Oud 18-06-2009, 14:57
Alyssia
Alyssia is offline
Een vriendin van mij wordt in augustus 18. In september begint ze met studeren. Dan krijgt ze toch gewoon in september meteen haar stufi en OV kaart?
Want zij zegt dat ze die pas in oktober krijgt, maar dat kan dan toch niet? En als dat wel kan, waar ligt dat dan aan?
Advertentie
Oud 18-06-2009, 15:21
justhanna
Avatar van justhanna
justhanna is offline
Stufi gaat in per kwartaal geloof ik.
__________________
> Zou het leven ook een eigen kijk op mij hebben? <
Oud 18-06-2009, 16:27
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Je krijgt dan pas stufi in oktober omdat de kinderbijslag per kwartaal krijgt en je ouders tot en met het kwartaal waar in je 18 wordt nog kinderbijslag voor je krijgen. In haar geval krijgen ze over het derde kwartaal dus nog kinderbijslag en krijg je pas stufi vanaf het vierde kwartaal. Je kan niet allebei krijgen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 18-06-2009, 16:57
Alyssia
Alyssia is offline
Ah op die manier. Duidelijk
Oud 20-06-2009, 10:25
m113
m113 is offline
ik wil me adres wijzigen
hoe kan ik dat online doen?
Oud 20-06-2009, 10:38
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Inloggen bij mijn IB-Groep, dan naar die pagina met je persoonlijke gegevens en bij je adres staat daar achter dan een I en een W, dan klik je op die W en kan je het als het goed is wijzigen. Wel ook je wijziging doorgeven bij de gemeente!
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 20-06-2009, 11:33
m113
m113 is offline
en is de wijziging bij de ib groep dan volledig?
en wat moet ik dan nog meer doen naast de wijziging van de ib groep?
Oud 20-06-2009, 12:01
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Je moet naar het gemeentehuis om daar een adreswijziging door te geven (bij je nieuwe gemeente, je wordt dan automatisch uitgeschreven bij je oude gemeente). Doe dat eerst en geef daarna pas je wijziging door bij de IB-Groep. Verder moet je natuurlijk ook je wijziging doorgeven bij je onderwijsinstelling en alle andere instanties waar je adres bekend is (bank, verzekeringen, huisarts, tandarts, ziekenhuis, apotheek, vrienden, familie, werk, etc).
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 20-06-2009, 15:21
BananenHoofd
BananenHoofd is offline
Hallo mensen

Heeft iemand enig idee tot wanneer je studifinanciering bij ib groep kan aanvragen en tot wanneer kun je je aanmelden bij een opleiding zonder loting (normaal).

mvg
Oud 21-06-2009, 19:32
June bug
June bug is offline
http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1730987

even beter kijken dus.
__________________
Shake your body like the dance//
Oud 22-06-2009, 13:17
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Dit hoort inderdaad thuis in het grote IBG-topic!
Oud 22-06-2009, 16:12
Hanneke
Avatar van Hanneke
Hanneke is offline
Je kan geen stufi aanvragen als je nog nergens ingeschreven staat, toch?
__________________
Hoi! - Soija.nl
Oud 22-06-2009, 23:32
BananenHoofd
BananenHoofd is offline
Citaat:
Je kan geen stufi aanvragen als je nog nergens ingeschreven staat, toch?
Ja dat klopt, maar als ik me nu inschrijf voor stufi krijg ik hem toch gwn op 1 september? (ben 18 jaar nu)
Oud 23-06-2009, 00:20
Hanneke
Avatar van Hanneke
Hanneke is offline
Mja, maar omdat ik las van 3 maanden van te voren, ik sta ook nog nergens ingeschreven.
__________________
Hoi! - Soija.nl
Oud 23-06-2009, 17:26
ganralph
ganralph is offline
@ Bananenhoofd: als je studie op 01-09 begint, krijg je vanaf dan stufi

@ Hanneke: de IBG zit er niet op te wachten dat iedereen half augustus eens dingen gaat aanvragen. Vaak wordt idd een termijn van drie maanden of zo gehanteerd zodat alles op tijd rond kan komen in een drukke periode als deze. aanvragen kan echter altijd, voor zover ik weet.


