Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-12-2001, 10:58
ratsja
Avatar van ratsja
ratsja is offline
wie levert nu het bewijs van een of meerdere geloven.
waar baseert men het nog op.

men kan wel zeggen "je moet geloven om het te ervaren".

ik vind dat te abstract, wat moet je nou met zo een opmerking.

en dingen zoals van; "nee dat zie je verkeerd", hebben we ook niks aan.

ik wil geen woorden maar bewijs, dus overtuiging van en aan het volk.

ik zie de kerken alweer vollopen als er een derde wereldoorlog dreigt te komen,
hypocriet is het, maar ook gelovig ??
__________________
vows are spoken to be broken, feelings are intense, words are trivial, pleasures remain, so does the pain, words are meaningless and forgettable
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-12-2001, 11:35
Regalk
Regalk is offline
de Koran is het bewijs
Met citaat reageren
Oud 20-12-2001, 11:55
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Er zijn geen bewijzen, anders zou het geen geloof heten.

Hoe vaak hebben we deze topic nu wel niet gehad?
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 20-12-2001, 12:08
ratsja
Avatar van ratsja
ratsja is offline
Citaat:
Regalk schreef:
de Koran is het bewijs
nee
__________________
vows are spoken to be broken, feelings are intense, words are trivial, pleasures remain, so does the pain, words are meaningless and forgettable
Met citaat reageren
Oud 20-12-2001, 12:09
ratsja
Avatar van ratsja
ratsja is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:
Er zijn geen bewijzen, anders zou het geen geloof heten.

Hoe vaak hebben we deze topic nu wel niet gehad?

hoe het beestje heet doet er niet toe

vaak gehad...kan wel weet ik niks van
sluit het dan maar
__________________
vows are spoken to be broken, feelings are intense, words are trivial, pleasures remain, so does the pain, words are meaningless and forgettable
Met citaat reageren
Oud 20-12-2001, 13:30
D@mien
Avatar van D@mien
D@mien is offline
Een bewijs is er niet, alleen dezelfde woorden die nergens op slaan.
__________________
A Hero has died.. Steve Irwin - 22-02-1962 - 04-09-2006
Met citaat reageren
Oud 20-12-2001, 13:45
Genesis
Avatar van Genesis
Genesis is offline
Een bewijs IS er gewoonweg niet. Je gelooft het of niet.. Het is net als met de golven van de zee: je hoeft niet te twijfelen aan hun aanwezigheid, zelfs al zou je de zee nog nooit gezien hebben.

Begrijp mij goed: ik ben geen gelovig persoon. Maar ik kan mij goed vinden in de bewering dat geloof je steun biedt, want geloof=hoop in vele opzichten. Bijvoorbeeld bij een 3e wereldoorlog.

De moderne mens is veel meer ingesteld op wetenschap dan op geloof. Dat is langzamerhand zo gekomen, en de wetenschap heeft het geloof langzamerhand van de troon verstoten om het zo maar eens zwart-wit te zeggen. De mens is te nuchter geworden, te zeker. Vroeger moest men vechten voor zijn leven, en het geloof bood daarin wat uitkomst.

Alleen het feit al dat je deze topic opent, geeft aan dat je net als het grootste deel van de westerse wereld tegenwoordig, bent ingesteld op wetenschap. Je wilt bewijzen zien. Zien is geloven, bewijzen is veroveren. Geloof is geloven in en vertrouwen op het onbekende. Daar zijn simpelweg geen bewijzen voor.

Genesis
Met citaat reageren
Oud 20-12-2001, 14:09
cybahgurl
cybahgurl is offline
Citaat:
Genesis schreef:
Een bewijs IS er gewoonweg niet. Je gelooft het of niet.. Het is net als met de golven van de zee: je hoeft niet te twijfelen aan hun aanwezigheid, zelfs al zou je de zee nog nooit gezien hebben.

Begrijp mij goed: ik ben geen gelovig persoon. Maar ik kan mij goed vinden in de bewering dat geloof je steun biedt, want geloof=hoop in vele opzichten. Bijvoorbeeld bij een 3e wereldoorlog.

De moderne mens is veel meer ingesteld op wetenschap dan op geloof. Dat is langzamerhand zo gekomen, en de wetenschap heeft het geloof langzamerhand van de troon verstoten om het zo maar eens zwart-wit te zeggen. De mens is te nuchter geworden, te zeker. Vroeger moest men vechten voor zijn leven, en het geloof bood daarin wat uitkomst.

