Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-11-2005, 10:58
Interupter
Interupter is offline
Wie studeert er rechten op één van deze instellingen?

Zit er uberhaupt veel verschillen tussen de UvA en de VU?

Waar raden jullie een rechten studie aan en waarom?
__________________
there are ten types of people, those who understand binary and those wo don't
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-11-2005, 12:40
Verwijderd
Beide zijn kut (zie de slechte scores van beide Amsterdamse universiteiten in Elseviers Keuzegids Hoger Onderwijs en de periodieke rapporten van de Visitatiecommissie). Maar de UvA is nog veel kutter dan de VU, omdat de VU tenminste iets van een organisatie heeft, terwijl aan de UvA de chaos totaal is.

Ga je voor kwalitatief hoogstaand onderwijs dan zou ik niet voor één van de grote faculteiten kiezen (Amsterdam, Leiden, Rotterdam, Utrecht). Ik zou kiezen voor een kleinschalige faculteit met een gunstige student/stafratio, zoals Tilburg, Nijmegen, Groningen of Maastricht.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2005, 13:45
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Ik ken er één op de UvA, die vind het wel goed (alleen ze is bevooroordeeld).
Twee op de VU en die zijn zeer tevreden (zij hebben gelijk).
Met citaat reageren
Oud 26-11-2005, 13:49
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 26-11-2005 @ 13:40 :
Beide zijn kut (zie de slechte scores van beide Amsterdamse universiteiten in Elseviers Keuzegids Hoger Onderwijs en de periodieke rapporten van de Visitatiecommissie). Maar de UvA is nog veel kutter dan de VU, omdat de VU tenminste iets van een organisatie heeft, terwijl aan de UvA de chaos totaal is.

Ga je voor kwalitatief hoogstaand onderwijs dan zou ik niet voor één van de grote faculteiten kiezen (Amsterdam, Leiden, Rotterdam, Utrecht). Ik zou kiezen voor een kleinschalige faculteit met een gunstige student/stafratio, zoals Tilburg, Nijmegen, Groningen of Maastricht.
Laat ik ook eens een keertje een beetje kritisch zijn...

Groningen is niet echt een kleinschalige faculteit met een totaal aantal studenten van ruim 3000 en zo'n kleine 600 per jaar aan instroom en onze student-stafratio is in vergelijking tot Nijmegen of Maastricht ook niet geweldig.

Maar toch is het prima studeren hier in het hoge noorden (waar geen sneeuw ligt).
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2005, 13:51
NN
NN is offline
Nog even over VU en de UvA:

De UvA is de uni voor mensen die graag in Amsterdam willen studeren en het niks uit maakt dat de organisatie een puinhoop is.

De VU is de uni waar JPB bijzonder hoogleraar was aan de rechtenfaculteit (dat zegt wel genoeg lijkt me...).
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2005, 14:37
Kathleen
Kathleen is offline
Citaat:
NN schreef op 26-11-2005 @ 14:51 :
Nog even over VU en de UvA:

De UvA is de uni voor mensen die graag in Amsterdam willen studeren en het niks uit maakt dat de organisatie een puinhoop is.

De VU is de uni waar JPB bijzonder hoogleraar was aan de rechtenfaculteit (dat zegt wel genoeg lijkt me...).
En dit is de beste samenvatting die je maar kan vinden
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 15:43
Erbenda
Avatar van Erbenda
Erbenda is offline
mwah ach ik studeer aan de UvA en t bevalt tot nu toe redelijk. Ik heb niet echt klachten nog. Tja het is groot en massaal en de organisatie is idd niet altijd geweldig, maar ik heb t er naar m'n zin.
__________________
Kun je het lezen???
Met citaat reageren
Oud 29-11-2005, 10:21
Interupter
Interupter is offline
Omdat ik nu in Amsterdam studeer is het een logische stap om naar de VU of UvA te gaan. Dat JPB aan de VU heeft gestudeerd, tsja..

