Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-01-2009, 19:42
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
Vraagje
Inmiddels heb ik 4 jaar stufi gehad, maar ben ik nog niet klaar met studeren, formeel gezien: moet nog een paar punten halen. Formeel ben ik pas in juli/aug klaar, dus ben volledig "5e jaars".
Sinds de start van dit 5e jaar ben ik werkzaam. Sinds de start van het 5e jaar ontvang ik van de IBG dan ook geen "krijg-stufi" meer, maar is alles lening.

Helaas had ik nog wat dingen openstaan, waardoor ik die lening nog even door moet laten lopen. Nu weet ik dat wanneer je stufi "krijgt" er een max. norm is voor het te verdienen bedrag; nu leen ik sowieso al (en moet ik dus al terugbetalen straks), in hoeverre is die norm voor mij nu nog voor belang?

De norm voor dit jaar haal ik pas in oktober, dan ben ik alweer student-af.

Hardop denken: voor mij is het niet van belang dit jaar, alleen het bedrag bóven de norm verdiend moet worden terugbetaald, met als max. de gekregen basis- en aanvullende beurs. Díe krijg ik niet, dus maakt het niet uit.
Advertentie
Oud 28-01-2009, 19:59
ganralph
ganralph is offline
EDIT: ik dacht een goed antwoord te geven, maar na controle op de site van de ibg, wordt het allemaal een beetje vaag, dus check het even met hun. sorry
__________________
Change the planet, or go home.

Laatst gewijzigd op 28-01-2009 om 20:17.
Oud 28-01-2009, 21:28
Dark Phoenix
Avatar van Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Citaat:
Via wat ga je die studie doen?
LOI of NTI denk ik dat het wordt.
__________________
[quote=sann;30693804]Ik ben een a-merk sletje.[/quote]
Oud 29-01-2009, 16:51
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Volgens mij (maar ik weet het niet zeker!) heb je er dan geen recht op.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 29-01-2009, 18:39
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
@ dwight88: heb je behalve je lening ook nog een OV-studentenkaart? Die bijverdiengrens geldt sowieso. Daarboven heb je geen recht meer op studiefinanciering, dus ook niet op voordeling lenen bij de IB-Groep en een OV-studentenkaart. Hoe het zit met terugbetalen van een lening waar je eigenlijk geen recht op had weet ik niet. Voor je OV-studentenkaart kost het je 68 euro per halve maand dat je teveel verdient.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 29-01-2009, 22:03
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
ov heb ik nooit opgehaald voor 2009; het gaat dus puur en alleen om de lening.

Gedurende mijn studietijd (Tot augustus) zal ik de max. norm nog niet bereiken, dus dat is niet direct aan de orde. Wel vraag ik me af hoe het zit met iets terugbetalen wat ik niet zou mogen hebben geleend, als ik het sowieso al moet terugbetalen omdat het een lening is.

Iemand daar ervaring mee ?
Oud 30-01-2009, 08:25
ganralph
ganralph is offline
hoe je idd een rentedragende lening anders zou moeten terugbetalen dan normaal, weet ik ook niet. lijkt me wat vreemd eerlijk gezegd...

edit: van de ibg-site:

Citaat:
Bijverdienen in de leenfase
Inkomsten over maanden waarin je alleen nog kon lenen, tellen ook mee voor je bijverdiensten.
dit impliceert volgens mij dat dit voor je lening zelf geen effect heeft, alleen voor het feit dat als je halverwege het jaar alleen nog gaat lenen, dat die maanden dan wel meetellen voor de bijverdiengrens van het eerste half jaar.

Citaat:
Het bedrag dat je moet terugbetalen is nooit hoger dan het bedrag dat aan jou in dat kalenderjaar aan basisbeurs en aanvullende beurs is toegekend.
ook hier neits over lening...
__________________
Change the planet, or go home.

Laatst gewijzigd op 30-01-2009 om 08:36.
Oud 30-01-2009, 11:14
PV
PV is offline
Citaat:
ov heb ik nooit opgehaald voor 2009; het gaat dus puur en alleen om de lening.

