Oud 31-07-2007, 19:40
^M_chelleeeH^
^M_chelleeeH^ is offline
Ik heb me in mei ingeschreven bij een studentenuitzendbureau om af en toe wat losse klussen te doen. Ik heb toen de laatste 2 weken van juni (volgens mij week 25 en 26) 3 dagen 'losse klussen' gedaan en vervolgens ben ik vanaf 3juli fulltime vakantiewerk bij 1 bedrijf gaan doen ook via hetzelfde uitzendbureau. (dit ga ik tot eind augustus doen)

Nu is het volgende..het salaris van week 25 heb ik nog steeds niet ontvangen, hier heb ik inmiddels al een paar keer over gebeld en dit moet deze week dan eindelijk komen (zeiden ze de vorige keren ook toen ik belde, dit terzijde).
Het salaris van week 26,27 en 28 heb ik pas in week 29 gekregen, terwijl dit wekelijks hoort te komen. Opzich geen probleem, maar toen kwam ik er dus pas in week 29 achter dat ik bij mijn bij het uitzendbureau had ingevuld dat ik geen loonheffingskorting wilde (toen had ik nog ergens anders een baantje).

Toen ik erachter kwam heb ik meteen gebeld om te regelen dat ik een wijzigingsformulier zou krijgen, zodat de week erna deze regeling in kon gaan. Uiteindelijk stuurden ze dit formulier te laat naar mij op, waardoor ik die week erna dus toch nog niet kon profiteren van de loonheffingskorting.

Ik ben inmiddels in die paar weken dus een paar honderd euro misgelopen, terwijl ik het in september hard nodig heb. Kan ik hier nog iets aan doen? Met terugwerkende kracht laten uitbetalen of iets dergelijks?

Ik hoop dat er mensen zijn die hier verstand van hebben en mij hiermee kunnen helpen.

Alvast bedankt.

Laatst gewijzigd op 31-07-2007 om 19:44.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-07-2007, 20:03
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Volgens mij is het met terugwerkende kracht laten uitbetalen van "teveel" ingehouden loonheffing niet mogelijk.

Er zit niets anders op dan aan het eind van dit jaar een T(j)-biljet in te vullen.

Hebben andere mensen hier nog een aanvulling?
Met citaat reageren
Oud 31-07-2007, 22:50
Verwijderd
ja dat kan je terugvragen aan t eind van het jaar...
Met citaat reageren
Oud 31-07-2007, 23:26
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
Axel11 schreef op 31-07-2007 @ 20:03 :
Volgens mij is het met terugwerkende kracht laten uitbetalen van "teveel" ingehouden loonheffing niet mogelijk.

Er zit niets anders op dan aan het eind van dit jaar een T(j)-biljet in te vullen.

Hebben andere mensen hier nog een aanvulling?
Tuurlijk wel.. waar denk je dat dat T(j) biljet voor dient?

Kan tot 5 jaar terug,
Laatste 2 jaar (dacht ik) moet het minimaal 50 euro bedragen.
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Met citaat reageren
Oud 01-08-2007, 07:47
^M_chelleeeH^
^M_chelleeeH^ is offline
Ja ik weet wel dat ik het terug kan vragen, maar dat kan dus pas weer aan het einde van het jaar.

Maar ik heb op het loonheffingsformulier een datum ingevuld per wanneer ik die korting wilde laten ingaan (datum is 21 juli) en bij de verloning die op 23/24 juli plaats vind, hebben ze deze korting niet toegepast. Heb ik dan het recht om tegen het uitzendbureau te zeggen dat ze dit met terugwerkende kracht moeten betalen?
Met citaat reageren
Oud 01-08-2007, 09:39
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
^M_chelleeeH^ schreef op 01-08-2007 @ 07:47 :
Heb ik dan het recht om tegen het uitzendbureau te zeggen dat ze dit met terugwerkende kracht moeten betalen?
Alleen als het hun foute verwerking is, maar je schreef dat je het zelf fout invulde, dus dat werkt niet.

Je schrijft overigens ook dat je toen al een baantje had. Je bent je ervan bewust dat het tweemaal toepassen van de heffingskorting verboden is en dat de Belastingdienst daar via hun eigen databank vrij simpel achter zal komen?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 01-08-2007, 12:26
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Ik denk dat je bij het uitzendbureau sowieso aan het verkeerde adres zit. Zij houden loonheffing in en dragen die af aan de belastingdienst. Als zij teveel loonheffing inhouden, heeft de belastingdienst teveel gekregen. Dus daar moet je ook zijn om het terug te vragen.

Als jij 1x per jaar (meestal eind kalenderjaar inderdaad) zo'n T(j) biljet invult dan kijkt de belastingdienst naar wat "jij" aan loonheffing hebt afgedragen. Blijkt dit teveel te zijn, krijg je geld terug, blijkt dit te weinig te zijn kun je bijbetalen. Dat laatste kan gebeuren als twee werkgevers tegelijk loonheffingskorting bij je toepassen. Dus het lijkt me zoals T_ID laat weten wel slim om daar even op te letten. Anders zul je voor een werkgever die korting mogen terugbetalen.