Rotterdam en Leiden spreken mij niet echt aan. Groningen schijnt een erg leuke stad te zijn. Wie kan mij informeren over Tilburg en/of Nijmegen?
__________________
there are ten types of people, those who understand binary and those wo don't
Met citaat reageren
Oud 29-11-2005, 13:26
Verwijderd
Het niveau van Tilburg, Groningen en Nijmegen is opleidingstechnisch gezien ongeveer gelijk. Het is dan ook stuivertje wisselen tussen Nijmegen en Tilburg in de keuzegids Hoger Onderwijs van Elsevier, waar beide faculteiten steevast op de eerste en tweede plaats komen. Groningen op zijn beurt komt weer erg goed uit de rapporten van de WO-visitatiecommissie

Voor Nijmegen pleit de kleinschaligheid van het onderwijs (~350 eerstejaars, vgl. bijv. de UU met ~1200) en de ruime aanwezigheid van studentenvoorzieningen (grote, moderne bibliotheek, veel computer- en zelfstudieplekken). Uit die kleinschaligheid volgt ook dat de contacten met docenten makkelijk en informeel verlopen: de meesten hebben wekelijks een inloopspreekuur waar je vrijwel altijd terecht kunt en de docenten zijn in de regel in de pauze of direct na college gewoon aanspreekbaar.

Daar komt bij dat Nijmegen op een aantal gebieden zeer gezaghebbende docenten in huis heeft: het Van der Heijden Instituut bijvoorbeeld is het oudste en meest vooraanstaande onderzoeksinstituut van Nederland op het gebied van het ondernemingsrecht, terwijl het Onderzoekscentrum Onderneming & Recht (OO&R) waar het onder valt, de enige onderzoeksschool in haar soort is met een erkenning van de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen (KNAW). Aan haar zijn de namen van groten als Van der Heijden, Van der Grinten en Maeijer voor altijd verbonden. En de complete herziening van het volledige faillissementsrecht, onder voorzitterschap van prof. S. Kortmann, staat ook onder Nijmeegse leiding.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2005, 18:26
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 29-11-2005 @ 14:26 :
Het niveau van Tilburg, Groningen en Nijmegen is opleidingstechnisch gezien ongeveer gelijk. Het is dan ook stuivertje wisselen tussen Nijmegen en Tilburg in de keuzegids Hoger Onderwijs van Elsevier, waar beide faculteiten steevast op de eerste en tweede plaats komen. Groningen op zijn beurt komt weer erg goed uit de rapporten van de WO-visitatiecommissie

Voor Nijmegen pleit de kleinschaligheid van het onderwijs (~350 eerstejaars, vgl. bijv. de UU met ~1200) en de ruime aanwezigheid van studentenvoorzieningen (grote, moderne bibliotheek, veel computer- en zelfstudieplekken). Uit die kleinschaligheid volgt ook dat de contacten met docenten makkelijk en informeel verlopen: de meesten hebben wekelijks een inloopspreekuur waar je vrijwel altijd terecht kunt en de docenten zijn in de regel in de pauze of direct na college gewoon aanspreekbaar.

Daar komt bij dat Nijmegen op een aantal gebieden zeer gezaghebbende docenten in huis heeft: het Van der Heijden Instituut bijvoorbeeld is het oudste en meest vooraanstaande onderzoeksinstituut van Nederland op het gebied van het ondernemingsrecht, terwijl het Onderzoekscentrum Onderneming & Recht (OO&R) waar het onder valt, de enige onderzoeksschool in haar soort is met een erkenning van de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen (KNAW). Aan haar zijn de namen van groten als Van der Heijden, Van der Grinten en Maeijer voor altijd verbonden. En de complete herziening van het volledige faillissementsrecht, onder voorzitterschap van prof. S. Kortmann, staat ook onder Nijmeegse leiding.
Conclusie: wil je ondernemingsrecht doen, ga naar Nijmegen.
Wil je iets leukers doen, ga dan ergens anders heen. (Groningen bijvoorbeeld... )
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2005, 18:27
Verwijderd
Met andere woorden, wil je geld verdienen kom naar Nijmegen, wil je de rest van je leven een stoffig UD'tje rechtstheorie blijven met een karig salaris kom naar Groningen
Met citaat reageren
Oud 29-11-2005, 18:42
NN
NN is offline
In Groningen kun je ook nog wel een op de commerciële advocatuur gerichte studie doen hoor...
Ook hier lopen wel behoorlijke privatisten rond.