Gedurende mijn studietijd (Tot augustus) zal ik de max. norm nog niet bereiken, dus dat is niet direct aan de orde. Wel vraag ik me af hoe het zit met iets terugbetalen wat ik niet zou mogen hebben geleend, als ik het sowieso al moet terugbetalen omdat het een lening is.

Iemand daar ervaring mee ?
Ik snap het niet helemaal. Dat je nu geld leent van IB groep mag toch gewoon? Want je zit nog niet boven de bijverdiengrens. Pas vlak voor het moment dat je over de bijverdiengrens heen zou gaan (oktober dus bij jou?) zou je je lening stop moeten zetten. Als je dat op dat moment niet zou doen moet je je extra inkomsten uit werk terugbetalen aan IB groep.
Oud 09-02-2009, 10:22
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
Ik heb even 2 vraagjes:

Ik ben momenteel bezig met een HBO opleiding en zit in mijn laatste jaar. Als ik dit heb afgerond heb ik 3 jaar stufi en OV gehad.
Na deze studie ga ik een nieuwe studie volgen die 4 jaar gaat duren.

Mijn vragen:

Krijg ik nog 1 jaar stufi (omdat je het max. 4 jaar krijgt)?
Krijg ik nog 4 jaar de OV kaart (want die mag je 7 jaar als ik mij niet vergis)?

bvd.
__________________
niet alleen =)
Oud 09-02-2009, 11:07
PV
PV is offline
ov idd 7 jaar in totaal.
ik denk dat je nog wel een jaar stufi zult krijgen, maar 100% zeker weten doe ik dat niet maar het lijkt me wel logisch.
Oud 09-02-2009, 11:58
Verwijderd
Beide vragen : Ja. Je krijgt nog 1 jaar stufi, waarna je nog 3 jaar kunt lenen. OV kaart heb je 7 jaar recht op, dus die zul je ook gewoon krijgen.
Oud 09-02-2009, 14:35
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
Citaat:
Beide vragen : Ja. Je krijgt nog 1 jaar stufi, waarna je nog 3 jaar kunt lenen. OV kaart heb je 7 jaar recht op, dus die zul je ook gewoon krijgen.
Ook als ik geen geld leen?
__________________
niet alleen =)
Oud 09-02-2009, 15:12
Verwijderd
Citaat:
Ook als ik geen geld leen?
Je moet dan wel een nul-lening aanvragen. Dus je leent 0 euro dan.
Oud 09-02-2009, 15:43
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
Citaat:
Je moet dan wel een nul-lening aanvragen. Dus je leent 0 euro dan.
aha bedankt
__________________
niet alleen =)
Oud 09-02-2009, 18:35
ganralph
ganralph is offline
je hoeft volgens mij niets aan te vragen; die lening gaat geloof ik vanzelf in als je nog studeert terwijl je stufi op is (bij mij vier jaar geleden iig wel). je moet hem dan alleen op 0 zetten.
__________________
Change the planet, or go home.
Oud 09-02-2009, 19:23
Verwijderd
Citaat:
Ook als ik geen geld leen?
Jup. De IB Groep geeft je standaard een volledige lening zodra je geen recht meer hebt op de basisbeurs. Deze lening zet je gewoon op 0, met OV kaart en de kaart krijg je gewoon
Oud 10-02-2009, 18:41
skyhigh
skyhigh is offline
Hallo,

ik heb een vraagje met betrekking tot betalingsachterstanden bij de IB Groep.

