Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-03-2003, 13:41
Atje85
Atje85 is offline
Abou Jahjah: Nederland weer multicultureel
Gepubliceerd op zondag 2 maart 2003 13:21

AMSTERDAM (ANP) - De Arabisch-Europese Liga (AEL) heeft tot taak Nederland ,,terug te duwen naar een multicultureel land''. Dat zei AEL-voorzitter Abou Jahjah zondag in het tv-programma Buitenhof.
Hij wijst het af dat migranten zich volledig aanpassen aan de Nederlandse cultuur. Abou Jahjah, die in België met zijn beweging omstreden is, wil dat moslims integreren met behoud van eigen identiteit.

Abou Jahjah is in Nederland om lezingen te verzorgen bij het naar buiten treden van de Nederlandse tak van de AEL. Abou Jahjah maakte zondag duidelijk dat hij de leiders van de Nederlandse afdeling bij elkaar heeft gezocht, maar zich ,,bijna niet'' met het partijprogramma heeft bemoeid. Daarin worden onder meer drugs, prostitutie en de staat Israël afgewezen.

Abou Jahjah gaf aan dat mensen geen vrees moeten hebben voor de AEL. ,,Wij zijn moslim-democraten.'' Hij riep zijn volgelingen op ,,burgerschap met rechten en plichten'' te tonen door volop mee te doen aan het maatschappelijke debat.

Hij toonde zich ontevreden over de ,,criminalisering'' van de islam. De vermeende onderdrukking van de islamitische vrouw, zoals critici van de islam beweren, noemde Abou Jahjah ,,misbruik van de islam''.

bron: www.planet.nl/news


----------

Wat vind jij van de AEL en de standpunten??
VInd je t een gevaar? Of juist wel goed?
Of boeit t je niet zo en zie je t als gewoon iets normaals?
Advertentie
Oud 02-03-2003, 13:50
Verwijderd
Een gevaar is het niet.
Maar goeie standpunten mbt immigratie hebben ze zeker niet in mijn ogen.
Oud 02-03-2003, 13:56
Martian
Avatar van Martian
Martian is offline
Citaat:
de ballonnenman schreef:
Een gevaar is het niet.
Maar goeie standpunten mbt immigratie hebben ze zeker niet in mijn ogen.
Mee eens, met de kanttekening dat ze in Belgie alleen maar voor spanningen hebben gezorgt, en niet voor oplossingen.

Goed dat ze een eigen geluid laten horen, maar met hun standpunten kan ik het zeker niet eens zijn.
__________________
http://www.johnkerryisadouchebagbutimvotingforhimanyway.com
Oud 02-03-2003, 13:57
NN
NN is offline
In ons land zijn christen-democratische partijen toegestaan, dus het lijkt me dat wij geen bezwaar kunnen hebben tegen een islamitisch-democratische partij.
Oud 02-03-2003, 14:00
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Martian schreef:
Mee eens, met de kanttekening dat ze in Belgie alleen maar voor spanningen hebben gezorgt, en niet voor oplossingen.

In Belgie is de situatie totaal anders.
Oud 02-03-2003, 14:00
BARON
Avatar van BARON
BARON is offline
De AEL en haar standpunten zijn onverenigbaar met de westerse standpunten, en zijn dus verwerpelijk. Het niet erkennen van de staat Israël is belachelijk en dat geldt voor bijna al hun standpunten.
De AEL is dus een groot gevaar voor Nederland, hoewel het fijn is dat Moslims hun ware gezicht gaan tonen, zodat ook de linkse kliek doorkrijgt waar ze werkelijk voor staan, in plaats van zich druk te maken over die 10 rechts-extremisten die Nederland nog telt.
Verder boeit het me dus wel; nu is het nog niet te laat en is Nederland (nog) een democratie. Gezien de huidige ontwikkelingen zijn we hard op weg om een moslimstaat te worden. Ik zie deze "Islamitische versie van de KKK" niet als iets normaals. Ik raad ook iedereen aan het zaterdags bijvoegsel in de NRC te lezen; het toont het ware gezicht van de zogenaamd "ontwikkelde" moslim.
Oud 02-03-2003, 14:06
Martian
Avatar van Martian
Martian is offline
Citaat:
Atje85 schreef:
In Belgie is de situatie totaal anders.
Ja.... 300 km zuidelijker?

