Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-11-2002, 16:19
Milayo
Milayo is offline
Als het aan mij ligt worden alle Islamitische scholen en andere godsdienstig geinspireerde scholen verboden.
Ik zie liever dat alle kinderen naar openbare scholen gaan en daarmee in aanraking komen met andere kinderen en andere ideeen. Ik weet dat dit in strijd is met de grondwet en respecteer artikel 23 van de grondwet ook wel, alleen denk ik dat herziening geen kwaad kan.
Ik denk dat met name Islamitische scholen geen beste bijdrage leveren aan de integratie van allochtonen kinderen in onze samenleving. Het belemmert het alleen maar, want deze scholen worden voor 99 procent bezocht door allochtonen. Probleempunten als discriminatie van meisje en belemmering van de vrije wil zijn vaak aanwezig op deze scholen. Moreel heb ik evenveel moeite met reformatorische scholen als met Islamitische scholen. Ook op een aantal strenge reformatorische scholen worden er pijnlijke dingen onderwezen.
Gemengde scholen met verschillende kinderen met wat voor kleur en geloofsovertuiging dan ook, daar pleit ik voor. Kinderen raken op deze manier niet geïsoleerd en leven zo niet in een eigen zogenaamde veilige Ivoren toren.
We hebben gelukkig de verzuilde maatschappij achter de rug. Laten we dat zo laten. Geloof is de verantwoordelijkheid van de ouders en niet van de school .

De stelling luidt: Islamitische en andere Religieuze scholen verbieden.
__________________
moobrettel

Laatst gewijzigd op 01-11-2002 om 17:37.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-11-2002, 16:28
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Een vraag: waarom hou je je stelling niet algemeen maar zeg je 3x 'met name Islamitische'? Als je gewoon 'religieuze scholen' had gezegd was ik het er meer mee eens.
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 01-11-2002, 16:38
Milayo
Milayo is offline
'Religieuze scholen verbieden' is inderdaad een betere stelling.

Ik wil alleen duidelijk maken dat in mijn ogen op Islamitische scholen de problemen groter zijn.
Als je kijkt naar de integratie, de dingen die onderwezen worden die vaak botsen met principiele waarden in Nederland.
__________________
moobrettel
Met citaat reageren
Oud 01-11-2002, 16:50
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Milayo schreef:
'Religieuze scholen verbieden' is inderdaad een betere stelling.

Ik wil alleen duidelijk maken dat in mijn ogen op Islamitische scholen de problemen groter zijn.
Als je kijkt naar de integratie, de dingen die onderwezen worden die vaak botsen met principiele waarden in Nederland.
Mja, maar dat is de huidige situatie en niet eigen aan de Islam. En hoezeer groter de problemen zijn weet ik ook niet.
Maar religie erinstampen bij jonge kindjes is wel indoctrinatie. Maar aan de andere kant, vrijheid van meningsuiting is ook erg belangrijk. Ik denk dat verbieden niet de beste oplossing is.
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 01-11-2002, 17:02
Verwijderd
nee, doodschieten die leraren
Met citaat reageren
Oud 01-11-2002, 22:25
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Dan zouden ze alle religieuze scholen moeten verbieden.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 02-11-2002, 00:02
MissCzechMeOut
Avatar van MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
*gaap*

waarom komen er nu allemaal van die kut topics over moslims die niet meer gescheiden mogen zwemmen, ineens moeten de scholen weg.
Is het nu wel niet een beetje genoeg geweest?
Helaas zijn er hier namelijk genoeg mensen die zich eerst dieper in "moslim wereld" zouden moeten verdiepen, want over het algemeen zijn de mensen veel vriendelijker soms als je het mij vraagt.
Ben zelf geen moslim ofzo maar ik ben het gezeik echt zat.
__________________
Všude dobře doma nejlíp
Met citaat reageren
Oud 02-11-2002, 11:23
Milayo
Milayo is offline
tweety2k shreef
Citaat:
waarom komen er nu allemaal van die kut topics over moslims die niet meer gescheiden mogen zwemmen, ineens moeten de scholen weg.
Ik begrijp je reactie alleen is hij bij deze topic niet echt geplaatst. Ik heb al eerder aangegeven dat de stelling beter was geweest als ik had geschreven 'Religieuze scholen verbieden'. Ik heb om twee reden dat niet gedaan.
Allereerst omdat ik een inhoudelijke discussie wilde uitlokken, maar belangerijker om dat ik me serieus zorgen maak over religieuze scholen en in het bijzonder Islamitische en streng gereformeerde scholen. Helaas lees ik ook discriminerende en racistische uitspraken ,waar ik mij absoluut niet in kan vinden. Ik ben zelf een allochtoon.

