Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-04-2003, 19:48
`CrazY G
Avatar van `CrazY G
`CrazY G is offline
ok mensen ik wil er nu helemaal voor gaan. Ik wil deze 3 dingen dus gaan upgraden om mijn radeon9700 optimaal te kunnen benutten.
Dus mensen(enlightenment) kunnen jullie mij alstublieft de beste keuzen voorstellen
ik dacht zelf om mee te beginnen aan athlonxp 2400+
oh ja en waarom zeggen ze dat xp beter is dan p4???
__________________
het heeft 52 tanden en houd een enorm monster tegen: mijn gulp
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-04-2003, 19:54
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
www.funcomputer.de

Athlon XP 2600+ €157
Asus A7N8X €127
2x512MB PC2700 Infineon €134 (2x€67)
Arctic Copper silent (20dBA) €8,70

Totaal: €426,7 (+ €7 verzendkosten)

Andere shops www.gistron.com of kijken op www.tweakers.net/pricewatch
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 22-04-2003, 20:00
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 22-04-2003 @ 20:54:

Asus A7N8X €127
Echt een mooie plank !
Met citaat reageren
Oud 22-04-2003, 22:35
`CrazY G
Avatar van `CrazY G
`CrazY G is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 22-04-2003 @ 20:54:
www.funcomputer.de

Athlon XP 2600+ €157
Asus A7N8X €127
2x512MB PC2700 Infineon €134 (2x€67)
Arctic Copper silent (20dBA) €8,70

Totaal: €426,7 (+ €7 verzendkosten)

Andere shops www.gistron.com of kijken op www.tweakers.net/pricewatch
maar dat is in duitsland. Heb ik dan garantie en hoe lang duurt de bezorging???

AMD Athlon XP 2600+ (2,08GHz, 333MHz FSB) € 169,-
AMD Athlon XP 2600+ (2,08GHz, 333MHz FSB, Boxed) € 182,-
AMD Athlon XP 2600+ (2,13GHz, 266MHz FSB) € 170,-
AMD Athlon XP 2600+ (2,13GHz, 266MHz FSB, Boxed) € 184,-

en wat is het verschil tussen deze 4, welke is het snelst?

en zijn er geen andere moederborden voor athlonxp, goedkopere?
__________________
het heeft 52 tanden en houd een enorm monster tegen: mijn gulp
Met citaat reageren
Oud 22-04-2003, 22:55
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
`CrazY G schreef op 22-04-2003 @ 23:35:
maar dat is in duitsland. Heb ik dan garantie en hoe lang duurt de bezorging???

AMD Athlon XP 2600+ (2,08GHz, 333MHz FSB) € 169,-
AMD Athlon XP 2600+ (2,08GHz, 333MHz FSB, Boxed) € 182,-
AMD Athlon XP 2600+ (2,13GHz, 266MHz FSB) € 170,-
AMD Athlon XP 2600+ (2,13GHz, 266MHz FSB, Boxed) € 184,-

en wat is het verschil tussen deze 4, welke is het snelst?

en zijn er geen andere moederborden voor athlonxp, goedkopere?
Fun Computer Center (FCC) heeft een goede RMA service. Dit betekent dat wanneer je een defect produkt hebt, je het op kunt sturen naar hun vestiging (dit kost zo'n €6). Binnen een week tot 2 weken krijg je dan een vervangend produkt. Ik heb persoonlijk erg veel bij FCC besteld, en diverse malen van hun RMA service gebruik kunnen maken; deze is erg goed.

Op hardeschijven heb je sowieso een RMA service in Nederland. Verder gaat een processor en geheugen eigenlijk nooit kapot.

Als je bij FCC bestelt, koop dan gelijk een aantal 100x Platinum spindels voor €31, erg goedkoop.

Verder zijn HDDs en andere hardware daar erg goedkoop. Koop geen toetsenborden bij FCC, deze hebben een Duitse layout. Bij FCC moet je vooruit betalen. Bij een normale bank kan dit gewoon met het IBAN nummer. Als je het ongeluk hebt postbank te moeten gebruiken, dan duurt het wel langer. Postbank moet je ook voorbedrukte forumlieren bestellen wat een aantal werkdagen duurt, en ook berekenen ze hogere kosten. Als je postbank hebt, raad ik je aan bij een vriend die ABN heeft ofzo over te maken via internet bankieren; bij mij werd het meteen afgeschreven en over 2 dagen bij FCC binnen. Kies altijd voor 'kosten voor uw rekening' en niet de 'gedeelde kosten'. Kosten zijn bij ABN €5 voor het overmaken.

Over de AMD processors:

Boxed betekent dat er een cooler bij zit, maar je kunt beter zelf een cooler erbij kopen, een stille.