Dus uiteindelijk krijg je dat geld toch wel terug. Verrekenen ze nu vanaf augustus de heffingskortingl, kun je proberen om met een T(j) biljet die over juli terug te krijgen. Ik weet alleen niet of daar een minimum bedragvoor staat.
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Met citaat reageren
Oud 01-08-2007, 19:46
^M_chelleeeH^
^M_chelleeeH^ is offline
Citaat:
T_ID schreef op 01-08-2007 @ 09:39 :
Alleen als het hun foute verwerking is, maar je schreef dat je het zelf fout invulde, dus dat werkt niet.

Je schrijft overigens ook dat je toen al een baantje had. Je bent je ervan bewust dat het tweemaal toepassen van de heffingskorting verboden is en dat de Belastingdienst daar via hun eigen databank vrij simpel achter zal komen?
Weet ik. Dit is ook niet het geval. Ik zal jullie het hele verhaal besparen, want ik heb veel gezeik gehad met het uitzendbureau...

Het gaat om het volgende:
18-07-2007 vraag ik een wijzigingsformulier voor loonheffingskorting, deze zullen ze meteen (!) opsturen

20-07-2007 belt het uitzendbureau om 17.15 dat ze het op de post doen. Gevolg: het kan dus nooit voor maandag terug zijn bij het uitzendbureau, omdat ik het formulier pas op deze dag thuis ontvang. Ze zeggen tegen mij dat ik er als datum 21 of 22 juli op moet zetten, zodat ze dan toch maandag gewoon die loonheffingskorting kunnen toepassen, terwijl het formulier dinsdag pas bij hun zal zijn. Dus ik denk dat het geregeld is en ben tevreden.

Ik vul het formulier in met als ingangsdatum 21-07-2007

23-07-2007 gaan ze verlonen bij het uitzendbureau en is deze heffingskorting niet toegepast, zoals afgesproken...
Met citaat reageren
Oud 01-08-2007, 20:32
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Droomvlucht schreef op 31-07-2007 @ 23:26 :
Tuurlijk wel.. waar denk je dat dat T(j) biljet voor dient?

Kan tot 5 jaar terug,
Laatste 2 jaar (dacht ik) moet het minimaal 50 euro bedragen.
Je -opmerking snap ik niet helemaal...

Citaat:
Droomvlucht schreef op 01-08-2007 @ 12:26 :
Dus uiteindelijk krijg je dat geld toch wel terug. Verrekenen ze nu vanaf augustus de heffingskortingl, kun je proberen om met een T(j) biljet die over juli terug te krijgen. Ik weet alleen niet of daar een minimum bedragvoor staat.
Voor 2006 is het: meer dan 13 euro.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2007, 10:56
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
T_ID schreef op 01-08-2007 @ 09:39 :
Alleen als het hun foute verwerking is, maar je schreef dat je het zelf fout invulde, dus dat werkt niet.

Je schrijft overigens ook dat je toen al een baantje had. Je bent je ervan bewust dat het tweemaal toepassen van de heffingskorting verboden is en dat de Belastingdienst daar via hun eigen databank vrij simpel achter zal komen?
Ik heb ook ooit eens verschillende oproepbaantjes gehad bij 2 verschillende uitzendbureau's. Ik werkte wel heel weinig, dan eens een dagje via de ene en dan weer een dagje via de andere. Volgens mij nooit tegelijk in 1 week. Ik ben tegen beide uitzendbureau's eerlijk geweest over welke andere baantjes ik nog had, maar ik heb zelf helemaal geen verstand van loonheffing en loonheffingskorting en wanneer het wel en niet toegepast mag worden. Als het fout is gegaan dan neem ik aan dat de Belastingdienst dat zelf wel verrekend heeft? (was in 2006 geloof ik)
Met citaat reageren
Oud 02-08-2007, 12:26
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Nonaj schreef op 02-08-2007 @ 10:56 :
Ik heb ook ooit eens verschillende oproepbaantjes gehad bij 2 verschillende uitzendbureau's. Ik werkte wel heel weinig, dan eens een dagje via de ene en dan weer een dagje via de andere. Volgens mij nooit tegelijk in 1 week. Ik ben tegen beide uitzendbureau's eerlijk geweest over welke andere baantjes ik nog had, maar ik heb zelf helemaal geen verstand van loonheffing en loonheffingskorting en wanneer het wel en niet toegepast mag worden. Als het fout is gegaan dan neem ik aan dat de Belastingdienst dat zelf wel verrekend heeft? (was in 2006 geloof ik)
Op zich is het niet zo'n probleem om bij meerdere werkgevers gebruik te maken van de loonheffingskorting (ook al wil de Belastingdienst dit niet). Je moet alleen zorgen dat je loonheffing over je totale belastbaar inkomen niet groter is dan je heffingskorting.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2007, 13:48
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Axel11 schreef op 02-08-2007 @ 12:26 :
Op zich is het niet zo'n probleem om bij meerdere werkgevers gebruik te maken van de loonheffingskorting (ook al wil de Belastingdienst dit niet). Je moet alleen zorgen dat je loonheffing over je totale belastbaar inkomen niet groter is dan je heffingskorting.
Nee maar ik mag er dus vanuit gaan dat zodra mijn definitieve teruggave 2006 in de brievenbus ligt ze daar ook niets meer aan veranderen en alles gecontroleerd hebben?