Alleen het feit al dat je deze topic opent, geeft aan dat je net als het grootste deel van de westerse wereld tegenwoordig, bent ingesteld op wetenschap. Je wilt bewijzen zien. Zien is geloven, bewijzen is veroveren. Geloof is geloven in en vertrouwen op het onbekende. Daar zijn simpelweg geen bewijzen voor.

Genesis

meen eens.

__________________
f16
Met citaat reageren
Oud 20-12-2001, 14:29
Viswijfie
Viswijfie is offline
Ja precies anders zou het geen geloof heten,
heb jij wel nagedacht toen je dit forum ging maken,
Naja wijsheid is eenzaam!

Met citaat reageren
Oud 20-12-2001, 14:30
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
het bewijs is te laten zien dat je gelooft, maar sommige mensen rennen hard naar de kerk bij een opkomende 3e wereldoorlog waar plots ongelovigen ook naar God gaan bidden.

Geloven is alleen niet zo abstract als je het zegt. Het is bijna zeggen als een auto is groen, waarom is ie groen? bewijs waarom hij groen is. Dat terwijl sommigen blauw zijn of grijs. Daarnaast is de bumper een andere kleur bevat die stickers en andere dingen.

Waarom RATSJA deze vraag stelt? Omdat hij ook niet het blinde geloof kent wat een kleine meerderheid zich aan overgeeft. We buigen altijd de regels van het geloof naar onze eigen belevenis.

En dat is het bewijs van geloof, want daar zijn geen absolute regels.
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 20-12-2001, 16:22
Regalk
Regalk is offline
Okay ratsja, laten we eens bij jouw beginnen,
waar geloof jij in?
Met citaat reageren
Oud 20-12-2001, 16:26
clubje
Avatar van clubje
clubje is offline
Ratsja, bewijs jij eens dat je van je vriendin houd. Of als je die niet hebt, je ouders dan.
Bewijs eens.
__________________
Beminde Christen 't is beter of gistn| Under the sea, I'm not the only one who wonders what life would mean if we hadn't been disappointed in the sun.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2001, 16:34
ratsja
Avatar van ratsja
ratsja is offline
niet de vragen omdraaien
__________________
vows are spoken to be broken, feelings are intense, words are trivial, pleasures remain, so does the pain, words are meaningless and forgettable
Met citaat reageren
Oud 20-12-2001, 16:46
Regalk
Regalk is offline
Citaat:
ratsja schreef:
niet de vragen omdraaien

ik vraag alleen waar jij in gelooft...
Met citaat reageren
Oud 20-12-2001, 16:48
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Geloven is aannemen dat het zo is. Ratsja doet het zelf ook maar snapt er niks van, hij draait rondjes.

__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 20-12-2001, 18:58
clubje
Avatar van clubje
clubje is offline
Citaat:
ratsja schreef:
niet de vragen omdraaien


met die vraag wou ik je het antwoord aangeven.
__________________
Beminde Christen 't is beter of gistn| Under the sea, I'm not the only one who wonders what life would mean if we hadn't been disappointed in the sun.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2001, 20:09
Joël
Avatar van Joël
Joël is offline
In het Chr.dom zegt iedereen altijd tegen me dat de Heilige Geest mij moet overtuigen...

Da's dus een beetje mijn probleem...
__________________
There are only 10 kind of people in the world: those who understand binary and those who don't.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2001, 21:32
Floef
Floef is offline
BEWIJS en GELOOF. Mis ik nou iets of zijn dat ongeveer elkaars contrasten?!
__________________
*hUh----?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 20-12-2001, 21:45
ratsja
Avatar van ratsja
ratsja is offline
Citaat:
Floef schreef:
BEWIJS en GELOOF. Mis ik nou iets of zijn dat ongeveer elkaars contrasten?!

