Oud 14-12-2008, 20:26
Verwijderd
Omdat ik de vorige sloot

Deel #3
Advertentie
Oud 14-12-2008, 23:01
Verwijderd
Dit topic is bedoeld voor al je vragen over studiefinanciering, ov-studentenkaarten en andere Informatie Beheer Groep dingen, intussen deel 4.
Kijk voor meer informatie eerst hier: http://www.ib-groep.nl
Oud 16-12-2008, 22:37
Bertje B.
Bertje B. is offline
Hoe kan ik me OV voor 2009 krijgen? Heb nog geen brief erover gekregen dat ik hem kan ophalen namelijk?
Oud 17-12-2008, 19:25
Verwijderd
Citaat:
Hoe kan ik me OV voor 2009 krijgen? Heb nog geen brief erover gekregen dat ik hem kan ophalen namelijk?
Had ik al op gereageerd in het vorige topic;

Je kan het volgens mij ook zien op de website van de IBG, als je inlogt. Weet niet precies waar, is lang geleden dat ik het opgezocht heb. Je kan dan zien of je hem af kan halen en waar dacht ik
(dit was zo toen ik mijn brief ook eens niet gehad heb)
Oud 17-12-2008, 20:41
Dith
Avatar van Dith
Dith is offline
Op de NSsite staat dat je vertragingen ook kan claimen als je een OVjaarkaart hebt. Nu heb ik dus een persoonlijke pagina aangemaakt omdat ik vandaag meer dan een uur vertraging had maar ik kan er niks mee.
Weet iemand waar ik het kan indienen? Op de site van de NS (mijn NS) staat namelijk wel een heel mooi kopje 'Claim indienen' maar die laat niks zien.

Het is echt niet zo dat ik heel hard loop te azen op die 3 euro die je terugkrijgt maar het gaat mij ook een beetje om het principe dat het me dan alsnog niet lukt om het te claimen.
__________________
wat een heerlijkheid
Oud 17-12-2008, 21:18
Tochjo
Avatar van Tochjo
Tochjo is offline
Als je een OV-studentenkaart hebt, dan kun je niet online geld terugvragen. Je zult een formulier moeten halen bij een loket, of per telefoon zo'n formulier aanvragen door te bellen naar 0900-1462 (10 cent per minuut). De mogelijkheid om online geld terug te vragen is er alleen voor mensen met een echte OV-jaarkaart, die daar dus zelf elk jaar enkele duizenden euro's voor neertellen.
Oud 17-12-2008, 23:38
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Dus gewoon even naar een loket toelopen en vragen of je een vertragingsformulier mag.
Doorgaans hangen de formuliertjes namelijk niet in de rekken; zo blij is men niet als je er gebruik van maakt
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 18-12-2008, 14:56
Verwijderd
Citaat:
Dus gewoon even naar een loket toelopen en vragen of je een vertragingsformulier mag.
Doorgaans hangen de formuliertjes namelijk niet in de rekken; zo blij is men niet als je er gebruik van maakt
Nee, precies, beetje irritant wel, maar ach, vraag er gewoon meteen een stuk of vijf; heb je een voorraadje
Oud 18-12-2008, 20:05
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Op oa Rotterdam Centraal, Den Haag HS, Schiedam Centrum kan je ze anders zo meenemen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 19-12-2008, 00:56
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Rotterdam moet je er toch ook om vragen bij het loket? Het eerste half jaar van 2008 in elk geval wel, toen kwam ik daar nog regelmatig
En in Leiden moet je er ook om vragen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 19-12-2008, 18:23
Dith
Avatar van Dith
Dith is offline
Oke dankjewel allemaal, dan weet ik dat .
__________________
wat een heerlijkheid
Oud 23-12-2008, 01:34
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Ik heb onlangs 'n brief van de IBG ontvangen met de mededeling dat ik alléén de basisbeurs krijg in 2009, terwijl ik in 2008 ook de aanvullende kreeg. De oorzaak ligt hoogstwaarschijnlijk in 't feit dat m'n ouders' jaarbalans van 2007 nog niet af is.

