Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-11-2002, 21:01
Orion16
Avatar van Orion16
Orion16 is offline
Hoi,

Ik wil thuis een netwerkje gaan aanleggen tussen 4 pc's, verdeeld over boven- en benedenverdieping:

- 1 Desktop PC van mezelf, (bovenverdieping)
- 2 Nog een pc / laptop van mij, (bovenverdieping)
- 3 PC van mn vader, (beneden)
- 4 PC die gebruikt wordt om te scannen en te klooien (beneden)

Ik heb de netwerkkaartjes enz. al geďnstalleerd, 2 van de 4 pc's hebben trouwens onboard LAN dus dat komt helemaal mooi uit. Nu de bekabeling nog. Ik heb begrepen dat dat gewoon straight moet zijn? Ik heb nu al een mininetwerkje tussen PC 1 en PC2 op de bovenverdieping, maar dat is crossed en zoals jullie begrijpen wil ik het netwerk uitbreiden.

Maar nu de verdeling; moet er een HUB of een router tussen komen? 10mbps lijkt me voldoende, ook aangezien niet alle pc's een 100mbps netwerkkaart ingebouwd hebben. En hoeveel poorten moet die HUB/router dan hebben?

Ik zit te denken wat het verschil nu is tussen een hub en een router. In de toekomst wil ik het netwerk ook nog gaan gebruiken dat alle pc's aangesloten kunnen worden op internet via het netwerk. Aangezien hier nog (lang?) geen ADSL of kabel beschikbaar is zal ik daar nog even mee moeten wachten , al wil ik wel alvast wat voorzieningen hebben mocht ADSL hier beschikbaar is.

Maar stel dat adsl er over een poosje komt, dan wil ik wel vanaf iedere pc kunnen internetten (instellen van een proxy-adres in Internet Explorer) zonder dat de pc afhankelijk is van een servertje wat ergens staat de draaien, geen pc mag dag en nacht online blijven voor het fungeren als internetserver.

Is dan een router de beste oplossing? Of kun je met een hub ook een heel eind uit de voeten?

Wat moet ik nu doen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-11-2002, 21:14
Verwijderd
Een hub is een knooppunt voor X aantal pc's.

Stel je hebt een netwerk van 4 pc's.

Hub: Stel je zend een bestand van pc A naar pc B. Een hub is "niet slim", en verstuurt dit vervolgens naar pc A, pc B, pc C en pc D. Gevolg: een onnodige datastroom.
Switch: Is eigenlijk hetzelfde als een hub, maar is "wel slim". Stuur je een bestand van pc A naar pc B, dan herkent hij pc B afzonderlijk en stuurt het vervolgens niet naar alle andere pc's. Zo voorkom je dus een onnodige datastroom.

Een router heeft (vaak) een ingebouwde switch. Het voordeel van een router boven een losse switch, is dat een router zelf ook een internetaansluiting heeft en kan delen. Maar dat wist je al, aan je verhaal te begrijpen.

Ik raad je aan een router te kopen. Zoveel duurder is een router niet boven een switch, en je bent klaar voor de toekomst om het zo maar even te zeggen.
Ga je toch alleen voor een switch, dan raad ik je dus aan een switch te nemen en geen hub. Het prijsverschil tussen een hub en switch is ook erg klein, en het voordeel kan soms groot zijn

Ik hoop dat je er wat aan hebt gehad, succes ermee in ieder geval
Met citaat reageren
Oud 09-11-2002, 21:16
Verwijderd
Toevoeging: Een router is dus eigenlijk een vervanger van een PC die een internetaansluiting deelt voor een heel netwerk en die 24 uur per dag aan moet zijn. Een router kan je dus gerust de hele dag laten aanstaan
Met citaat reageren
Oud 09-11-2002, 21:26
Orion16
Avatar van Orion16
Orion16 is offline
Bedankt! Ik wil wel graag een beetje voorbereid zijn zodat ik, áls ADSL hier komt, niet al mn apparatuur moet omwisselen. Een routern wordt het dus, mits het geen honderden euro's gaat kosten. Kan het onder de 100 euro, een router?

Maar wat voor soort routers zijn er nu allemaal te krijgen? Ik wil wel een klein beetje uitbreidingsmogelijkheden erbij hebben zodat ik 1 of 2 extra pc's kan aansluiten.

