lauwie101
Lauwie101 is offline
Het studiejaar is inderdaad nog niet begonnen, of ik zit nu al krap. Ik word niet vrolijk van de stufi en de hoge kosten van studeren.
Oud 08-09-2009, 11:41
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Ik heb meegekregen dat wanneer je je OV inlevert vanwege het bereiken van de bijverdiengrens, je dan een gratis voordeelurenkaart krijgt? Mag je trouwens wel je lening houden als je over de bijverdiengrens heen gaat?
Oud 08-09-2009, 13:33
PV
PV is offline
Citaat:
Ik heb meegekregen dat wanneer je je OV inlevert vanwege het bereiken van de bijverdiengrens, je dan een gratis voordeelurenkaart krijgt? Mag je trouwens wel je lening houden als je over de bijverdiengrens heen gaat?
Klopt, gratis voordeelurenkaart en 2 gratis dagkaarten
Je andere vraag zou ik niet durven beantwoorden
Oud 08-09-2009, 20:47
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Ik heb meegekregen dat wanneer je je OV inlevert vanwege het bereiken van de bijverdiengrens, je dan een gratis voordeelurenkaart krijgt? Mag je trouwens wel je lening houden als je over de bijverdiengrens heen gaat?
Bijverdienen in de leenfase
Inkomsten over maanden waarin je alleen nog kon lenen, tellen ook mee voor je bijverdiensten. Ook als je een nullening hebt om de OV-studentenkaart te kunnen gebruiken, moet je je houden aan de bijverdiengrens.


via de ib-site
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Oud 09-09-2009, 15:06
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Ok dankjullie, weet ik genoeg.
Zit er nog onder, maar moet op gaan letten.
Oud 10-09-2009, 20:17
Verwijderd
ik heb 2 jaar geleden gestudeerd en stufi ontvangen. Na een half jaar heb ik dat stopgezet. Nu ben ik opnieuw gaan studeren en wil ik opnieuw stufi aanvragen maar het lukt me niet via mijn ib-groep. Ik heb mijn gegevens onder het kopje "studie" (ofzoiets). Normaal zou je dan meteen door moeten kunnen gaan met het aanvragen van stufi, maar dat doet het dus niet. Hoe vraag ik opnieuw stufi aan? Of heb ik dat al gedaan door die gegevens te wijzigen?
Oud 11-09-2009, 12:28
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Heb je wel ver genoeg naar beneden gescrolld? Er hoort onderaan het scherm 'verder' te staan maar dat hebben ze een beetje verstopt geloof ik
Oud 12-09-2009, 10:04
Verwijderd
ja dat heb ik gedaan, ik heb ook een aantal keer op verder geklikt, maar daar kon dat niet meer...
Oud 15-09-2009, 11:19
WishfulDreaming
Avatar van WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Ik krijg net te horen dat mn tweejarige master in Belgie (Master in de Statistiek) maar gewaardeerd wordt voor 1 jaar. Dus maar een jaar stufi. Nou zei die muts aan de telefoon dat ik maar schriftelijk de situatie moest uitleggen om misschien te hopen dat ie naar 2 jaar gewaardeerd wordt. Er is een soortgelijke master in Utrecht, duurt ook 2 jaar (met bijna dezelfde vakken).

Hoe groot is mijn kans dat ze door mijn uitleg/brief de master omhoog waarderen en ik gewoon de stufi krijg waar ik recht op heb?
Oud 15-09-2009, 13:48
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Ik krijg net te horen dat mn tweejarige master in Belgie (Master in de Statistiek) maar gewaardeerd wordt voor 1 jaar. Dus maar een jaar stufi. Nou zei die muts aan de telefoon dat ik maar schriftelijk de situatie moest uitleggen om misschien te hopen dat ie naar 2 jaar gewaardeerd wordt. Er is een soortgelijke master in Utrecht, duurt ook 2 jaar (met bijna dezelfde vakken).

Hoe groot is mijn kans dat ze door mijn uitleg/brief de master omhoog waarderen en ik gewoon de stufi krijg waar ik recht op heb?
Aangezien ze voor masters in het buitenland altijd kijken naar vergelijkbare masters in Nederland lijkt het me zeker het proberen waard.
__________________
Hela världen är så underbar
Oud 17-09-2009, 14:30
zeehond23
Avatar van zeehond23
zeehond23 is offline
Thanks. Ik heb gelijk die avond een brief op de bus gedaan dus ik ben benieuwd.