Moet ik nu stappen ondernemen of krijg ik automatisch (bijvoorbeeld) driemaal de aanvullende beurs op m'n bankrekening gestort als de jaarbalans van m'n ouders in april 2009 bekend is bij de IBG?
__________________
En dat meen ik!
Oud 23-12-2008, 08:21
ganralph
ganralph is offline
als je niet in financiele problemen komt, kun je gewoon wachten. alles waar je recht op hebt krijg je ooit (!) nagestort.
ik weet niet of je hier wellicht al een voorschot op kunt krijgen (voor het geval je zo niet rondkomt), dan zou je moeten bellen.
__________________
Change the planet, or go home.
Oud 23-12-2008, 14:14
Verwijderd
ow, ik heb me per 1 november bij de ibg uitgeschreven en ook bij school maar aangezien school traag is en bitcht en me pas per 1 december uitgeschreven heeft kan ik dan bij de ibg vragen of ze me die maand stufi nog kunnen geven?
Oud 23-12-2008, 18:07
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Ik heb onlangs 'n brief van de IBG ontvangen met de mededeling dat ik alléén de basisbeurs krijg in 2009, terwijl ik in 2008 ook de aanvullende kreeg. De oorzaak ligt hoogstwaarschijnlijk in 't feit dat m'n ouders' jaarbalans van 2007 nog niet af is.

Moet ik nu stappen ondernemen of krijg ik automatisch (bijvoorbeeld) driemaal de aanvullende beurs op m'n bankrekening gestort als de jaarbalans van m'n ouders in april 2009 bekend is bij de IBG?
Je hoeft waarschijnlijk zelf niets te doen (als je zeker weet dat je aanvullende beurs voor 2009 is aangevraagd en je ouders die formulieren ingevuld hebben). Waarschijnlijk gaat het gewoon traag bij de belastingdienst waardoor het langer duurt. Als alle gegevens binnen zijn en ze het berekend hebben krijg je het eventueel alsnog met terugwerkende kracht vanaf 1 januari

Citaat:
ow, ik heb me per 1 november bij de ibg uitgeschreven en ook bij school maar aangezien school traag is en bitcht en me pas per 1 december uitgeschreven heeft kan ik dan bij de ibg vragen of ze me die maand stufi nog kunnen geven?
Ik vrees van niet maar ik zou even bellen, wellicht kan het toch en dan is het natuurlijk mooi meegenomen Ik denk alleen dat ze zullen zeggen dat je je zelf per 1 november uitgeschreven hebt en er dus geen recht meer op hebt.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 23-12-2008, 18:09
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
als je niet in financiele problemen komt, kun je gewoon wachten. alles waar je recht op hebt krijg je ooit (!) nagestort.
ik weet niet of je hier wellicht al een voorschot op kunt krijgen (voor het geval je zo niet rondkomt), dan zou je moeten bellen.
Inderdaad met nadruk op 'ooit', ik wacht er ook al een jaar op ..
Oud 24-12-2008, 01:50
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Citaat:
Je hoeft waarschijnlijk zelf niets te doen (als je zeker weet dat je aanvullende beurs voor 2009 is aangevraagd en je ouders die formulieren ingevuld hebben). Waarschijnlijk gaat het gewoon traag bij de belastingdienst waardoor het langer duurt. Als alle gegevens binnen zijn en ze het berekend hebben krijg je het eventueel alsnog met terugwerkende kracht vanaf 1 januari
Ik heb in 2007 aangegeven dat ik de basis- én de aanvullende beurs wilde ontvangen, die voorkeur blijft toch ieder jaar staan? Of moet ik opnieuw bepaalde formulieren laten invullen door m'n ouders?
__________________
En dat meen ik!
Oud 24-12-2008, 18:37
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Inderdaad met nadruk op 'ooit', ik wacht er ook al een jaar op ..
kreeg eind 2007 nog onverwachts 500,- nagestort omdat er in 2005 iets was veranderd t.o.v. 2004. wel een leuke verrassing maar als ik het geweten had, had ik het ook irritant lang gevonden.

@AZN: normaal gesproken hoef je alleen wijzigingen door te geven, maar kijk altijd goed op een nieuw "bericht" of er niet om een of andere wijze iets niet (meer) klopt.
__________________
Change the planet, or go home.

Laatst gewijzigd op 24-12-2008 om 18:43.
Ads door Google
Oud 24-12-2008, 22:38
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Ik vrees van niet maar ik zou even bellen, wellicht kan het toch en dan is het natuurlijk mooi meegenomen Ik denk alleen dat ze zullen zeggen dat je je zelf per 1 november uitgeschreven hebt en er dus geen recht meer op hebt.
Als ze nog ingeschreven stond bij een hogeschool/uni had ze er dus wel recht op.