Ik kan het ook zelf wel controleren maar dan moet ik in oude agenda's na gaan zoeken hoe veel ik precies gewerkt heb en wanneer en waar. Dan wacht ik liever op de definitieve aanslag/teruggave, maar ik heb geen zin in naheffingen daarna nog natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2007, 17:08
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Axel11 schreef op 02-08-2007 @ 12:26 :
Op zich is het niet zo'n probleem om bij meerdere werkgevers gebruik te maken van de loonheffingskorting
My dear, meermalen de heffingskorting toepassen levert meer korting op dan waar je recht op hebt, en is derhalve belastingfraude.

Daar komen ze aan het eind van het jaar geheid achter, en dan mag het grote terugbetalen beginnen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 02-08-2007, 18:45
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
T_ID schreef op 02-08-2007 @ 17:08 :
My dear, meermalen de heffingskorting toepassen levert meer korting op dan waar je recht op hebt, en is derhalve belastingfraude.

Daar komen ze aan het eind van het jaar geheid achter, en dan mag het grote terugbetalen beginnen.
Jij schijnt er verstand van te hebben, kan jij mij dan ook vertellen wat verrekende arbeidskorting is? Dat is zeker niet dat ze dat zelf al verrekend hebben?

Ik heb 4 verschillende jaaropgaven en kan op alle 4 zien dat de heffingskorting toegepast is. Allemaal via uitzendbureau's.

Bij mijn grootste bijbaantje (productiebedrijf) heb ik voornamelijk na de zomervakantie gewerkt, en na de zomervakantie had ik er iig geen ander baantje bij (dit was via Adecco).

Ik zie nu trouwens dat ik maar 1 jaaropgaaf heb van Adecco, die hebben kennelijk alles bij elkaar opgeteld, want behalve bij het productiebedrijf heb ik ook nog een paar daagjes voor Sodexho gewerkt (maar dit was alleen voor de zomervakantie!).

Verder heb ik nog een baantje gehad in de zomervakantie, toen had ik er ook geen ander baantje naast (via Timing).

Voor de zomervakantie kunnen er wel een paar baantjes samengevallen zijn, namelijk het baantje wat ik na de zomervakantie ook had en 2 oproepbaantjes (eentje via Vedior en eentje via Timing). Bij eentje heb ik 4 dagen gewerkt (die via Timing), en bij de andere zo aan het loon te zien een dag of 5 (die via Vedior). Van mijn Sodexho baantje via Adecco kan ik het dus niet zien, want Adecco heeft alles samengevoegd.

Nu ga ik er dus vanuit dat ik wél voor mijn baantje in de zomervakantie via Timing en mijn baantje na de zomervakantie heffingskorting mocht toepassen, want deze vielen sowieso niet samen. Dat baantje van 4 dagen via Timing was bij hetzelfde bedrijf als in de zomervakantie, ook via Timing, maar een iets andere functie. Aangezien het beide via Timing was (zelfde werkgever dus), neem ik aan dat dit ook gewoon wettig was?

Alleen is Timing wel zo snugger geweest om op mijn jaaropgaven neer te zetten dat die loonheffing gold per 1 januari zie ik net. Dit is beslist niet zo, bij dat ene baantje van 4 dagen ben ik ergens in april begonnen en bij het andere baantje op 18 juli. Die loonbelastingverklaringen heb ik ook nog wel als het goed is.

Alleen bij dat baantje van Vedior weet ik niet meer precies wanneer ik er gewerkt heb, maar wanneer vinden ze dat fraude dan? Zelfde week, zelfde maand, zelfde loontijdvak?
Met citaat reageren
Oud 02-08-2007, 20:25
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Nonaj schreef op 02-08-2007 @ 18:45 :
Jij schijnt er verstand van te hebben, kan jij mij dan ook vertellen wat verrekende arbeidskorting is? Dat is zeker niet dat ze dat zelf al verrekend hebben?
Als ik me goed herrinner (ik ben alweer 1,5 jaar uit de business na ondergang van mijn klant) is dat iets dat werkgevers bij moeten houden.

Over elk loontijdsvak moeten ze aangeven hoeveel arbeidskorting er voor een medewerker gerekend is (een soort deelcijfer dus). Dat moeten ze opgeven in kolom 18 van de loonstaat, en dat heet de verrekende arbeidskorting.

Eind van het jaar vind je als werknemer de som van de verrekende arbeidskorting terug op je jaaropgaaf.