aanmelden bij een opleiding hangt van de opleiding af. vaak is er tot eind augustus nog wel iets te regelen als het moet, maar hoe sneller, hoe beter uiteraard.
__________________
Change the planet, or go home.
Oud 23-06-2009, 19:42
Verwijderd
Citaat:
@ Bananenhoofd: als je studie op 01-09 begint, krijg je vanaf dan stufi

@ Hanneke: de IBG zit er niet op te wachten dat iedereen half augustus eens dingen gaat aanvragen. Vaak wordt idd een termijn van drie maanden of zo gehanteerd zodat alles op tijd rond kan komen in een drukke periode als deze. aanvragen kan echter altijd, voor zover ik weet.


aanmelden bij een opleiding hangt van de opleiding af. vaak is er tot eind augustus nog wel iets te regelen als het moet, maar hoe sneller, hoe beter uiteraard.
Aanvragen kan idd altijd, alleen is dat voor jezelf ook niet handig, omdat het best kan zijn dat ze dingen net iets te laat verwerken en je dus je stufi later krijgt en ook met inschrijven bij je nieuwe opleiding kan dat lastig zijn (bv. doordat je informatie vrij laat ontvangt).
Oud 23-06-2009, 22:15
Hanneke
Avatar van Hanneke
Hanneke is offline
Ah, oké. Nja, ik kon niet kiezen waar ik zou gaan studeren, maar ik heb vandaag maar besloten dat ik voor Amsterdam (UvA) ga. Dus morgen maar even fixen dat ik me inschrijf.
__________________
Hoi! - Soija.nl
Oud 24-06-2009, 15:06
BananenHoofd
BananenHoofd is offline
Citaat:
@ Bananenhoofd: als je studie op 01-09 begint, krijg je vanaf dan stufi

@ Hanneke: de IBG zit er niet op te wachten dat iedereen half augustus eens dingen gaat aanvragen. Vaak wordt idd een termijn van drie maanden of zo gehanteerd zodat alles op tijd rond kan komen in een drukke periode als deze. aanvragen kan echter altijd, voor zover ik weet.


