Oud 15-04-2004, 15:45
brentvanderdoel
brentvanderdoel is offline
hej,
Ik vraag met af waarom levensbeschouwing niet echt een vak is waarin jongeren geintresseerd zijn. Waarom zijn volwasse mensen daar wel in geintresseerd?
Ik kom er niet uit.
alvast bedankt
__________________
De groeten Brent
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-04-2004, 15:48
cactus metro
Avatar van cactus metro
cactus metro is offline
een soortgelijke topic

misschien heb je hier wt aan
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 16:54
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
brentvanderdoel schreef op 15-04-2004 @ 15:45 :
hej,
Ik vraag met af waarom levensbeschouwing niet echt een vak is waarin jongeren geintresseerd zijn. Waarom zijn volwasse mensen daar wel in geintresseerd?
Ik kom er niet uit.
alvast bedankt
meestal omdat het te schools wordt gebracht. je wilt niet braaf aantekenen bij levensbeschouwing, je wilt discussieren. en veerder omdat veel mensen denken dat ze het ware geloof al hebben, en dat ze heus geen les over heidenen hoeven
etcetc
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 17:03
brentvanderdoel
brentvanderdoel is offline
Citaat:
cactus metro schreef op 15-04-2004 @ 15:48 :
een soortgelijke topic

misschien heb je hier wt aan
ja ik begrijp wat je bedoeld maar nu wil ik weten waarom ouderen daar wel in geintresseerd zijn
bedankt
__________________
De groeten Brent
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 17:07
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
brentvanderdoel schreef op 15-04-2004 @ 17:03 :
ja ik begrijp wat je bedoeld maar nu wil ik weten waarom ouderen daar wel in geintresseerd zijn
bedankt
gaat dit dan om het vak of om levensbeschouwing? ik heb nog ooit gehoord van ouderen die bij ons op scool een lesje komen volgen.
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 17:21
brentvanderdoel
brentvanderdoel is offline
Citaat:
JaJ schreef op 15-04-2004 @ 17:07 :
gaat dit dan om het vak of om levensbeschouwing? ik heb nog ooit gehoord van ouderen die bij ons op scool een lesje komen volgen.
Nee, maar als je toevallig ooit sociale contacten hebt met ouderen over school dan zou je er achter komen dat volwasse mensen vaker interesse hebben in levensbeschouwing als jongeren. Maarja niet iedereen komt wel eens achter zijn computer vandaan.
__________________
De groeten Brent
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 17:45
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
brentvanderdoel schreef op 15-04-2004 @ 17:21 :
Nee, maar als je toevallig ooit sociale contacten hebt met ouderen over school dan zou je er achter komen dat volwasse mensen vaker interesse hebben in levensbeschouwing als jongeren. Maarja niet iedereen komt wel eens achter zijn computer vandaan.
je bent sinds vandaag lid, komt met een vraag, ik doe geinterresseerd en probeer je amper toegelichtte vraag te begrijpen, en krijg meteen te horen dat ik te lang achter de computer zit. maak je huiswerk dan verdomme zelf zeg.

De interresse van ouderen in het vak levensbeschouwing waar ik mee te maken heb rijkt niet verder dan "goh, verteld jou leraar ook zulke mooie verhalen?"
dat ouderen interresse hebben voor levensbeschouwing in het algemeen, komt denk ik omdat die wel het nut inzien van het snappen van de wereld om zich heen.
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 17:57
Verwijderd
brentvanderdoel = janboring (Zie andere topic)

Ik stel voor dat je of serieus een topic opent of gewoon je huiswerk zelf doet. Op de vorige vraag ben je ook niet echt diep ingegaan. Het is niet de bedoeling dat je voor iedere vraag een nieuwe id aanmaakt en meteen een lekkere houding aanneemt.

Laatst gewijzigd op 15-04-2004 om 18:00.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 18:27
hasseltboy
Avatar van hasseltboy
hasseltboy is offline
Ik heb al Godsdienst en Filosofie
__________________
Hasselt!|lid van Berlijn fanclub!|Gott mit uns
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 20:03
janboring
janboring is offline
Citaat:
alluman schreef op 15-04-2004 @ 17:57 :
brentvanderdoel = janboring (Zie andere topic)

Ik stel voor dat je of serieus een topic opent of gewoon je huiswerk zelf doet. Op de vorige vraag ben je ook niet echt diep ingegaan. Het is niet de bedoeling dat je voor iedere vraag een nieuwe id aanmaakt en meteen een lekkere houding aanneemt.
Brent van der Doel is eigenlijk helemaal niet janboring, want dat ben ik. Maar brent van der Doel zit wel bij mij op school volgens mij en waarschijnlijk zal hij ook een p.o. over levensbeschouwing moeten maken net zoals ik. Hij kampt dus denk ik ook met hetzelfde probleem..... Marja ik snap die houding van hem ook niet hoor! Maar voor mensen die nog wat weten, reageer dan plzz.. ik heb ook veel aan dit forum!
__________________
Greetz Jannus
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 20:38
brentvanderdoel
brentvanderdoel is offline
Ej mense,
sorry voor het bericht van daarnet. Ik was even gefrustreed over het feit dat het niet erg wilde lukken. Ik wardeer jullie hulp wel.
Ik hoop dat ik met andere topics nog wel geholpen zal worden.
__________________
De groeten Brent
Met citaat reageren
Oud 17-04-2004, 22:19
MazeMouse
Avatar van MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:
JaJ schreef op 15-04-2004 @ 16:54 :
meestal omdat het te schools wordt gebracht. je wilt niet braaf aantekenen bij levensbeschouwing, je wilt discussieren. en veerder omdat veel mensen denken dat ze het ware geloof al hebben, en dat ze heus geen les over heidenen hoeven
etcetc
Sowieso zorgen zulke lessen bij mij eerder voor een hoop leedvermaak ipv dat ik er serieus iets van geleerd heb
__________________
*siglezer* ][ Inspiring cries of 'Turn-that-damn-thing-down' since 2004 ][ Piep zei de muis... ][ Bassplayerman!
Met citaat reageren
Oud 19-04-2004, 12:55
Verwijderd
Citaat:
janboring schreef op 15-04-2004 @ 20:03 :
Brent van der Doel is eigenlijk helemaal niet janboring, want dat ben ik. Maar brent van der Doel zit wel bij mij op school volgens mij en waarschijnlijk zal hij ook een p.o. over levensbeschouwing moeten maken net zoals ik. Hij kampt dus denk ik ook met hetzelfde probleem..... Marja ik snap die houding van hem ook niet hoor! Maar voor mensen die nog wat weten, reageer dan plzz.. ik heb ook veel aan dit forum!
Goed, laat ik dan verwijzen naar mijn eerdere (enigzins ludieke) verklaring voor dit verschijnsel op jouw (Janboring) overeenkomstige vraag:

