Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-01-2002, 13:54
Kupu
Avatar van Kupu
Kupu is offline
Hoe denken jullie daarover?

Oh ja onder kivietseieren zoeken, valt dus ook de nazorg en zo. Dus het is niet gewoon het roven van eieren. De nazorg die verricht wordt, zorgt ervoor dat er minstens net zoveel jongen groot worden als als er niet aan kivietseieren zoeken, maar ook niet aan nazorg gedaan werd.
__________________
Fryslân BOPPE!!!!!!!!!!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-01-2002, 17:58
Sylvain Altherian
Avatar van Sylvain Altherian
Sylvain Altherian is offline
Als je die beestjes daarna dusdanig opvoedt dat ze de natuur weer in kunnen, en niet alle eieren uit het nest meeneemt zodat de ouders geen trauma krijgen heb ik er op zich geen moeite mee... 't is natuurlijk niet goed ofzo... maar als je het goed doet is er niet écht een probleem... misschien leuk voor kleine kinderen, die komen dan ook weer wat te weten over kleine vogeltjes enzo...
__________________
If people are good only because they fear punishment, and hope for reward, then we are a sorry lot indeed. - Albert Einstein
Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 18:31
Kapee
Kapee is offline
Citaat:
Sylvain Altherian schreef:
Als je die beestjes daarna dusdanig opvoedt dat ze de natuur weer in kunnen, en niet alle eieren uit het nest meeneemt zodat de ouders geen trauma krijgen heb ik er op zich geen moeite mee... 't is natuurlijk niet goed ofzo... maar als je het goed doet is er niet écht een probleem... misschien leuk voor kleine kinderen, die komen dan ook weer wat te weten over kleine vogeltjes enzo...

ehhhhhh het is om ze op te eten hoor maar daar staat ook gedegen nazoek tegenover. Waardoor het aantal eieren dat uitgebroed wordt, nog altijd even groot, dan niet groter is. En ook het aantal jongen dat volwassen wordt, dat is groter. Maar ehhhhh kivieten kunnen amper tellen, en als er een ei weg is, dan weten ze vaak niet eens of het door mensen of door kraaien/eksters/andere roofvogels gekomen is. En van een trauma kan je niet spreken, want ze beginnen pas met het uitbroeden van hun ei als er 4 eieren liggen. Zolang die er niet zijn, blijven ze gewoon eieren maken.

Het afnemen van de kivietenstand is echt niet het gevolg van kivietseieren zoeken. Dat is het gevolg van het afknallen voor de lol door fransen en ik ben voor de jacht, maar niet voor wat fransen daar doen!!! Das echt plezierjacht, dan gaat 't hier toch echt wel even heel anders!!!
Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 20:17
drama
Avatar van drama
drama is offline
Die nazorg, wat houdt dat in??

'k vind gewoon dat je met je poten van die eieren af moet blijven.
__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 21:13
D@mien
Avatar van D@mien
D@mien is offline
Citaat:
drama schreef:
Die nazorg, wat houdt dat in??
'k vind gewoon dat je met je poten van die eieren af moet blijven.
Je rooft toch ook geen babys uit et ziekenhuis met als excuus van: "ze maken wel een nieuwe"?

[Dit bericht is aangepast door D@mien (17-01-2002).]
__________________
A Hero has died.. Steve Irwin - 22-02-1962 - 04-09-2006
Met citaat reageren
Oud 18-01-2002, 00:06
Sylvain Altherian
Avatar van Sylvain Altherian
Sylvain Altherian is offline
Kun je niet gewoon een kippeneitje nemen? Da's toch ook lekker? Als 't nou nog enige educatieve waarde had... maar dat heeft 't ook al niet...
Zo'n vogeltje heet trouwens Kievit, niet Kiviet...


------------------
Kore is Liev! Crystal Blades forever. *Dikke knuf voor Somebody Special - Hou je taai, hè!* *Dikke Knuf voor Marchje! Jij ook taai houden!*

[Dit bericht is aangepast door Sylvain Altherian (18-01-2002).]
__________________
If people are good only because they fear punishment, and hope for reward, then we are a sorry lot indeed. - Albert Einstein
Met citaat reageren
Oud 18-01-2002, 12:59
Kapee
Kapee is offline
Citaat:
drama schreef:
Die nazorg, wat houdt dat in??