Verder zijn er twee versies van de 2600+; de 266MHz FSB en de 333MHz FSB versie. Ik raad je sterk aan de 333MHz versie te kiezen, die FCC ook verkoopt voor een prijs van €157.

Goedkopere moederborden zijn er inderdaad, b.v. de ECS K7S5A Pro (USB2, LAN, SiS745) voor €47. Maar als je het geld hebt is dat Asus mobo echt het geld waard; nForce 2 is sowieso een erg snelle chipset, en heeft talloze extra's zoals zeer goede onboard sound, LAN, Serial ATA, Dual channel DDR. Dit moederbord is ook een van de meest verkochte moederborden hedendaags. Perfect geschikt voor gaming.

Indien je alleen desktop werk doet kun je voor de goedkopere ECS gaan, maar dan zou ik 1x 512MB nemen ipv 2x.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)

Laatst gewijzigd op 22-04-2003 om 22:59.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2003, 23:22
`CrazY G
Avatar van `CrazY G
`CrazY G is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 22-04-2003 @ 23:55:
Goedkopere moederborden zijn er inderdaad, b.v. de ECS K7S5A Pro (USB2, LAN, SiS745) voor €47. Maar als je het geld hebt is dat Asus mobo echt het geld waard; nForce 2 is sowieso een erg snelle chipset, en heeft talloze extra's zoals zeer goede onboard sound, LAN, Serial ATA, Dual channel DDR. Dit moederbord is ook een van de meest verkochte moederborden hedendaags. Perfect geschikt voor gaming.

Indien je alleen desktop werk doet kun je voor de goedkopere ECS gaan, maar dan zou ik 1x 512MB nemen ipv 2x.
hey bedankt enlightenment voor deze uitgebreide reactie
echt een toppertje ben jij

maar ik heb nog een vraagje. Hoe weet ik of mijn pc kast past met de uitgangen van de moederbord. Ik neem aan dat ze niet allemaal op dezelfde plaats zitten ofwel?
__________________
het heeft 52 tanden en houd een enorm monster tegen: mijn gulp
Met citaat reageren
Oud 23-04-2003, 00:03
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
`CrazY G schreef op 23-04-2003 @ 00:22:
hey bedankt enlightenment voor deze uitgebreide reactie
echt een toppertje ben jij

maar ik heb nog een vraagje. Hoe weet ik of mijn pc kast past met de uitgangen van de moederbord. Ik neem aan dat ze niet allemaal op dezelfde plaats zitten ofwel?
Als je kast een ATX-kast is kun je daar gewoon elk ATX-moederbord in zetten. Geen probleem dus. Alleen je voeding moet wel minimaal 300W zijn, en eigenlijk raad ik 350W aan, zeker als je er ook een stevige videokaart in hebt zitten zoals jouw Radeon 9700.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 27-04-2003, 15:59
`CrazY G
Avatar van `CrazY G
`CrazY G is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 22-04-2003 @ 23:55:


Goedkopere moederborden zijn er inderdaad, b.v. de ECS K7S5A Pro (USB2, LAN, SiS745) voor €47. Maar als je het geld hebt is dat Asus mobo echt het geld waard; nForce 2 is sowieso een erg snelle chipset, en heeft talloze extra's zoals zeer goede onboard sound, LAN, Serial ATA, Dual channel DDR. Dit moederbord is ook een van de meest verkochte moederborden hedendaags. Perfect geschikt voor gaming.