uitleg zou mooi zijn.
__________________
http://www.johnkerryisadouchebagbutimvotingforhimanyway.com
Oud 02-03-2003, 14:06
Martian
Avatar van Martian
Martian is offline
Citaat:
BARON schreef:
Gezien de huidige ontwikkelingen zijn we hard op weg om een moslimstaat te worden.
__________________
http://www.johnkerryisadouchebagbutimvotingforhimanyway.com
Oud 02-03-2003, 14:15
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
BARON schreef:
De AEL en haar standpunten zijn onverenigbaar met de westerse standpunten, en zijn dus verwerpelijk. Het niet erkennen van de staat Israël is belachelijk en dat geldt voor bijna al hun standpunten.
De AEL is dus een groot gevaar voor Nederland, hoewel het fijn is dat Moslims hun ware gezicht gaan tonen, zodat ook de linkse kliek doorkrijgt waar ze werkelijk voor staan, in plaats van zich druk te maken over die 10 rechts-extremisten die Nederland nog telt.
Verder boeit het me dus wel; nu is het nog niet te laat en is Nederland (nog) een democratie. Gezien de huidige ontwikkelingen zijn we hard op weg om een moslimstaat te worden. Ik zie deze "Islamitische versie van de KKK" niet als iets normaals. Ik raad ook iedereen aan het zaterdags bijvoegsel in de NRC te lezen; het toont het ware gezicht van de zogenaamd "ontwikkelde" moslim.
Ik begrijp niet waar mensen de angst voor de AEL op baseren. Vrees voor alles wat anders is?? Deze partij wil alleen gelijke rechten en meer eenheid met de autochtone bevolking te weeg brengen. Veel immigranten worden in "zwarte wijken" ondergebracht, het gebeurd vaak dat Marrokanen een slechte naam hebben, een oude mevrouw klemt haar tasje stevig tegen zich aan als er een paar Turkse jongens langslopen. Dit lijd tot een gevoel van vernedering en buitensluiting uit de maatschappij. De AEL wil dit minimaliseren door het afdwingen van gelijke rechten, niet alleen formeel maar vooral ook informeel. Bovendien is de AEL van mening dat er aan de basisbeginselen vvan intergratie voldaan moet worden door alle immigranten, dwz kennis van de taal en van normen en waarden. Verder moet iedereen zijn eigen cultuur kunnen behouden.

Wat bedoel je in godsnaam met de "Islamitische versie van de KKK" weet jij wel waar je je vergelijkingen mee maakt???
__________________
vive la feast!!
Oud 02-03-2003, 14:16
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
BARON schreef:
De AEL en haar standpunten zijn onverenigbaar met de westerse standpunten, en zijn dus verwerpelijk. Het niet erkennen van de staat Israël is belachelijk en dat geldt voor bijna al hun standpunten.
De AEL is dus een groot gevaar voor Nederland, hoewel het fijn is dat Moslims hun ware gezicht gaan tonen, zodat ook de linkse kliek doorkrijgt waar ze werkelijk voor staan, in plaats van zich druk te maken over die 10 rechts-extremisten die Nederland nog telt.
Verder boeit het me dus wel; nu is het nog niet te laat en is Nederland (nog) een democratie. Gezien de huidige ontwikkelingen zijn we hard op weg om een moslimstaat te worden. Ik zie deze "Islamitische versie van de KKK" niet als iets normaals. Ik raad ook iedereen aan het zaterdags bijvoegsel in de NRC te lezen; het toont het ware gezicht van de
zogenaamd "ontwikkelde" moslim.

Flikker ajb op als je geen normale post kan neerzetten.

En begrijpend lezen van een bron is ook moeilijk voor je he
Oud 02-03-2003, 14:16
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
duyvel schreef:
Ik begrijp niet waar mensen de angst voor de AEL op baseren. Vrees voor alles wat anders is?? Deze partij wil alleen gelijke rechten en meer eenheid met de autochtone bevolking te weeg brengen. Veel immigranten worden in "zwarte wijken" ondergebracht, het gebeurd vaak dat Marrokanen een slechte naam hebben, een oude mevrouw klemt haar tasje stevig tegen zich aan als er een paar Turkse jongens langslopen. Dit lijd tot een gevoel van vernedering en buitensluiting uit de maatschappij. De AEL wil dit minimaliseren door het afdwingen van gelijke rechten, niet alleen formeel maar vooral ook informeel. Bovendien is de AEL van mening dat er aan de basisbeginselen vvan intergratie voldaan moet worden door alle immigranten, dwz kennis van de taal en van normen en waarden. Verder moet iedereen zijn eigen cultuur kunnen behouden.

