Oud 11-12-2005, 18:34
Verwijderd
HOEGAARDEN SLUIT
Inbev schrapt 232 banen op verschillende plaatsen

HOEGAARDEN - Bierbrouwer Inbev wil de productie van het witbier van brouwerij De Kluis in Hoegaarden overhevelen naar Jupille (Luik). De bottelarij zou wel in Hoegaarden blijven, maar niettemin verliezen 59 van de 130 werknemers hun job. Ook in de vestigingen in Leuven, Jupille en Brussel (Belle Vue) en in de depots gaan banen verloren, alles samen 232. Gisteren legde het personeel in Hoegaarden het werk spontaan neer.

Het verdict valt niet onverwachts. Al geruime tijd hingen herstructureringsplannen in de lucht, maar dat de maatregelen zo drastisch zouden zijn, had niemand verwacht. Ook de vakbonden niet. ,,De directie riep vanmiddag de ondernemingsraad in spoedzitting bijeen en deelde het slechte nieuws mee'', aldus Luc Gysemberg (ACV). ,,We vernemen de intentie om de productie van witbier over te hevelen naar Jupille. Het is nog niet duidelijk of er naakte ontslagen vallen, dan wel afvloeiingen via brugpensioen. Besprekingen lopen nu om zoveel mogelijk jobs te redden en werknemers van de dop te houden. Ik begrijp niet dat iets zoals dit kan gebeuren in een bedrijf dat enorme winsten boekt.''

Meteen in staking

Toen ze het nieuws vernamen, legden alle werknemers in Hoegaarden teleurgesteld spontaan het werk neer. De brouwactiviteiten vielen stil. In Leuven worden 88 jobs geschrapt. Bijna evenveel bedienden als arbeiders verkiezen hun job. Wereldwijd telt Inbev een drieduizendtal werknemers.

,,Verschrikkelijk wat er gebeurt'', geeft Hugo Coosemans (ABVV) te verstaan. ,,Doorgedreven herstructureringen waren te verwachten, maar niemand wist dat ze zo drastisch zouden zijn. De meeste werknemers hier in Hoegaarden wonen in de gemeente of in de buurt. De meesten werken hier al tientallen jaren. Dit is voor hen een ramp. Het witbier van Hoegaarden ligt op sterven''

,,De vakbonden gaan met het personeel praten over acties de volgende dagen. We ondervinden nu al dat het Generatiepact niet kan werken. Men wil mensen aan 't werk houden tot hun 65 jaar. Hier zwiert men ze vroegtijdig buiten. Ik snap niet waarom een topbrouwerij als die in Hoegaarden dicht moet. Het heeft misschien iets te maken met het feit dat de top van Inbev niet meer Belgisch is. Hoegaarden betekent internationaal niets.''

De directie was karig met informatie. Veel meer dan dat 67 werknemers een herplaatsing kunnen krijgen, wilde men niet kwijt. De productiecapaciteit van het witbier en de brouwkosten zouden te hoog liggen. Mogelijk duurt het overleg dagen, misschien zelfs weken.

Brouwerij De Kluis bestaat sinds 1751. In 1965 startte Hoegaardier Pierre Celis met witbier te brouwen. In 1979 leverde hij drieduizend hectoliter. Mettertijd en na overname door Interbrew (Inbev) omstreeks 1990 liep dat op tot 800.000 hectoliter, speciale bieren inbegrepen. Personeelsleden zeggen al langer dat een deel van ,,hun'' bier elders wordt gebrouwen.


Nee he.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-12-2005, 18:41
Outlaw
Avatar van Outlaw
Outlaw is offline
vooraan in het artikel staat dat de brouwerij overgeheveld wordt. Dat betekend toch dat het bier wel geproduceert blijft worden, of ligt dat nou aan mij
__________________
i'm not even supposed to be here today
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 20:03
]{ing
Avatar van ]{ing
]{ing is offline
ja,zelfde brouwerij als Jupiler. als je van maastricht naar luik gaat met de trein zie je de kratten juup al staan, nu komt daar ook hoegaarden bij
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 21:10
LostInParadise
Avatar van LostInParadise
LostInParadise is offline
Zolang ik het kan blijven drinken vind ik het wel oké. Maarja, voor die mensen is het natuurlijk niet leuk
__________________
thomaster87
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 21:14
Mephisto
Avatar van Mephisto
Mephisto is offline
wat een hoeren, blijf van mijn hoegaarden af!
__________________
Nothing says "I love you" like fisting.
Een gat is een gat en mijn lul heeft geen ogen.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 21:40
K-pax
Avatar van K-pax
K-pax is offline
Je ziet hoegaarden bijna wel bij elke cafe of kroeg, nooit gedacht dat zij zulke problemen zouden krijgen, een vriend van mij zal hier totaal niet blij mee zijn
__________________
A righteous infliction of retribution manifested by an appropriate agent
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 21:57
Augustus
Avatar van Augustus
Augustus is offline
Overhevelen, je bier blijft jaaaaaaa.
__________________
pr0n parades and drug raids
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 22:05
Blenderhead
Avatar van Blenderhead
Blenderhead is offline
Hoe fucking geniaal is Hoegaarden!!!
__________________
You see us coming and you all together run for cover! WE'RE TAKING OVER THIS TOWN
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 22:25
Outlaw
Avatar van Outlaw
Outlaw is offline
mochten ze toch sluiten, dan sla ik zeker weten een voorraadje hoegaarden en -grand cru in
__________________
i'm not even supposed to be here today
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 22:47
]{ing
Avatar van ]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Outlaw schreef op 11-12-2005 @ 23:25 :
mochten ze toch sluiten, dan sla ik zeker weten een voorraadje hoegaarden en -grand cru in
hoegaarden verdwijnt echt niet, ze gaan het in luik brouwen waar ook jupiler vandaan komt