geloof in de vorm van een religie, niet in de zin van het woord.
__________________
vows are spoken to be broken, feelings are intense, words are trivial, pleasures remain, so does the pain, words are meaningless and forgettable
Met citaat reageren
Oud 21-12-2001, 09:37
Strange Dude
Strange Dude is offline
Rasja heeft hier wel een punt. Er moet een reden zijn om te geloven, anders is het niet rationeel om dat te doen. De enige goede reden om te geloven is voor velen dat er een bewijs voor is (of andere empirische argumenten).
Met citaat reageren
Oud 21-12-2001, 09:59
ratsja
Avatar van ratsja
ratsja is offline
Citaat:
Strange Dude schreef:
Rasja heeft hier wel een punt. Er moet een reden zijn om te geloven, anders is het niet rationeel om dat te doen. De enige goede reden om te geloven is voor velen dat er een bewijs voor is (of andere empirische argumenten).
__________________
vows are spoken to be broken, feelings are intense, words are trivial, pleasures remain, so does the pain, words are meaningless and forgettable
Met citaat reageren
Oud 21-12-2001, 12:41
Regalk
Regalk is offline
ratsja, als je te bang bent omop mijn vraag in te gaan, open dan ook geen topic! Op deze manier kan ik je niet helpen
Met citaat reageren
Oud 21-12-2001, 13:08
ratsja
Avatar van ratsja
ratsja is offline
Citaat:
Regalk schreef:
Okay ratsja, laten we eens bij jouw beginnen,
waar geloof jij in?
ik weet alleen dat ik besta en geloof niet in een godsdienst
__________________
vows are spoken to be broken, feelings are intense, words are trivial, pleasures remain, so does the pain, words are meaningless and forgettable
Met citaat reageren
Oud 21-12-2001, 15:54
Regalk
Regalk is offline
Citaat:
ratsja schreef:
ik weet alleen dat ik besta en geloof niet in een godsdienst

Hoe denk je dat de aarde ontstaan is?
Met citaat reageren
Oud 21-12-2001, 16:55
mitsj
mitsj is offline
aarde is ontstaan door materie dat elkaar heeft aangetrokken .
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-12-2001, 17:24
belanda
belanda is offline
Citaat:
mitsj schreef:
aarde is ontstaan door materie dat elkaar heeft aangetrokken .
genesis 1 vers 1
in het begin schiep God de hemel en de aarde

grtz belanda
__________________
wolken en wind die geen regen brengen zijn net mensen die beloftes doen en ze niet nakomen:)
Met citaat reageren
Oud 21-12-2001, 19:35
ratsja
Avatar van ratsja
ratsja is offline
Citaat:
belanda schreef:
genesis 1 vers 1
in het begin schiep God de hemel en de aarde

grtz belanda
bewijs ? S
__________________
vows are spoken to be broken, feelings are intense, words are trivial, pleasures remain, so does the pain, words are meaningless and forgettable
Met citaat reageren
Oud 21-12-2001, 19:43
Regalk
Regalk is offline
Citaat:
mitsj schreef:
aarde is ontstaan door materie dat elkaar heeft aangetrokken .
hoe ontstond die materie
Met citaat reageren
Oud 21-12-2001, 20:20
mitsj
mitsj is offline
hoe ontstond god
Met citaat reageren
Oud 21-12-2001, 20:40
Regalk
Regalk is offline
Das nou precies wat ik tegen ratsja wil zeggen

(God is eeuwig)
Met citaat reageren
Oud 21-12-2001, 20:59
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
geloven = denken = beweren = geloven

Jullie zeuren in rondjes met dat gezeur om een woord te interpreteren.

De reden waarom je gelooft? Balans in de natuur, die zich zelf in stand wil houden. En wij zijn een onderdeel van de perfecte creatie.
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 21-12-2001, 21:19
mitsj
mitsj is offline
Citaat:
Das nou precies wat ik tegen ratsja wil zeggen
(God is eeuwig)
materie niet dan ?

Met citaat reageren
Oud 21-12-2001, 21:35
ratsja
Avatar van ratsja
ratsja is offline
Citaat:
legatus schreef:
geloven = denken = beweren = geloven

Jullie zeuren in rondjes met dat gezeur om een woord te interpreteren.

De reden waarom je gelooft? Balans in de natuur, die zich zelf in stand wil houden. En wij zijn een onderdeel van de perfecte creatie.
nee hoor
de natuur houd zich zeker BETER in stand als er geen mens was.
geen Quasi
__________________
vows are spoken to be broken, feelings are intense, words are trivial, pleasures remain, so does the pain, words are meaningless and forgettable
Met citaat reageren
Oud 21-12-2001, 21:41
Regalk
Regalk is offline
Citaat:
mitsj schreef:
materie niet dan ?

had dat dan gezegd

(nee, dat wist ik niet)
Met citaat reageren
Oud 21-12-2001, 22:04
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
de natuur beter in stand zonder de mens? ik zou toch zweren dat wij een onderdeel van de natuur zijn.

je haalt nu dus de evolutie-theorie onderuit.
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 21-12-2001, 22:20
ratsja
Avatar van ratsja
ratsja is offline
Citaat:
legatus schreef:
de natuur beter in stand zonder de mens? ik zou toch zweren dat wij een onderdeel van de natuur zijn.

je haalt nu dus de evolutie-theorie onderuit.
wij = vervuiling
is dat natuur...die pc van je in iedergeval niet..
heb er nooit een aan een boom zien groeien
jij wel zeker
__________________
vows are spoken to be broken, feelings are intense, words are trivial, pleasures remain, so does the pain, words are meaningless and forgettable
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-12-2001, 22:38
*charm girl*
*charm girl* is offline
DAMN wat verwacht je nou van deze topic ratsja? dat er iemand opstaat en zegt: JA ik heb het bewijs en iedereen: hehe eindelijk, nee dat is inderdaad waterdicht, okee god bestaat.