Citaat:
Nonaj schreef op 02-08-2007 @ 18:45 :
Aangezien het beide via Timing was (zelfde werkgever dus), neem ik aan dat dit ook gewoon wettig was?
Hangt er van af. Als je niet gek veel verdiende kan het zijn dat de legale som van de heffingskorting boven de heffingskorting van een enkel baantje uit komt. Daar horen ze je op te attenderen bij een uitzendbureau, maar mijn ervaring is dat ze dat niet weten. Als je niet teveel beurde zou ik eens binnen lopen met het verzoek of ze je toegestane heffingskorting kunnen berekenen en kijken of je dubbel zou mogen toepassen.
Daarmee ontloop jij het opzoeken van tig belastingtechnische regels of het inhuren van een boekhouder.
Citaat:
Nonaj schreef op 02-08-2007 @ 18:45 :
Alleen is Timing wel zo snugger geweest om op mijn jaaropgaven neer te zetten dat die loonheffing gold per 1 januari zie ik net. Dit is beslist niet zo, bij dat ene baantje van 4 dagen ben ik ergens in april begonnen en bij het andere baantje op 18 juli. Die loonbelastingverklaringen heb ik ook nog wel als het goed is.
Toepassen van heffingskorting over een periode waarin je niet in dienst was en geen salaris ontving is niet echt relevant aangezien de heffingskorting dan nul bedraagt, maar als je elders werkte in die periode en daar de heffingskorting toepaste dan moet je het door Timing recht laten zetten zodat er geen onduidelijkheid over kan ontstaan. Dat gebeurd niet veel, maar goed, Ordnung muss sein als het op administratie aankomt.
Citaat:
Nonaj schreef op 02-08-2007 @ 18:45 :
maar wanneer vinden ze dat fraude dan? Zelfde week, zelfde maand, zelfde loontijdvak?
In principe komt elke dubbele toepassing volautomatisch uit hun systeem rollen ter controle. Het wordt gezien als fraude als je doelbewust dubbel toepast met als oogmerkt meer korting op te strijken dan waar je recht op hebt.

Gezien de koppeling van de gegevens over data van toepassing komt deze vorm van fraude eigenlijk niet meer voor, maar ik vond het nogal schokkend dat Axel11 zomaar zonder context aanraadde dat te doen. Dat is namelijk opzet, en tref je de verkeerde inspecteur, dan roept die gewoon ignorance is no excuse, en dan mag je lappen.

Tref je de juiste, dan zetten ze de overschrijding recht, en moet je de teveel betaalde heffingskorting terugbetalen. Dit gebeurd vaker dan de kwaaie oplossing, maar wie eenmaal een boete krijgt wegens niet nakomen van belastingverplichtingen weet direct voor het leven waarom je die wel moet nakomen. Het niet invullen van een simpele BTW aangifte met correcte data leverde mijn ex-klant al een boete van € 550 op, en toen waren ze nog lief tegen hem omdat hij allochtoon en beginnend ondernemer was, of beter gezegd, omdat hij een combinatie van die twee was.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle

Laatst gewijzigd op 02-08-2007 om 20:33.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2007, 01:08
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
T_ID schreef op 02-08-2007 @ 20:25 :
Gezien de koppeling van de gegevens over data van toepassing komt deze vorm van fraude eigenlijk niet meer voor, maar ik vond het nogal schokkend dat Axel11 zomaar zonder context aanraadde dat te doen. Dat is namelijk opzet, en tref je de verkeerde inspecteur, dan roept die gewoon ignorance is no excuse, en dan mag je lappen.

Tref je de juiste, dan zetten ze de overschrijding recht, en moet je de teveel betaalde heffingskorting terugbetalen. Dit gebeurd vaker dan de kwaaie oplossing, maar wie eenmaal een boete krijgt wegens niet nakomen van belastingverplichtingen weet direct voor het leven waarom je die wel moet nakomen. Het niet invullen van een simpele BTW aangifte met correcte data leverde mijn ex-klant al een boete van € 550 op, en toen waren ze nog lief tegen hem omdat hij allochtoon en beginnend ondernemer was, of beter gezegd, omdat hij een combinatie van die twee was.
Ik ben student en kom bij lange na niet boven het bedrag uit dat je belastingvrij mag verdienen. Die periode dat ik oproepbaar was voor verschillende baantjes werkte ik de ene week eens bij bedrijf x, een paar weken later weer bij bedrijf y, enzovoorts. De keren dat 2 verschillende bedrijven binnen 1 week vielen kwamen maar sporadisch voor. Echt maar een paar keer ofzo. En dan was het meestal bij het ene bedrijf dan ook nog maar een uurtje of 3 die week.

Ik heb mijn agenda eens gecheckt en in 2005 kwam dat veel vaker voor, en daar heeft de belastingdienst ook niks van gezegd

Maar goed, de definitieve aanslag afwachten is misschien ook niet zo'n goed idee, heb geen zin in boetes en naheffingen. En ik werk nog wel wit en heb mn aangifte laten controleren door mn ouders
Met citaat reageren
Oud 03-08-2007, 01:13
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Voor studenten en scholieren schijnt er nog een aparte regeling te zijn zie ik net, maar daar heeft het uitzendbureau me nooit op gewezen.