'k vind gewoon dat je met je poten van die eieren af moet blijven.
Nog steeds nesten opzoeken, en als dat nest op een akkerbouwland ligt, dan zet je er een stokje bij. Als het op een gewoon weiland ligt, zet je er een soort kleine ijzeren stellage boven, zodat koeien de eieren niet kapotstampen, en zo wordt het ook moeiljker voor roofdieren om de eieren te roven.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2002, 13:25
drama
Avatar van drama
drama is offline
Citaat:
Kapee schreef:
Nog steeds nesten opzoeken, en als dat nest op een akkerbouwland ligt, dan zet je er een stokje bij. Als het op een gewoon weiland ligt, zet je er een soort kleine ijzeren stellage boven, zodat koeien de eieren niet kapotstampen, en zo wordt het ook moeiljker voor roofdieren om de eieren te roven.
Ja, en zo zorg je ervoor dat kraaien de nesten makkelijker kunnen vinden...

kijk, het beschermen van de nesten is een goede zaak, maar blijf gewoon van de eieren af. Die zijn niet van jouw.

__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Oud 18-01-2002, 13:46
Kapee
Kapee is offline
Citaat:
drama schreef:
Ja, en zo zorg je ervoor dat kraaien de nesten makkelijker kunnen vinden...


Kraaien zien zoiets moeilijk, omdat het slechts een paar draden van betonijzer zijn. En ze moeten dan ook nog maar onthouden dat daaronder eieren liggen. En dan moeten ze er ook nog maar eens bijkomen omdat het nest zeer fel verdedigd wordt door de kieviten(sowwy voor de typfouten ).

kijk, het beschermen van de nesten is een goede zaak, maar blijf gewoon van de eieren af. Die zijn niet van jouw.

Dat is jou mening, ik denk daar anders over. Als je echt iets goeds wil doen voor de kieviten, voer dan actie tegen de slachtpartijen van de fransen! Die schieten die vogels massaal af voor de lol, niet voor populatiebeheer.

[/B]
Met citaat reageren
Oud 18-01-2002, 20:43
drama
Avatar van drama
drama is offline
Citaat:
Kapee schreef:

Kraaien zien zoiets moeilijk, omdat het slechts een paar draden van betonijzer zijn. En ze moeten dan ook nog maar onthouden dat daaronder eieren liggen. En dan moeten ze er ook nog maar eens bijkomen omdat het nest zeer fel verdedigd wordt door de kieviten(sowwy voor de typfouten ).

>>Ik ken andere verhalen.

Dat is jou mening, ik denk daar anders over. Als je echt iets goeds wil doen voor de kieviten, voer dan actie tegen de slachtpartijen van de fransen! Die schieten die vogels massaal af voor de lol, niet voor populatiebeheer.

>>Beetje trieste uitspraak, kijk dan naar Frankrijk. Nee, het gaat hier nu om het rapen van eieren, in Nederland. Maar leg me even uit waarom jij denkt die eieren op te mogen eisen?



[Dit bericht is aangepast door drama (18-01-2002).]
__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Oud 18-01-2002, 21:06
D@mien
Avatar van D@mien
D@mien is offline
drama, geef et nou maar gewoon op, jagers hebben nou eenmaal geen geweten en herseninhoud...ze verzinnen de meest domme redenen om te roven/schieten en geloven dr zelf nog in....maar je heb wel gelijk...
__________________
A Hero has died.. Steve Irwin - 22-02-1962 - 04-09-2006
Met citaat reageren
Oud 19-01-2002, 11:32
Kapee
Kapee is offline
Citaat:
drama schreef:

>>Ik ken andere verhalen.

Vertel!!!
>>Beetje trieste uitspraak, kijk dan naar Frankrijk. Nee, het gaat hier nu om het rapen van eieren, in Nederland. Maar leg me even uit waarom jij denkt die eieren op te mogen eisen?

OK, ik zal het even in Nederland houden. Maar voor het geval dat je je afvraagt waarom er de afgelopen jaren steeds minder kieviten komen, vossen en fransen... niet de eierzoekers.