beetje zoals met wieckse witte dat door heineken overgekocht werd.. dat heeft overigens de smaak geen goed gedaan
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 22:49
Mephisto
Avatar van Mephisto
Mephisto is offline
Citaat:
]{ing schreef op 11-12-2005 @ 23:47 :
beetje zoals met wieckse witte dat door heineken overgekocht werd.. dat heeft overigens de smaak geen goed gedaan
juist ja, dat zelfde gebeurt waarschijnlijk met hoegaarden

dus dood aan inbev
__________________
Nothing says "I love you" like fisting.
Een gat is een gat en mijn lul heeft geen ogen.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 23:12
Verwijderd
Hoegaarden sluit dus niet. Het verplaatst zich. Hopelijk gebeurt er niets mt de smaak en het is kut voor die werknemers, maar het is overal kut voor alle werknemers.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 23:15
Mephisto
Avatar van Mephisto
Mephisto is offline
Citaat:
Mutant schreef op 12-12-2005 @ 00:12 :
Hoegaarden sluit dus niet. Het verplaatst zich. Hopelijk gebeurt er niets mt de smaak en het is kut voor die werknemers, maar het is overal kut voor alle werknemers.
grote kans dus dat de smaak verneukt wordt door die kapitalistische aarsneukers van inbev
__________________
Nothing says "I love you" like fisting.
Een gat is een gat en mijn lul heeft geen ogen.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2005, 11:42
Verwijderd
Citaat:
Mutant schreef op 12-12-2005 @ 00:12 :
Hoegaarden sluit dus niet. Het verplaatst zich. Hopelijk gebeurt er niets mt de smaak en het is kut voor die werknemers, maar het is overal kut voor alle werknemers.
Ik las het niet goed.

Als het maar blijft!
Met citaat reageren
Oud 12-12-2005, 12:58
Verwijderd
Voor iedereen die bang is voor een verandering in smaak: koop een kratje/sixpack/... van het 'oude' Hoegaarden en bewaar dat tot na de opening van de nieuwe brouwerij. Koop daarna een kratje 'nieuwe' Hoegaarden, laat je moeder de pilsjes inschenken zodat jij niet weet welk biertje oud of nieuw is en kijk welke je lekkerder vindt (als je al verschil proeft).
Met citaat reageren
Oud 12-12-2005, 15:13
MikeyMo
Avatar van MikeyMo
MikeyMo is offline
Citaat:
LostInParadise schreef op 11-12-2005 @ 22:10 :
Zolang ik het kan blijven drinken vind ik het wel oké. Maarja, voor die mensen is het natuurlijk niet leuk
__________________
Southernplayalisticcaddilacmusikstyle on your ass
Met citaat reageren
Oud 12-12-2005, 17:25
]{ing
Avatar van ]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Snees schreef op 12-12-2005 @ 13:58 :
Voor iedereen die bang is voor een verandering in smaak: koop een kratje/sixpack/... van het 'oude' Hoegaarden en bewaar dat tot na de opening van de nieuwe brouwerij. Koop daarna een kratje 'nieuwe' Hoegaarden, laat je moeder de pilsjes inschenken zodat jij niet weet welk biertje oud of nieuw is en kijk welke je lekkerder vindt (als je al verschil proeft).
liever niet. stel je proeft het verschil, dan is er nog geen weg terug
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 20:59
Guissie
Avatar van Guissie
Guissie is offline
Citaat:
Mephisto schreef op 11-12-2005 @ 22:14 :
wat een hoeren, blijf van mijn hoegaarden af!
__________________
Volg de evenaar.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 15-12-2005, 09:48
Al Murphy
Avatar van Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
Mutant schreef op 12-12-2005 @ 00:12 :
Hoegaarden sluit dus niet. Het verplaatst zich. Hopelijk gebeurt er niets mt de smaak en het is kut voor die werknemers, maar het is overal kut voor alle werknemers.
De brouwerij van Hoegaarden zal wel sluiten (zoals het er nu naar uitziet), maar de naam en het merk Hoegaarden zullen niet verdwijnen.

Het probleem met de smaak kan je vergelijken met Celis White is gebeurd. Dezelfde brouwer als die van het Hoegaardense witbier, heeft volgens hetzelfde recept en dezelfde technieken zijn witbier naar de Verenigde Smaken gebracht. Niet als Hoegaarden, maar als Celis White. Maar door het brouwproces de oceaan over te brengen, en dus ander water, 'andere' grondstoffen te gebruiken, smaakt Celis White niet hetzelfde als Hoegaarden.

Je kan verwachten dat hetzelfde met Hoegaarden zal gebeuren.

Maar ik kan me amper voorstellen dat een 'normale' mens een nieuwe en een oude Hoegaarden blind uit elkaar gaat kunnen houden.
__________________
Let's fantasize a revolution
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 11:01
Type
Avatar van Type
Type is offline
Mag ik de topictitel veranderen naar "Hoegaarden verhuist" om verwarring tegen te gaan?
__________________
I'd like to meet the man who invented SEX and see what he's working on now
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 12:47
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Blenderhead schreef op 11-12-2005 @ 23:05 :
Hoe fucking geniaal is Hoegaarden!!!
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Drugs & Alcohol Lekkerste Bier??
anouk-fan
51 30-12-2002 14:29


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:11.