Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-08-2002, 18:10
Verwijderd
zie titel
'k weet niet waar dit hoort en heb 't zoals je ziet hier maar neer geplant

en dan wat uitgebreider als; met je vingers

maar hoeveel vingers je gebruikt, en hoe etc.
'k wil 't graag een beetje leren

EDIT ff wat meer duidelijkheid

'k ken 't alfabet uit m'n hoofd op leestekens etc. na.
Met 1 vinger kan ik ook 'lezen' Dat kan nog wel stukken sneller maar het lukt wel

Laatst gewijzigd op 06-08-2002 om 19:29.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-08-2002, 18:18
Desp
Desp is offline
Zijn wel sites over, met het alfabet dus.. Maar ja, daar heb je niet zo veel aan denk ik

Misschien heeft de bieb er boeken over ofzo ???

Maar ok, je leest het dus met je vinger toppen, het zijn puntjes ingedeeld in een roostertje van 8 puntjes (voorheen 6, maar ivm appestaartjes etc hebben ze er 8 van gemaakt). Twee kolommen van vier puntjes dus... Tja.. je hebt toetsenborden voor braille, en leesbalken waarvan je teksten van je pc kan lezen, je hebt al ongelofelijk mooie borden (mijn neef heeft er een)..

Hmm.. wat wil je nog meer weten?

Ow ja, het vinger gebruik ligt er een beetje aan hoe snel je kan lezen, in het begin zal je langzaam met 1 vinger lezen, daarna steeds beter en sneller, soms zelfs met twee handen...
Met citaat reageren
Oud 06-08-2002, 18:34
Verwijderd
ik moet nog wel ergens het braille-alfabet hebben liggen
niet met puntjes, maar met stipjes (snap je?) Dat je de letters niet kan voelen, alleen maar kan zien
als je die wil hebben, kan ik die na de vakantie wel een keertje voor je meenemen naar school.

maar ik denk dat je dit beter op moderne talen kan vragen ofzo, volgens mij is het meer een taal, als L&G
maar ik kan het ook mishebben hoor
Met citaat reageren
Oud 06-08-2002, 19:17
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Er zijn hier in Nederland een aantal blindeninstituten, dus mogelijk kunnen ze je daar precies vertellen wat je wilt weten.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 06-08-2002, 19:24
Verwijderd
[QUOTE]Desp schreef:
verhaaltje
dat weet ik eigenlijk al



Ow ja, het vinger gebruik ligt er een beetje aan hoe snel je kan lezen, in het begin zal je langzaam met 1 vinger lezen, daarna steeds beter en sneller, soms zelfs met twee handen...


kun je 't misschien iets gedetaileerder uitleggen trouwens?
---> weet jij hoč je met meerdere vingers leest?
ow en 'k snap 't wel als je dat niet weet hoor


en volgens mij ben 'k weer te vaag geweest

'k ken 't alfabet al uit m'n hoofd op leestekens etc. na.
Met 1 vinger kan ik ook 'lezen' Dat kan nog wel stukken sneller maar het lukt wel
maar bedankt

Laatst gewijzigd op 06-08-2002 om 19:35.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2002, 19:27
Verwijderd
vleermuissie: bedankt maar dat heb ik dus al



matfreak: 'k denk 't wel ja maar 'k wou het eerst hier vragen


op internet heb ik trouwens verder niks kunnen vinden wat ik zocht.
Wel alfabetjes etc.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2002, 19:30
Iotje
Avatar van Iotje
Iotje is offline
Linkjuh
__________________
~Life is like death, without it you're alive!~Regim change begins at home!~Death as only remedy!
Met citaat reageren
Oud 06-08-2002, 20:53
Snufje
Avatar van Snufje
Snufje is offline
Dit hoort hier idd niet.. Maar waar wel....... Moderne talen kan misschien wel ja, het is in principe een taal.. Ik jaag hem daarheen!
Met citaat reageren
Oud 08-08-2002, 16:20
extinction
Avatar van extinction
extinction is offline
Met je linkerhand (wijs en/of middelvinger) houd je de regel vast, zodat als je met je rechterhand bij het eind van de regel bent gekomen, je weer makkelijk de volgende regel vindt.