Ik kreeg zojuist een brief op de mat met daarin het bericht dat een deurwaarder names de IB Groep een schuld gaat innen wegens het onterecht bezitten van een OV jaarkaart. Ik heb de boete hiervoor nog niet betaald vandaar de deurwaarder. Uiteraard ga ik dit nu wel doen met alle kosten vandien.
Mijn vraag heeft echter betrekking op de deurwaarder, is het zo dat ik hierdoor ook automatisch wordt geregistreerd bij het BKR in Tiel?

groeten
Oud 10-02-2009, 18:45
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
Als jij betaald, en belt dan komen die mensen je tv niet halen.
__________________
niet alleen =)
Oud 10-02-2009, 19:04
skyhigh
skyhigh is offline
kan ik daaruit opmaken dat het niet gelijk een BKR registratie met zich meebrengt?
Oud 11-02-2009, 13:44
Verwijderd
Alle schulden hoger dan een x bedrag worden geregistreerd bij de BKR, muv studieschulden. Aangezien de OV-jaarkaart gezien zou kunnen worden als een studiegerelateerde schuld, lijkt het me sterk dat je BKR geregistreerd zou staan.
Overigens wordt je niet pas ná een bezoek van een deurwaarder geregistreerd, maar zodra je een lening aangaat of een betalingsachterstand hebt van een x bedrag.
Oud 12-02-2009, 07:54
ganralph
ganralph is offline
kijk wel even met wie je nu contact moet opnemen: de ibg of de deurwaarder. kan zijn dat de ibg jouw "zaak" helemaal uit handen heeft gegeven en ze je daar dus niet meer mee kunnen helpen.

en idd, een registratie bij het BKR is niet boeiend; een "negatieve" registratie bij het BKR is iets om je zorgen over te maken (dit terzijde)
__________________
Change the planet, or go home.
Oud 08-04-2009, 08:23
Verwijderd
Ik heb even een vraag en hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Ik zit nu in mijn 4e studiejaar waarin ik een keer ben geswitched. Ik moet nu dus nog 2 jaar studeren maar heb geen recht meer op stufi en wil ook niet gaan lenen. Weet iemand of ik nu zelf dit aan moet geven bij IBG of dat zij automatisch mijn stufi stopzetten?

En mijn OV kaart wil ik uiteraard nog wel behouden. Moet ik deze inleveren en weer opnieuw aanvragen? Alvast bedankt.
Oud 08-04-2009, 11:18
ganralph
ganralph is offline
zodra je geen recht meer hebt op stufi, wordt deze uiteraard automatisch beëindigd door de ibg. Als er de afgelopen jaren niets veranderd is dan krijg je hiervoor in de plaats automatisch een lening (je studeert immers nog, dus gaat de ibg ervan uit dat je nog geld wil).

Ik weet niet of je nog steeds automatisch de maximale lening krijgt, maar dit kun je iig zelf meteen aanpassen. Als je niet wil lenen, zet het bedrag van je lening dan op € 0,- Zo hou je namelijk wel het recht op je ov-kaart.

Overigens is je ov-kaart dan wel een onderdeel van je lening en zul je deze terug moeten betalen als je klaar bent met studeren.

Wacht gewoon op je volgende Bericht, daar zal in staan per wanneer je geen recht meer hebt en wat voor lening je er voor in de plaats krijgt. Via hun site kun je dan je lening wijzigen.
__________________
Change the planet, or go home.
Oud 08-04-2009, 13:20
Verwijderd
Je krijgt inderdaad automatisch de maximale lening (€880 ofzoiets). Dit moet je zelf veranderen in een €0-lening, zodat je recht houdt op je OV kaart.

Je OV kaart hoef je trouwens toch niet terug te betalen? Volgens mij alleen wanneer je binnen 10 jaar na aanvang van je studie geen diploma hebt behaald, toch?
Oud 08-04-2009, 14:43
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Je OV kaart hoef je trouwens toch niet terug te betalen? Volgens mij alleen wanneer je binnen 10 jaar na aanvang van je studie geen diploma hebt behaald, toch?
dat zou inderdaad ook kunnen nu je het zegt ja.

wel is het zo dat je de kaart moet terugbetalen als je te veel verdient hebt. Die bijverdiengrens geldt ook als je een nullening hebt!
__________________
Change the planet, or go home.
Oud 08-04-2009, 17:04
Asaar
Asaar is offline
hallo Allemaal,