Citaat:
Helaas zijn er hier namelijk genoeg mensen die zich eerst dieper in "moslim wereld" zouden moeten verdiepen
Ik weet niet of je hier mij ook bij betrekt ,zou best kunnen ,maar ik heb zelf de Koran en de Bijbel gelezen en weet dus waar ik over praat. Bovendien zijn er bij mij niet ver vandaan een aantal Islamitische scholen,waar mijn moeder inspecties heeft vericht.
Dus als ik het over pijnlijke problemen heb dan weet ik waar ik over praat.
Religie moet op geen manier het onderwijs insluipen dit is een taak van de ouders. Als je althans wil dat mensen niet op eilandjes gaan wonen.
__________________
moobrettel
Met citaat reageren
Oud 02-11-2002, 12:00
MissCzechMeOut
Avatar van MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Citaat:
Milayo schreef:
tweety2k shreef


Ik begrijp je reactie alleen is hij bij deze topic niet echt geplaatst. Ik heb al eerder aangegeven dat de stelling beter was geweest als ik had geschreven 'Religieuze scholen verbieden'. Ik heb om twee reden dat niet gedaan.
Allereerst omdat ik een inhoudelijke discussie wilde uitlokken, maar belangerijker om dat ik me serieus zorgen maak over religieuze scholen en in het bijzonder Islamitische en streng gereformeerde scholen. Helaas lees ik ook discriminerende en racistische uitspraken ,waar ik mij absoluut niet in kan vinden. Ik ben zelf een allochtoon.


Ik weet niet of je hier mij ook bij betrekt ,zou best kunnen ,maar ik heb zelf de Koran en de Bijbel gelezen en weet dus waar ik over praat. Bovendien zijn er bij mij niet ver vandaan een aantal Islamitische scholen,waar mijn moeder inspecties heeft vericht.
Dus als ik het over pijnlijke problemen heb dan weet ik waar ik over praat.
Religie moet op geen manier het onderwijs insluipen dit is een taak van de ouders. Als je althans wil dat mensen niet op eilandjes gaan wonen.
het is geen persoonlijke "aanval" op jou maar ik word er uberhaupt gewoon gek van, vooral mensen die niet eens wat weten over de moslims en hun veroordelen op alle negatifiteit die ze op tv horen, en daar bedoelde ik niet jou persoonlijk mee.

Maar zeg nou eerlijk, deze discussie zal toch wel weer op hetzelfde uitlopen
__________________
Všude dobře doma nejlíp
Met citaat reageren
Oud 02-11-2002, 12:03
Milayo
Milayo is offline
Je hebt gelijk.
__________________
moobrettel
Met citaat reageren
Oud 02-11-2002, 12:05
Starley
Avatar van Starley
Starley is offline
[/B][/QUOTE]Ik denk dat met name Islamitische scholen geen beste bijdrage leveren aan de integratie van allochtonen kinderen in onze samenleving. Het belemmert het alleen maar, want deze scholen worden voor 99 procent bezocht door allochtonen. De stelling luidt: Islamitische en andere Religieuze scholen verbieden. [/B][/QUOTE]

Ik heb hier verder niet echt wat op te zeggen, want ik ben het hier totaal mee eens.
Liefs, Starley
Met citaat reageren
Oud 02-11-2002, 12:05
Margriet
Avatar van Margriet
Margriet is offline
ik ben het in principe met de stelling van religeuze eens...
ze bevorderen de integratie met andere mensen..
maar ik denk dta je ook heel erg veel mensen ermee benadeeld en dat je niet ozmaar scholen kunt sluiten
Met citaat reageren
Oud 02-11-2002, 14:21
kHebTrekInWatLekkers
Avatar van kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Persoonlijk deel ik de mening dat geloof niet onderwezen zou moeten wordenen, maar dat dat meer vanuit het gezin gegeven moet worden. Geloof is namelijk een persoonlijke vorming dat thuis beter kan ontwikkelen.
Maar persoonlijk vind ik dat argument niet voldoende om dat religieuze scholen te verbieden. Scholen horen wel binnen het kader van de Nederlandse wetten te onderwijzen. Of ze nu ook de normen en waarden van Islam leren is naar mijn mening geen probleem, zolang ze niet in strijd zijn met de Nederlandse wetgeving.
__________________
Ik heb trek in wat lekkers

Laatst gewijzigd op 02-11-2002 om 14:25.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2002, 20:24
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Citaat:
kHebTrekInWatLekkers schreef:
Persoonlijk deel ik de mening dat geloof niet onderwezen zou moeten wordenen, maar dat dat meer vanuit het gezin gegeven moet worden. Geloof is namelijk een persoonlijke vorming dat thuis beter kan ontwikkelen.
Mee eens. Scheiding van Kerk en onderwijs! Op een openbare school worden kinderen wel redelijk geforceerd om op een normale manier om te gaan met andere kinderen. Religieus onderwijs kan daarom beter thuis worden meegebracht tijdens de opvoeding, op de school worden enkel dingen aangeleerd om goed te kunnen functioneren in de maatschappij en ook de daarbij passende normen en waarden. Religie kan gemakkelijk aansluit bij het openbaar onderwijs.
Ik vind sowieso al dat religie een keuze moet zijn van het individu en niet van de omgeving en ouders.