[wishfuldreaming is dit]
__________________
#JeSuisLidl
[QUOTE=Kristaco;33732259]Met jezelf spelen is lekker.[/QUOTE]
Oud 24-09-2009, 10:22
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Ik woon nu al een aantal jaar niet thuis. Maar mijn moeder is nu dus ook het huis uit gevlucht en komt in hetzelfde pand als ik te komen. Sinds eergister is er namelijk een appartement vrij in ons gebouw. Gaat dit ten koste van mijn uithuiswonende stufi? We krijgen namelijk allebei hetzelfde adres. Maar ik woon dus niet in háár appartement maar in het mijne met mijn vriend.
Oud 24-09-2009, 11:46
ganralph
ganralph is offline
is het echt hetzelfde adres? geen toevoeging oid (a, b, I, II, sous)? voor de gemeente staat ieder huishouden apart geregistreerd op adres; zo zullen jij en je vriend bijv. voor 2 personen gemeentelijke belastingen betalen, ongeacht hoeveel mensen er nog meer in het pand wonen. dus als het een zelfstandig appartement is in hetzelfde gebouw, dan zal er toch een onderscheid gemaakt moeten kunnen worden in het adres.
__________________
Change the planet, or go home.
Oud 24-09-2009, 12:27
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Citaat:
is het echt hetzelfde adres? geen toevoeging oid (a, b, I, II, sous)? voor de gemeente staat ieder huishouden apart geregistreerd op adres; zo zullen jij en je vriend bijv. voor 2 personen gemeentelijke belastingen betalen, ongeacht hoeveel mensen er nog meer in het pand wonen. dus als het een zelfstandig appartement is in hetzelfde gebouw, dan zal er toch een onderscheid gemaakt moeten kunnen worden in het adres.
Bedankt voor het antwoord. Wij betalen inderdaad voor maar 2 personen belasting tewijl er meer mensen in hetzelfde gebouw wonen en we krijgen ook huursubidie die is berekend op ons 2. Ik ga mijn huurbaas bellen, waarschijnlijk hebben we toch een toevoeging waar niemand van weet. En dat was tot nu toe ook niet belangrijk want alles ging prima zo... Nogmaals bedankt voor het antwoord. Ik voel me nu een stuk beter.
Oud 24-09-2009, 13:51
ganralph
ganralph is offline
ik hoop het voor je.
staat er niets op brieven die je van de belasting krijgt, of bijvoorbeeld van de verkiezingen? Deze post wordt altijd gestuurd naar het adres zoals het bij de gemeente bekend is. Daar zouden toevoegingen dus op moeten staan. Ook op je huurcontract (en het nieuwe van je moeder) moet toch staan wat je precies huurt, als het een zelfstandig appartement is.


Is er niets te vinden, dan betreft het dus geen zelfstandige appartementen en wordt het - vrees ik - heel moeilijk om de IBG te overtuigen....

Succes!
__________________
Change the planet, or go home.
Oud 25-09-2009, 08:29
Tonky
Tonky is offline
Oke, Ik had dus een paar reacties terug wat gedoe met de IBgroep. toen ontstond de discussie wat ik ging doen in het buitenland. Ik heb buitenlandse stage's gehad en heb ondertussen gewoon ingeschreven gestaan bij mijn school natuurlijk. Dus ik hoef mijn stufie niet op te zeggen,

De lening die ik heb, is niet voor de lol natuurlijk, maar omdat ik anders niet rond kan komen, (Mijn pappie en mammie betalen helaas niets zoveel voor mij) dus wat is het mijn uitwonende beurs was omgezet naar een lening. Ik hoef geeen geld van ze, alleen dat de lening met terugwerkende kracht word omgezet naar een uitwonende beurs.

Ik heb gegevens verzameld bij de gemeente en wat blijkt? Ik stond gewoon al die tijd ingeschreven. Ook de datum waarop de Ib-groep meent dat ik niet ingeschreven stond, sta ik wel ingeschreven. Ik heb hier een uitdraai van mee gekregen.

Nu een nette brief geschreven met hierin het hele verhaal.
nu hopen dat het werkt..
Oud 29-09-2009, 15:25
Tripp
Avatar van Tripp
Tripp is offline
Aangezien ik geen betere plaats kan bedenken dan dit topic, en het voor mij geld als vervoer naar mijn studie. Zet ik het hier ff neer.