"Als je het toespitst op het middelbare schoolvak Levensbeschouwing, dan lijkt mij dat het vooral te maken heeft met psychologische factoren.

Let op: bij het volgende generaliseer ik niet - ik besef dat situaties verschillen.

Jongeren bevinden zich in een kritieke vormingsfase van hun identiteit, waarin het beschouwen van andere dan hun eigen opvattingen 'geen zin' lijkt te hebben. Zo van: "Wat heb ik er nou aan dat ... ?!" en "Wat kan mij het schelen dat ... ?!".

De belevingswereld lijkt vooral een pragmatische, waarbij het hoe, wat en waar belangrijker is, dan het waarom - "hoe kan gedaan krijgen wat ik wil?"; "wat moet ik doen om net over te gaan?"; "waar kan doen en laten wat ik wil?". De enige keer dat de waarom-vraag de kop op steekt, is als de eigen hoe-, wat of waar belemmerd wordt - "A: Doe iets meer aan je huiswerk, zodat je niet alleen maar zesjes haalt." B: "Waarom moet ik dat?" gevolgd door de vertrouwde "Wat heb ik daar nou aan?".

Dit alles is een gevolg van de vorming van een eigen wil. Na jarenlang "... omdat ik dat zeg" te hebben aangehoord, realiseert je je dat je wellicht ook zelf dingen kunt beslissen (niet te verwarren met de eerdere nee-fase, waarom je irrationeel op alles nee roept - een beslissing is subtieler, want je bent dan bewust van ook andere antwoorden, dan "nee".). Maar hoe, wat en waar beslis je?

De wil om zelf beslissingen te nemen, is tot ontwikkeling gekomen, maar de ervaring om gewogen beslissingen te nemen moet nog opgedaan worden. Een bepaalde vorm van beslissingen krijgt hierdoor de overhand. De makkelijkste beslissingen zijn beslissingen om iets niet te doen - het vergt kosten, noch moeite. Die kosten spelen overigens een grote rol, want om te realiseren wat je zelf het besloten te doen, kost meestal geld - bij jongeren wel althans.
De eerste beslissingen zijn dus beslissingen om iets niet te doen: A: "Waarom?" B: "Wat heb ik eraan om het wel te doen?".

Nu: vakken als Levensbeschouwing hebben de akelige gewoonte om zich toe te spitsen op het behalen van een doel: het verbreden van de eigen begripshorizon. Methode: de waarom-vraag. Daarmee is dit vak gedoemd de appendix van alle schoolvakken te zijn, die het liefst nog voor het begint te ontsteken verwijderd dient te worden.

Eerste probleem betreft de waarom-methode - veelal beschouwd als de minst bijdragende aan het pragmatische wereld van jongeren. "Ik wil niet de waarom weten, ik wil vooral weten hoe, wat en waar - dus flikker op met je waarom".

Tweede probleem betreft het doel: verbreden van de blik ofwel het leren begrijpen van anderen, inleven in situaties, et cetera. Het staat gelijk aan vloeken in de kerk. Het zijn precies de dingen die het maken van een beslissing er niet makkelijker op maken. De vraag "wat heb ik er nou aan?" verbastert in "Wat heb ik of wat heeft iemand anders er nou aan?". En opeens is het beslissen een stuk moeilijker geworden. Een tweede variabele komt in het spel. Je gaat rekening houden met andere mensen en voordat je het weet ben je volwassen, heb je twee kinderen, een auto, een dubbelbovenhuis en een bungalow op de camping.
Dit zijn dingen waarmee je nog niet mee geconfronteerd wil worden, want je hebt net leren beslissen, dus je wilt nog eerst ff een paar jaartjes oefenen. Ogen en oren blijven dicht - behalve om te beslissen dat je iets niet wil doen.

Tot zover een verklaring van de antihouding."
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Het vak levensbeschouwing of godsdienst: nuttig of niet?
Axel11
8 15-10-2012 16:37
Levensbeschouwing & Filosofie levensbeschouwing
katrien-kira
13 11-05-2011 16:17
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen islamologie moet een verplicht vak worden op alle middelbare scholen.
Sophieee
54 01-05-2011 15:38
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie onderzoek voor het vak levensbeschouwing
veroke
8 13-03-2006 21:17
Levensbeschouwing & Filosofie Het jodendom
Greenpeacegirl
314 10-09-2003 15:22
Algemene schoolzaken Levensbeschouwing???!?
Ltjskater
3 27-12-2001 13:04


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:16.