Maar stel, we hebben ADSL, en de pc die aan het netwerk hangt heeft in principe alleen Windows erop, kan ik dan gewoon direct al internetten via het netwerk dmv. van een proxy-adres in te voeren? En hoe wordt dat proxy-adres bepaald?

Ik zit nu even op alternate te kijken dat ik een idee heb van de prijzen maar welke router zou ik nu moeten kiezen? Een ADSL router terwijl er nog geen ADSL mogelijk is? Zo vooruitziend wil ik het nu ook weer niet bekijken hoor als ik maar voorbereid ben. Nu maar hopen dat het ADSL wat hier ooit (over een hele poos ) gaat komen met mijn router overweg kan?
Met citaat reageren
Oud 10-11-2002, 20:41
Verwijderd
De meeste routers ondersteunen zowel ADSL als een normale kabelprovider. Ik heb zelf de Draytek Vigor 2200E, voor mijn ADSL aansluiting. Andere bekende, en ook goede heb ik mogen horen, zijn bijvoorbeeld de SMC Baricade.

Die ik heb, de Draytek, heeft 4 LAN poortjes. Echter, als je een vijfde pc er op wilt knikkeren, kun je er ook altijd een hub/switch op aansluiten (heb ik thuis ook). Deze router ondersteunt namelijk tot 253 pc's, en ik neem aan dat je nooit van je langzalzeleven op zoveel pc's zal uitkomen .

Zoek dus een router uit die zowel ADSL als kabel ondersteunt. Zoals gezegd, de meesten ondersteunen dat tegenwoordig, maar aangezien je nu nog niet zeker weet wat voor type kabelinternet je krijgt, kan je beter het zekere voor het onzekere nemen. Kijk daar dus ff naar

De meeste routers hebben DHCP-ondersteuning. Geen geknoei met proxy's e.d., je stelt je router in, en wanneer je een pc erop aansluit, hoef je verder eigenlijk niets in te vullen. De router geeft het IP weg.
Wanneer ik mijn computer formateer en ik installeer XP, zoekt XP automatisch mijn router en configureert het. Ik hoef er letterlijk niets aan te doen, ik kan zo internet op. Op de '98 bakken hier thuis stel ik het TCP/IP protocol in op "Automatisch IP verkrijgen", en WINS uitschakelen. That's all, en na een reboot heeft ook die bak internet.
Configureer dus je router dan goed. Dat is totaal niet moeilijk met de handleiding die je erbij krijgt. Het is echt geen moeite om je bakken erop aan te krijgen. Het is makkelijker dan je denkt

Mocht je me op MSN willen hebben: *knip*

Laatst gewijzigd op 11-12-2010 om 08:18. Reden: Persoonlijke info verwijderd
Met citaat reageren
Oud 10-11-2002, 21:46
Orion16
Avatar van Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
henri schreef:
De meeste routers ondersteunen zowel ADSL als een normale kabelprovider. Ik heb zelf de Draytek Vigor 2200E, voor mijn ADSL aansluiting. Andere bekende, en ook goede heb ik mogen horen, zijn bijvoorbeeld de SMC Baricade.

Die ik heb, de Draytek, heeft 4 LAN poortjes. Echter, als je een vijfde pc er op wilt knikkeren, kun je er ook altijd een hub/switch op aansluiten (heb ik thuis ook). Deze router ondersteunt namelijk tot 253 pc's, en ik neem aan dat je nooit van je langzalzeleven op zoveel pc's zal uitkomen .

Zoek dus een router uit die zowel ADSL als kabel ondersteunt. Zoals gezegd, de meesten ondersteunen dat tegenwoordig, maar aangezien je nu nog niet zeker weet wat voor type kabelinternet je krijgt, kan je beter het zekere voor het onzekere nemen. Kijk daar dus ff naar

De meeste routers hebben DHCP-ondersteuning. Geen geknoei met proxy's e.d., je stelt je router in, en wanneer je een pc erop aansluit, hoef je verder eigenlijk niets in te vullen. De router geeft het IP weg.
Wanneer ik mijn computer formateer en ik installeer XP, zoekt XP automatisch mijn router en configureert het. Ik hoef er letterlijk niets aan te doen, ik kan zo internet op. Op de '98 bakken hier thuis stel ik het TCP/IP protocol in op "Automatisch IP verkrijgen", en WINS uitschakelen. That's all, en na een reboot heeft ook die bak internet.
Configureer dus je router dan goed. Dat is totaal niet moeilijk met de handleiding die je erbij krijgt. Het is echt geen moeite om je bakken erop aan te krijgen. Het is makkelijker dan je denkt

Mocht je me op MSN willen hebben: henri152@hotmail.com
Hoeveel moet zo'n routertje nog kosten, toch niet heel erg veel hoop ik Ik ga binnenkort naar de HCC, is dat een goed idee om daar een router te kopen??