REIE
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2002, 20:57
UnknoWn EntiTy
Avatar van UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
binnenkort worden we zo vrij in dit land dat geloven verboden word....
__________________
En toen was er het internet, en konden alle onzekere pubers met puisten ineens grote stoere helden zijn
Met citaat reageren
Oud 02-11-2002, 21:07
BBEM
BBEM is offline
Citaat:
UnknoWn EntiTy schreef:
binnenkort worden we zo vrij in dit land dat geloven verboden word....
laten we het hopen de maatschappij zou er wel een stuk op vooruit gaan denk ik, hebben we weer een punt minder waar we ruzie om kunnen maken
__________________
/ 4AGE POWER \
Met citaat reageren
Oud 03-11-2002, 11:37
Verwijderd
Heikel punt waar ik 't deels mee eens ben (en deels met de tegenstanders). Kijk; i.m.o. heb je geloven en geloven. Je hebt opvoeden met geloof, maar ook indoctrineren. En ja, die grens is flinterdun maar weldegelijk aanwezig. Wanneer een school pure haat predikt tegenover andere geloven mogen ze m.i. verboden worden. Of dat nou katholieken zijn of moslims is bijzaak. Men moet namelijk niet vergeten dat het hier om kinderen gaat; de toekomst. Als die óók op schóól al geleerd worden dat Joden aan 't gas moeten (en met "óók" bedoel ik buiten de thuissituatie om) is dat een uiterst kwalijke zaak. Die kinderen valt later niets te verwijten, want íedereen is beinvloedbaar. Met name in de jeugd. En daar kom je bijzonder moeilijk vanaf. In ieder geval is dat dus een bijzonder kwalijke zaak waar tegen opgetreden moet worden (voor zover je dat kunt).

Aan de andere kant zal het e.e.a. wel beoordeeld moeten worden. En beoordelingen zijn altijd subjectief. Daar zit wel een risico in, maar tot op heden vind ik dat dat risico maar genomen moet worden.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2002, 16:27
waaromniet?
waaromniet? is offline
Religieus onderwijs kan men altijd nog zelf geven, ik vind niet dat dit vanuit de staat moet komen, scheiding van kerk en staat enzo.
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 03-11-2002, 17:47
AtHell
Avatar van AtHell
AtHell is offline
mwah als we dan toch bezig zijn schaf dan aub het geloof af k bedoel na 2000 jaar is die grap toch echt wel leuk geweest, we kunnen nu best allemaal wel weer normaal doen en gewoon niet meer aan een fout iets als geloof blijven vasthouden.
__________________
Subtiel
Met citaat reageren
Oud 03-11-2002, 19:11
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
Religieus onderwijs kan men altijd nog zelf geven, ik vind niet dat dit vanuit de staat moet komen, scheiding van kerk en staat enzo.
Goed punt! subsidie afschaffen voor niet-openbare scholen lijkt me inderdaad sluw; je verbiedt het daardoor niet, maar maakt tegelijkertijd religieus onderwijs buitengewoon onaantrekkelijk.

REIE
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2002, 19:41
UnknoWn EntiTy
Avatar van UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Citaat:
REIE schreef:
Goed punt! subsidie afschaffen voor niet-openbare scholen lijkt me inderdaad sluw; je verbiedt het daardoor niet, maar maakt tegelijkertijd religieus onderwijs buitengewoon onaantrekkelijk.

REIE
is dat niet allang zo?
__________________
En toen was er het internet, en konden alle onzekere pubers met puisten ineens grote stoere helden zijn
Met citaat reageren
Oud 03-11-2002, 19:42
UnknoWn EntiTy
Avatar van UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Citaat:
BBEM schreef:
laten we het hopen de maatschappij zou er wel een stuk op vooruit gaan denk ik, hebben we weer een punt minder waar we ruzie om kunnen maken

Jij snapt het niet helemaal geloof ik.

Binnenkort gaan we het nodig vinden om vele manieren van leven te verbieden om daarmee vrijheid te bereiken.

verbieden. Vrijheid.

Dat kan dus niet.

Wat je dan bedoelt is: we zorgen ervoor dat iedereen vrij is om te leven zoals ik wil dat ze leven.

__________________
En toen was er het internet, en konden alle onzekere pubers met puisten ineens grote stoere helden zijn
Met citaat reageren
Oud 03-11-2002, 20:27
Darshan
Darshan is offline
Nederland is een vrij land en je moet dus ook vrijheid in je keus van geloof zijn. De meeste mensen worden echter opgevoed in een gezin met bepaalde geloofsovertuigingen, alhoewel dat er in Nederland steeds minder worden, en het is logisch dat heel weinig mensen zich af gaan zetten tegen het milieu waarin zij geboren worden.