Indien je alleen desktop werk doet kun je voor de goedkopere ECS gaan, maar dan zou ik 1x 512MB nemen ipv 2x.
en als ik die mobo van 47 euro neem, dan kan ik alles uit mn kaart halen?
Want die die dingen die nforce heeft heb ik denk ik toch niet nodig. Alleen dat dual channel ddr is misschien iets. Maar wat heb ik er aan, wat doet het en zal ik veel voordeel merken en vooral bij wat voor soort applicaties.
__________________
het heeft 52 tanden en houd een enorm monster tegen: mijn gulp
Met citaat reageren
Oud 27-04-2003, 16:33
NielZ
Avatar van NielZ
NielZ is offline
Citaat:
`CrazY G schreef op 27-04-2003 @ 16:59:
Alleen dat dual channel ddr is misschien iets. Maar wat heb ik er aan, wat doet het en zal ik veel voordeel merken en vooral bij wat voor soort applicaties.
Als ik het goed heb begrepen (correct me if i'm wrong) is een soort van RAID, maar dan voor je RAM. Dat betekent dat je computer dus de werkruimte die die nodig heeft verdeelt over twee bankjes. Omdat je dan met twee bankjes werkt ipv 1, gaat dat veel sneller. Je merkt dit voordeel bij alle programma's, omdat álle programma's gebruik maken van je RAM.
Over het mobo: je kúnt het model van 50 euro kopen, maar dan raad ik je toch die A7N8X aan. Kwalitatief is het gewoon een veel beter moederbord, en zoals Enlightenment al zei; de chipset is veel sneller.
__________________
Mage Powerrr \o/ • Voor je 't weet trekken ze de stekker eruit...
Met citaat reageren
Oud 28-04-2003, 10:48
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
`CrazY G schreef op 27-04-2003 @ 16:59:
en als ik die mobo van 47 euro neem, dan kan ik alles uit mn kaart halen?
Want die die dingen die nforce heeft heb ik denk ik toch niet nodig. Alleen dat dual channel ddr is misschien iets. Maar wat heb ik er aan, wat doet het en zal ik veel voordeel merken en vooral bij wat voor soort applicaties.
Kijk, een chipset is meer dan alleen features. Het bepaald in grote mate de performance van je systeem. De geheugencontroller is bij de huidige desktop processors bij de Northbridge (=chipset) ondergebracht. De Northbridge is de brug tussen de processor en het geheugen en de Southbridge. De Southbridge verzorgt de I/O, waaronder PCI, IDE en USB e.d. De Northbridge wordt vaak erg warm en dient daardoor gekoeld te worden, dat is dan ook vaak het vierkantje met heatsink erop in het midden van je moederbord.

Goed, wat is nu het voordeel van de A7N8X ten opzichte van de K7S5A Pro. Of beter gezegd: wat is het voordeel van de nForce 2 chipset boven de SiS735 chipset?

Ik ben een groot SiS-fan, deze lui maken uitstekende chipsets die zeer betaalbaar zijn. SiS heeft altijd Value-chips gemaakt, waar nVidia na de misser van de nForce 1 de nForce 2 heeft uitgebracht, die dankzij een geavanceerd ontwerp Dual Channel DDR heeft ontwikkeld.

Het voordeel van de nForce 2 boven de SiS735 ligt dan ook op het gebied van geheugenbandbreedte, deze is een stuk beter op de nForce2. Ook kan laatstgenoemde een stuk beter opschieten met asynchrone clocksnelheden, wat handig is als je gaat overclocken. nForce 2 zal gemiddeld zo'n 15% sneller zijn in spellen en applicaties, wat niet onaanzienlijk is.

Verder is die Asus kaart een goed overclockbord, de K7S5A Pro biedt standaard geen overclock opties, ook niet voor voltage en FSB. Wel is het mogelijk een overclockers BIOS te flashen, waardoor deze (verborgen) instellingen zichtbaar worden.

Het prijsverschil is echter aardig groot. Maar vergelijk het eerst eens bij de webshop waar je je mobo wilt bestellen. Bij FCC (Fun Computer Center) bestellen is denk ik alleen handig als je daar voor ongeveer €400 koopt. Ook duurt het langer dan een Nederlandse webshop, voornamelijk omdat je het geld vooraf moet overmaken. Als je slachtoffer van de Postbank bent, kan dit wel een week of anderhalf duren, waar bij de ABN het geld direkt afgeschreven wordt en binnen 3 dagen op de rekening van FCC is bijgeschreven.

Huidige prijzen bij FCC:
Asus A7N8X €120
ECS K7S5A Pro €47
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 28-04-2003, 10:54
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
NielZ schreef op 27-04-2003 @ 17:33:
Als ik het goed heb begrepen (correct me if i'm wrong) is een soort van RAID, maar dan voor je RAM.
RAID alsin Striping (RAID-0) inderdaad. Alleen is het voordeel niet zo groot als bij IDE RAID, dit vanwege de snelheid en zeer korte latencies, waardoor er niet te lang 'nagedacht' mag worden. Het voordeel is dan ook zo'n 15% tot 25%.
Citaat:
Je merkt dit voordeel bij alle programma's, omdat álle programma's gebruik maken van je RAM.
Niet alle applicaties en spellen zijn even gevoelig voor geheugenbandbreedte. Quake III profiteert hier erg veel van, maar grafisch zwaardere spellen tillen harder aan je videokaart.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 22:15
`CrazY G
Avatar van `CrazY G
`CrazY G is offline
mensen ik ga deze halen. budget is <75E

ASUS A7V8X-X/LAN/ATA133 ATX ViaKT400 sktA DDR400 Audio 71E

Issie goed?

of deze

ECS L7VTA 62E

welke?
__________________
het heeft 52 tanden en houd een enorm monster tegen: mijn gulp
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 23:36
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
`CrazY G schreef op 04-05-2003 @ 23:15:
mensen ik ga deze halen. budget is <75E

welke?
ECS K7S5A Pro.

