Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-04-2005, 12:10
wintermeid
Avatar van wintermeid
wintermeid is offline
ik ben wanhopig,

omdat ik het gevoel heb dat er geen oplossing is voor mijn probleem.

Toch probeer ik hiermee weer nieuwe tips binnen te halen van wat ik kan proberen.
Hieronder een korte uitleg van m'n probleem.

Ik kan niet leren uit een boek, ik kan haast geen boeken lezen en ik zal ook haast nooit uit mezelf me leerboek pakken.

Ik wil wel heel graag en ik zie in dat ik zonder leren ook zeker geen diploma kan halen. Maar waarom lukt het mij niet om informatie in een boek in me op te nemen?

Ik heb al eens een dislectie test gedaan en dat heb ik niet, dus vraag ik me dan wel af waarom t mij niet lukt. herkent iemand dit probleem of weet iemand een oplossing?

Ps. graag serieus antwoorden en anders liever niet reageren
Met citaat reageren
Oud 17-04-2005, 12:18
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
eet je voldoende? of heb je andere problemen?
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 17-04-2005, 12:21
wintermeid
Avatar van wintermeid
wintermeid is offline
k eet genoeg ben ook tevreden verder met mezelf alleen dat niet kunnen leren maakt me soms wel eens depri en nee k heb ook geen verdere problemen naar mijn weten heb k nooit kunnen leren
Met citaat reageren
Oud 17-04-2005, 12:28
Mr.Hypert€xt
Avatar van Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Ga op tijd slapen, eet gezond, en zet tijdens het leren geen muziek aan of tv: dat leidt je alleen maar af namelijk.

Met citaat reageren
Oud 17-04-2005, 13:54
Phenobarbidoll
Avatar van Phenobarbidoll
Phenobarbidoll is offline
schrijf terwijl je het leest alle belangrijke dingen op die je moet weten. dus gewoon een samenvatting maken terwijl je het leest en bij eventuele opsommingen alle dingen onder elkaar zetten. werkt bij mij ook.
__________________
eat your animal crackers
Met citaat reageren
Oud 17-04-2005, 14:04
Krook
Krook is offline
Bij mij werkt het het beste om eerst het boek door te lezen en de relevante passages/definities aan te strepen.
Vervolgens neem ik het nog een keer door en maak ik op basis van de aangestreepte zaken een samenvatting, waarna ik het vaak al vrij goed ken.
__________________
Het leven is mooi.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2005, 17:37
Nijn*
Avatar van Nijn*
Nijn* is offline
Het is niet zo dat mensen met dyslexie niets lezen en zich niet kunnen concentreren. Dus of iemand dyslexie heeft of niet, heeft echt niets te maken met concentratieproblemen.

Slaap je wel genoeg? Dat is vaak ook een oorzaak van concentratieproblemen, dus zorg dat je optijd naar bed gaat.

Verder kun je bij het leren best muziek aanzetten maar dan wel rustige, bijvoorbeeld natuurmuziek of lounge, in elk geval niet iets waarin gezongen wordt ofzo, want stemmen leiden vaak af.
En inderdaad zoals Phenobarbidoll zegt: aantekeningen maken terwijl je leest, dat helpt ook een stuk. Alles wat je opschrijft blijft vaak beter in je hoofd hangen dan wanneer je het alleen leest.

Trouwens, ik denk ook dat als je jezelf maar één keer tot het leren/lezen van iets aan kunt zetten je daarna best trots op jezelf zult wezen. En misschien is het dan de volgende keer makkelijker om eraan te beginnen, omdat je van te voren weet dat je je erna beter voelt.

Succes ermee in elk geval!
Nijn*
__________________
*--Sometimes the only way to stay sane is to go a little crazy..- My life turned around, but I still believe in my dreams..--*
Met citaat reageren
Oud 17-04-2005, 20:33
Somebody Special
Avatar van Somebody Special
Somebody Special is offline
Het is alsof ik het geschreven heb.

