Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-06-2009, 16:09
Johnny14
Johnny14 is offline
Hey gasten,

ik zit in de tweede en doe Gymnasium.

Ik krijg morgen een proefwerk Latijn en daarvoor moet ik de naamvallen heeeel goed kennen. Ik ken alleen de Nominativus,Accusativus,Genitivus,Dativus en Ablativus. Nu zie ik dat de uitgangen bij bepaalde dingen hetzelfde zijn, hoe weet ik dan wat voor naamval het is als het allebei een uitgang op -is heeft er zijn verschillende variatie's? Verder heeft iemand misschien handige tips ofzoiets? Ik moet het goed kennen, en ik weet niet precies hoe ik het goed ga leren, en ik heb een beetje problemen met deze vak.

Ik heb het boek, Fortuna.

Alvast bedankt,
Jonathan
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-06-2009, 16:30
[Martijn]
[Martijn] is offline
Je kunt, als iemand je zou vragen welke naamval dominis is, niet zomaar weten of dat een dativus of ablativus is. Dit zou je kunnen opmaken uit de zin, door te kijken wat het beste past.
Voor de Romeinen vroeger was/is vaak wel verschil in de uitspraak, maar daar heb je weinig aan

Nog tips: Als je naamvallen goed moet kennen is het handig als je de rijtjes allemaal goed kent, maar ook gewoon veel oefenen is handig. Probeer niet een uur lang de rijtjes te leren, dan kun je beter met regelmaat wat korter doen, dan onthoud je het beter (bijv. steeds een kwartier leren, dan iets anders doen, dan weer een kwartier leren, etc..)

Succes met je proefwerk
Met citaat reageren
Oud 17-06-2009, 16:41
Witchcatjuh
Je kunt het er inderdaad niet aan herkennen, maar ik de zin is het vaak heel duidelijk.
Dativus is het meewerkend voorwerp en moet dus vertaald worden als een 'aan/voor ...'. Ablativus is vaak 'met/door/etc'.
Dat is in een zin vaak heel makkelijk te herkennen.

Het is inderdaad wel vervelend dat het bijv. twee keer Domino is, maar je herkent het echt wel als je weet hoe je het moet vertalen ^^
Met citaat reageren
Oud 17-06-2009, 16:42
Johnny14
Johnny14 is offline
bedankt, diee rijtjes ga ik leren.

Het gaat vooral om het vervoegen dat ik moet kunnen.

Het is geen proefvertaling maar ik krijg bijvoorbeeld een zelfst nw, zoals dominus. En dan een bijvoegelijk naamwoord zoals pulchra.En die moet ik dan bij elkaar laten passen qua naamval en geslacht en getal. Nog tips voor zoiets?
Met citaat reageren
Oud 17-06-2009, 16:57
[Martijn]
[Martijn] is offline
Tips? Gewoon doen... Dus als dat de opdracht is, schrijf je gewoon het rijtje van dominus met het bijbehorende rijtje (pulchra) op..
Met citaat reageren
Oud 17-06-2009, 16:58
Nailpolish
Nailpolish is offline
Hoi Johnny,

Zelf zit ik in gymnasium 4. Als er naar de naamval van een woord wordt gevraagd kun je het beste eerst kijken of het woord mannelijk, vrouwlijk of onzijdig is. Bij mij kun je dit opzoeken achterin het boek, ik had eerst Disco, nu Lego van de uitgeverij Prima Vera. Of je kunt een woordenboek gebruiken. Als je het geslacht weet kun je dan aan de hand van de rijtjes nagaan welke naamval het woord heeft. Dit kunnen natuurlijk ook meerdere naamvallen zijn. Als het woord in een zinsverband staat kun je kijken met welk ander woord het congrueert, of kijken of het bij een werkwoord hoort die ene bepaalde naamval met zich meedraagt. Als je het woord gewoon los krijgt geef je gewoon alle naamvallen die mogelijk zijn. Verder heb ik nog een site die handig kan zijn als je die nog niet had ontdekt: http://www.latijnengrieks.com. En oja als je woorden in dezelfde naamval moet zetten, zet ze dan gewoon eerst om naar 1e naamval, en kijk dan naar de rijtjes en bepaal voor elk woord afzonderlijk wat de naamval is.

Groetjes,
Eline
Met citaat reageren
Oud 17-06-2009, 17:00
Johnny14
Johnny14 is offline
bedankt. Ik denk dat ik nu de tips ga gebruiken die jullie me hebben aangeraden.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2009, 17:54
Verwijderd
Ik zit in V5 en ik weet dat het voornamelijk gewoon stampwerk is.^^ Maak gewoon ezelsbruggetjes of iets, meer kun je niet echt doen.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2009, 17:57
[Martijn]
[Martijn] is offline
Uiteindelijk kun je het het beste gewoon uit je hoofd leren, dan heb je het later zo veel makkelijker, aangezien je dan veel sneller teksten kunt vertalen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Latijn in gedicht
Verwijderd
2 02-02-2006 15:58
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen latijn grieks, pffff
Hernuel Fan
31 27-02-2005 16:55
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen [Latijn] Grammatica overzicht?
Verwijderd
9 06-04-2004 13:30
De Kantine Talen
Riconoscente
83 08-08-2003 16:18
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Latijn Grammaticaoverzicht
pimomes1987
6 18-06-2003 14:47
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Naamvallen?!?
Kozak
16 20-01-2003 19:16


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:23.