Islamitische scholen moeten niet afgeschaft worden, omdat de Islam een onderdeel van onze samenleving is. Er zijn toch ook christelijke scholen??? Wel moet er op de islamitische scholen hetzelfde onderwijs gegeven worden als op de andere scholen en dat gebeurt nu vaak niet. Natuurlijk is het wel mogelijk kinderen en misschien ook ouders op die scholen cursussen integratie te geven, anders zitten we over 20 jaar nog met het probleem 'integratie in Nederland'
Met citaat reageren
Oud 03-11-2002, 21:50
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
UnknoWn EntiTy schreef:
is dat niet allang zo?
Nope, schoolstrijd eind 19e en begin 20e eeuw enzo...
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 03-11-2002, 21:51
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
AtHell schreef:
mwah als we dan toch bezig zijn schaf dan aub het geloof af k bedoel na 2000 jaar is die grap toch echt wel leuk geweest, we kunnen nu best allemaal wel weer normaal doen en gewoon niet meer aan een fout iets als geloof blijven vasthouden.
Geloof bestaat al veel langer dan 2000 jaar, en kan je bovendien niet afschaffen.
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-11-2002, 22:41
Verwijderd
Citaat:
Darshan schreef:
Nederland is een vrij land en je moet dus ook vrijheid in je keus van geloof zijn. De meeste mensen worden echter opgevoed in een gezin met bepaalde geloofsovertuigingen, alhoewel dat er in Nederland steeds minder worden, en het is logisch dat heel weinig mensen zich af gaan zetten tegen het milieu waarin zij geboren worden.

Islamitische scholen moeten niet afgeschaft worden, omdat de Islam een onderdeel van onze samenleving is. Er zijn toch ook christelijke scholen??? Wel moet er op de islamitische scholen hetzelfde onderwijs gegeven worden als op de andere scholen en dat gebeurt nu vaak niet. Natuurlijk is het wel mogelijk kinderen en misschien ook ouders op die scholen cursussen integratie te geven, anders zitten we over 20 jaar nog met het probleem 'integratie in Nederland'
Je mist het punt hier. De Islam stelt zich bijzonder haatdragend op jegens andere geloven; en of je nou pro-islam bent of niet; dat valt zolangzamerhand niet meer te ontkennen. Dáár gaat het om; kinderen voeden met haat.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2002, 01:11
Cleopatraan
Avatar van Cleopatraan
Cleopatraan is offline
Tja, op zich ben ik het wel met de stelling eens, maar eigenlijk zou je dan iedere bijzondere vorm van onderwijs af moeten schaffen. Ook geen vrije scholen, montesorischolen etc. meer.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2002, 07:37
UnknoWn EntiTy
Avatar van UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Citaat:
Cleopatraan schreef:
Tja, op zich ben ik het wel met de stelling eens, maar eigenlijk zou je dan iedere bijzondere vorm van onderwijs af moeten schaffen. Ook geen vrije scholen, montesorischolen etc. meer.
'vrijheid' van onderwijs zoals de meerderheid het wil, dus...
__________________
En toen was er het internet, en konden alle onzekere pubers met puisten ineens grote stoere helden zijn
Met citaat reageren
Oud 04-11-2002, 09:20
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
Je mist het punt hier. De Islam stelt zich bijzonder haatdragend op jegens andere geloven; en of je nou pro-islam bent of niet; dat valt zolangzamerhand niet meer te ontkennen. Dáár gaat het om; kinderen voeden met haat.
De islam hier ja. Ik zou niet willen beweren dat 'de Islam' dat in het algemeen doet.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 04-11-2002, 09:51
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
UnknoWn EntiTy schreef:
'vrijheid' van onderwijs zoals de meerderheid het wil, dus...
Vrijheid van onderwijs betekend dat iedereen vrij is iemand anders iets te leren. Dit word mijns inziens niet aangetast als onderwijs vanuit de overheid slechts via openbare scholen plaats vind.
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 04-11-2002, 10:25
Tox
Avatar van Tox
Tox is offline
Citaat:
Milayo schreef:
'Religieuze scholen verbieden' is inderdaad een betere stelling.

Mee eens, zet er straks nog wel wat argumenten bij
__________________
In the end we will not remember the words of our enemies, but the silence of our friends
Met citaat reageren
Oud 04-11-2002, 14:18
Milayo
Milayo is offline
Ik weet zelf dat het verbieden van religieuze scholen nooit, in ieder geval voorlopig, niet haalbaar is.
Waar het bij mij omgaat is dat ik denk dat het beter voor de kinderen en de samenleving zou zijn om deze scholen niet meer toe te staan .