En waarom ik die eieren op denk te mogen eisen? Tis een soort beloning voor de nazorg. En een kievit leeft weer gewoon verder als een paar van haar eieren blijven liggen hoor. En verder is het eierrapen handig bij de nazoek. Want als je nou 1 ei laat liggen(wat ik altijd wel doe, en anderen dacht ik ook wel) dan leggen ze in hetzelfde nest weer eieren, en dus weet je dat nest makkelijker te vinden tijdens de nazorg. En dat is dus niet om dat nest later weer te bezoeken om een paar eieren te rapen.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2002, 11:36
Kapee
Kapee is offline
Citaat:
D@mien schreef:
drama, geef et nou maar gewoon op, jagers hebben nou eenmaal geen geweten en herseninhoud...ze verzinnen de meest domme redenen om te roven/schieten en geloven dr zelf nog in....maar je heb wel gelijk...
ehhhhhm lang niet alle jagers zijn eierzoekers, en lang niet alle eierzoekers zijn jagers. De eierzoekers zijn vaak mensen die zich de rest van het jaar inzetten om de vogels hier in Friesland te beschermen.

En je moet niet beginnen over dat jagers dom zijn of zo... Ik durf er heel wat op te verwedden dat als je een keer mee het veld in gaat, je er amper wat vanaf weet. Als je alle kennis die je hebt van de natuur uit boekjes, excursietjes en sites haalt, dan weet je nog niet eens de helft...
Met citaat reageren
Oud 19-01-2002, 12:36
drama
Avatar van drama
drama is offline
Citaat:
Kapee schreef:
Vertel!!!
>>Kraaien die juist door de rekjes de nesten makkelijk kunnen vinden.

En waarom ik die eieren op denk te mogen eisen? Tis een soort beloning voor de nazorg. En een kievit leeft weer gewoon verder als een paar van haar eieren blijven liggen hoor. En verder is het eierrapen handig bij de nazoek. Want als je nou 1 ei laat liggen(wat ik altijd wel doe, en anderen dacht ik ook wel) dan leggen ze in hetzelfde nest weer eieren, en dus weet je dat nest makkelijker te vinden tijdens de nazorg. En dat is dus niet om dat nest later weer te bezoeken om een paar eieren te rapen.

>>Beloning? Jij bepaald even dat je eieren mag jatten omdat je ervoor zorgt dat de nesten worden beschermd? Wat een bullshit. Gewoon met je poten van afblijven. Wat boeit het nou dat die kiviet wel weer nieuwe eieren legt, je moet er nog steeds gewoon afblijven. Zoals al is gezegd, je neemt toch ook geen kind weg uit een zeer potent gezin onder het mom "ze maken wel weer een nieuwe".

__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Oud 19-01-2002, 12:39
drama
Avatar van drama
drama is offline
Citaat:
Kapee schreef:

En je moet niet beginnen over dat jagers dom zijn of zo... Ik durf er heel wat op te verwedden dat als je een keer mee het veld in gaat, je er amper wat vanaf weet. Als je alle kennis die je hebt van de natuur uit boekjes, excursietjes en sites haalt, dan weet je nog niet eens de helft...
Dan zie je pas hoe het echt gaat, dat lang niet al het wild in een keer dood is, dan zie je hoe een haas aangeschoten weg kan komen om vervolgens weken pijn te moeten lijden, dan kom je erachter dat de verhaaltjes van jagers over natuurbescherming vaak zo hypocriet zijn als de pest.
__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Oud 19-01-2002, 13:08
Kapee
Kapee is offline
Citaat:
drama schreef:
Dan zie je pas hoe het echt gaat, dat lang niet al het wild in een keer dood is, dan zie je hoe een haas aangeschoten weg kan komen om vervolgens weken pijn te moeten lijden, dan kom je erachter dat de verhaaltjes van jagers over natuurbescherming vaak zo hypocriet zijn als de pest.
Als het wild niet in 1 keer dood is, dan gaat een jager op nazoek. En vaak hebben we ook nog honden die het werk af kunnen maken. Maar als je een beetje jager bent, schiet je alleen als dat verantwoord is, en meestal schiet je het beest ook wel in 1 keer dood. Als dat niet lukt, moet je gaan oefenen.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2002, 13:14
Kapee
Kapee is offline
Citaat:
drama schreef:
>>Kraaien die juist door de rekjes de nesten makkelijk kunnen vinden.


En van wie heb je dat gehoord? Als 't weer iets van de dierenbescherming is, dan weet ik wel genoeg... Ik weet echt wel hoe het er in de natuur aan toegaat, en ik heb nog nooit zoiets gehoord eigenlijk...