Ik heb altijd moeite met lezen gehad, leren was geen enkel probleem, als iemand het me voorlas of uitlegde begreep ik het meteen maar zodra ik het zelf moest lezen begreep ik er niets meer van.
Ik kon maar niet vatten wat ik las, al las ik het 100 keer achter elkaar.
Hierdoor kreeg ik vreselijke concentratieproblemen en lukte het leren uiteindelijk ook niet meer.

Sinds een paar jaar ben ik erachter dat ik niet begrijpend kan lezen, ik lees het dus wel maar neem het niet in me op.
Zo heb ik vorige week een theoriecursus voor het autocertificaat gedaan en ben zonder moeite geslaagd zonder ook maar een boek aangeraakt te hebben.

Ik weet natuurlijk niet of jij dit ook hebt en als dit wel het geval is hoe je het op moet lossen, ik wil je iig heel erg veel succes wensen want het is erg lastig, zeker als je nog op school zit.
__________________
Beagles hebben oren maar kunnen niet horen
Met citaat reageren
Oud 17-04-2005, 21:45
Freestyler*
Freestyler* is offline
is het nou vooral dat je je totaal niet kunt concentreren op lezen, of dat je de stof totaal niet oppikt?

want zo op het eerste gezicht lijkt het vooral te gaan om discipline
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 17-04-2005, 21:53
DiaNNe>!!!
DiaNNe>!!! is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 17-04-2005 @ 22:45 :
is het nou vooral dat je je totaal niet kunt concentreren op lezen, of dat je de stof totaal niet oppikt?

want zo op het eerste gezicht lijkt het vooral te gaan om discipline
dat je je niet kunt concentreren hoeft niets te maken te hebben met disicpline hoor, pff
__________________
I Woke Up This MorniNg And NobOdy Is GoNna BriNg Me DoWn ToDaY!
Met citaat reageren
Oud 17-04-2005, 22:43
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
DiaNNe>!!! schreef op 17-04-2005 @ 22:53 :
dat je je niet kunt concentreren hoeft niets te maken te hebben met disicpline hoor, pff
het kan wel
ik zeg dat ik vind dat dat een belangrijke rol kan spelen
maar dat ik ts niet erg duidelijk vind over het probleem
ik vind dat als je erg je best doet je je toch wel enigzins moet kunnen concentreren. Dit gaat tenslotte niet over een tijdelijke situatie. Goed er kan natuurlijk vanalles aan de hand zijn, maar ik zeg wat ik denk.
Dat mensen daar nou gelijk weer over vallen omdat het de schuld bij ts zelf legt
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 10:53
Verwijderd
Als ik een leerboek gewoon lees dringt het ook niet tot me door en hou ik er gauw mee op, ik wil gewoon iets te doen hebben. Dus geef ik mezelf dingen te doen . Samenvattingen maken, schema's tekenen, begrippenlijsten opstellen, vragen beantwoorden (eventueel zelf ook vragen formuleren), een 'spiekbrief' maken waar je alles opschrijft waar je moeite mee hebt, bij talen jezelf de woordjes overhoren door een blaadje op de woorden in de vreemde taal te leggen en de woorden op het blaadje te schrijven, van rijtjes een liedje maken en dat zingen, als de samenvatting af is kun je ook de samenvatting samenvatten.

Een vaste werkmethode helpt ook. Vooraf in de inhoudsopgave kijken en de titel van het hoofdstuk en de titels van paragrafen lezen zodat je een houvast hebt, je bureau opruimen, boek klaarleggen, schrift klaarleggen, punt slijpen, en dan met jezelf een tijd afspreken tot hoe laat je moet leren. Je hebt dan geen haast en het heeft ook geen zin om het af te raffelen, want je moet gewoon tot die tijd leren. Neem elk uur vijf minuutjes pauze om even rond te lopen. Als je moeite hebt met beginnen, spreek dan ook met jezelf af hoe laat je moet beginnen.