aanmelden bij een opleiding hangt van de opleiding af. vaak is er tot eind augustus nog wel iets te regelen als het moet, maar hoe sneller, hoe beter uiteraard.
bedankt voor het antwoordt
Oud 25-06-2009, 22:46
BananenHoofd
BananenHoofd is offline
Ok....
Ik heb me aangemeld voor een hbo opleiding + stufi.
Maar wanneer krijg ik dan me OV chipkaart???
Mijn studie begint op 1 september 2009
Oud 26-06-2009, 02:24
Fosca
Avatar van Fosca
Fosca is offline
Citaat:
Ok....
Ik heb me aangemeld voor een hbo opleiding + stufi.
Maar wanneer krijg ik dan me OV chipkaart???
Mijn studie begint op 1 september 2009
Als je tegen die tijd 18 bent krijg je halverwege de zomervakantie een brief dat je hem op kunt komen halen. Hij is echter pas geldig vanaf september.
__________________
Liefde is een simpel geschenk, dat je moeilijk aanvaard
Oud 26-06-2009, 12:20
BananenHoofd
BananenHoofd is offline
Citaat:
Als je tegen die tijd 18 bent krijg je halverwege de zomervakantie een brief dat je hem op kunt komen halen. Hij is echter pas geldig vanaf september.
ok (ben 18)
Oud 30-06-2009, 12:17
kishan4uall
kishan4uall is offline
Citaat:
Als je tegen die tijd 18 bent krijg je halverwege de zomervakantie een brief dat je hem op kunt komen halen. Hij is echter pas geldig vanaf september.
Dat is toch alleen het geval met je OV-studentenkaart? Je OV-chipkaart krijg je als het goed is later pas opgestuurd als je je pasfoto's hebt ingeleverd bij het ophalen van je OV-studentenkaart.
Oud 30-06-2009, 14:56
Verwijderd
Citaat:
Dat is toch alleen het geval met je OV-studentenkaart? Je OV-chipkaart krijg je als het goed is later pas opgestuurd als je je pasfoto's hebt ingeleverd bij het ophalen van je OV-studentenkaart.
Klopt, de chipkaart krijg je thuisgestuurd nadat je een pasfoto hebt ingeleverd op 't postkantoor, mocht je begin september nog geen chipkaart hebben (en je hebt hem wel nodig), dan kan je een tijdelijke kaart krijgen op vertoon van je OV-studentenkaart.
Oud 30-06-2009, 20:38
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Je OV-chipkaart krijg je als het goed is later pas opgestuurd als je je pasfoto's hebt ingeleverd bij het ophalen van je OV-studentenkaart.
Offtopic: Lol, mijn laatste studiejaar moest ik al 2 pasfoto's inleveren bij mijn OV "voor als de OV-chipkaart ingevoerd zou worden". Nooit iets van teruggezien...
Oud 30-06-2009, 21:50
kishan4uall
kishan4uall is offline
Citaat:
Offtopic: Lol, mijn laatste studiejaar moest ik al 2 pasfoto's inleveren bij mijn OV "voor als de OV-chipkaart ingevoerd zou worden". Nooit iets van teruggezien...
Offtopic: Tja, ik heb hem wel al binnen, alleen is dat ding stof aan het happen in mn jaszak.. Blijf zo lang het nog kan trouw aan de strippenkaart (in het weekend dan). Vergeet dat rotding altijd op te waarderen, waardoor ik standaard eenmaal per maand zaterdag niet terug kan van werk naar huis...
Oud 01-07-2009, 09:47
Verwijderd
Citaat:
Offtopic: Lol, mijn laatste studiejaar moest ik al 2 pasfoto's inleveren bij mijn OV "voor als de OV-chipkaart ingevoerd zou worden". Nooit iets van teruggezien...
Offtopic: Ik heb vier jaar op dat ding gewacht (het was eerst;'lever een pasfoto in, rond het voorjaar ontvang je je OV-chipkaart!' en toen duurde het dus nog vier jaar ).
Oud 01-07-2009, 13:50
BananenHoofd
BananenHoofd is offline
Pasfoto inleveren bij de postkantoor ?
Hoe weet ik nou waar ik m'n ov studentenkaart kan krijgen.
IB groep heeft mij niks daarover gemeld..
Oud 01-07-2009, 13:57
ganralph
ganralph is offline
je krijgt binnenkort een brief van de ibg naar welk postkantoor je moet gaan voor je ov-studentenkaart. in die brief staat waarschijnlijk ook dat je extra foto's mee moet nemen voor je ov-chipkaart. je "gewone" kaart krijg je meteen mee; je chipkaart wordt later opgestuurd.
__________________
Change the planet, or go home.
Oud 01-07-2009, 13:58
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Offtopic: Ik heb vier jaar op dat ding gewacht (het was eerst;'lever een pasfoto in, rond het voorjaar ontvang je je OV-chipkaart!' en toen duurde het dus nog vier jaar ).
Offtopic: en ik ben binnen die vier jaar afgestudeerd, dus heb die hele foto voor niets ingeleverd

overigens heb ik nu een chipkaart (van de NS) en ik moet zeggen dat het me toch wel bevalt
__________________
Change the planet, or go home.
Oud 02-07-2009, 21:24
BananenHoofd
BananenHoofd is offline
Bij mij staat er dit wanneer ik me heb aangemeld aan een studie bij studielink.nl

De onderwijsinstelling heeft verzoek ontvangen
Aanmeldverzoek geregistreerd door IB-Groep
Toelaatbaarheid is nog niet bepaald

Wanneer verandert dit ?
Oud 02-07-2009, 22:13
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ow, over die status bij studielink moet je je echt niet druk maken. Mijn vriend is nu al ruim anderhalf jaar klaar met z'n eerste studie en nog steeds staat daar bij studielink dat z'n aanmelding in aanvraag oid is.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 02-07-2009, 22:18
BananenHoofd
BananenHoofd is offline
Citaat:
Ow, over die status bij studielink moet je je echt niet druk maken. Mijn vriend is nu al ruim anderhalf jaar klaar met z'n eerste studie en nog steeds staat daar bij studielink dat z'n aanmelding in aanvraag oid is.
Maar krijg ik dan te weten van die school dat m'n inschrijving is bevestigt ?
Oud 02-07-2009, 22:24
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Maar krijg ik dan te weten van die school dat m'n inschrijving is bevestigt ?
je krijgt ergens komende maanden waarschijnlijk een stapel papieren waar je bang van wordt.
introductie dit, belangrijke datum dat, formuliertje zus, brochure zo...