>>Beloning? Jij bepaald even dat je eieren mag jatten omdat je ervoor zorgt dat de nesten worden beschermd? Wat een bullshit. Gewoon met je poten van afblijven. Wat boeit het nou dat die kiviet wel weer nieuwe eieren legt, je moet er nog steeds gewoon afblijven. Zoals al is gezegd, je neemt toch ook geen kind weg uit een zeer potent gezin onder het mom "ze maken wel weer een nieuwe".
Nee, je neemt geen kind weg uit een gezin. Maar je voert wel abortus uit. Daar is het eerder mee te vergelijken hoor! Zo'n ei is wel bevrucht, maar nog niet bebroed hoor! En je eet toch ook kippe-eieren op? Wat is dan het verschil tussen een scharrelkip en een kievit????
Met citaat reageren
Oud 19-01-2002, 17:32
drama
Avatar van drama
drama is offline
Citaat:
Kapee schreef:

En van wie heb je dat gehoord? Als 't weer iets van de dierenbescherming is, dan weet ik wel genoeg... Ik weet echt wel hoe het er in de natuur aan toegaat, en ik heb nog nooit zoiets gehoord eigenlijk...

>>Nee, ik las het ooit eens in De Nederlandse Jager, dat ranzige tijdschrift voor afknallend nederland.

Nee, je neemt geen kind weg uit een gezin. Maar je voert wel abortus uit. Daar is het eerder mee te vergelijken hoor! Zo'n ei is wel bevrucht, maar nog niet bebroed hoor! En je eet toch ook kippe-eieren op? Wat is dan het verschil tussen een scharrelkip en een kievit????

>>Abortus voer je uit in andere situaties, niet "zomaar". Ik denk dat als je die eieren weg haalt je de kiviet onnodig verstoord, en zie niet in waarom je de eieren weg zou moeten halen.

Kippeneieren zijn in principe ook fout, het is alleen redelijk lastig ze te boycotten aangezien ze door vanalles heen gegooit zijn.


__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 20-01-2002, 18:59
Kupu
Avatar van Kupu
Kupu is offline
Citaat:
drama schreef:
>>Nee, ik las het ooit eens in De Nederlandse Jager, dat ranzige tijdschrift voor afknallend nederland.

OK, dan geloof ik wel wat er staat. Maja het is mij verder nog nooit opgevallen, en ik heb het ook nog nooit van iemand anders gehoord. Maar daar komt wel bij dat de meeste kieviten hun eieren in akkerland leggen, en daar is zo'n hekje niet nodig. Daar voldoet een simpel takje bij het nest zetten wel.

>>Abortus voer je uit in andere situaties, niet "zomaar". Ik denk dat als je die eieren weg haalt je de kiviet onnodig verstoord, en zie niet in waarom je de eieren weg zou moeten halen.

Maar jij begint over kinderen uit een gezin weghalen... Dan had je daar niet over moeten beginnen, dan was ik ook niet over abortus begonnen.

Kippeneieren zijn in principe ook fout, het is alleen redelijk lastig ze te boycotten aangezien ze door vanalles heen gegooit zijn.

Ja maar kippeneieren eet je ook. Dus zie ik niet in waarom een kievitsei niet! En het smaakt lekker, en het is al eeuwenlang een traditie...

[/B]
Verder is het zo dat je maar iets van een week per jaar mag zoeken. En ook is het voor de eieren gebeurd als er maar 1 nacht vorst overheenkomt. Dan zijn die eieren niet meer levensvatbaar. Dan kan je ze nog wel eten voor enige tijd, dus doe je een kievit dan tekort dat het ei geraapt wordt?
__________________
Fryslân BOPPE!!!!!!!!!!!!
Met citaat reageren
Oud 20-01-2002, 19:51
^Marije^
^Marije^ is offline
Citaat:
Kupu schreef:
Verder is het zo dat je maar iets van een week per jaar mag zoeken. En ook is het voor de eieren gebeurd als er maar 1 nacht vorst overheenkomt. Dan zijn die eieren niet meer levensvatbaar. Dan kan je ze nog wel eten voor enige tijd, dus doe je een kievit dan tekort dat het ei geraapt wordt?