Alleen doen ze bijna niets met terugwerkende kracht dus of ze ook daadwerkelijk uitbetalen als je eerst wat anders doorgegeven hebt en nu nog komt met 'ey, toen stond ik nog wel ingeschreven'...... ik weet het niet hoor
Oud 29-12-2008, 16:33
June bug
June bug is offline
Vraagje: Ik heb een driejarige mbo opleiding gedaan en zit nu op het hbo. Tijdens mijn 2e jaar mbo ben ik in december 18 geworden en kreeg vanaf toen dus studiefinanciering. Ik heb dus terwijl ik op het mbo zat 1,5 jaar lang stufi gekregen. Nu zit ik in het 4e jaar van mijn hbo en stopt mijn stufi na dit schooljaar, dus na mijn 4e jaar hbo, in september 2009. Ik had het hier laatst met mijn huisgenootjes over en zij dachten dat dit niet klopte omdat mijn stufi al eerder had moeten stoppen omdat ik voor mijn hbo al mbo deed en 1,5 jaar lang stufi kreeg. Iemand enige inzichten in deze kwestie? Klopt het wel of niet? Thanks
__________________
Shake your body like the dance//
Oud 29-12-2008, 17:01
Verwijderd
Ik heb eerst 4 jaar MBO gedaan en toen een 2 jarige HBO-opleiding, en mij werd verteld dat je in principe 'weer opnieuw begint', je krijgt dus 4jaar recht op stufi voor MBO en 4 jaar voor HBO. Weet niet of dit ook zo is als je al 4 jaar HBO hebt gehad en dan nog WO gaat doen.
Zal wel deels te maken hebben met het stimuleren van doorleren ofzo, om het allemaal makkelijker te finanieren.
Oud 29-12-2008, 18:23
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Als je eerst HBO doet en dan WO gaat doen, heb je geen recht op extra stufi. Jouw huisgenoten zullen dit dus in hun hoofd hebben. Maar zoals Daydream-ster al zegt: van het MBO naar het HBO, krijg je wél opnieuw stufi.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 29-12-2008, 18:31
Verwijderd
Dat is idd een heel rare regeling, die ze zelfs bij de IB Groep wel eens niet snappen. Het is dus zo dat je MBO periode niet meetelt en je in principe op HBO niveau weer gewoon 4 jaar lang recht op stufi hebt. Waarom dit niet zo is bij de overstap van HBO naar WO (zeker gezien het geschreeuw om een kenniseconomie) snappen ze zelfs in Den Haag niet. Het zal wel teveel geld kosten.
Oud 29-12-2008, 19:02
francisco
Avatar van francisco
francisco is offline
ja mbo krijgen ov kaart de rest niet ik vind dat iedereen 18+ die studeert recht heeft op gratis reizen wand je kan tog geen onder scheid maken tussen mbo en hbo we zijn allemaal mensen !
__________________
Iedereen is uniek dat maakt You speciaal !
Oud 29-12-2008, 19:30
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Als alleen het argument 'we zijn allemaal mensen!' telt, dan zou heel Nederland gratis OV krijgen. Niet erg haalbaar hè?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Advertentie
Oud 29-12-2008, 19:32
francisco
Avatar van francisco
francisco is offline
ja vind ik ook goed waarom niet alle studenten een ov
__________________
Iedereen is uniek dat maakt You speciaal !
Oud 29-12-2008, 21:40
Verwijderd
Volgens mij heb ik ergens gelezen dat ook MBO'ers vanaf volgend studiejaar een OV kaart krijgen. Even kijken waar ook alweer.