Met je rechterhand lees je dmv je wijs- en middelvinger de puntjes.
Ik vind het zelf het makkelijkst om met m'n middelvinger de 'letters' apart te voelen, dus eigenlijk zet ik m'n middelvinger tussen twee letters in, zodat ik geen twee letters tegelijk lees (bijv de L en de A, samen zouden ze de P kunnen vormen), en met m'n wijsvinger lees ik de puntjes.

Ik ben overigens niet blind, en goed lezen met vingers kan ik het niet, maar ik ben een aantal jaar braille gaan leren als geheimtaal, en omdat een vriendin van mij het aanraadde, omdat je zo makkelijk in het donker kan lezen
__________________
Teacher seeks pupil. Must have an earnest desire to save the world. Apply in person.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2002, 10:06
Verwijderd
Citaat:
extinction schreef:
Met je linkerhand (wijs en/of middelvinger) houd je de regel vast, zodat als je met je rechterhand bij het eind van de regel bent gekomen, je weer makkelijk de volgende regel vindt.

Met je rechterhand lees je dmv je wijs- en middelvinger de puntjes.
Ik vind het zelf het makkelijkst om met m'n middelvinger de 'letters' apart te voelen, dus eigenlijk zet ik m'n middelvinger tussen twee letters in, zodat ik geen twee letters tegelijk lees (bijv de L en de A, samen zouden ze de P kunnen vormen), en met m'n wijsvinger lees ik de puntjes.


bedankt!


Ik ben overigens niet blind, en goed lezen met vingers kan ik het niet, maar ik ben een aantal jaar braille gaan leren als geheimtaal, en omdat een vriendin van mij het aanraadde, omdat je zo makkelijk in het donker kan lezen


lol
Met citaat reageren
Oud 10-08-2002, 17:56
Verwijderd
nog een vraagje: waar haal je die boeken vandaan?
kun je die als niet blinde ook van zo'n blindenbibliotheek lenen ofzo??

*heeft nu slechts een vrij oninteressante allerhande*
Met citaat reageren
Oud 13-08-2002, 12:35
Just Johan
Just Johan is offline
ik heb een brailleboek over de euro dat m'n zusje ergens op internet gratis voor me heeft aangevraagd; maar ik heb geen idee of ze die nog verstrekken. een alfabet had ik al geleerd uit een foldertje van die ene bekende stichting waarvan ik de naam even niet weet. het is wel handig dat ik eindelijk de braillebordjes in de dierentuin kan lezen nu (en dat zonder handen ) maar verder heeft het m'n leven niet echt een nieuwe wending gegeven
Met citaat reageren
Oud 13-08-2002, 13:29
Verwijderd
Citaat:
Just Johan schreef:
ik heb een brailleboek over de euro dat m'n zusje ergens op internet gratis voor me heeft aangevraagd; maar ik heb geen idee of ze die nog verstrekken.
denk 'k niet
maar 'k heb zowiezo ook geen zin om al dat gezeur nog es te lezen.. tenminste nů de euro d'r is niet meer.

een alfabet had ik al geleerd uit een foldertje van die ene bekende stichting waarvan ik de naam even niet weet.

Bartimeůs denk 'k dat je bedoelt?

het is wel handig dat ik eindelijk de braillebordjes in de dierentuin kan lezen nu (en dat zonder handen )

errug handig ja
Dan val je wel op daar
maar verder heeft het m'n leven niet echt een nieuwe wending gegeven
Nee?
wat me net nog weer tebinnen schiet ( ): is d'r al eens iemand naar de tentoonstelling "zien in 't donker" geweest? (www.wakan.nl)
Hoe was dat?
Met citaat reageren
Oud 15-08-2002, 10:48
extinction
Avatar van extinction
extinction is offline
Citaat:
Just Johan schreef:
het is wel handig dat ik eindelijk de braillebordjes in de dierentuin kan lezen nu (en dat zonder handen ) maar verder heeft het m'n leven niet echt een nieuwe wending gegeven
Of de brailleletters op shampooflessen en medicijndoosjes
En soms is het best leuk dat je iemand op straat ziet lopen met een t-shirt met brailleletters, die zelf geen idee heeft wat er staat.
Op tv kwam iemand met zo'n shirt. Stond 'peace' op.
__________________
Teacher seeks pupil. Must have an earnest desire to save the world. Apply in person.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Iemand Aub???
Samar
6 19-10-2008 20:31
Lichaam & Gezondheid Blind geboren worden.
The Crash Bash
56 14-04-2004 16:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:30.