Wat bedoel je in godsnaam met de "Islamitische versie van de KKK" weet jij wel waar je je vergelijkingen mee maakt???

Ja inderdaad...
Oud 02-03-2003, 14:29
Verwijderd
Citaat:
duyvel schreef:
Ik begrijp niet waar mensen de angst voor de AEL op baseren. Vrees voor alles wat anders is?? Deze partij wil alleen gelijke rechten en meer eenheid met de autochtone bevolking te weeg brengen. Veel immigranten worden in "zwarte wijken" ondergebracht, het gebeurd vaak dat Marrokanen een slechte naam hebben, een oude mevrouw klemt haar tasje stevig tegen zich aan als er een paar Turkse jongens langslopen. Dit lijd tot een gevoel van vernedering en buitensluiting uit de maatschappij. De AEL wil dit minimaliseren door het afdwingen van gelijke rechten, niet alleen formeel maar vooral ook informeel.
In Nederland hebben autochtonen net zo veel rechten als allochtonen hoor. Ben het wel met je eens dat het soms niet helemaal het geval is. Bijvoorbeeld wanneer een werkgever een autochtoon voortrekt boven een allochtoon. Maar andersom is dit soms ook wel het geval (wel iets minder denk ik). Dat zou allebei niet moeten gebeuren.
En dat Marrokanen een slechte naam hebben: ik vind het logisch dat men er anders over gaat spreken, wanneer men hoort en merkt dat Marrokanen gemiddeld gezien crimineler zijn dan autochtonen. Betekent echter niet dat je en individu daarmee moet gaan lastig vallen. Maar als je over de hele groep spreekt, dan heb je gewoon gelijk als je zegt dat ze gemiddeld crimineler zijn.
Citaat:
Bovendien is de AEL van mening dat er aan de basisbeginselen vvan intergratie voldaan moet worden door alle immigranten, dwz kennis van de taal en van normen en waarden. Verder moet iedereen zijn eigen cultuur kunnen behouden.
Ja en hier ben ik het dus niet mee eens.
En dat heeft niks met angst te maken, wat zovaak gezegd wordt, maar ik heb gewoon geen zin in een (deels) cultuurverandering van Nederlands. Een paar weken op vakantie is het misschien leuk als je in een andere cultuur terecht komt. Als ik op vakantie naar Egypte ga heb ik ook totaal geen problemen met het feit dat daar een andere cultuur heerst dan in Nederland. Maar om daar nou de rest van m'n leven te wonen...nee, dat zou ik niet zo leuk vinden. Oftewel: daar heb ik geen zin an
Bovendien is het ook zo dat er een grotere kans bestaat op spanningen en problemen tussen verschillende bevolkingsgroepen, als allochtonen hun eigen cultuur meer mogen behouden.
En verder zal ook nog eens de integratie met autochtonen slechter zijn, omdat bij een groter cultuurbehoud, men eerder geneigd is om op te trekken met mensen van hun eigen cultuur.
Oud 02-03-2003, 14:36
BARON
Avatar van BARON
BARON is offline
Citaat:
duyvel schreef:

Wat bedoel je in godsnaam met de "Islamitische versie van de KKK" weet jij wel waar je je vergelijkingen mee maakt???
ze haten joden; de KKK ook.
Oud 02-03-2003, 14:38
BARON
Avatar van BARON
BARON is offline
Citaat:
Atje85 schreef:
Flikker ajb op als je geen normale post kan neerzetten.

En begrijpend lezen van een bron is ook moeilijk voor je he
ik heb genoeg gelezen over de AEL om te weten wat voor soort mensen dat zijn; het is alleen jammer dat ik de enige ben die veel leest en dat anderen alleen maar jouw bron lezen.
Oud 02-03-2003, 14:41
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
deballonnenman schreef:
In Nederland hebben autochtonen net zo veel rechten als allochtonen hoor. Ben het wel met je eens dat het soms niet helemaal het geval is. Bijvoorbeeld wanneer een werkgever een autochtoon voortrekt boven een allochtoon. Maar andersom is dit soms ook wel het geval (wel iets minder denk ik). Dat zou allebei niet moeten gebeuren.
En dat Marrokanen een slechte naam hebben: ik vind het logisch dat men er anders over gaat spreken, wanneer men hoort en merkt dat Marrokanen gemiddeld gezien crimineler zijn dan autochtonen. Betekent echter niet dat je en individu daarmee moet gaan lastig vallen. Maar als je over de hele groep spreekt, dan heb je gewoon gelijk als je zegt dat ze gemiddeld crimineler zijn.
Dat Allochtonen meer crimineel zijn (volgens mij is het verschil maar heel klein btw) hebben we ook voor een groot deel aan ons zelf te wijtten. Wij hebben die gastarbeiders in de jaren 70 hierheen gehaald om in de zware industie te werken zonder goed nagedacht te hebben over wat er verder met ze zal gebeuren. We hebben ze met zn allen in nieuwbouwwijken in de grote steden gestopt om ze verder maar zoveel mogelijk te vergeten. Daarmee hebben we een grote fout gemaakt. Dat makkokanen een slechte naam hebben komt dus niet alleen door de marokenen zelf. De AEL staat ervoor om deze verschillen te verkleinen, en volgens hun begint dat met het veranderen van de mentaliteit.