Dacht het ook niet.
__________________
~*~Live every day as if it's your last. One day you'll be right.~*~
Met citaat reageren
Oud 21-12-2001, 22:55
Genesis
Avatar van Genesis
Genesis is offline
Citaat:
belanda schreef:
genesis 1 vers 1


De evolutietheorie is een interessant onderwerp op zich! want waarom bijvoorbeeld vinden veel mensen dat de mens zich tegenstrijdig gedraagt wanneer zij heersen over de wereld, en veel diersoorten uitroeien? In termen van de evolutietheorie hoort dat er allemaal gewoon bij! De dinosauriers dachten echt niet na toen ze andere dieren opvraten hoor, net als andere vleeseters van tegenwoordig.
Maar dat terzijde

Citaat:
Strange Dude schreef:
Ratsja heeft hier wel een punt. Er moet een reden zijn om te geloven, anders is het niet rationeel om dat te doen. De enige goede reden om te geloven is voor velen dat er een bewijs voor is (of andere empirische argumenten).
Een argument is nog geen bewijs. een reden hoeft geen argument te zijn. *blaat*

Eigenlijk is het best wel vreemd om bewijzen te vragen voor geloof. Want waar wil je nu precies bewijzen voor hebben? feit is dat geloof bestaat, veel mensen geloven immers in een bepaalde visie op de wereld die we een religie noemen. Het bestaat, daarvoor hoef je geen bewijs.
Waarvoor wil je dan bewijzen? voor hetgeen in geloofd wordt? als je bewijzen wilt, dan wantrouw je waarschijnlijk, en geloof je dus niet. Anders nam je de bijbel/koran of wat dan ook wel aan als het bewijs denk ik.

Genesis
Met citaat reageren
Oud 21-12-2001, 23:18
mitsj
mitsj is offline
Citaat:
Eigenlijk is het best wel vreemd om bewijzen te vragen voor geloof. Want waar wil je nu precies bewijzen voor hebben?
ik zou graag bewijzen willen ,want hopelijk komen de mensen er dan achter dat geloven in een almachtig iets stom is want ze kunnen geen goede bewijzen geven.
Tenminste , ik heb er nog nooit 1 gezien .

Als ik zeg dat er s'avonds spoken in mn kast zitten zou niemand mij geloven en mij voor gek verklaren.
Dan is geloven in een almachtig iets toch ook onnozel want dat kan je ook niet met redelijke bewijzen aantonen.
Dus religie is eigenlijk een geaccepteerde geestes ziekte.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2001, 00:01
Floef
Floef is offline
Citaat:
mitsj schreef:
Tenminste, ik heb er nog nooit 1 gezien.
Ik heb ook nog nooit gedachtes gezien. Niemand trouwens. Bestaan ze dan ook niet?
__________________
*hUh----?
Met citaat reageren
Oud 22-12-2001, 00:11
ratsja
Avatar van ratsja
ratsja is offline
[quote]
Citaat:
Eigenlijk is het best wel vreemd
Dus religie is eigenlijk een geaccepteerde geestes ziekte.
lijkt het wel op
__________________
vows are spoken to be broken, feelings are intense, words are trivial, pleasures remain, so does the pain, words are meaningless and forgettable
Met citaat reageren
Oud 22-12-2001, 00:54
Ianto
Avatar van Ianto
Ianto is offline
Citaat:
Floef schreef:
Ik heb ook nog nooit gedachtes gezien. Niemand trouwens. Bestaan ze dan ook niet?

Als iemand ergens aan denkt worden bepaalde delen van de hersenen actief. Dat is te meten op verschillende manieren en dat is zo ook in beeld te brengen. Daarbij zal niemand ontkennen dat ze gedachtes hebben. (ik denk dus ik besta)
Maar deze gedachtes worden niet beschreven als iets almachtigs die als bij toverslag de wereld doen overstromen, mensen dood laat neervallen als ze 'gedachtes' zouden zien, zeeën uiteen laat wijken enz. enz.