Als mensen een tekst lezen onthouden ze gemiddeld ongeveer 20 % van de tekst, trouwens, dus zo vreemd is het helemaal niet dat je niet alles onthoudt.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 17:34
Pletterprater
Pletterprater is offline
Wij hebben op school een keertje brain training gekregen... daarbij ging het ook over concentratie en mogelijkheden om informatie beter op te nemen, te onthouden en een goede sfeer te veroorzaken om beter geconcentreerd te kunnen zijn.

Wat mij hiervan vooral is bijgebleven, is de rust die er in een volle klas ontstond, nadat bepaalde muziek werd opgezet... weet alleen niet meer precies hoe die muziek heet (lijkt op klasiek, maar is het niet, gezien klassieke muziek schrikmomenten erin heeft, wat niet te gebruiken is voor dergelijke leermomenten)

Wat mij ook is verteld, is dat de mens veel sneller kan lezen dan dat ze meestal doen. Zo leest een gemiddeld mens wellicht iets van 250 woorden per minuut... terwijl de hersenen ongeveer 2000 woorden per minuut op kunnen nemen... vind je het dan gek dat je verveeld en onrustig wordt, als je weer eens aan het leren wordt gezet.

Een ander bekend feit, is dat aantekeningen maken tijdens het lezen werkt... ware het niet aantekeningen even in het boek zelf. Verduidelijkingen, zoals kleine tekentjes bij regeltjes die belangrijk zijn of een bepaalde opsomming bevatten. Dit moet in het boek zelf gedaan worden, zodat het lezen niet verstoort hoeft te worden.

Na het lezen van een bepaald deel, is het ook handig een soort van samenvatting te maken in de vorm van een mindmap... een grafische tekening die de stof afbeeld die je net hebt bestudeerd. Doordat in deze tekening gebruik wordt gemaakt van kleurtjes, verschillende groottes en tekeningen... onthouden de hersenen de stof veel beter.

En dit is eigenlijk maar een beetje van wat ik uit die 3 lessen heb onthouden... maar kan moeilijk al die lessen gaan opsommen .
__________________
Uiteindelijk stammen we toch allemaal af van een en hetzelfde speldenknoppie
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 18:16
Verwijderd
Streep belangrijke dingen aan, schrijf een samenvatting... Alleen lezen werkt lang niet bij iedereen, zorg dat je iets moet dóen, dat houdt je gedachten bij de stof
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 19:48
Cookie
Avatar van Cookie
Cookie is offline
kzag laatst op tv een serie over jongeren die precies hetzelfde hadden...of zich wel konden concenteren maar het nog beter wilden doen....ze slikten....adeline???? iets in die richting ik weet het niet precies meer hoe het heet...zij waren er met doktersrecept aangekomen...(dit weet ik weer niet zeker) maar het is iig een soort van medicijn dat je concentratie verhoogd en waardoor je als het ware door "wil" en kan leren..
idee?
(tis idd een vaag stuk hierboven maar meer weet ik zo ff niet)
__________________
Tumtiedum hups.
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Herexamens: Hoofdvak laten vallen om op de andere vakken te kunnen concentreren?
Adnihil
1 15-08-2011 16:56
Vrije tijd Prof-voetballer en een mooie vriendin
enzof60
45 07-02-2011 06:24
Algemene schoolzaken Onder welke omstandigheden leer jij het beste/meestal?
duivelaartje
15 08-11-2008 16:54
Psychologie Het-Grote-Lucht-Je-Hart-Topic #112 ‎
Verwijderd
492 06-11-2007 19:05
De Kantine Wat saai zeg.
Verwijderd
500 01-05-2007 23:36
Lichaam & Gezondheid niet kunnen concentreren
vosje16
14 02-06-2006 17:45


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:37.