Citaat:
Ja en hier ben ik het dus niet mee eens.
En dat heeft niks met angst te maken, wat zovaak gezegd wordt, maar ik heb gewoon geen zin in een (deels) cultuurverandering van Nederlands. Een paar weken op vakantie is het misschien leuk als je in een andere cultuur terecht komt. Als ik op vakantie naar Egypte ga heb ik ook totaal geen problemen met het feit dat daar een andere cultuur heerst dan in Nederland. Maar om daar nou de rest van m'n leven te wonen...nee, dat zou ik niet zo leuk vinden. Oftewel: daar heb ik geen zin an
Bovendien is het ook zo dat er een grotere kans bestaat op spanningen en problemen tussen verschillende bevolkingsgroepen, als allochtonen hun eigen cultuur meer mogen behouden.
En verder zal ook nog eens de integratie met autochtonen slechter zijn, omdat bij een groter cultuurbehoud, men eerder geneigd is om op te trekken met mensen van hun eigen cultuur.
Hoe zou je het liever zien dan? Je kan mensen toch niet het recht afnemen om hun eigen godsdienst te beoefenen? Of om hun eigen eten te koken, naar hun eigen tv zenders te kijken, of om hun eigen bedrijfjes te beginnen??
__________________
vive la feast!!
Oud 02-03-2003, 14:41
NN
NN is offline
Citaat:
BARON schreef:
De AEL en haar standpunten zijn onverenigbaar met de westerse standpunten, en zijn dus verwerpelijk. Het niet erkennen van de staat Israël is belachelijk en dat geldt voor bijna al hun standpunten.
De AEL is dus een groot gevaar voor Nederland, hoewel het fijn is dat Moslims hun ware gezicht gaan tonen, zodat ook de linkse kliek doorkrijgt waar ze werkelijk voor staan, in plaats van zich druk te maken over die 10 rechts-extremisten die Nederland nog telt.
Verder boeit het me dus wel; nu is het nog niet te laat en is Nederland (nog) een democratie. Gezien de huidige ontwikkelingen zijn we hard op weg om een moslimstaat te worden. Ik zie deze "Islamitische versie van de KKK" niet als iets normaals. Ik raad ook iedereen aan het zaterdags bijvoegsel in de NRC te lezen; het toont het ware gezicht van de zogenaamd "ontwikkelde" moslim.
Ik zal voor jou mijn mening nog even weer duidelijker en gefundeerder uitleggen:
Nederland is een constitutionele democratie. Dat houdt in dat we een grondwet hebben waar o.a. instaat dat iedere meerderjarige hier een partij mag oprichten en dat er niet op inhoud mag worden geweigerd, zolang dit niet discriminerend is. De AEL doet bij mijn weten niets discriminerends, dus mogen ze hier gewoon meeoden aan verkiezingen. (Als jij dit ander vindt, wil ik graag dat je dat aantoont met een discriminerend punt uit hun plannen.)
Het is jouw recht om de afweging te maken dat hun punten niet aansluiten bij JOUW normen en waarden en daarom niet op hen stemt, maar op de nazaten van Pim. Dat zijn niet MIJN normen en waarden, maar daarom zeg ik nog niet dat deze partij verboden moet worden!
Oud 02-03-2003, 14:44
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
BARON schreef:
ze haten joden; de KKK ook.
Ze haten de Israelische politiek ten opzichte van de palestijnen. Ze haten de Joden niet, Abu jahjah zei vanmorgen nog in buitenhof dat het volgens hem heel goed mogelijk is dat Joden en Palestijnen vreedzaam samenleven. De sterkste partij (Israel dus), niet de onderdrukte partij moet hierin alleen het voortouw nemen.
__________________
vive la feast!!
Oud 02-03-2003, 14:55
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Goed dat deze partij is opgericht. Ik denk dat het de verbintenis tussen de Nederlandse politiek en de moslimgemeenschap ontzettend kan vergroten, en dat is enkel positief.