Hmmz, kweet niet of je ervan op de hoogte bent, maar kivietseieren worden nog op grote schaal illegaal geraapt. *is er zelf ook schuldig aan geweest*

__________________
[Avondje Canal+=> dat was weer leerzaam...zullen we dan maar..?] ~ [Happily verkerend with Thutshui :) *smek!*]
Met citaat reageren
Oud 20-01-2002, 20:39
Kupu
Avatar van Kupu
Kupu is offline
Citaat:
^Marije^ schreef:
Hmmz, kweet niet of je ervan op de hoogte bent, maar kivietseieren worden nog op grote schaal illegaal geraapt. *is er zelf ook schuldig aan geweest*

ja het gevolg van een te streng beleid... zonde, een wat milder beleid zou uiteindelijk tot minder rapen leiden...
__________________
Fryslân BOPPE!!!!!!!!!!!!
Met citaat reageren
Oud 20-01-2002, 21:14
drama
Avatar van drama
drama is offline
Citaat:
Kapee schreef:
Als het wild niet in 1 keer dood is, dan gaat een jager op nazoek. En vaak hebben we ook nog honden die het werk af kunnen maken. Maar als je een beetje jager bent, schiet je alleen als dat verantwoord is, en meestal schiet je het beest ook wel in 1 keer dood. Als dat niet lukt, moet je gaan oefenen.

Ik heb genoeg jagers aan het werk gezien, waardoor ik vind dat ik er goed ove rkan oordelen en ik heb te vaak gezien dat ene dier niet goed geraakt werd en weg kon komen. ZONDER gevonden te worden, zelfs met behulp van honden.
__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Oud 22-01-2002, 10:03
Kupu
Avatar van Kupu
Kupu is offline
Citaat:
drama schreef:

Ik heb genoeg jagers aan het werk gezien, waardoor ik vind dat ik er goed ove rkan oordelen en ik heb te vaak gezien dat ene dier niet goed geraakt werd en weg kon komen. ZONDER gevonden te worden, zelfs met behulp van honden.
Ja dat gebeurt inderdaad wel, maar het hangt ook van de jager af. Het is maar net hoeveel moeite je besteed aan de nazoek. En als het wild eetbaar is, is de nazoek wel langer. Das vrij logisch. Maar dan nog, ik ben een keer meegeweest, dat we twee uur lang gezocht hebben naar een kraai. Gewoon omdat je het wel over een dier hebt dat aangeschoten is. Te kort nazoeken vind ik ook geen goeie zaak. Als je ergens aan begint, moet je het ook afmaken.

Maar we dwalen erg af van dit topic volgens mij. PLEASE WEER EVEN ONTOPIC!!!!! Ga over jagen maar verder in dat andere topic!!!
__________________
Fryslân BOPPE!!!!!!!!!!!!
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 17:43
$tarlight
Avatar van $tarlight
$tarlight is offline
jullie snappen t allemaal nog niet zo goed he...

Als kievieten een nest eieren gelegd hebben, broeden ze dat uit. Simpel. Worden die eieren eruit gehaald (door goede eierzoekers niet allemaal natuurlijk) dan merkt de kieviet dat niet eens en legt gewoon weer nieuwe. En voor degene die vroeg wat nazorg was: als je geen eieren meer mee mag nemen ga je het land in om stokjes bij de nesten te zetten om boeren te waarschuwen. En je houdt in de gaten welke nesten leeggeroofd worden en welke uitkomen.

"amen"
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 18:03
Kupu
Avatar van Kupu
Kupu is offline
Citaat:
$tarlight schreef:
jullie snappen t allemaal nog niet zo goed he...

Als kievieten een nest eieren gelegd hebben, broeden ze dat uit. Simpel. Worden die eieren eruit gehaald (door goede eierzoekers niet allemaal natuurlijk) dan merkt de kieviet dat niet eens en legt gewoon weer nieuwe. En voor degene die vroeg wat nazorg was: als je geen eieren meer mee mag nemen ga je het land in om stokjes bij de nesten te zetten om boeren te waarschuwen. En je houdt in de gaten welke nesten leeggeroofd worden en welke uitkomen.

"amen"
dat probeer ik dus ook de hele tijd duidelijk te maken. Maar ik ben niet geloofwaardig of zo...
__________________
Fryslân BOPPE!!!!!!!!!!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-01-2002, 18:11
drama
Avatar van drama
drama is offline
Citaat:
$tarlight schreef:
jullie snappen t allemaal nog niet zo goed he...

Als kievieten een nest eieren gelegd hebben, broeden ze dat uit. Simpel. Worden die eieren eruit gehaald (door goede eierzoekers niet allemaal natuurlijk) dan merkt de kieviet dat niet eens en legt gewoon weer nieuwe. En voor degene die vroeg wat nazorg was: als je geen eieren meer mee mag nemen ga je het land in om stokjes bij de nesten te zetten om boeren te waarschuwen. En je houdt in de gaten welke nesten leeggeroofd worden en welke uitkomen.

"amen"
Maakt me neit uit of die kiviet het merkt of niet, flikker gewoon op met je eieren.

__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:53.