Stelletje incompetente miepjes
Met citaat reageren
Oud 03-08-2007, 12:45
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
T_ID schreef op 02-08-2007 @ 17:08 :
My dear, meermalen de heffingskorting toepassen levert meer korting op dan waar je recht op hebt, en is derhalve belastingfraude.

Daar komen ze aan het eind van het jaar geheid achter, en dan mag het grote terugbetalen beginnen.
Je moet me natuurlijk wel volledig quoten!

Citaat:
T_ID schreef op 02-08-2007 @ 20:25 :
Gezien de koppeling van de gegevens over data van toepassing komt deze vorm van fraude eigenlijk niet meer voor, maar ik vond het nogal schokkend dat Axel11 zomaar zonder context aanraadde dat te doen. Dat is namelijk opzet, en tref je de verkeerde inspecteur, dan roept die gewoon ignorance is no excuse, en dan mag je lappen.
Zolang je loonheffing over je totale belastbaar inkomen niet groter is dan je heffingskorting, kan de Belastingdienst niets doen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 03-08-2007, 13:20
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Axel11 schreef op 03-08-2007 @ 12:45 :
Zolang je loonheffing over je totale belastbaar inkomen niet groter is dan je heffingskorting, kan de Belastingdienst niets doen.
Ja maar er valt nergens te zien hoeveel die heffingskorting was toch?

Ik zie op mijn loonstrookjes die loonheffing wel terug, maar nooit hoeveel korting eraf is gegaan.

Later als ik groot ben neem ik wel een belastingformulierinvulmannetje
Met citaat reageren
Oud 03-08-2007, 13:33
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Nonaj schreef op 03-08-2007 @ 13:20 :
Ja maar er valt nergens te zien hoeveel die heffingskorting was toch?

Ik zie op mijn loonstrookjes die loonheffing wel terug, maar nooit hoeveel korting eraf is gegaan.

Later als ik groot ben neem ik wel een belastingformulierinvulmannetje

Als je loonheffingskorting hebt toegepast, dan betaal je helemaal geen loonheffing toch, dus dan is het logisch dat dat niet op je loonstrookje staat. Ik heb zelf geen loonheffingskorting en bij mij staat er dus wel hoeveel er elke maand ingehouden wordt.

En belastingaangifte doe je met je jaaropgave en daar staat altijd op hoeveel er dat jaar is ingehouden.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2007, 13:40
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Axel11 schreef op 03-08-2007 @ 12:45 :
Zolang je loonheffing over je totale belastbaar inkomen niet groter is dan je heffingskorting, kan de Belastingdienst niets doen.
Als je rücksichtlos bij al je baantje heffingskorting toepast is dat met vrij grote zekerheid echter wel het geval. Vandaar mijn verontwaardiging over het feit dat je dat zomaar zonder context aanraadde. Ik kan ook wel roepen dat iedereen met een eigen zaak al zijn kleding moet opgeven als beroepskosten, maar daarmee moedig ik voor mezelf bewust en bij anderen onderbewust belastingontduiking aan. Ik denk dat je dergelijke contraproductieve adviezen beter voor je kunt houden.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 03-08-2007, 13:50
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Balance schreef op 03-08-2007 @ 13:33 :
Als je loonheffingskorting hebt toegepast, dan betaal je helemaal geen loonheffing toch, dus dan is het logisch dat dat niet op je loonstrookje staat. Ik heb zelf geen loonheffingskorting en bij mij staat er dus wel hoeveel er elke maand ingehouden wordt.

En belastingaangifte doe je met je jaaropgave en daar staat altijd op hoeveel er dat jaar is ingehouden.
Ja dat is het hem juist, er wordt WEL loonheffing ingehouden, dat kan ik op mijn loonstrookje zien, en dat is ook wat ik teruggevraagd heb van de belasting. Heb alles exact zo overgenomen als dat het op mijn jaaropgaven stond.

Maar als loonheffingskorting betekent dat je helemaal geen loonheffing hoeft te betalen (ik dacht altijd dat het betekende dat je MINDER loonheffing hoefde te betalen), dan hebben ze dat dus automatisch aangepast misschien?
Met citaat reageren
Oud 03-08-2007, 13:57
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
T_ID schreef op 03-08-2007 @ 13:40 :
Als je rücksichtlos bij al je baantje heffingskorting toepast is dat met vrij grote zekerheid echter wel het geval. Vandaar mijn verontwaardiging over het feit dat je dat zomaar zonder context aanraadde.
Het was zeker niet rücksichtlos en/of zonder context:

Citaat:
Axel11 schreef op 02-08-2007 @ 12:26 :
Je moet alleen zorgen dat je loonheffing over je totale belastbaar inkomen niet groter is dan je heffingskorting.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2007, 14:00
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Axel11 schreef op 03-08-2007 @ 13:57 :
Het was zeker niet rücksichtlos en/of zonder context:
Ja en hoe weet je dan hoeveel heffingskorting er vanaf is gegaan?
Met citaat reageren
Oud 03-08-2007, 14:06
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Axel11 schreef op 03-08-2007 @ 13:57 :
Het was zeker niet rücksichtlos en/of zonder context:
Dat was het wel, want ik zie je nergens uitleggen wat die maximale korting is, hoe dat uitgerkend moet worden en wat de regels daar omheen zijn.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-08-2007, 14:10
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Nonaj schreef op 03-08-2007 @ 13:50 :
Ja dat is het hem juist, er wordt WEL loonheffing ingehouden, dat kan ik op mijn loonstrookje zien, en dat is ook wat ik teruggevraagd heb van de belasting. Heb alles exact zo overgenomen als dat het op mijn jaaropgaven stond.

Maar als loonheffingskorting betekent dat je helemaal geen loonheffing hoeft te betalen (ik dacht altijd dat het betekende dat je MINDER loonheffing hoefde te betalen), dan hebben ze dat dus automatisch aangepast misschien?
Ja ik weet dus niet precies of het nou is dat je helemaal niks betaalt of nog wel enkele euro's. Maar volgens mij kan het nooit veel zijn, als ik kijk naar wat er in het verleden bij mij af ging.

Staat er ergens op je loonstrookje een losse 0 of 1? Vaak wordt met die code namelijk aangegeven of er loonheffingskorting wordt toegepast, dus dan kan je in ieder geval zien of ze het niet automatisch veranderd hebben. Hoewel ik dat laatste raar zou vinden, want ik heb tot nu toe bij al m'n baantjes een loonheffingsformulier moeten ondertekenen. Lijkt me dat ze zonder je handtekening niks kunnen veranderen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2007, 14:18
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Balance schreef op 03-08-2007 @ 14:10 :
Ja ik weet dus niet precies of het nou is dat je helemaal niks betaalt of nog wel enkele euro's. Maar volgens mij kan het nooit veel zijn, als ik kijk naar wat er in het verleden bij mij af ging.

Staat er ergens op je loonstrookje een losse 0 of 1? Vaak wordt met die code namelijk aangegeven of er loonheffingskorting wordt toegepast, dus dan kan je in ieder geval zien of ze het niet automatisch veranderd hebben. Hoewel ik dat laatste raar zou vinden, want ik heb tot nu toe bij al m'n baantjes een loonheffingsformulier moeten ondertekenen. Lijkt me dat ze zonder je handtekening niks kunnen veranderen.
Op jaaropgaven code 1, op loonstrookje gewoon loonheffingskorting: ja.

Ik vind het ook vaag. Maar ik zal wel zo weinig werken dan dat mijn loonheffingskorting niet boven het bedrag van de loonheffing uit komt
Met citaat reageren
Oud 03-08-2007, 14:20
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Nonaj schreef op 03-08-2007 @ 14:18 :
Op jaaropgaven code 1, op loonstrookje gewoon loonheffingskorting: ja.

Ik vind het ook vaag. Maar ik zal wel zo weinig werken dan dat mijn loonheffingskorting niet boven het bedrag van de loonheffing uit komt
Wat raar... en naar mijn weten mogen zij dat dus niet zelfstandig veranderen. Want voor hetzelfde geld had je nog een 2e baan gehad waardoor je dus wél boven dat bedrag uit was gekomen en had jij dan een probleem gehad bij je aangifte!
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2007, 14:33
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Nonaj schreef op 03-08-2007 @ 01:13 :
Voor studenten en scholieren schijnt er nog een aparte regeling te zijn zie ik net, maar daar heeft het uitzendbureau me nooit op gewezen.
Klopt, ik heb de tekst hier in een nieuwsbericht van SalarisRendement staan. Ik zal het fragment even inscannen.



Edit:

Voor studenten en scholieren bestaat een regeling waarmee zij veelal kunnen bereiken dat niet of nauwelijks loonheffing hoeft te worden ingehouden op hun vakantiebaan of bijbaan naast hun school of studie: de studenten- en scholierenregeling. Op basis van deze regeling vindt inhouding van loonheffing plaats op basis van de kwartaaltabel in plaats van een tabel voor een korter loontijdvak zoals bijvoorbeeld de maandtabel. Bij toepassing van de kwartaaltabel wordt een kwart van de jaarlijkse algemene heffingskorting en arbeidskorting benut. In veel gevallen kunnen zij daardoor voorkomen dat ze een T-biljet moeten indienen om de ingehouden loonheffing terug te kunnen vragen. De werkgever moet van de student of scholier bij de loonadministratie een schriftelijke en door de student of scholier ondertekende verklaring bewaren waarin staat dat het kwartaal als loontijdvak geldt. Verder moet hij voor iedere student of scholier het correspondentienummer (O&W-nummer) respectievelijk het registratienummer in zijn administratie opnemen.

