Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-12-2010, 18:14
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Ik heb een klein probleempje. Ik was bezig de PC van mijn vriend weer te repareren. Dit is een Acer Aspire T180 met Windows XP (AMD Sempron 3400 processor, 1 GB intern geheugen, moederboard MCP61SM-AM)

Acer heeft bij deze PC niet een installatie CD van XP meegeleverd, of deze is kwijt, bovendien is de sleutel die op de PC geplakt zat doorgescheurd, dus is de XP-sleutel ook niet meer te achterhalen.

Uiteindelijk is het me gelukt Windows 2000 werkend te krijgen. Ik was nog bezig met het werkend krijgen van alle onboard devices, maar ik wilde eerst een biosupdate doen. Netjes de tool gedownload van de ACER website, alleen halverwege de update ging het fout, hij kon niet schrijven naar de bios. Vervolgens na een reboot gaat de PC niet meer aan, en blijft hij hangen in Verifying DMI Pool Update. Ik heb al wat meer info opgezocht, en dit blijkt een bekend probleem te zijn met de biosupdate utility op het moederboard. Geen oplossing voor mogelijk (heb al met jumpertjes bios gereset, batterij eruit gehaald, niets helpt).

Nu heb ik gezien dat je voor 35 euro een moederboard kan kopen waar deze processor ook op past. Of tenminste, dat is vraag 1, dit moederboard komt op: Asrock N68C-S UCC
Maar past hier ook de processor op? Het huidige moederboard is AM2, en dit board staat op de sites van alle winkels onder AM2, maar in de specs staat AM3

Alleen heb ik dan nog geen besturingsysteem. XP valt niet meer te kopen. Maar kan Windows 7 op deze PC draaien?

En mochten er mensen nog tips hebben om de PC zoals hij nu is toch nog werkend te krijgen, dan zijn die uiteraard ook welkom;-)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-12-2010, 19:21
Nocturnal
Avatar van Nocturnal
Nocturnal is offline
In principe kun je het bord vervangen door een willekeurig moederbord met een AM2 of AM2+ socket, die zijn nog wel nieuw te koop. Het ASRock bord dat je noemt is voor zover ik kan achterhalen een AM2+ moederbord, dat betekent dat er zowel een AM2 als AM3 processor in kan, dat is waarschijnlijk waarom er AM3 in de specs staat.

Windows 7 is wel mogelijk op een PC als deze, maar wat specs betreft is het wel erg minimaal, dus het zal een stuk minder soepel draaien dan Windows XP.
__________________
𝑱𝑬 𝑴𝑶𝑬𝑫𝑬𝑹
Met citaat reageren
Oud 11-12-2010, 19:48
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Citaat:
In principe kun je het bord vervangen door een willekeurig moederbord met een AM2 of AM2+ socket, die zijn nog wel nieuw te koop. Het ASRock bord dat je noemt is voor zover ik kan achterhalen een AM2+ moederbord, dat betekent dat er zowel een AM2 als AM3 processor in kan, dat is waarschijnlijk waarom er AM3 in de specs staat.

Windows 7 is wel mogelijk op een PC als deze, maar wat specs betreft is het wel erg minimaal, dus het zal een stuk minder soepel draaien dan Windows XP.
Dan blijft de vraag nog steeds waar ik een werkende versie van XP vandaan haal, want voor zover ik weet wordt dat helemaal niet meer verkocht.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2010, 19:50
Nocturnal
Avatar van Nocturnal
Nocturnal is offline
Jawel hoor;

http://www.databyteshop.nl/N09-02210?ref=tweakers

Maar ik betwijfel of dat de investering nog waard is.
__________________
𝑱𝑬 𝑴𝑶𝑬𝑫𝑬𝑹
Met citaat reageren
Oud 11-12-2010, 20:16
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Hm, nou, dat betwijfel ik ook. Volgens mij heb je voor een paar 10tjes meer een nieuwe PC (die sneller is), en dan kun je er voor 90 euro Windows 7 bijkopen.

Denk dat ik dat dan maar ga voorstellen.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2010, 20:23
Nocturnal
Avatar van Nocturnal
Nocturnal is offline
Je kunt ook wat extra geheugen kopen en dan voor Windows 7 gaan, met 2GB loopt het al een stuk vlotter.
__________________
𝑱𝑬 𝑴𝑶𝑬𝑫𝑬𝑹
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware Nvidia driver is succesvol hersteld -> niet dus
Clemenzia
3 08-09-2010 18:04


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:11.