Oud 22-11-2014, 18:02
mickeydo
mickeydo is offline
Ik snap nog steeds niet hoe je nou een bereik berekend ik heb nu deze som:
g(x)= 2(x-1)^4 -12

ik zou denken dat het (1,-12) is maar dat is het dus niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-11-2014, 18:06
Tochjo
Avatar van Tochjo
Tochjo is offline
Kun je in woorden uitleggen wat een bereik precies is? Hoe kun je aan de grafiek zien wat het bereik is? Wat is de notatie voor een bereik?
Met citaat reageren
Oud 22-11-2014, 18:10
mickeydo
mickeydo is offline
Ik dacht tot waar een grafiek gaat
en Bg=[..,..)
Met citaat reageren
Oud 22-11-2014, 18:13
Tochjo
Avatar van Tochjo
Tochjo is offline
Dat is zo; iets preciezer: de y-waarden die je uit de functie kunt krijgen. Je lijkt te denken dat de y-waarden tussen -12 en 1 zitten. Waarom?

Bij de notatie voor het bereik die je gebruikt, wordt een rechte haak gebruikt als het randpunt wel als y-waarde kan worden aangenomen en een ronde haak als dat niet het geval is. Waarom gebruik je twee ronde haken? Bovendien moet het kleinste getal altijd links staan, dus (1, -12) zou dan (-12, 1) moeten zijn.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2014, 18:23
mickeydo
mickeydo is offline
Ik had zoiets gelezen dat je dan het getal binnen de haakjes met een - of zonder moest doen en dan het buitenste maar dat van het kleinste getal moet links staan wist ik niet. Alleen klopt de 1 niet. Mijn grafiek is een parabool dus dan weet ik niet wat dan de andere waarde is.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2014, 19:17
Tochjo
Avatar van Tochjo
Tochjo is offline
Als er geen grens is, noteren we dat met het teken ∞ (oneindig) in combinatie met een ronde haak. Het bereik van je functie kan dus genoteerd worden als Bg = [-12, ∞). De functiewaarde -12 wordt ook aangenomen, namelijk voor x = 1, dus gebruiken we daar een rechte haak.

Er worden ook wel andere notaties gebruikt, bijvoorbeeld [-12, →〉. En een eenvoudige manier is natuurlijk y ≥ -12.

Zijn al je vragen hiermee beantwoord?
Met citaat reageren
Oud 23-11-2014, 11:10
mickeydo
mickeydo is offline
Ja dankjewel
Met citaat reageren
Oud 23-11-2014, 11:25
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Nog even de definities voor het domein en het bereik: Als f een functie van x is, dan bevat het domein van f (notatie Df) alle toegestane waarden van x en bevat het bereik van f (notatie Bf)
alle mogelijke functiewaarden f(x).
Nog even een opmerking: de notatie [-12,∞) dient om didactische reden te worden afgekeurd omdat het de indruk zou kunnen wekken dat het oneindigheidssymbool ∞ een getal voorstelt, wat niet zo is. Beter is het om de notatie [-12,→〉 te gebruiken. Hier in Nederland is de notatie met de gebroken haak gebruikelijk. In de andere landen gebruikt men gewone ronde haken.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 23-11-2014, 12:54
mickeydo
mickeydo is offline
Ja maar ik heb wiskunde op de computer en daar kan ik geen -> invullen maar wel een oneindig
Met citaat reageren
Oud 23-11-2014, 13:00
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Ja maar ik heb wiskunde op de computer en daar kan ik geen -> invullen maar wel een oneindig
Kan dit ook niet door vanuit Word het pijltjessymbool te kopiëren en te plakken?
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken [WI] Domein en bereik TI-84
JE1994
3 14-10-2010 16:51
Huiswerkvragen: Exacte vakken [NA] Snelheid berekenen dmv hoeken en afstand
jahdsjhda
3 04-01-2009 11:39
Huiswerkvragen: Exacte vakken [NA] Verplaatsing berekenen
Chris-Verhoeckx
7 28-10-2008 09:38
Huiswerkvragen: Exacte vakken [WI] bereik
muziekkk
7 12-01-2008 13:32
Huiswerkvragen: Exacte vakken Vraag: bereik
Narusegawa
22 09-07-2002 15:25
Huiswerkvragen: Exacte vakken Het domein en bereik berekenen..
*~SuPaHgUrL!~*
4 16-09-2001 21:49


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:43.