Er bestaat ook een studenten- en scholierenregeling in de premieheffing van één werknemersverzekering: de WW. In vijf bedrijfsectoren geldt de systematiek van premiegroepen voor de WW-sectorpremie. De hoogte van de WW-sectorpremie is afhankelijk van de duur van het arbeidscontract. Voor scholieren en studenten geldt ook de lage premie, indien zij maximaal acht aaneengesloten weken per kalenderjaar bij dezelfde werkgever in dienst zijn. Met terugwerkende kracht tot 1 juli 2007 is de groep studenten en scholieren voor de loonheffing en werknemersverzekeringen gelijkgetrokken.

De werknemer wordt als scholier of student aangemerkt voor de toepassing van de studenten- en scholierenregeling als voor hem of haar recht op kinderbijslag, recht op tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten of recht op een gift, een voorwaardelijke gift of een prestatiebeurs op grond van de Wet studiefinanciering of Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek bestaat. De studenten- en scholierenregeling staat met ingang van 1 juli 2007 onder voorwaarden ook open voor studenten uit de landen van de Europese Unie, de Europese Economische Ruimte en Zwitserland. Zij moeten daarbij in het bezit zijn van een geldige, aangewezen, internationale studentenkaart: de ISIC (International Student Identity Card). De buitenlandse student moet daarbij een kopie aan de werkgever overleggen. Studenten die niet in het bezit zijn van een ISIC kunnen deze aanvragen bij een afgiftepunt. De afgiftepunten staan vermeld op www.isic.org. De staatssecretaris van Financiën heeft in een ministerieel besluit de ISIC als een geldige internationale studentenkaart aangewezen. In de toekomst kunnen ook nog andere internationale studentenkaarten worden aangewezen.

De besluiten die de beschreven wijzigingen in de studenten- en scholierenregeling regelen zijn op 26 juli 2007 in werking getreden en werken terug tot en met 1 juli 2007.

Origineel afkomstig uit: nr. DB2007-346M, Belastingdienst
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle

Laatst gewijzigd op 03-08-2007 om 14:49.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2007, 14:53
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Balance schreef op 03-08-2007 @ 14:20 :
Wat raar... en naar mijn weten mogen zij dat dus niet zelfstandig veranderen. Want voor hetzelfde geld had je nog een 2e baan gehad waardoor je dus wél boven dat bedrag uit was gekomen en had jij dan een probleem gehad bij je aangifte!
Ja maar code 1 is toch gewoon loonheffingskorting wél toepassen? En korting zal dan wel gewoon betekenen dat je wel loonheffing moet betalen, maar minder dan normaal.

Ze zullen dus ook wel niets veranderd hebben, want dat mogen ze dan niet zonder mijn handtekening. Maar ze hebben me ook nooit erop geattendeerd dat mijn loonheffingskorting het bedrag van de loonheffing overschreden heeft. Dus dat zal dan nog wel niet gebeurd zijn....

In het geval dat dat wel gebeurd zou zijn, dan had ik toch vanwege alle controle erop ooit een telefoontje van het uitzendbureau gehad moeten hebben dat ik even een nieuw loonbelastingformulier had moeten tekenen met code 0 zodat ik niet in de problemen zou komen? Ik kan immers zelf niet controleren hoeveel die loonheffingskorting is.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2007, 14:56
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
T_ID schreef op 03-08-2007 @ 14:33 :
Klopt, ik heb de tekst hier in een nieuwsbericht van SalarisRendement staan. Ik zal het fragment even inscannen.

*knip*
Ja dat had ik gisteren ook gevonden op de site van de belastingdienst en naar aanleiding van die tekst dus mijn post over de studentenregeling.

Alleen kan ik me niet herinneren dat ik ooit mijn IBG correspondentienummer aan het uitzendbureau gegeven heb. Ik heb ze WEL meerdere malen verteld dat ik student ben dus dat weten ze.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2007, 15:33
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Nonaj schreef op 03-08-2007 @ 14:53 :
Ja maar code 1 is toch gewoon loonheffingskorting wél toepassen? En korting zal dan wel gewoon betekenen dat je wel loonheffing moet betalen, maar minder dan normaal.

Ze zullen dus ook wel niets veranderd hebben, want dat mogen ze dan niet zonder mijn handtekening. Maar ze hebben me ook nooit erop geattendeerd dat mijn loonheffingskorting het bedrag van de loonheffing overschreden heeft. Dus dat zal dan nog wel niet gebeurd zijn....