dat is het teken dat je door bent
__________________
Change the planet, or go home.
Oud 09-07-2009, 21:44
Verwijderd
Citaat:
Bij mij staat er dit wanneer ik me heb aangemeld aan een studie bij studielink.nl

De onderwijsinstelling heeft verzoek ontvangen
Aanmeldverzoek geregistreerd door IB-Groep
Toelaatbaarheid is nog niet bepaald

Wanneer verandert dit ?
Dat staat er bij mij ook nog, en toen ik naar studielink belde vertelden ze me dat de ibgroep je diploma dan nog niet heeft gecontroleerd. Pas als de ibg dat gedaan heeft, kunnen ze bij studielink natuurlijk beslissen of je wel geschikt bent voor de opleiding. Er zijn verschillende redenen voor dat dat nog niet gebeurd is, bv dat je school nog niet de juiste gegevens op heeft gestuurd. Er kan ook iets mis gegaan zijn in de electronische verzending/controle, ofzo. De mevrouw waarmee ik sprak zei dat ik het beste gewoon even af kon wachten, dat duurt natuurlijk ook allemaal even enzo. Stel dat dat er over een paar weken nog staat, kun je ook even contact opnemen met je (toekomstige) onderwijsinstelling. Ik zou bijvoorbeeld een gewaarmerkte kopie van mijn diploma en cijferlijst naar de VU kunnen zenden, zodat zij zelf kunnen controleren dat ik geschikt ben voor de opleiding.
Citaat:
je krijgt ergens komende maanden waarschijnlijk een stapel papieren waar je bang van wordt.
introductie dit, belangrijke datum dat, formuliertje zus, brochure zo...

dat is het teken dat je door bent
haha ja dat dacht ik ook, totdat ik in het programmaboekje voor mijn introductieweek, dat ik van de week thuisgestuurd kreeg, las "aan de ontvangst van deze brochure kunnen wat betreft plaatsing aan de VU geen rechten worden ontleend"
Oud 16-07-2009, 17:09
Smit
Smit is offline
hallo,

Even een vraagje over mijn studie financiering. Ik heb volgens het rekenhulp progamma recht op 93 euro basisbeurs, en 212 euro aanvullende beurs. Dat is dus ook wat ik heb aangevraagd, nu kreeg ik enkele weken geleden een brief thuis gestuurd met de bevestiging van mijn aanvraag, maar er staat dat ik per maand €93,29 ga ontvangen, en ik krijg dus helemaal geen aanvullende beurs

Weet iemand wat er precies aan de hand is en hoe ik dit op kan lossen?
Oud 16-07-2009, 17:50
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
hallo,

Even een vraagje over mijn studie financiering. Ik heb volgens het rekenhulp progamma recht op 93 euro basisbeurs, en 212 euro aanvullende beurs. Dat is dus ook wat ik heb aangevraagd, nu kreeg ik enkele weken geleden een brief thuis gestuurd met de bevestiging van mijn aanvraag, maar er staat dat ik per maand €93,29 ga ontvangen, en ik krijg dus helemaal geen aanvullende beurs

Weet iemand wat er precies aan de hand is en hoe ik dit op kan lossen?
Hebben je ouders al formulieren ontvangen voor je aanvullende beurs om in te vullen over hun inkomen? Zo niet, wacht af tot ze die ontvangen en ingevuld hebben. De IB-Groep moet je aanvullende beurs dan nog berekenen. Zo ja, bel even met de IB-Groep waarom zij denken dat je er geen recht op hebt terwijl jij dat wel denkt. Wellicht heb jij niet met hun inkomen van twee jaar terug gerekend oid?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 16-07-2009, 17:57
Verwijderd
Het is overigens verstandiger om een e-mail te sturen naar de IB Groep, dan heb je hun antwoord zwart op wit. Dat is handig wanneer je onverhoopt eens bezwaar moet aantekenen (en dat zal vast wel eens gebeuren, de IB Groep is bepaald niet foutloos).
Oud 16-07-2009, 18:13
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik vind dat als je mailt, dat je altijd van die standaard, uit een boekje gekopieerde antwoorden krijgt terwijl als je belt ze veel meer specifiek naar jouw situatie kijken. Als ik in een telefoongesprek dingen afspreek die gevolgen kunnen hebben vraag ik daarna altijd om dat nog even via de e-mail te bevestigen, idd zodat ik het op papier heb
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 17-07-2009, 15:22
Smit
Smit is offline
Super, bedankt voor de snelle reacties. De mail is verstuurd
Oud 21-07-2009, 21:18
mamudi
mamudi is offline
Dag Mensen

11 December word ık 18 jaar oud en mijn Opleiding begint op 1 September.
Na veel te hebben uıtgezocht ben ik tot de conclusie gekomen dat ik geen recht heb op Tegemoetkoming maar wel op Stufi en een OV Kaart.