Ik betwijfel allereerst of deze kinderen het wel zo prettig vinden om naar een religieuze school te gaan. Je ziet dat heel veel met name katholieke kinderen op den duur hun geloof achter zich laten. Maar voor die flinke worsteling van onzekerheid en twijfel aan het geloof is in de eerste plaats geen mogelijkheid want die wordt de kop ingedrukt , zowel thuis, de kerk als op school.

Ook is het nou eenmaal een feit dat op islamitische scholen de integratie alles behalve soepel verloopt. De basischool is reuze important voor je ontwikkeling.
Voor je taalvaardigheid en hoe je de samenleving ziet.
Vaak wordt er turks, marokkaans of arabisch gesproken om de scholen. Niet veel anders dan thuis.
Ik denk ook dat die kinderen die op die scholen zitten veel en veel hoger zouden kunnen presteren als ze op een andere school zouden zitten. Ze leven nu een beetje vizueuze cirkel.
Als je wil dat de samenleving harmoniseert en dat iedereen met elkaar kan opschieten dan moet je gewoon iets doen tegen die zaken die het samengaan tegenwerken.

Ik zie geloof steeds vaker als een belemmering van de persoonlijke ontwikkeling. En mensen moeten zelf kiezen welk geloof ze beleiden maar ik snap het soms niet.
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik dat vaker heb bij islamitische meisje die ik met een hoofdoek zie. Ja, ik weet dit heeft helemaal niks te maken met de stelling ik dwaal af.

Geloof en onderwijs moeten gesheiden blijven.
__________________
moobrettel
Met citaat reageren
Oud 04-11-2002, 18:02
AtHell
Avatar van AtHell
AtHell is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
Geloof bestaat al veel langer dan 2000 jaar, en kan je bovendien niet afschaffen.
sja dat is wel jammer.. ik hou toch de stille hoop ooit de mensheid te kunnen overtuigen van de nepheid van het geloof.. maar och sommige dingen zullen maar dromen moeten blijven.
__________________
Subtiel
Met citaat reageren
Oud 04-11-2002, 21:02
Cleopatraan
Avatar van Cleopatraan
Cleopatraan is offline
Citaat:
Milayo schreef:

Ik betwijfel allereerst of deze kinderen het wel zo prettig vinden om naar een religieuze school te gaan. Je ziet dat heel veel met name katholieke kinderen op den duur hun geloof achter zich laten. Maar voor die flinke worsteling van onzekerheid en twijfel aan het geloof is in de eerste plaats geen mogelijkheid want die wordt de kop ingedrukt , zowel thuis, de kerk als op school.
Ik heb zelf op een katholieke basisschool gezeten. Ik ben niet gelovig, maar ik heb het katholieke van die school nooit als negatief ervaren. Er zijn me vanuit het katholieke geloof op die manier wel bepaalde normen en waarden bijgebracht die ik nog steeds hanteer, zoals respect voor anderen, naastenliefde, delen met mensen die het minder hebben etc.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2002, 21:47
UnknoWn EntiTy
Avatar van UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Citaat:
AtHell schreef:
sja dat is wel jammer.. ik hou toch de stille hoop ooit de mensheid te kunnen overtuigen van de nepheid van het geloof.. maar och sommige dingen zullen maar dromen moeten blijven.
(veel) mensen zullen altijd in iets hogers willen geloven om hun leven zin te kunnen geven.
Of het nou waar is of niet, ze zijn daar volledig vrij toe en ook zijn ze vrij om hun kinderen op te voeden zoals zij dat willen, inclusief het onderwijs zoals zij dat willen. Dat onderwijs moet aan een aantal regels voldoen, zoals een goed lesprogramma.
In de toekomst moet het aanzetten tot haat en discriminatie etc. ook bij deze regels komen, en dat zal ook gauw gebeuren.

Dat heeft echter weinig te maken met het feit dat wij op de basisschool met de hele school in een kerk kerstmis vierden en op vrijdag een psalm zongen (nouja... dat was de bedoeling ). Het is mijn ouders goed recht om mij zo op te voeden, en niemand die er last van heeft.
Zij willen dat ik leer dat de wereld door een God geschapen is, en niet dat de wereld door een Big Bang ontstaan is. Dat is net zo goed een geloof, en volgens hen onzin.

Absolute onzin om dus maar Christelijke/Islamitische/Joodse/Vrije/whatever scholen te gaan verbieden omdat de meerderheid het toevallig onzin vind.
__________________
En toen was er het internet, en konden alle onzekere pubers met puisten ineens grote stoere helden zijn
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 11:05
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
UnknoWn EntiTy schreef:
(veel) mensen zullen altijd in iets hogers willen geloven om hun leven zin te kunnen geven.
Of het nou waar is of niet, ze zijn daar volledig vrij toe en ook zijn ze vrij om hun kinderen op te voeden zoals zij dat willen, inclusief het onderwijs zoals zij dat willen. Dat onderwijs moet aan een aantal regels voldoen, zoals een goed lesprogramma.
In de toekomst moet het aanzetten tot haat en discriminatie etc. ook bij deze regels komen, en dat zal ook gauw gebeuren.