Maar het is toch véél leuker om je met alle interessante raakvlakken van het openbaar bestuur bezig te houden (?).
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2005, 18:46
Verwijderd
Vré-se-lijk! Vertel me daar meer over, John!
Met citaat reageren
Oud 29-11-2005, 20:47
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
UU


__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 07:08
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 29-11-2005 @ 19:46 :
Vré-se-lijk! Vertel me daar meer over, John!
Wat is er zo vreselijk? Dat saaie ondernemingsrecht?
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 07:10
NN
NN is offline
Citaat:
Femic schreef op 29-11-2005 @ 21:47 :
UU


Voor massaal onderwijs dat wordt ingekaderd met allerlei verplichte deelname-dingen...
Door verplichte minor geen/nauwelijks eigen keuzeruimte..
Alleen voor de elite goed onderwijs in de vorm van het ULC...

UU
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 09:34
Miroir
Avatar van Miroir
Miroir is offline
Hm ik zat mij idd af te vragen wat beter was; UVA of VU

Gelukkig was dat afvragen weg zodra ik de elsevier had gelezen, ik ga of voor Tilburg of voor Utrecht Het is gezelligheid en nabijheid van vrienden tegenover de eenzaamheid op een eigen kamer in Tilburg..
__________________
Every road has a turning, that's the way you keep learning..
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 12:24
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Citaat:
NN schreef op 30-11-2005 @ 08:10 :
Voor massaal onderwijs dat wordt ingekaderd met allerlei verplichte deelname-dingen...
Door verplichte minor geen/nauwelijks eigen keuzeruimte..
Alleen voor de elite goed onderwijs in de vorm van het ULC...

UU
Ik deed alleen even mee met jullie 'mijn universiteit is de beste discussie', terwijl TS vroeg naar verschillen tussen VU en UVA
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 30-11-2005, 13:26
Verwijderd
Citaat:
Miroir schreef op 30-11-2005 @ 10:34 :
Gelukkig was dat afvragen weg zodra ik de elsevier had gelezen, ik ga of voor Tilburg of voor Utrecht Het is gezelligheid en nabijheid van vrienden tegenover de eenzaamheid op een eigen kamer in Tilburg..
Die gezelligheid en nabijheid van vrienden is na het eerste jaar ook wel over, dan heb je nieuwe vrienden gemaakt, terwijl je dan de volgende jaren nog aan de keuze van een mindere universiteit vastzit.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 15:06
Verwijderd
Unimaas.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2005, 15:07
Verwijderd
Niets mis met de VU, jaa?
Met citaat reageren
Oud 02-12-2005, 18:18
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
nijmegen is volgens mij de beste...maar ik ga in Maastricht (ben limburger dus blijf het ook)
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 02-12-2005, 18:31
zoemzoem
Avatar van zoemzoem
zoemzoem is offline
Dat is duidelijk: VU
Met citaat reageren
Oud 05-12-2005, 15:13
Interupter
Interupter is offline
Ik voel een lichte voorkeur voor de VU. Alleen het massale is inderdaad wel iets wat mij zorgen baart. Ik heb een college op de VU gevolgt en dat was een negatieve ervraing. (eentonige monoloog, geen interactie en het was duidelijk dat als studenten iets niet begrepen, niemand iets vroeg...).
__________________
there are ten types of people, those who understand binary and those wo don't
Met citaat reageren
Oud 06-12-2005, 12:01
Verwijderd
Citaat:
Interupter schreef op 05-12-2005 @ 16:13 :
Ik voel een lichte voorkeur voor de VU. Alleen het massale is inderdaad wel iets wat mij zorgen baart. Ik heb een college op de VU gevolgt en dat was een negatieve ervraing. (eentonige monoloog, geen interactie en het was duidelijk dat als studenten iets niet begrepen, niemand iets vroeg...).
Ligt eraan. Naast hoorcolleges worden ook werkcolleges verzorgd. Daarbij krijg je alle aandacht die je nodig hebt en/of opeist. En voor degenen die de werkcolleges missen is er ook nog de werkgroepen. Hierbij wordt intensief op de stof ingegaan en worden alle vragen rustig beantwoord.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-12-2005, 22:33
Ramble On
Avatar van Ramble On
Ramble On is offline
Ik ken toevallig twee mensen die nét gestopt zijn met rechten aan de VU omdat het 'vreselijk' was.
__________________
There ought to be a law against you comin' around, you should be made to wear earphones
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 22:37
Verwijderd
Citaat:
Interupter schreef op 05-12-2005 @ 16:13 :
(eentonige monoloog, geen interactie en het was duidelijk dat als studenten iets niet begrepen, niemand iets vroeg...).
Dat is niet te vermijden. De meerderheid van de rechtenstudenten bestaat uit ongeinteresseerde zakken hooi, die niet de wil en niet het talent hebben, en die er alleen zitten 'omdat ze toch iets moeten studeren'. Dat hou je altijd, alleen het is dan aan een kleine universiteit nog iets minder erg omdat lamzakkerij daar sneller opvalt en je er sneller op aangesproken wordt.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2005, 11:34
Verwijderd
Citaat:
Ramble On schreef op 07-12-2005 @ 23:33 :
Ik ken toevallig twee mensen die nét gestopt zijn met rechten aan de VU omdat het 'vreselijk' was.
Nounou, het is gewoon te doen hoor. Zelfs met twee studies kun je het nog redden.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2005, 12:21
Verwijderd
Ik denk dat 'vreselijk' hier ook niet betekent 'vreselijk moeilijk'
Met citaat reageren
Oud 08-12-2005, 12:34
Verwijderd
Ik kan niet anders voorstellen.