Met een groot aantal dingen ben ik het inhoudelijk niet eens, maar dat heb ik ook bij andere partijen. Over de 'rare' stellingen van de AEL maak ik mij niet zoveel zorgen. Om die erdoor te krijgen moeten ze een meerderheid in de kamers krijgen, en dat zie ik voorlopig niet gebeuren.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Ads door Google
Oud 02-03-2003, 14:59
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
laat iemand eens een paar van die "rare" stellingen in ideeen van de AEL noemen.... ik ben echt benieuwd?
__________________
vive la feast!!
Oud 02-03-2003, 15:33
~Sjeherazade~
Avatar van ~Sjeherazade~
~Sjeherazade~ is offline
Ik ben belgisch, dus ik heb een beetje JahJah-voorkennis ...

Op zich is er niets mis met een AEL: waarom zouden migranten niet meer rechten mogen eisen? Waarom zouden zij niet mogen stemmen bijvoorbeeld? Of een groot deel van hun cultuur behouden?

Ik ben het ook eens met JahJah's standpunten over: de komende oorlog in Irak, Israël,...

MAAR het is fout om te denken dat JahJah alleen maar progressief is...integendeel: hij is aartsconservatief op het vlak van vrouwen, homo's en ga zo maar verder. Plus hij heeft, net zoals veel Vlaams Blokkers trouwens, geen schrik van een beetje geweld.

Daarom begrijp ik niet waarom hij (met conservatieve standpunten) samen een kieslijst heeft met de communisten (die je toch niet van conservatisme kan beschuldigen??)
Dat vind ik van zowel JahJah als de PvdA (hier in belgie de communisten, wat anders is dan in Nederland) nogal opportunistisch, omdat ze eigenlijk alleen maar overeen komen wat het vreemdelingenbeleid, oorlog en israel betreft .
Oud 02-03-2003, 16:15
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
BARON schreef:
ik heb genoeg gelezen over de AEL om te weten wat voor soort mensen dat zijn; het is alleen jammer dat ik de enige ben die veel leest en dat anderen alleen maar jouw bron lezen.
Jouw bronnen zijn ook zó objectief...
Oud 02-03-2003, 16:18
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
BARON schreef:
ze haten joden; de KKK ook.

Nee, ze hekelen de Israelische politiek tov de Palestijnen.
Ze haten Joden niet, je hebt Buitenhof kennelijk gemist vanochtend
Oud 02-03-2003, 16:31
Verwijderd
Natuurlijk mogen moslims (of welke andere gelovigen dan ook) doen wat ze willen, zolang het niet in strijd komt met de Nederlandse (straf)wet en zolang het niet in strijd komt met Nederlandse grondrechten, grondbeginselen of internationale verdragen waar Nederland partij bij is.

Als zij dus bepaalde (grond)rechten willen beperken of afschaffen, bijvoorbeeld het vrije bewegingsrecht voor vrouwen, of een verandering aanbrengen in het Nederlandse erfrecht zodat vrouwen bij erfopvolging tweemaal zo weinig krijgen als mannen, dan zullen ze dat via de formele procedure moeten doen. Kortom: moslimpartij oprichten, meedoen aan Tweede Kamerverkiezingen, wetsvoorstel indienen, voorstel tot wet verheffen.

Verder heb ik totaal geen problemen met cultuurpluraliteit in welke vorm dan ook. Ik geef toe, ik erger me ook groen en geel als ik in de bus naast één of andere Hassan zit die keihard in het Turks in z'n veel te dure Nokia zit te schreeuwen, maar dat is op dezelfde manier als ik me erger aan pauperige Nederlanders die het nodig vinden om hun Golfje GTI op de stoep voor de videotheek te parkeren zodat ze het halve fietspad blokkeren. Dat is eigenlijk ook een cultuurverschil.
Oud 02-03-2003, 17:09
waaromniet?
waaromniet? is offline
Buiten het feit dat ik weinig aan de post van nare man heb toe te voegen, kan ik wel opmerken dat we hier recent een topic over hebben gehad. (zie http://forum.scholieren.com/showthre...&highlight=ael )

Gesloten dus.
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:52.