Dat heeft echter weinig te maken met het feit dat wij op de basisschool met de hele school in een kerk kerstmis vierden en op vrijdag een psalm zongen (nouja... dat was de bedoeling ). Het is mijn ouders goed recht om mij zo op te voeden, en niemand die er last van heeft.
Zij willen dat ik leer dat de wereld door een God geschapen is, en niet dat de wereld door een Big Bang ontstaan is. Dat is net zo goed een geloof, en volgens hen onzin.

Absolute onzin om dus maar Christelijke/Islamitische/Joodse/Vrije/whatever scholen te gaan verbieden omdat de meerderheid het toevallig onzin vind.
Pfff lees terug man

Je zegt het al, je ouders zijn vrij om jou op te voeden, dat zegt echter pertinent NIET dat de overheid daar aan mee moet werken. De overheid moet mijns inziens naar zo veel mogelijk objectiviteit streven (en dus, zoals in jouw voorbeeld, niet alleen big bang en evolutie als enige waarheid brengen). Dit kan volgens mij niet op islamitische of katholieke of whatever scholen. Maak gewoon alle scholen openbaar, met een gezonde portie aandacht voor van alles wat. Het is al erg genoeg dat die kinderen van huis uit geindoctrineert kunnen worden, dus laten we dan vooral er voor proberen te zorgen dat ze ook over andere mogelijkheden leren.
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 05-11-2002, 11:48
UnknoWn EntiTy
Avatar van UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Ik had t niet tegen jou :/
__________________
En toen was er het internet, en konden alle onzekere pubers met puisten ineens grote stoere helden zijn
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 12:30
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
UnknoWn EntiTy schreef:
Ik had t niet tegen jou :/
Dat snap ik wel, en ik ben het volkomen met je eens dat geloof afschaffen geen optie is (noch wenselijk lijkt me) maar je stelt daar bij dat die scholen ook niet afgeschaft moeten worden
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 13:44
UnknoWn EntiTy
Avatar van UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
Dat snap ik wel, en ik ben het volkomen met je eens dat geloof afschaffen geen optie is (noch wenselijk lijkt me) maar je stelt daar bij dat die scholen ook niet afgeschaft moeten worden
ja
dat vind ik namelijk, omdat mijn ouders de keuze moeten hebben om mij naar een school te sturen waar het christelijke kerstfeest/paasfeest etc. gevierd word i.p.v. het slappe aftreksel kerstman/paashaas/halloween/whatever.
__________________
En toen was er het internet, en konden alle onzekere pubers met puisten ineens grote stoere helden zijn
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 13:51
AtHell
Avatar van AtHell
AtHell is offline
Citaat:
UnknoWn EntiTy schreef:
(veel) mensen zullen altijd in iets hogers willen geloven om hun leven zin te kunnen geven.
[/B]
mja dat is wel zwak van die grote hoeveelheid mensen vind ik, geloven in iets hogers enkel en alleen omdat ze anders onzeker zijn is wel mja.. zwak. (maarja ik laat men verder wel vrij in het willen geloven of niet alleen ik vind het nogal naief om volgens een geloof te leven)
__________________
Subtiel
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 14:37
UnknoWn EntiTy
Avatar van UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Citaat:
AtHell schreef:
mja dat is wel zwak van die grote hoeveelheid mensen vind ik, geloven in iets hogers enkel en alleen omdat ze anders onzeker zijn is wel mja.. zwak. (maarja ik laat men verder wel vrij in het willen geloven of niet alleen ik vind het nogal naief om volgens een geloof te leven)
Ik vind het naief om dan maar nergens in te geloven en gewoon aan te nemen dat alles er zomaar is ofzo.

Ignorance is bliss....
__________________
En toen was er het internet, en konden alle onzekere pubers met puisten ineens grote stoere helden zijn
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 14:51
soepen man
soepen man is offline
Citaat:
Tweety2k schreef:
*gaap*

waarom komen er nu allemaal van die kut topics over moslims die niet meer gescheiden mogen zwemmen, ineens moeten de scholen weg.
Is het nu wel niet een beetje genoeg geweest?
Helaas zijn er hier namelijk genoeg mensen die zich eerst dieper in "moslim wereld" zouden moeten verdiepen, want over het algemeen zijn de mensen veel vriendelijker soms als je het mij vraagt.
Ben zelf geen moslim ofzo maar ik ben het gezeik echt zat.
als je bijv. in Turkije komt proberen ze je te bekeren tot moslim, en als je daar niet aan toegeeft gaan ze dreigen met demonen die je zouden straffen,
en verder wil ik er even op wijzen dat er een regel in de koran staat dat elke moslim in het paradijs komt als hij een heiden bekeert tot moslim.
daarnaast wist die turk mij te verzekeren dat de moslim wereld binnen 20 jaar Europa aanvallen
Ik ben het helemaal met de stelling eens: alle door de overheid gesubsidieerde scholen moeten openbare scholen zijn, en mag niet afhangen van het geloof, de tijd van de verzuiling is voorbij.

