Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-08-2005, 10:44
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
het verschijnsel dat je gescheiden bent naar lichaam en geest, dat die 2 een mindere eenheid vormen als normaal, wat is dat precies? zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben en hoe gaan jullie daarmee om?

alvast bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-08-2005, 10:52
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Is dit niet zoiets als depersonalisatie?
Dat je lichaam niet echt aanvoelt en dat het lijkt alsof je vanuit het lichaam van een ander kijkt? Dit herken ik wel, maar echt een gescheiden lichaam en geest heb ik nog nooit van gehoord.
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 11:41
Mariekje*
Mariekje* is offline
Uhm.. Van een écht gescheiden lichaam en geest heb ik nog nooit gehoord. Wel van zoals Eend al noemde, depersonalisatie, of dissociatie. Met dit heb ik dan ook wel ervaring...

Bij een dissociatie ervaar je, je lichaam als het ware niet bewust, het voelt niet 'echt'. Je ziet alles wel gebeuren, en je beseft ook dat je weleens dingen doet die je eigelijk helemaal niet wil, maar je hebt er als het ware tijdelijk geen 'controle' meer over. Ik voel op dergelijke momenten ook geen pijnprikkels meer, en ken eigelijk ook geen emoties. Het is heel vaag, net of ik tijdelijk op 'stand by' ga, en alles wat ik gedurende die periode meemaak, zie ik wel.. maar 'ervaar' het niet (bewust), heel onduidelijk maar misschien begrijp je wat ik ongeveer bedoel.
__________________
<3 Everyday I love you more....
Met citaat reageren
Oud 09-08-2005, 00:02
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Net zoals hierboven al vermeld staat, kan ik ook wel meespreken over het "niet één zijn van lichaam en geest".

Doet wat vreemd aan, omdat je waarschijnlijk wel de neiging hebt om alletwee samen te houden. Ik had indertijd echt het gevoel dat mijn lichaam een soort ballon (dun, rubberachtig laagje omheen wat lucht) was, geheel donker/zwart vanbinnen en daarbinnen zat ik(geest) opgesloten. Ik heb op dat vlak eigenlijk nooit ervaren dat ik geen controle had over mijn lichaam, maar dat lichaam deed op een of andere manier wat vreemd aan; en zoals bij HvJ had ik ook geen enkel besef van wat mijn lichaam zou moeten voelen; het drong allemaal gewoon niet door.

Ik probeerde op een of andere manier die twee te verbinden (eigenlijk heb ik getracht die ballon leeg te prikken), maar dat lukt niet. Uiteindelijk is bij mij dit gevoel zowat vanzelf weggegaan, denk ik (het was ongeveer een jaar geleden, en nu voel ik me echt niet meer als een ballon).
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 14:45
Dark Red
Avatar van Dark Red
Dark Red is offline
Depersonalisatie-aandoeningen(vervreemdingsziekten)

Psychische aandoening waarbij men zich vervreemd voelt van het eigen lichaam, het eigen gevoel en de eigen gedachten. De patiënt heeft het gevoel buiten zichzelf (= depersonalisatie) en/of buiten de wereld (= de-realisatie) te staan, m.a.w. toeschouwer te zijn in plaats van speler.
Depersonalisatie is na angst en depressie de meest voorkomende psychische aandoening. De aard en de ernst van de klachten lopen van patiënt tot patiënt zeer sterk uiteen. Daarnaast komt depersonalisatie ook voor andere psychische aandoeningen, zoals dissociatieve identiteitsaandoening.

Mogelijke verschijnselen (o.a.)
Vertekend zelf-beeld, vertekend beeld van de persoonlijke omgeving en de wereld, angst- en paniek-aanvallen, fobieën, piekeren, angst om gek te worden

Mogelijke oorzaken (o.a.)
Mee- of doorgemaakte levensbedreigende situatie, zoals ernstige ziekte, ongeval of verwonding, geweldsmisdrijf.


bron:http://www.consumed.nl/database/indi...e.php3?id=2910

Van het vetgedrukte heb ik vooral veel last gehad
Ook wel alsof ik mezelf zag op een afstandje,het klinkt heel bizar en eng voor de buitenwereld maar het is waar
En wat je beschrijft TS is inderdaad Depersonalisatie
__________________
Het Is Mijn Vriend...Maar Ook Mijn Vijand
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 18:19
dark princess
Avatar van dark princess
dark princess is offline
Ik heb wel eens dat ik iets doe zonder dat ik het zelf besef...mijn lichaam doet dus eigenlijk iets zonder dat ik daar ook maar iets vanaf weet... zo heb ik ook de onbreekbare geodriehoek van een meisje uit mn klas gebroken . Ik weet niet hoe het gebeurde, maar toen ik 'bij' kwam had ik ineens de stukjes van dat ding in mn hand, zonder dat ik wist dat ik dat had gedaan... dit heb ik ook wel met andere dingen gehad, gelukkig gebeurt zoiets niet zo vaak.

Ook heb ik wel eens gehad dat ik mezelf van een afstand zag...als of ik boven mijn lichaam 'stond' of 'zweefde' en dat ik zo kon toe kijken. Dit vond ik heel erg eng, maar het heeft wel een tijdje geduurd, een uur ofzo. Dit kwam denk ik meer omdat ik heel erg moe was en te weinig geslapen had, dus denk niet dat zoiets hetzelfde is.
__________________
*~ * Big in Japan *~ *
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Stofwisseling enzo...
Verwijderd
17 15-10-2010 20:30
Psychologie Lucide dromen of uittredingen
Verwijderd
19 08-07-2008 10:27
Levensbeschouwing & Filosofie Enquete: Jouw levensbeschouwing...
Zonnemeisje
99 14-05-2006 15:50
Levensbeschouwing & Filosofie de chinese visie
asn girl
15 04-10-2005 17:26
Levensbeschouwing & Filosofie De ziel
Tsu
18 10-11-2003 15:27
Psychologie Depressie=bloedontsteking.
Isa
23 10-05-2002 13:16


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:34.