Edit:
Dit is eigenlijk het enige wat ik tot nu toe heb gevonden.
Oud 29-12-2008, 22:21
francisco
Avatar van francisco
francisco is offline
ik heb al een ov kaart mbo krijgen het maar de hoge schole niet en die verdienen het netzo goed daar streef ik naar
__________________
Iedereen is uniek dat maakt You speciaal !
Oud 29-12-2008, 22:30
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Dat is idd een heel rare regeling, die ze zelfs bij de IB Groep wel eens niet snappen. Het is dus zo dat je MBO periode niet meetelt en je in principe op HBO niveau weer gewoon 4 jaar lang recht op stufi hebt. Waarom dit niet zo is bij de overstap van HBO naar WO (zeker gezien het geschreeuw om een kenniseconomie) snappen ze zelfs in Den Haag niet. Het zal wel teveel geld kosten.
Ja, 'stapelen' met WO-masters (meedere achter elkaar doen) schijnt ook ontmoedigd te worden...ik snap het niet hoor Willen ze nou hoog opgeleide mensen of niet?
Oud 29-12-2008, 23:32
Verwijderd
Citaat:
Ja, 'stapelen' met WO-masters (meedere achter elkaar doen) schijnt ook ontmoedigd te worden...ik snap het niet hoor Willen ze nou hoog opgeleide mensen of niet?
Ik ben het helemaal met je eens. Als je een kenniseconomie wilt krijgen (krijgen idd, want Nederland heeft nog láng geen kenniseconomie) en de achterstand op andere landen zoals India in wilt halen, is het huidige beleid absoluut niet de manier waarop dat gaat gebeuren.
Oud 29-12-2008, 23:43
wallflower
Avatar van wallflower
wallflower is offline
Citaat:
ik heb al een ov kaart mbo krijgen het maar de hoge schole niet en die verdienen het netzo goed daar streef ik naar
Hbo'ers krijgen wel ov?
__________________
i need so badly to believe that there is truth, that love is real
Oud 30-12-2008, 00:16
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ja.. Hbo'ers en Wo'ers krijgen júist OV.
Mbo'ers pas vanaf hun 18e.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 30-12-2008, 00:18
Verwijderd
Citaat:
Ja.. Hbo'ers en Wo'ers krijgen júist OV.
Mbo'ers pas vanaf hun 18e.
MBO'ers in het huidige systeem toch nog helemaal niet? Daar was juist zoveel gedoe over
Ze krijgen vanaf hun 18e wel stufi, maar geen OV.
Oud 30-12-2008, 10:51
Verwijderd
Citaat:
MBO'ers in het huidige systeem toch nog helemaal niet? Daar was juist zoveel gedoe over
Ze krijgen vanaf hun 18e wel stufi, maar geen OV.
MBO'ers krijgen gewoon vanaf hun 18e studiefinanciering en een OV kaart. Dat gedoe ging dacht ik om het feit dat ze het pas vanaf hun 18e krijgen.
Oud 30-12-2008, 11:03
Verwijderd
Ooooh ok, dan heb ik 't duidelijk verkeerd onthouden.
Oud 02-01-2009, 14:59
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Hoe lang blijft je OV op het postkantoor liggen? Want ik heb die van mij nog niet opgehaald, ga ik maandag doen. Maar ik neem aan dat ze 'm nog niet zó snel weer innemen, toch.
Ads door Google
Oud 02-01-2009, 16:11
Tochjo
Avatar van Tochjo
Tochjo is offline
Hij blijft er tot het eind van 2009 liggen
Oud 04-01-2009, 00:21
June bug
June bug is offline
Citaat:
Ik heb eerst 4 jaar MBO gedaan en toen een 2 jarige HBO-opleiding, en mij werd verteld dat je in principe 'weer opnieuw begint', je krijgt dus 4jaar recht op stufi voor MBO en 4 jaar voor HBO. Weet niet of dit ook zo is als je al 4 jaar HBO hebt gehad en dan nog WO gaat doen.
Zal wel deels te maken hebben met het stimuleren van doorleren ofzo, om het allemaal makkelijker te finanieren.
Fijn, dat beantwoordt mijn vraag, dankjewel
__________________
Shake your body like the dance//
Oud 05-01-2009, 13:59
forza1907
forza1907 is offline
ik heb een vraagje :

ik heb een tijdje geleden van een paar vriendinnen gehoord dat je van de belastingsdienst geld kan terug krijgen voor je openbaar vervoer abonnement. ik heb een hele hoop van my& myn 2 zusjes liggen, ik heb naar de belastingsdienst gebeld en ze zeiden tegen mij dat ik via hun site een formulier moest invullen, over reis afrtekking ofzo :^), ik heb er naar gezocht op 't site kon niets vinden ! ik heb echt hulp nodig. als ik hulp kan krijgen alvast bedankt
Oud 05-01-2009, 14:10
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
ik heb een vraagje :