Ik heb een Probleempje met de ib-groep,
Ik moest 900 Euro Betalen, En ik heb hun al eerder 5x 6x gevraagd en gebeld om te zeggen
dat ik het in Termijnen wil betalen,

En opeens Krijg ik een brief van de Deurwaarder dat ik 1300 euro Moet betalen,
Terwijl ik vaker met De ib-groep had gebeld en hun had verteld dat ik dit bedrag niet ik 1x kan betalen(900 euro) en Hun zouden Kijken, maar ik kreeg geen antwoord terug, en opeens kreeg ik dus die brief van de Deurwaarde en nu moet ik 1300 euro betalen,

Weet iemand Hoe ik Dit op kan Lossen?

mvg
Asaar
Oud 08-04-2009, 18:15
PV
PV is offline
waarom moet je dit geld betalen? heb je het onterecht gekregen?
Oud 09-04-2009, 09:41
ganralph
ganralph is offline
als je zo'n bericht krijgt van de ibg dan moet je altijd schriftelijk vragen om termijn betaling. telefonisch werkt vaak niet en je hebt achteraf geen bewijs. vooral als mensen "gaan kijken voor je" en vervolgens niet terug komen, dan mag je je afvragen of er wel iets gebeurt.

ik ga ervan uit dat de ibg jouw zaak nu heeft overgedragen aan een incassobureau. je zult dus waarschijnlijk nu met dat bureau verder moeten praten. leg hun - wederom schriftelijk - uit wat de situatie is, en help ze aan je brief herinneren als je niet binnen drie weken antwoord hebt.
__________________
Change the planet, or go home.
Oud 09-04-2009, 19:21
Verwijderd
Idd, die 'voorlopige schuld' door een OV kaart wordt kwijtgescholden als je binnen 10 jaar een diploma haalt, of je 'm nu 4 jaar hebt gehad of 9, dat maakt niet uit.
Oud 09-04-2009, 22:41
PV
PV is offline
je hebt maar 7 jaar recht op een OV kaart.
Oud 09-04-2009, 23:57
blablatje
blablatje is offline
Citaat:
je hebt maar 7 jaar recht op een OV kaart.
nee, officiële studieduur plus drie jaar.
Oud 11-04-2009, 23:52
PV
PV is offline
Citaat:
nee, officiële studieduur plus drie jaar.
nouja, voor 99% van de studenten zal dat toch 7 jaar zijn dan?
Oud 12-04-2009, 14:23
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
nouja, voor 99% van de studenten zal dat toch 7 jaar zijn dan?
als je alleen een WO-bachelor doet, is het dus maar zes jaar. en dat geldt voor meer dan 1% van de studenten
__________________
Change the planet, or go home.
Oud 20-04-2009, 19:48
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
Ik snap het niet helemaal. Dat je nu geld leent van IB groep mag toch gewoon? Want je zit nog niet boven de bijverdiengrens. Pas vlak voor het moment dat je over de bijverdiengrens heen zou gaan (oktober dus bij jou?) zou je je lening stop moeten zetten. Als je dat op dat moment niet zou doen moet je je extra inkomsten uit werk terugbetalen aan IB groep.

Beetje late reactie van mijn kant; excuus.

Dit jaar ben ik student tot en met augustus, erna niet meer. Zoals het er nu uitziet ga ik in juni over de bijverdiengrens heen, de lening zal ik dan ook voor die tijd stopzetten. Op de site van de IB-groep kan ik niks anders vinden dan dat je hetgeen je teveel verdiend hebt moet terugbetalen, met als maximale bedrag het bedrag aan basis- en aanvullende beurs. Deze 2 heb ik niet, het is sec lening, dus dat bedrag zou dan € 0,00 moeten zijn (en betaal ik dus alleen de lening zelf terug). Logische redenering? In 2009 als geheel ga ik veel meer verdienen dan de bijverdiengrens, heb weinig zin om evt. 7 maanden salaris over een paar jaar weer terug te geven (al heb ik dus geen basis/aanvullende beurs meer, maar alleen lening)

Algemene vraag: wordt er qua bijverdiengrens alleen gekeken naar de maanden van het jaar waarin iemand student is, of wordt er gekeken naar een totaal jaar? M.a.w.: stel dat je 6 maanden student bent zonder bijbaan, en daarna in 6 maanden een miljoen verdient, moet je dan 6 maanden stufi-terugbetalen?