Ik was net was informatie aan het opzoeken over de OV chipkaart voor studenten. Maar de enige informatie op de OV chipkaart site gaat niet over studenten. Maar wat ik dus graag zou willen weten is:
Ik heb een OV-chipkaart thuisgestuurd gekregen van de IB-groep. Maar op de OV-chipkaart site hebben ze het over opladen (met geld). En daarna kun je reizen....

Betekend dit dat ik dan moet gaan betalen voor het reizen met de trein?
Terwijl mijn OV nu gratis is....
__________________
They say it is for the commen good.
But good, is not the same as right.
Oud 29-09-2009, 16:50
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Toch iets beter zoeken. Op Werk en Geld is een sticky-topic over OV-kaarten, stufi, enz. Ik ga deze topic daarmee proberen samen te voegen.
Oud 29-09-2009, 19:48
Verwijderd
je hoeft er niks op te zetten maar neem aan dat je in t weekend ook gewoon met t ov gaat?
Oud 29-09-2009, 19:51
Tochjo
Avatar van Tochjo
Tochjo is offline
Citaat:
Ik was net was informatie aan het opzoeken over de OV chipkaart voor studenten.
Op een OV-chipkaart in het algemeen (en op de studenten-OV-chipkaart in het bijzonder, die in wezen een persoonlijke OV-chipkaart is) kun je saldo laden, maar ook zogeheten producten, denk aan abonnementen. Op alle studenten-OV-chipkaarten is het studentenreisrecht als product geladen. Eigenlijk staan er twee producten op, eentje om vrij te kunnen reizen en eentje om met korting te kunnen reizen.

Als je recht hebt op vrij reizen, dan kun je in- en uitchecken met je studenten-OV-chipkaart. Het studentenreisrecht op je studenten-OV-chipkaart zal herkend worden en er zal geen saldo worden afgeschreven. Je hoeft voor het reizen je kaart niet op te laden, want je kunt inchecken met een niet-negatief saldo, en 0,00 is een niet-negatief saldo.

Wil je met je OV-chipkaart reizen als je recht hebt op korting, zorg dan dat er voldoende saldo op je kaart staat. Hiervan betaal je namelijk de reis (de korting waarop je recht hebt wordt automatisch verrekend).

Specifieke informatie over de OV-chipkaart voor studenten is te vinden op www.studentenreisbewijs.nl.
Oud 29-09-2009, 21:15
Tripp
Avatar van Tripp
Tripp is offline
Ik zal eens kijken op die ste.
Die kende ik nog niet.

Bedankt voor de tips alvast
__________________
They say it is for the commen good.
But good, is not the same as right.
Oud 08-10-2009, 20:05
Verwijderd
als ik me heb aangemeld bij de ibg krijg ik toch meestal automatisch een ophaalbericht van mn ov, ik heb er nu nl staan: geen reisproduct (oid) terwijl er wel staat dat ik mn stufi krijg enzo
Oud 09-10-2009, 20:35
Famm.
Famm. is offline
Wanneer kom je eigelijk in aanmerking voor zo'n studiefinanciering?
Heb ook gehoord dat dit niet echt veel is
Oud 10-10-2009, 10:09
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Wanneer kom je eigelijk in aanmerking voor zo'n studiefinanciering?
Heb ook gehoord dat dit niet echt veel is
wanneer je voor een voltijd studie ingeschreven staat bij een erkende onderwijsinstelling en je tussen de 18 en de 30 bent en je de Nederlandse nationaliteit hebt. én als je niet al vier jaar studiefinanciering hebt ontvangen.