Kan iemand dit bevestigen alvast bedankt.
Oud 21-07-2009, 21:58
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Tegemoetkoming krijg je niet want dat krijg je alleen als je al 18 bent en nog op het middelbaar onderwijs zit. Studiefinanciering en een OV-studentenkaart krijg je vanaf 1 oktober. Tot die tijd krijgen je ouders nog kinderbijslag voor je.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 23-07-2009, 14:18
radres
radres is offline
Ik had een vraag over het overstappen van opleiding?

Vorige week kreg ik van school een brief van uitschrijving.
Ik word automatisch uitgeschreven omdat ik 2 maanden afwezig was.
Het klopt dat ik school niets hebt verteld waarom ik afwezig was.
Maar ik had degelijk een aantal problemen. Mijn moeder was overleden.
Dat was heel erg zwaar voor mij! En nog veel meer ...

Waar het eigenlijk om gaat is of ik nu al mijn ontvangen studiefinancieringen terug moet betalen aan IB ?
Dat is echt veel. Bijna anderhalf jaar geld ontvangen.
Mijn Inschrijvingsdatum is februari 2008. Het is een MBO niveau 3 opleiding.

Ik hoop dat ik nog kan overstappen naar een andere opleiding.
Ten eerste omdat ik nog echt wil leren.
Ten tweede omdat stiediefinaciering niet terug wil betalen.

HELP HELP !
Oud 23-07-2009, 14:42
Verwijderd
Citaat:
Ik had een vraag over het overstappen van opleiding?

Vorige week kreg ik van school een brief van uitschrijving.
Ik word automatisch uitgeschreven omdat ik 2 maanden afwezig was.
Het klopt dat ik school niets hebt verteld waarom ik afwezig was.
Maar ik had degelijk een aantal problemen. Mijn moeder was overleden.
Dat was heel erg zwaar voor mij! En nog veel meer ...

Waar het eigenlijk om gaat is of ik nu al mijn ontvangen studiefinancieringen terug moet betalen aan IB ?
Dat is echt veel. Bijna anderhalf jaar geld ontvangen.
Mijn Inschrijvingsdatum is februari 2008. Het is een MBO niveau 3 opleiding.

Ik hoop dat ik nog kan overstappen naar een andere opleiding.
Ten eerste omdat ik nog echt wil leren.
Ten tweede omdat stiediefinaciering niet terug wil betalen.

HELP HELP !
Maak op je oude school een afspraak met je studieadviseur/mentor en leg uit waarom je 2 maanden afwezig was!
Oud 23-07-2009, 14:58
Verwijderd
Dit hoort in het IBG topic, dus topics samengevoegd.
Oud 24-07-2009, 14:35
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Dag Mensen

11 December word ık 18 jaar oud en mijn Opleiding begint op 1 September.
Na veel te hebben uıtgezocht ben ik tot de conclusie gekomen dat ik geen recht heb op Tegemoetkoming maar wel op Stufi en een OV Kaart.

Kan iemand dit bevestigen alvast bedankt.
Dat ligt er aan wat voor een opleiding je gaat doen. Bij MBO heb je nog geen recht, bij HBO/WO wel:
Citaat:
In het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) heb je recht op studiefinanciering én de OV-studentenkaart per het eerste kwartaal na je achttiende verjaardag. Word je bijvoorbeeld achttien op 10 februari, dan heb je per 1 april recht op studiefinanciering én op de OV-studentenkaart.