Bedankt weer voor de reactie!
Oud 20-04-2009, 19:55
Verwijderd
Citaat:
als je alleen een WO-bachelor doet, is het dus maar zes jaar. en dat geldt voor meer dan 1% van de studenten
Technische studies 8 jaar, geneeskunde/tandheelkunde 9 jaar.
Oud 21-04-2009, 09:07
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
nouja, voor 99% van de studenten zal dat toch 7 jaar zijn dan?
Nee, studenten die onderzoeksmasters gaan doen (voornamelijk betafaculteit, dus niet alleen technische studies , maar ook met alfa/gamma studies kun je een tweejarige master doen) 8 jaar en inderdaad geneeskunde/diergeneeskunde/tandheelkunde 9 jaar.
Oud 26-04-2009, 19:44
sicilion
Avatar van sicilion
sicilion is offline
Citaat:
Beetje late reactie van mijn kant; excuus.

Dit jaar ben ik student tot en met augustus, erna niet meer. Zoals het er nu uitziet ga ik in juni over de bijverdiengrens heen, de lening zal ik dan ook voor die tijd stopzetten. Op de site van de IB-groep kan ik niks anders vinden dan dat je hetgeen je teveel verdiend hebt moet terugbetalen, met als maximale bedrag het bedrag aan basis- en aanvullende beurs. Deze 2 heb ik niet, het is sec lening, dus dat bedrag zou dan € 0,00 moeten zijn (en betaal ik dus alleen de lening zelf terug). Logische redenering? In 2009 als geheel ga ik veel meer verdienen dan de bijverdiengrens, heb weinig zin om evt. 7 maanden salaris over een paar jaar weer terug te geven (al heb ik dus geen basis/aanvullende beurs meer, maar alleen lening)

Algemene vraag: wordt er qua bijverdiengrens alleen gekeken naar de maanden van het jaar waarin iemand student is, of wordt er gekeken naar een totaal jaar? M.a.w.: stel dat je 6 maanden student bent zonder bijbaan, en daarna in 6 maanden een miljoen verdient, moet je dan 6 maanden stufi-terugbetalen?

Bedankt weer voor de reactie!
Alles wat je in de maanden voordat je student werdt hebt verdient telt wel mee en alles wat je verdient na je student-af zijn of na het stoppen van je lening telt niet mee.

Oftewel je mag lenen/stufi krijgen in de maanden dat je er nog niet overheen bent gegaan en kunt hem daarna stopzetten. Heb je eerder in het jaar al gewerkt dan telt dit mee voor je bijverdiengrens. Ze kijken immers naar het gehele bedrag dat je in dat jaar hebt verdient.
__________________
"Please! This is supposed to be a happy occasion. Let's not bicker and argue over who killed who."
Oud 27-04-2009, 13:22
RN69
RN69 is offline
Ik heb ook even een vraag over mijn studiefinanciering.
In februari is mijn vader overleden, en aangezien hij de kostwinnaar was in huis, heb ik naar aanleiding hiervan een aanvullende beurs bij de IB-groep aangevraagd. Ik heb de aanvullende beurs hard nodig, omdat mijn moeder niet werkt, m'n broertje nog op school zit, ik nog op school zit en het onmogelijk is voor mijn om van 93 euro én m'n collegegeld te betalen én m'n boeken te betalen. Ik heb daarnaast wel een bijbaantje, waarbij ik hooguit 28 uur in de maand werk, dus dat stelt niet zoveel voor. Maargoed, ik heb allerlei formulieren ingevuld, en ik zie dus net op Mijn IB-groep dat ze de aanvullende beurs geweigerd hebben! Terwijl ik volgens de rekenprogramma's recht heb op een aanvullende beurs! Dus nu is mijn vraag eigenlijk, heeft iemand net zo'n soort situatie gehad? Wat heb je toen gedaan?