In het geval dat dat wel gebeurd zou zijn, dan had ik toch vanwege alle controle erop ooit een telefoontje van het uitzendbureau gehad moeten hebben dat ik even een nieuw loonbelastingformulier had moeten tekenen met code 0 zodat ik niet in de problemen zou komen? Ik kan immers zelf niet controleren hoeveel die loonheffingskorting is.
Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met 'dat mijn loonheffingskorting het bedrag van de loonheffing overschreden heeft'. Loonheefingskorting is natuurlijk nooit meer dan de loonheffing die je anders betaald zou hebben.
Maar als je bedoelt dat je een waarschuwing verwacht op het moment dat je loonheffingskorting toepast, terwijl je wel loonheffing zou moeten betalen; volgens mij is dat niet zo. Dat is eigen verantwoordelijkheid. Je moet zelf bijhouden hoeveel jij verdient. Tenminste, een vriendin van mij kreeg eens een grote naheffing. Zij had er nooit op gelet dat ze een stuk meer verdiend had dan zou mogen. En ze was daar dus ook nooit op gewezen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2007, 15:43
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Balance schreef op 03-08-2007 @ 15:33 :
Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met 'dat mijn loonheffingskorting het bedrag van de loonheffing overschreden heeft'. Loonheefingskorting is natuurlijk nooit meer dan de loonheffing die je anders betaald zou hebben.
Maar als je bedoelt dat je een waarschuwing verwacht op het moment dat je loonheffingskorting toepast, terwijl je wel loonheffing zou moeten betalen; volgens mij is dat niet zo. Dat is eigen verantwoordelijkheid. Je moet zelf bijhouden hoeveel jij verdient. Tenminste, een vriendin van mij kreeg eens een grote naheffing. Zij had er nooit op gelet dat ze een stuk meer verdiend had dan zou mogen. En ze was daar dus ook nooit op gewezen.
Ik zat in 2006 ruim onder het bedrag dat je belastingvrij mag verdienen. Wel een paar duizend euro nog geloof ik. De loonheffing die er dus wel vanaf is gegaan mag ik dus allemaal terug vragen. Als ik die loonheffingskorting niet toe had gepast had ik in het volgende jaar alleen maar meer terug kunnen vragen, aangezien ik dan ook meer loonheffing betaald zou hebben. Maar waar ik me dus druk om maak is dat ik ook wel eens af en toe en weekje bij 2 verschillende werkgevers heb gewerkt (elk 3 uurtjes per dag ofzo, is misschien een keer of 5 voorgekomen), en dat dubbele loonheffingskorting toepassen dan niet schijnt te mogen.

Maar goed, dat is in 2005 dus ook gebeurd (zat ik ook ruim onder de belastingvrije voet) en toen maakten ze er geen probleem van. Ik denk dus ook dat ik er pas flinke problemen mee zal krijgen als ik dat belastingvrije bedrag overschrijd.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2007, 16:42
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
T_ID schreef op 03-08-2007 @ 14:06 :
Dat was het wel, want ik zie je nergens uitleggen wat die maximale korting is, hoe dat uitgerkend moet worden en wat de regels daar omheen zijn.
Ehhh, het gaat hier om iemand die heel weinig verdient...

Ik ga niet moeilijk doen: ga gewoon uitsluitend uit van de Algemene Heffingskorting bij het bepalen of het bij meerdere werkgevers toepassen van de loonheffingskorting verantwoord is.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2007, 16:42
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Oooh zo. nou dat heb ik dus ook wel eens gehad en toen zat ik ook onder dat belastingvrije bedrag, waardoor er bij mij ook nooit een probleem van is gemaakt.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2007, 17:08
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Axel11 schreef op 03-08-2007 @ 16:42 :
Ehhh, het gaat hier om iemand die heel weinig verdient...

Ik ga niet moeilijk doen: ga gewoon uitsluitend uit van de Algemene Heffingskorting bij het bepalen of het bij meerdere werkgevers toepassen van de loonheffingskorting verantwoord is.
Voor mij is het veel, voor de belastingdienst niet. Dit tot op de bodem uit laten zoeken door een belastinginspecteur kost hen waarschijnlijk meer dan ze mij aan loonheffing terug moeten betalen. Ik ben de moeite van een steekproef niet eens waard volgens mij.

Ik neem aan dat ik nu weer rustig kan slapen en niet bang hoef te zijn voor boetes en naheffingen?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 03-08-2007, 17:14
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Nonaj schreef op 03-08-2007 @ 17:08 :
Voor mij is het veel, voor de belastingdienst niet. Dit tot op de bodem uit laten zoeken door een belastinginspecteur kost hen waarschijnlijk meer dan ze mij aan loonheffing terug moeten betalen. Ik ben de moeite van een steekproef niet eens waard volgens mij.

Ik neem aan dat ik nu weer rustig kan slapen en niet bang hoef te zijn voor boetes en naheffingen?
Ik zou me nergens druk overmaken.

En natuurlijk heeft T_ID gelijk dat het toepassen van de loonheffingskorting bij één werkgever het veiligste is.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Het grote Belasting-topic
Verwijderd
482 18-12-2017 19:30
Werk, Geld & Recht Loonheffingskorting? Help?
NadeHAVO
4 08-02-2014 02:17
Werk, Geld & Recht loonheffingskorting
Verwijderd
17 11-11-2006 12:27
Werk, Geld & Recht Loonheffingskorting
Verwijderd
7 04-09-2006 12:24
Werk, Geld & Recht loonheffingskorting
Fritske1987
4 18-06-2006 21:24
Werk, Geld & Recht 2 banen - loonheffingskorting?
the exploding boy
14 17-03-2005 11:45


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:40.