studiefinanciering kan genoeg zijn om van te leven, hangt helemaal van je situatie af.
__________________
Change the planet, or go home.
Oud 10-10-2009, 10:26
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Wel een beetje rooskleurig beeld ganralph, want voor bijna iedereen is het niet genoeg om van te leven.
Als je bij je ouders woont is het zo'n 90 euro, woon je uit huis dan is het 260 euro.
Pas als je ouders enorm weinig verdienen krijg je meer dan dat Famm, dat heet een aanvullende beurs. Dan heb je het over een extra 210/230 euro.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 11-10-2009, 15:36
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik heb een brief gekregen van de ib-groep waarin ze zich afvragen waarom ik mijn ov-kaart heb ingeleverd. Daarbij hebben ze zelf al een aantal antwoorden bedacht, waaronder het correcte antwoord, namelijk dat ik klaar ben met studeren. Dan staat er dat ik in dat geval dat moet doorgeven via Mijn IB-groep. Ik dacht dat ik dat al had gedaan, dus heb ik net gekeken en opnieuw de einddatum van mijn studie doorgegeven. Ervan uitgaande dat dat deze keer wel goed gaat, is het doorgeven van de einddatum verder genoeg? Weet de IB-groep dan dat je je studie behaald hebt en geen geld aan hen hoeft terug te betalen, geeft de universiteit zelf ook nog iets door dan? Want anders kan ik toch zomaar zeggen dat ik het behaald heb terwijl dat niet zo is...?


(studiefinanciering (plus eventueel bijdrage van je ouders) hoort in principe genoeg te zijn om van te leven, maar dan zul je wel erg zuinig moeten doen. Als je geen aanvullende beurs krijgt, mag je van je ouders verwachten dat ze nog wat bijdragen, op die brieven staat daar zelfs een bedrag van vermeld)
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 11-10-2009, 16:58
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Weet de IB-groep dan dat je je studie behaald hebt en geen geld aan hen hoeft terug te betalen, geeft de universiteit zelf ook nog iets door dan? Want anders kan ik toch zomaar zeggen dat ik het behaald heb terwijl dat niet zo is...?
In januari bekijkt de IB-groep of jij volgens je school inderdaad je opleiding hebt gehaald en dan wordt de berekening van je studieschuld gemaakt en naar je opgestuurd.
Oud 12-10-2009, 14:19
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Ik heb een brief gekregen van de ib-groep waarin ze zich afvragen waarom ik mijn ov-kaart heb ingeleverd. Daarbij hebben ze zelf al een aantal antwoorden bedacht, waaronder het correcte antwoord, namelijk dat ik klaar ben met studeren. Dan staat er dat ik in dat geval dat moet doorgeven via Mijn IB-groep. Ik dacht dat ik dat al had gedaan, dus heb ik net gekeken en opnieuw de einddatum van mijn studie doorgegeven. Ervan uitgaande dat dat deze keer wel goed gaat, is het doorgeven van de einddatum verder genoeg? Weet de IB-groep dan dat je je studie behaald hebt en geen geld aan hen hoeft terug te betalen, geeft de universiteit zelf ook nog iets door dan? Want anders kan ik toch zomaar zeggen dat ik het behaald heb terwijl dat niet zo is...?
je universiteit geeft het inderdaad "een keer" door aan de ibg, en die gaan het in januari verwerken.

tot die tijd ben je zelf verantwoordelijk dat je aangeeft dat je geen stufi meer wil (anders moet je het terug betalen) en dat je je ov-kaart inlevert (anders een boete). kortom: aangeven dat je niets meer wenst te ontvangen (stufi en ov) en daarna je kaart inleveren (vóór de vijfde werkdag van de nieuwe maand) moet voldoende zijn.
__________________
Change the planet, or go home.
Oud 14-10-2009, 14:08
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Ik heb mijn stufi stopgezet en mijn OV ingeleverd. Bah!

Nu ben ik toch een half jaar 'vrijgesteld' van het terugbetalen van mijn lening? Ik moet dat allemaal eens goed nagaan.
Oud 14-10-2009, 14:22
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Ik heb mijn stufi stopgezet en mijn OV ingeleverd. Bah!

Nu ben ik toch een half jaar 'vrijgesteld' van het terugbetalen van mijn lening? Ik moet dat allemaal eens goed nagaan.
In januari wordt gekeken wat je schuld is en wat je moet terug betalen. Vanaf dat moment heb je twee jaar de tijd om een baan te vinden, te sparen, etc. Pas dan hoef je te beginnen met terugbetalen. Het is dus niet een half jaar, maar twee jaar.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 14-10-2009, 22:37
WishfulDreaming
Avatar van WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Hoelang moet ik ongeveer wachten op een reactie van de Ib-groep betreffende het vragen voor een extra jaar stufi voor 2 jarige master in buitenland? Ik heb inmiddels bijna 4 weken geleden een brief gestuurd en ik heb heel hard de neiging er achteraan te gaan bellen
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:15.