En is het mogelijk om bij de IB-groep na te gaan welke gegevens zij hebben gebruikt voor het bereken of ik recht heb op die aanvullende beurs? Want daar ben ik nu wel nieuwsgierig naar geworden, aangezien m'n moeder al sinds mijn geboorte niet meer werkt (en tevens stond er in de brief dat ze in deze situatie alleen kijken naar het inkomen van m'n moeder in 2007, dat van m'n vader telt niet mee. Dus het lijkt me sterk dat ze deze berekening gebaseerd hebben op het inkomen van m'n vader).
Oud 28-04-2009, 03:27
sicilion
Avatar van sicilion
sicilion is offline
De website van de IB-groep geen uitsluitsel over jouw situatie, maar je kunt gewoon bellen om te informeren of bezwaar aantekenen bij de IB-groep zelf. Bellen is makkelijker, maar mocht je meteen bezwaar willen maken: Stuur ze een brief waarin je aangeeft dat je een aanvullende beurs hebt aangevraagd en dat deze geweigerd is. Maak duidelijk dat er sinds afgelopen februari een aanzienlijk deel van het (gezamenlijke) inkomen van je ouders is weggevallen en dat je daardoor in aanmerking komt voor een aanvullende beurs.

Officieel hanteren ze bij de IB-groep het peiljaar.

Bij het berekenen van de aanvullende beurs (studiefinanciering) en aanvullende toelage (tegemoetkoming scholieren) wordt gekeken naar het inkomen van je ouders uit het peiljaar. Het peiljaar ligt twee jaar vóór het jaar waarvoor je studiefinanciering of tegemoetkoming aanvraagt. Als je een aanvullende beurs of aanvullende toelage voor 2009 aanvraagt, kijken we naar het inkomen in 2007 van je ouders.

Dit zou betekenen dat je geen recht hebt op een aanvullende beurs, maar ik kan me voorstellen dat ze hier in situaties zoals die van jou een uitzondering maken.
__________________
"Please! This is supposed to be a happy occasion. Let's not bicker and argue over who killed who."
Oud 28-04-2009, 12:09
Verwijderd
Ga hier ook op je onderwijsinstelling eens naar informeren, mijn studentdecaan heeft me uitgelegd dat er in dit soort gevallen ook speciale fondsen zijn, maar volgens mij verschilt dat per instelling, dus vraag dat zeker na!

De IBG kijkt inderdaad niet naar de huidige situatie, zoals sicilion ook al zegt. Ik heb geen idee of ze hier een uitzondering voor maken, maar je kan altijd proberen ze hierover te bellen natuurlijk.
Oud 28-04-2009, 18:42
sicilion
Avatar van sicilion
sicilion is offline
Zit nu tegenover een collega'tje wiens moeder een aantal jaar geleden is overleden en die daaran direct meer stufi heeft ontvangen. Zij kreeg het automatisch, maar normaliter hoor je dit aan te vragen.

Oftewel: Ja, waarschijnlijk heb je dus recht op meer stufi.
__________________
"Please! This is supposed to be a happy occasion. Let's not bicker and argue over who killed who."
Oud 28-04-2009, 20:42
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Ga hier ook op je onderwijsinstelling eens naar informeren, mijn studentdecaan heeft me uitgelegd dat er in dit soort gevallen ook speciale fondsen zijn, maar volgens mij verschilt dat per instelling, dus vraag dat zeker na!