Afijn, maar maakt het uit waar je de router neerzet? Ik zet hem het liefst gewoon bij mij boven neer, maar moet je dan niet dubbele kabels gaan trekken helemaal naar beneden aangezien daar 2 pc's staan?

Greetz
Met citaat reageren
Oud 11-11-2002, 06:10
@pie
@pie is offline
Citaat:
Orion16 schreef:
blabal
een router is (als je geen server wil) de enige oplossing die ik ken..
__________________
If you don't like me, ignore me (I know I will :))
Met citaat reageren
Oud 11-11-2002, 11:05
Verwijderd
Citaat:
Orion16 schreef:
Hoeveel moet zo'n routertje nog kosten, toch niet heel erg veel hoop ik Ik ga binnenkort naar de HCC, is dat een goed idee om daar een router te kopen??

Afijn, maar maakt het uit waar je de router neerzet? Ik zet hem het liefst gewoon bij mij boven neer, maar moet je dan niet dubbele kabels gaan trekken helemaal naar beneden aangezien daar 2 pc's staan?

Greetz
Het maakt niet uit waar je hem neerzet, als je maar zo weinig mogelijk kabels hoeft te trekken Als je straks kabel hebt, en je hebt alles naar boven getrokken, zal je nog een kabel naar boven moeten trekken voor je internet. Bekijk dus ff de goedkoopste oplossing.

Prijzen:
Bijvoorbeeld hier: http://www.mr-at.nl/index.php?src=pr...ab57af8606c956

Je kan hem best wel op de HCC kopen, kijk gewoon naar de garantie die je krijgt
Met citaat reageren
Oud 11-11-2002, 14:34
Paperz
Avatar van Paperz
Paperz is offline
je kan ook je adsl modem tweaken... kan je gewoon een goedkoper hubje aansluiten... maar goed...
__________________
Val lekker even dood! Cooking is science for hungry people *Mysteria*
Met citaat reageren
Oud 11-11-2002, 14:50
Orion16
Avatar van Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
Paperz schreef:
je kan ook je adsl modem tweaken... kan je gewoon een goedkoper hubje aansluiten... maar goed...
Had ik op school ook gehoord Maar ik kan ook gewoon een Switch kopen met een uplink poort en daar vervolgens mijn toekomstige ethernet-adsl-modem op aan sluiten? Heb je helemaal geen router nodig ik ken ook een aantal mensen die dat hebben gedaan.

Een switch is nml. goedkoper.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2002, 17:36
Verwijderd
Citaat:
Orion16 schreef:
Had ik op school ook gehoord Maar ik kan ook gewoon een Switch kopen met een uplink poort en daar vervolgens mijn toekomstige ethernet-adsl-modem op aan sluiten? Heb je helemaal geen router nodig ik ken ook een aantal mensen die dat hebben gedaan.

Een switch is nml. goedkoper.
Een switch kan niet zelf VPN opzetten.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2002, 18:45
Orion16
Avatar van Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
henri schreef:
Een switch kan niet zelf VPN opzetten.
Wat is VPN dan
En hoe kan het dan dat ze toch kunnen internetten door simpelweg hun ADSL modem op de switch aan te sluiten?
Met citaat reageren
Oud 11-11-2002, 19:03
Verwijderd
Citaat:
Orion16 schreef:
Wat is VPN dan
En hoe kan het dan dat ze toch kunnen internetten door simpelweg hun ADSL modem op de switch aan te sluiten?
Dat zijn dan de getweakte modems
Met citaat reageren
Oud 11-11-2002, 19:04
Verwijderd
Enne VPN is dat er bij ADSL nog ingebeld moet worden, een kabelmodem onderhoud zelf altijd de verbinding
Met citaat reageren
Oud 11-11-2002, 21:46
Orion16
Avatar van Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
henri schreef:
Dat zijn dan de getweakte modems
Ohja, klopt
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:56.