Volg je hoger onderwijs dan geldt geen minimumleeftijd. Je kunt dus ook een OV-studentenkaart krijgen als je nog geen achttien bent. Je krijgt dan recht per het eerste kwartaal volgend op de begindatum van je studie. Begin je op 1 september met een studie in het hoger onderwijs en ben je nog geen achttien jaar? Dan heb je dus recht op studiefinanciering én een OV-studentenkaart per 1 oktober.
bron: www.ib-groep.nl
__________________
Change the planet, or go home.
Oud 27-07-2009, 12:30
BananenHoofd
BananenHoofd is offline
efe voor de duidelijkheid..
Waneer kan ik me ov studentenkaart krijgen?
Oud 27-07-2009, 12:41
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
efe voor de duidelijkheid..
Waneer kan ik me ov studentenkaart krijgen?

Indien je een hbo of wo studie gaat doen:
- Je was op 1 juli 2009 18 jaar of ouder: je krijgt je afhaalbericht voor 1 september. je kunt hem dan bij het postkantoor afhalen. Je OV studentenkaart is geldig vanaf 1 september.
- Je was op 1 juli 2009 jonger dan 18: je krijgt je afhaalbericht voor 1 oktober. je kunt hem dan bij het postkantoor afhalen. Je OV studentenkaart is geldig vanaf 1 oktober.

Als je een mbo studie gaat doen: geen idee, maar als je jonger bent dan 18 krijg je hem sowieso nog niet, meen ik.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 27-07-2009, 20:57
Roosmarijn
Avatar van Roosmarijn
Roosmarijn is offline
Ik heb ook een vraag.
Ik ben begin april 18 geworden en zou dus in juli mijn eerste tegemoetkoming scholieren ontvangen. Dat is ook gebeurd, maar dat verbaast me nogal, aangezien ik me niet ingeschreven heb voor een vervolgopleiding (ga een jaar naar het buitenland!). Mij is verteld dat als je geen opleiding gaat doen, de tegemoetkoming op 30 juni 2009 stopt.
Ik vind het daarom nogal raar dat ik gewoon geld heb gekregen en ik ben er bang voor dat ik het terug moet storten, helaas helaas! Weet iemand hier iets van?
Ik heb IB-groep al gemaild, maar dat duurt meestal even hè..
Oud 28-07-2009, 20:26
creditvraagje
creditvraagje is offline
ik ben net afgestudeerd (jeej), maar heb nog een ibg-lening lopen. Loopt deze nu ook automatisch door als ik het niet opzeg, ook al ben ik na 31-8 geen student meer? Vind het raar dat ik alles anders zelf zou moeten stopzetten.

Wat gebeurd er eigenlijk als ik dat níet zo doen? Het onterecht ontvangen leninggeld los terug overmaken, of gaat dat dan alsnog bij de rest vd schuld?
Oud 29-07-2009, 09:31
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
ik ben net afgestudeerd (jeej), maar heb nog een ibg-lening lopen. Loopt deze nu ook automatisch door als ik het niet opzeg, ook al ben ik na 31-8 geen student meer? Vind het raar dat ik alles anders zelf zou moeten stopzetten.

Wat gebeurd er eigenlijk als ik dat níet zo doen? Het onterecht ontvangen leninggeld los terug overmaken, of gaat dat dan alsnog bij de rest vd schuld?
je bent zelf verantwoordelijk voor het regelen van deze zaken na je afstuderen.

zo heb je na je afstudeerdatum (dit is niet per se het einde van het collegejaar, maar meestal de laatste dag van de maand waarin je formeel afstudeert!) geen recht meer op een ov-jaarkaart en moet je zelf zorgen dat deze binnen vijf werkdagen is ingeleverd, of je krijgt een boete. hier gaat de ibg je niet aan herinneren.
wat de gevolgen zijn van een te lang doorlopende lening weet ik niet, maar ik vermoed dat je dat meteen terug moet storten. (en terugbetalen moet je het sowieso, met rente)

je onderwijsinstelling geeft wel door aan de ibg dat je afgestudeerd bent, maar dit kan altijd even duren. ik ben op 31 januari vorig jaar afgestudeerd (de datum op mijn diploma), maar ik kreeg pas in mei bericht van de ibg dat ze een brief hadden gekregen van de UvA. toch had ik in februari al nergens meer recht op.

kortom: zelf alles stopzetten met ingang van de maand na je formele afstuderen.


[edit] in januari volgend jaar krijg je overigens pas een definitief overzicht van je schulden en evt. kwijtscheldingen.
__________________
Change the planet, or go home.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:14.