De IBG kijkt inderdaad niet naar de huidige situatie, zoals sicilion ook al zegt. Ik heb geen idee of ze hier een uitzondering voor maken, maar je kan altijd proberen ze hierover te bellen natuurlijk.
Je kunt in dit geval altijd verlegging peiljaar aanvragen. Dan kun je uitleggen dat het inkomen van je ouders dusdanig gedaald is dat het niet meer reeel is om uit te gaan van een peiljaar van twee jaar terug. Ze gaan het dan opnieuw berekenen en waarschijnlijk wordt het dan wel toegekend.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 29-04-2009, 11:52
Verwijderd
Citaat:
Je kunt in dit geval altijd verlegging peiljaar aanvragen. Dan kun je uitleggen dat het inkomen van je ouders dusdanig gedaald is dat het niet meer reeel is om uit te gaan van een peiljaar van twee jaar terug. Ze gaan het dan opnieuw berekenen en waarschijnlijk wordt het dan wel toegekend.
Dan zal m'n studentdecaan dat wel bedoeld hebben
Oud 12-05-2009, 17:26
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
Ik studeer dit jaar af, maar vroeg me af wanneer ik mijn stufi moet stopzetten en ov moet inleveren. Dat is binnen een aantal dagen dat ik uitgeschreven wordt. Maar wanneer ben je officieel uitgeschreven?
__________________
niet alleen =)
Oud 12-05-2009, 18:20
PV
PV is offline
ik meen dat wanneer je bijv op 15 juni afstudeert, je dan uiterlijk 5 werkdagen na 1 juli je OV in moet leveren. dus zeg maar de maand er op binnen 5 werkdagen. 99% zeker
Oud 12-05-2009, 19:52
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Maar vaak doen opleidingen het wel zo dat als je in juli afstudeert, je gewoon ingeschreven blijft tot 1 september. Je zult dus even na moeten vragen per wanneer je uitgeschreven wordt, want dat kan verschillen.
Oud 13-05-2009, 16:02
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
Ik zal eens navragen, eerst afstuderen
__________________
niet alleen =)
Oud 13-05-2009, 23:50
ganralph
ganralph is offline
uitschrijving gaat volgens mij altijd per de eerste van de maand volgend op die van afstuderen. veel scholen zetten de afstudeerdatum ook vanzelf op de laatste van de maand. en dan heb je idd nog 5 werkdagen voor je ov. (gelukkig kun je dankzij NS-Nachtnet de volle 120 uur vóór het Grote Afscheid benutten )

overigens hoef je niet op post van de ibg te wachten om je ov-kaart in te leveren. dit kun je gewoon altijd op het postkantoor doen (en je bent er ook zelf verantwoordelijk voor)
__________________
Change the planet, or go home.
Oud 28-05-2009, 23:15
Dith
Avatar van Dith
Dith is offline
Ik wil stoppen met mijn studie en het liefst nog vandaag máár ik heb mijn ov nog nodig tot begin juli. Ik heb namelijk elke week cursus in Utrecht en als ik mijn stufi stopzet dan moet ik meer betalen uiteindelijk aan treinkaartjes dan wanneer ik het hou en dus bij de volgende studie twee maanden "mis" (snappen jullie het nog?).

Hoe kan ik dit het beste regelen? Gewoon op school zeggen dat ik stop en me niet bij de ib-groep afmelden? Of op school alleen tegen docenten het melden en niet bij de faculteit? Ik weet het niet meer !
__________________
wat een heerlijkheid
Oud 28-05-2009, 23:47
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Je kunt het wel bij de school of docenten melden, maar als je je niet uitschrijft blijf je gewoon studiegeld betalen. Zolang je dat betaalt, of je nu colleges volgt of niet, krijg je stufi en heb je dus OV.
Maar of het betalen van studiegeld opweegt tegen de reiskosten die je maakt..

Je zou ook kunnen nagaan of je ingeschreven zou kunnen blijven, je stufi stop laten zetten en over zou kunnen gaan op een 0-euro-lening. Dan betaal je wel je studiekosten en hou je je OV. Ook weer de vraag of dat opweegt. Ik ben niet eens zeker dat dat kan.

In ieder geval kun je je niet uitschrijven en wél stufi of OV blijven ontvangen. Als de IBG daar achterkomt, draai je er voor op. Met extra boetes voor het nog in bezit hebben van je OV. Dat loont werkelijk nooit (tenzij je in Groningen woont en via Maastricht naar Utrecht reist, dagelijks).
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:23.