vergeet niet dat er waarschijnlijk veel terroristen worden gerecruteerd in onze moslim scholen
__________________
ignorance is a bless
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 16:37
UnknoWn EntiTy
Avatar van UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Citaat:
soepen man schreef:
als je bijv. in Turkije komt proberen ze je te bekeren tot moslim, en als je daar niet aan toegeeft gaan ze dreigen met demonen die je zouden straffen


jaja alle toeristen in Alanya moeten zich bekeren....

Citaat:
soepen man schreef:
en verder wil ik er even op wijzen dat er een regel in de koran staat dat elke moslim in het paradijs komt als hij een heiden bekeert tot moslim.
Dus? Is dat slecht dan?

Citaat:
soepen man schreef:
daarnaast wist die turk mij te verzekeren dat de moslim wereld binnen 20 jaar Europa aanvallen
"Die Turk" beschikte ongetwijfeld over vele bewijzen, en de hele Islamitische wereld stond achter hem, of niet dan?

Citaat:
soepen man schreef:

Ik ben het helemaal met de stelling eens: alle door de overheid gesubsidieerde scholen moeten openbare scholen zijn, en mag niet afhangen van het geloof, de tijd van de verzuiling is voorbij.
verzuiling is wel ff wat anders dan op een protestants-christelijke wijze les krijgen.....

Citaat:
soepen man schreef:
vergeet niet dat er waarschijnlijk veel terroristen worden gerecruteerd in onze moslim scholen
Met dit fantastische bewijs heb je me helemaal overtuigd, net als die turk van net!!
__________________
En toen was er het internet, en konden alle onzekere pubers met puisten ineens grote stoere helden zijn

Laatst gewijzigd op 05-11-2002 om 16:54.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 19:16
NN
NN is offline
Ik ben tegen de vrijheid van onderwijs in de zin dat de grondwet het goedkeurt dat er bijzonder scholen zijn. Art. 23 GW is ons opgedrongen in het eind van de 19e eeuw toen de socialisten en liberalen algemaan kiesrecht wilden. Dit zou alleen doorgaan als de confessionelen bijzonder onderwijs kregen. Het was dus een soort van ruilmiddel, m.i. een zeer oneerlijke ruil.

In deze tijd is er veel ophef over de islamitische scholen omdat men daar geen 'normen en waarden' zou leren. Maar de 'normen en waarden' die geleerd worden op alle christelijke scholen vind ik net zo verwerpelijk. Ik vind dat de overheid er zorg voor moet dragen dat alle Nederlandse kinderen onderwijs krijgen dat los staat van elke levensbeschouwelijke grondslag. Dat is de enige manier om mensen verdraagzaam in één land te laten samenleven. Ze leren dan openstaan voor de gedachten van anderen, hetgeen nu niet gebeurt op het bijzonder onderwijs.