€46
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 00:48
`CrazY G
Avatar van `CrazY G
`CrazY G is offline
jah maar ik heb gehoord dat die maar tot xp2400 kan gaan
__________________
het heeft 52 tanden en houd een enorm monster tegen: mijn gulp
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 01:28
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
`CrazY G schreef op 05-05-2003 @ 01:48:
jah maar ik heb gehoord dat die maar tot xp2400 kan gaan
Als je een dure processor wilt, moet je ook een duur mobo willen kopen, anders haal je hier weinig uit.

2400+ icm K7S5A Pro is prima keus lijkt me, 2400+ lekker goedkoop nu ook.

Als je toch hoger wilt: A7N8X.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 18:15
`CrazY G
Avatar van `CrazY G
`CrazY G is offline
Is die A7N8X heilig ofzo? lijkt me sterk dat dat de enige board is die goed is voor xp 2600 en verder. Dus iedereen met xp2600 heeft een A7N8X
het zal wel een goede board zijn maar kost 120 euro en mijn buidget is 75 euro. En ik ga geen dual xcahnnel ddr gebruiken want ik koop maar 1 geheugen. dus heb ik niks aan de board. En als ik de K7S5A Pro koop dan kan ik volgend jaar weer een nieuwe board kopen als ik wil upgraden. Dus welke van deze twee is beter?
ASUS A7V8X-X/LAN/ATA133 ATX ViaKT400 sktA DDR400 Audio 71E

of deze

ECS L7VTA 62E
__________________
het heeft 52 tanden en houd een enorm monster tegen: mijn gulp
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 23:51
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Als je toch persé tussen die twee wilt kijken, zul je toch prijzen erbij moeten geven. Die A7V8X-X is toch ook rond de €100, scheelt niet veel meer met de €118 van de Asus A7N8X.

En upgraden? KT400 ondersteunt (officiëel) geen 400MHz FSB, dus Bartons met die FSB snelheid (3200+) kun je er niet (goed) op gebruiken. nForce 2 ondersteunt dit wel, en ook de KT600 chipset. Maar als je wilt upgraden, wil je ook je moederbord upgraden, zo werkt het gewoon.

Dus ik raad je nog steeds een 2400+ met K7S5A Pro aan (de Pro versie, niet de normale).

Citaat:
En ik ga geen dual xcahnnel ddr gebruiken want ik koop maar 1 geheugen. dus heb ik niks aan de board.
Ik krijg nu sterk het idee dat je mijn uitgebreide post niet hebt gelezen, wat ik erg jammer zou vinden.

Dat bord is meer dan alleen Dual channel DDR, nForce 2 is gewoon de snelste SocketA chipset.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 16:52
Koning
Avatar van Koning
Koning is offline
waarom trouwes 1gb ram?
__________________
"Bring me my monocle. I want to look rich."
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 06-05-2003, 16:57
`CrazY G
Avatar van `CrazY G
`CrazY G is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 06-05-2003 @ 00:51:
Als je toch persé tussen die twee wilt kijken, zul je toch prijzen erbij moeten geven. Die A7V8X-X is toch ook rond de €100, scheelt niet veel meer met de €118 van de Asus A7N8X.

En upgraden? KT400 ondersteunt (officiëel) geen 400MHz FSB, dus Bartons met die FSB snelheid (3200+) kun je er niet (goed) op gebruiken. nForce 2 ondersteunt dit wel, en ook de KT600 chipset. Maar als je wilt upgraden, wil je ook je moederbord upgraden, zo werkt het gewoon.

Dus ik raad je nog steeds een 2400+ met K7S5A Pro aan (de Pro versie, niet de normale).


Ik krijg nu sterk het idee dat je mijn uitgebreide post niet hebt gelezen, wat ik erg jammer zou vinden.

Dat bord is meer dan alleen Dual channel DDR, nForce 2 is gewoon de snelste SocketA chipset.
'

die a7v8x is 71 pleuro.
maarja die a7n8x non deluxe kan ik voor 100 euro halen.
Is die non deluxe ook goed, want dan neem ik maar die en athlon 2400
En ik heb al je post helemaal doorgelezen hoor
__________________
het heeft 52 tanden en houd een enorm monster tegen: mijn gulp
Met citaat reageren
Oud 10-05-2003, 14:26
Verwijderd
Misschien is het handig om als je een Asus A7N8X moederbord haalt om dan meteen revisie 2.0 te halen. Kost 105.91 euro bij www.sallandautomatisering.nl

Ik zet me geld liever in op Epox, maar dat is mijn voorkeur na een probleempje met de A7N8X.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:58.