Je hebt hoorcollege's, werkgroepen en werkcollege's, allemaal vrijwillig te volgen. Wat moet er zo 'vreselijk' zijn behalve het gebouw? Want het is inderdaad een vreselijk lelijk grauw gebouw. Maar goed, op een flowerpower uni zitten mensen ook niet echt te wachten, lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2005, 12:35
Verwijderd
Het onderwijs aan de VU staat bij mij nog wel in redelijk aanzien, hoor. Het is de UvA waar ik mijn pijlen graag op richt.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2005, 12:41
Verwijderd
Ja, op de Uva is het ook echt een ongeorganiseerd zooitje. Ik heb er een aantal vriendinnen die eigenlijk ervan af willen maar alleen om de bereikbaarheid ervan erop blijven. (Zit ook nog eens midden in de stad, wat die stadsmensjes natuurlijk erg aantrekkelijk vinden.)

En twee nichtjes hebben het er echt voor gezien gehouden. Ze moesten zelf achter hun cijfers aanlopen en soms werd op het allerlaatste nippertje, dus als alle studenten al aanwezig waren, een college gecancalled.

Da's wel balen als je van ver komt.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2005, 14:25
songeur
Avatar van songeur
songeur is offline
Citaat:
S. schreef op 08-12-2005 @ 13:34 :
Ik kan niet anders voorstellen.

Je hebt hoorcollege's, werkgroepen en werkcollege's, allemaal vrijwillig te volgen. Wat moet er zo 'vreselijk' zijn behalve het gebouw? Want het is inderdaad een vreselijk lelijk grauw gebouw. Maar goed, op een flowerpower uni zitten mensen ook niet echt te wachten, lijkt me.
Vreselijk kan ook doelen op de studie zelf, de inhoud van de studie rechten. In dat geval zegt dit niets over de VU.
__________________
'Je ne perdrai pas mon temps à essayer de prolonger ma vie', aldus Renaud.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2005, 16:15
Verwijderd
Citaat:
S. schreef op 08-12-2005 @ 13:41 :
(...)

Da's wel balen als je van ver komt.
Die verloren reistijd is dan nog het minste waar ik me druk over zou maken; belangrijker lijkt mij het feit dat je wel betaalt maar geen (deugdelijk) onderwijs krijgt.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2005, 16:45
Erbenda
Avatar van Erbenda
Erbenda is offline
Citaat:
S. schreef op 08-12-2005 @ 13:41 :
En twee nichtjes hebben het er echt voor gezien gehouden. Ze moesten zelf achter hun cijfers aanlopen en soms werd op het allerlaatste nippertje, dus als alle studenten al aanwezig waren, een college gecancalled.