Scholen met het Dalton- of Montessori-principe mogen wat mij betreft blijven, omdat dit visies op het onderwijs zijn en niet de leerlingen indoctrineren.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 22:00
dastampamil
dastampamil is offline
mijn vader ook altijd he ik weet niet of dat indoctrinatie is maar een moslim ouder is vanuit het geloof dus verplicht zijn kinderen moslim op te voeden. dat doe je dan thuis. maar ja je denkt i.p.v het gebruikelijke godsdienstles kunnen moslim kinderen toch islamitische les krijgen. dus mijn papa denkt dat ook stap naar de directeur maar krijgt nee als antwoord . hij dus effe instanties bij halen of die iets kunnen doen. kunnen ze niet maar hij krijgt te horen richt dan je eigen school op mag hoor volgens de wet. doet hij dat dus. in het jaar 1987 komt er een stichting voor primair islamitisch onderwijs. en in september 1988 is de eerste islamitische school een feit. als dochter van heb ik daar dus ook op gezeten. en als aankomend lerares zie ik eerlijk gezegd geen verschil tussen een islamitische scholen een zwarte openbare school. behalve de feestjes. wij hadden geen kerstboom in de klas. ik schrijf dit niet om de islam of de islamitische scholen te verdedigen. ze hebben veel fouten gemaakt en er zijn kortzichtige mensen die directeur kunnen worden van zo'n basisschool die nog steeds stomme dingen doen zoals meisjes en jongens in aparte klassen willen zetten. maar er wordt daar gewoon nederlands geleerd met veelal niet moslim leerkrachten (dus aan leraren doodschieten heb je niets). alleen wij lezen niet uit de bijbel maar zeggen in de ochtend een kort koranvers op die elk kind wel uit zijn hoofd kan. niet veel verschil dus. ik ben wel geintergreet hoor alleen assimileren lukt me niet.
__________________
Hadi yoluna Eyvallah
Met citaat reageren
Oud 06-11-2002, 13:35
zjempoow
Avatar van zjempoow
zjempoow is offline
Citaat:
Milayo schreef:
Als het aan mij ligt worden alle Islamitische scholen en andere godsdienstig geinspireerde scholen verboden.
Ik zie liever dat alle kinderen naar openbare scholen gaan en daarmee in aanraking komen met andere kinderen en andere ideeen. Ik weet dat dit in strijd is met de grondwet en respecteer artikel 23 van de grondwet ook wel, alleen denk ik dat herziening geen kwaad kan.
Ik denk dat met name Islamitische scholen geen beste bijdrage leveren aan de integratie van allochtonen kinderen in onze samenleving. Het belemmert het alleen maar, want deze scholen worden voor 99 procent bezocht door allochtonen. Probleempunten als discriminatie van meisje en belemmering van de vrije wil zijn vaak aanwezig op deze scholen. Moreel heb ik evenveel moeite met reformatorische scholen als met Islamitische scholen. Ook op een aantal strenge reformatorische scholen worden er pijnlijke dingen onderwezen.
Gemengde scholen met verschillende kinderen met wat voor kleur en geloofsovertuiging dan ook, daar pleit ik voor. Kinderen raken op deze manier niet geïsoleerd en leven zo niet in een eigen zogenaamde veilige Ivoren toren.
We hebben gelukkig de verzuilde maatschappij achter de rug. Laten we dat zo laten. Geloof is de verantwoordelijkheid van de ouders en niet van de school .

De stelling luidt: Islamitische en andere Religieuze scholen verbieden.

"waarin we discussieren over stellingen van deze week"

alles goed sulay?
__________________
nu is de boot aan!
Met citaat reageren
Oud 06-11-2002, 19:39
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
UnknoWn EntiTy schreef:
Ik vind het naief om dan maar nergens in te geloven en gewoon aan te nemen dat alles er zomaar is ofzo.

Ignorance is bliss....
And bliss is rather pointless!
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 06-11-2002, 20:09
Milayo
Milayo is offline
Citaat:
"waarin we discussieren over stellingen van deze week"

alles goed sulay?
He shampoo, je mening man.
__________________
moobrettel
Met citaat reageren
Oud 13-11-2002, 12:42
~Third Day~
Avatar van ~Third Day~
~Third Day~ is offline
Citaat:
REIE schreef:
Ik vind sowieso al dat religie een keuze moet zijn van het individu en niet van de omgeving en ouders.

REIE
Maar aan de ouders die geloven wordt "gevraagd" vanuit de Bijbel hun kinderen te onderwijzen in naar bijbelse normen en waarden. Die zogenoemde "reformatorische" mensen (ook wel gereformeerde gezindte) richten daar speciaal scholen voor op.

Hoe kun je nou tegen christelijke ouders zeggen dat ze hun kind niet christelijk mogen opvoeden?

Bij de doop beloven je ouders je naar bijbelse normen en waarden op te voeden. Als je uiteindelijk volwassen bent en je hebt het geloof nog steeds, kun je dat laten "zien" door belijdenis in de kerk te doen.
__________________
De slak bereikte de ark door volharding.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2002, 16:43
Milayo
Milayo is offline
Citaat:
Hoe kun je nou tegen christelijke ouders zeggen dat ze hun kind niet christelijk mogen opvoeden?
Dat zeg ik niet tegen de ouders en dat is ook zeker niet mijn mening. Wat de mensen thuis doen dat is hun eigen keuze en verantwoordelijkheid. Of dat het geloof in bomen of in goden is.
Ik wil gewoon de scholen zuiveren van geloof. Kinderen kiezen het niet, het is indoctrinatie en dat vind ik wrong.
__________________
moobrettel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie welk geloof?!
SpongeBobbel
346 21-02-2007 12:47
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap [CIDI & Ayaan Hirsi Ali] Naftaniel: 'Joden besnijden is geen leed'
Gatara
403 11-10-2004 08:36
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Hoofdoekjes moet af op Franse Openbare scholen; goed of fout?
Verwijderd
173 06-03-2004 21:04
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap hoofdoek op school?
Verwijderd
6 23-02-2004 11:40
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Integratie allochtonen geheel of gedeeltelijk geslaagd; integratiebeleid mislukt.
Gatara
68 04-02-2004 15:13
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Geen Joodse scholen meer
Nickless Cage
172 16-12-2003 16:00


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:31.