Dat is een groot verschil die je niet zomaar met zo'n vergelijking kun afdoen.
Hetzelfde geldt voor de stelling dat iedereen de wind kent maar dat je deze niet kunt zien. Wind is te meten, te verklaren en te analyseren. Een God niet.

Voor iemand die het begrip geloven in de religieuze zin wil begrijpen is ook een opmerking als het staat in de Bijbel, de Thora of de Koran dan ook geen antwoord.

Volgens mij IS het ook niet te bewijzen;
volgens de een niet omdat je niet kunt bewijzen wat niet bestaat,
volgens de ander omdat het daarom een geloof is.

Kortom, we zullen er nooit (?) achterkomen.
__________________
Angst is de moordenaar van het verstand
Met citaat reageren
Oud 22-12-2001, 10:40
Regalk
Regalk is offline
Ach, ik maak hier verder geen woorden meer vuil aan want ratsja wil maar al te graag een topic openen en kan verder niet op je ingaan.

- De Koran is mijn bewijs
- De Koran is het bewijs van de Islam

<<punt>>
Met citaat reageren
Oud 22-12-2001, 10:51
ratsja
Avatar van ratsja
ratsja is offline
conclusie:

geloof is een levenswijze net als je niet geloofd, alleen het woord geloof word niet als de essentie van het woord gebruikt.
het woord geloof moet je gewoon vergeten.
iedereen leeft.

maar iedereen die gelooft in een religie heeft geen keuze gehad, het werd simpelweg met de paplepel ingegoten.

vloeken is aangeleerd maar bidden ook

< punt >
__________________
vows are spoken to be broken, feelings are intense, words are trivial, pleasures remain, so does the pain, words are meaningless and forgettable
Met citaat reageren
Oud 22-12-2001, 12:37
mitsj
mitsj is offline
mooi gezegd ratsja

en regalk .
als ik een boek geef met kant-en-klare antwoorden over jouw toekomst , zou je ze dan geloven ?
Met citaat reageren
Oud 22-12-2001, 14:32
Regalk
Regalk is offline
Citaat:
mitsj schreef:
mooi gezegd ratsja

en regalk .
als ik een boek geef met kant-en-klare antwoorden over jouw toekomst , zou je ze dan geloven ?
Probeer eens netzo een geloofwaardig boek als de Koran te maken...

Met citaat reageren
Oud 22-12-2001, 14:33
Regalk
Regalk is offline
Citaat:
ratsja schreef:

maar iedereen die gelooft in een religie heeft geen keuze gehad
zijn er nooit mensen tot de Islam bekeerd die eerst ongelovig waren
Met citaat reageren
Oud 22-12-2001, 14:42
Strange Dude
Strange Dude is offline
Citaat:
Regalk schreef:
Ach, ik maak hier verder geen woorden meer vuil aan want ratsja wil maar al te graag een topic openen en kan verder niet op je ingaan.

- De Koran is mijn bewijs
- De Koran is het bewijs van de Islam
<<punt>>
Een boek opzich kan nóóit een bewijs zijn voor iets. WAT in de Koran is dan het bewijs?
Met citaat reageren
Oud 22-12-2001, 14:45
Regalk
Regalk is offline
Citaat:
Strange Dude schreef:

Een boek opzich kan nóóit een bewijs zijn voor iets. WAT in de Koran is dan het bewijs?
http://www.redouan.nl/wetenschappeli...n_de_Koran.htm

Maak daar maar een selectie uit



[Dit bericht is aangepast door Regalk (22-12-2001).]
Met citaat reageren
Oud 22-12-2001, 15:03
ratsja
Avatar van ratsja
ratsja is offline
stel er was geen boek, de koran dus....
zou je er dan nog in geloven ??
__________________
vows are spoken to be broken, feelings are intense, words are trivial, pleasures remain, so does the pain, words are meaningless and forgettable
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Atheïsten
Verwijderd
500 12-07-2012 16:48
Levensbeschouwing & Filosofie Atheisme vs agnosticisme: welke is een betere houding om aan te nemen in het leven?
Gatara
106 21-06-2008 12:37
Verhalen & Gedichten Humoristisch fantasy verhaal: meningen graag
IlbertRood
0 04-11-2005 16:01
Levensbeschouwing & Filosofie de manipulatie van het NT
Verwijderd
101 26-03-2005 21:14
Levensbeschouwing & Filosofie De hemel als 'eindstation'?
wondersbestaan
151 23-03-2004 09:35
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Pim Fortuyn getaart muhhahaha
HoñeY
156 15-04-2002 16:39


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:48.