Da's wel balen als je van ver komt.
Mwah dat is niet alleen op de Uva zo hoor, heb t ook van de UU gehoord (om een voorbeeld te noemen).
__________________
Kun je het lezen???
Met citaat reageren
Oud 08-12-2005, 16:54
Ramble On
Avatar van Ramble On
Ramble On is offline
Citaat:
nare man schreef op 08-12-2005 @ 13:21 :
Ik denk dat 'vreselijk' hier ook niet betekent 'vreselijk moeilijk'
Juist.

Dat ene meisje deed trouwens vanaf september politicologie erbij en ze redde het wel maar rechten was gewoon niet leuk geloof ik. Nu doet ze dus alleen politicologie.
__________________
There ought to be a law against you comin' around, you should be made to wear earphones
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-12-2005, 19:03
Li
Avatar van Li
Li is offline
Ik zou naar Leiden gaan als ik jou was
Zelf studeer ik aan de VU (geen rechten), onderwijs en organisatie is er wel echt prima vind ik, maar de sfeer en de gebouwen van de UvA zijn stiekem weer leuker. Ach, zo heb je altijd wel wat te klagen
Mijn moeder heeft gewerkt op de UvA en die zei wel echt tegen mij dat ik daar beter niet kon gaan studeren, omdat die organisatie dus echt een grote klerezooi is
Met citaat reageren
Oud 08-12-2005, 22:52
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Citaat:
Erbenda schreef op 08-12-2005 @ 17:45 :
heb t ook van de UU gehoord (om een voorbeeld te noemen).
Hm, dat heb ik gelukkig nooit meegemaakt. Maar dat mag ook wel.. Wij hebben per vak één hoorcollege en één werkgroep. Heb 3 weken geleden ofzo 1 vak afgesloten en daardoor nu nog 2 vakken, dus 4x1,5 uur onderwijs. Extreem weinig uiteraard
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 00:15
Verwijderd
Maar deed jij nou gewoon onderwijs of dat Utrecht Law College oid?
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 13:31
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
ULC ja. Maar we volgen hetzelfde onderwijs als de 'reguliere' opleiding.
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 18:34
NN
NN is offline
Citaat:
Femic schreef op 09-12-2005 @ 14:31 :
ULC ja. Maar we volgen hetzelfde onderwijs als de 'reguliere' opleiding.
Dus ook het elite-onderwijs rechten in Utrecht is dus nog maar 6 uurtjes per week.

Dat is toch verschrikkelijk!
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 18:37
NN
NN is offline
UvA:
Organisatie is niks, onderwijs matig, maar wél in gezellig centrum en mooie gebouwen met sfeer.

VU:
Organisatie is behoorlijk, onderwijs ook, maar wel lelijke gebouwen in saaie omgeving. (Alhoewel sommigen het leuk vinden om vlakbij de Zuid-As te zitten bij de grote commerciële kantoren...)
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 19:39
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Citaat:
NN schreef op 09-12-2005 @ 19:34 :
Dus ook het elite-onderwijs rechten in Utrecht is dus nog maar 6 uurtjes per week.
Daarom is het zo fijn dat het elite-onderwijs er dingen bij doet.
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 19:52
NN
NN is offline
Citaat:
Femic schreef op 09-12-2005 @ 20:39 :
Daarom is het zo fijn dat het elite-onderwijs er dingen bij doet.
Wat dan?
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 22:21
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Extra activiteiten, projecten en opdrachten. Maar laten we dit topic niet weer onderspammen met iets waar het niet over gaat. Er is al een mooi Law College topic.

(Overigens ben ik het totaal met je eens dat 6 uur onderwijs per week te weinig is hoor!)
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Rechten in A'dam of Utrecht..
maartstaart
3 13-02-2007 20:26
Verhalen & Gedichten Ik ben Plato, de opper a-seksuele mens (verhaal)
Verwijderd
226 27-11-2005 11:00
Studeren Deel je ervaringen met andere forummers!
autodropje
140 05-10-2005 10:52
Algemene schoolzaken Rechten op VU of UvA?
Winner
82 28-01-2005 13:41
Algemene schoolzaken UvA of VU
hardhitter
61 14-07-2004 18:04
Algemene schoolzaken Hoe heb jij je opleiding/studie gekozen?
Miracle
51 24-05-2004 11:39


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:09.