ik heb een tijdje geleden van een paar vriendinnen gehoord dat je van de belastingsdienst geld kan terug krijgen voor je openbaar vervoer abonnement. ik heb een hele hoop van my& myn 2 zusjes liggen, ik heb naar de belastingsdienst gebeld en ze zeiden tegen mij dat ik via hun site een formulier moest invullen, over reis afrtekking ofzo :^), ik heb er naar gezocht op 't site kon niets vinden ! ik heb echt hulp nodig. als ik hulp kan krijgen alvast bedankt
Dit hoort niet in dit topic thuis, maar in het algemeen belastingtopic. Ik heb zelf van deze regeling nog nooit gehoord, dus ik zou zeggen: bel de belastingdienst opnieuw en vraag waar je het zoeken moet. Daar zijn ze voor.
Oud 14-01-2009, 19:01
Hillie25
Hillie25 is offline
Ik geloof niet dat ik dit op de juiste plaats schrijf maar kom er even niet uit dus dan maar op deze manier.
Ik heb een vraag, ik ben vandaag geslaagd en krijg in februari mijn diploma.
Nu woon ik op mezelf ik had naast mijn studiefinanciering nog een baan van 18 uur.
Met beide inkomsten kon ik prima op mezelf wonen, nu word dat moeilijk.
En ik heb niet zo 1 ,2 ,3 een nieuwe baan.
Schrijft school mij gelijk uit?.
Kan ik de studiefinanciering niet nog even stiekum door laten lopen?.
Ik heb een brief ontvangen waarin staat dat ik het hele jaar 2009 recht heb op studiefinaciering, ik heb mijn opleiding verkort omdat het zo goed ging.
Ik hoop dat iemand deze vraag voor mij kan beantwoorden?.
Alvast bedankt
Oud 14-01-2009, 19:13
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Als je studiefinanciering ontvangt, betaal je tevens collegegeld. Dat schiet niet erg op dus!
Kun je niet een tijdelijke bijbaan zoeken voor de periode dat je nog geen 'echte' baan hebt gevonden?

Edit: en school schrijft je niet uit, dat moet je zelf doen! Niet vergeten, want mij heeft het 260 euro gekost omdat ik een maand te laat was
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 14-01-2009, 19:53
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Het verschilt per onderwijsinstelling of ze je automatisch uitschrijven of niet. Ik werd automatisch uitgeschreven per 1e van de maand volgend op mijn afstudeerdatum. Ik kon dat wel zelf langer door laten lopen zodat ik nog langer recht had op studiefinanciering of mijn OV-studentenkaart maar daar tegenover staat dan weer wel dat je langer collegegeld moet betalen. Je zult dus voor jezelf moeten uitrekenen of het lonend is om langer ingeschreven te blijven staan.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 20-01-2009, 13:51
roosjuh1988
roosjuh1988 is offline
grr..
Die DigiD werkt ook niet. Heb ik dat ding aan gevraagd en alle mogelijke opties geprobeerd wat mijn gebruikersnaam kan zijn. Maar de goede optie zat er waarschijnlijk niet bij. pff.. Via de telefoon kan je je studiefinanciering ook al niet stop zetten en via de post, duur 10 dagen..
Hoe kan ik me studiefinanciering dan wel stopzetten?
__________________
#
Oud 20-01-2009, 14:38
Dith
Avatar van Dith
Dith is offline
Misschien als je gewoon langsgaat bij een IBGkantoor dat het wel kan als je alle formulieren/nummers/ed. meeneemt ofzo?
__________________
wat een heerlijkheid
Oud 20-01-2009, 14:52
Verwijderd
En vraag dan sowieso een nieuw digid aan, die heb je binnen 5 werkdagen binnen.
Oud 25-01-2009, 17:23
tinekeinthemess
tinekeinthemess is offline
ik heb ook wel een vraagje: moet je per 1 jan weer een aanvullende beurs aanvragen voor 2009 ofzo? wnt ik kreeg de 23e maar iets van 70 euro ipv 300 nog wat op mijn rek. gestort!
Oud 25-01-2009, 21:48
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
ik heb ook wel een vraagje: moet je per 1 jan weer een aanvullende beurs aanvragen voor 2009 ofzo? wnt ik kreeg de 23e maar iets van 70 euro ipv 300 nog wat op mijn rek. gestort!
Dat blijft gewoon doorgaan (tenzij je het hebt gestopt ivm bijverdienstengrens of zo). Ik krijg vanaf januari ook honderd euro minder, maar dat komt omdat mijn ouders teveel verdienen waardoor ik nu het minimum krijg. Ze kijken naar de belastingaangifte van 2007 voor de berekening van 2009..

Je ouders zijn niet van baan veranderd/ meer gaan verdienen? Anders kun je de IBG ook bellen/mailen met de vraag waarom je minder studiefinanciering krijgt. Ik vind 70 euro wel een vaag bedrag, inwonend is minimum volgens mij 90 euro en uitwonend 250 euro.
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Oud 27-01-2009, 20:18
Dark Phoenix
Avatar van Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Hmm, ik heb nog wel een vraagje. Misschien dat het al ergens gestaan heeft, sorry dan.

Heb je, als je een thuisstudie HBO gaat doen, recht op stufi danwel een OV kaart? Het laatste lijkt me nogal onlogisch an sich, maar hoe zit dat met stufi?
__________________
[quote=sann;30693804]Ik ben een a-merk sletje.[/quote]
Oud 28-01-2009, 16:19
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Via wat ga je die studie doen?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:27.