Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Seksualiteit
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-09-2002, 22:09
emperor crono
Avatar van emperor crono
emperor crono is offline
In andere woorden: kan je veilige seks hebben als het meisje aan de pil is, je bent allebei nog maagd en je gebruikt geen condoom?
Of kan een soa erfelijk zijn ofzo, en is het verstandig om je eerst daarop te laten testen voordat je het condoom achterwege laat?

ps. waarschijnlijk is deze vraag al ik-weet-niet hoevaak gesteld, maar ik kon niets vinden bij 'zoeken'.
__________________
Beter een blauwtje lopen dan een groentje blijven...
Met citaat reageren
Oud 16-09-2002, 22:28
SadGirly
SadGirly is offline
Citaat:
emperor crono schreef:
In andere woorden: kan je veilige seks hebben als het meisje aan de pil is, je bent allebei nog maagd en je gebruikt geen condoom?
Of kan een soa erfelijk zijn ofzo, en is het verstandig om je eerst daarop te laten testen voordat je het condoom achterwege laat?

ps. waarschijnlijk is deze vraag al ik-weet-niet hoevaak gesteld, maar ik kon niets vinden bij 'zoeken'.
Volgens mij is aids alleen maar zo'n ziekte....Die erfelijk is....Maar dat hoeft tegenwoordig ook al niet meer omdat je zo'n kind ook met een keizersnede kunt halen....
Met citaat reageren
Oud 16-09-2002, 22:38
Verwijderd
Citaat:
SadGirly schreef:


Volgens mij is aids alleen maar zo'n ziekte....Die erfelijk is....Maar dat hoeft tegenwoordig ook al niet meer omdat je zo'n kind ook met een keizersnede kunt halen....

Aids erfelijk? Aids kun je krijgen door bloeduitwisseling, dus ook via sex..

Het KAN in princiepe wel, maar kans is vrij gering, meeste soa's worden niet overgedragen volgens mij
Met citaat reageren
Oud 17-09-2002, 07:57
verbal-violence
Avatar van verbal-violence
verbal-violence is offline
Als je bang bent dat je een SOA hebt dan laat je je toch testen ? tis gratis en anoniem. Aids testje ook, better safe than sorry
__________________
You could have been anybody, You could have been anyone, All i needed was anybody all i needed was anyone...
Met citaat reageren
Oud 17-09-2002, 11:58
Aragorn
Aragorn is offline
AIDS krijg je van het HI-Virus (HIV), dus dat is niet erfelijk. Geen enkele SOA is erfelijk. Ze heten niet voor niets Sexueel Overdraagbare Aandoeningen.
Alle SOA's zijn een van de voolgende drie: virussen, bacteriën, of schimmels.

Je kan deze echter wel bij je geboorte van je moeder meekrijgen als zij deze heeft. Als je moeder dus geen SOA heeft (gehad) en je bent zelf nog maagd, dan is er geen enkele mogelijkheid om een SOA te hebben.

Neem het van mij aan, ik doe een medische opleiding (of kom ik nu arrogant over? Ja? Nou ja, 't is wel zo).

Aragorn
Met citaat reageren
Oud 17-09-2002, 15:38
~Golvend Badeendje~
Avatar van ~Golvend Badeendje~
~Golvend Badeendje~ is offline
Je kan chlamyidia overbrengen op je kind als je zwanger bent en uiteraard het HIV-virus.

Maar het is niet erfelijk,denk niet dat het van moeder op kind overgedragen wordt hoor
__________________
They hit you with a prettystick
Met citaat reageren
Oud 17-09-2002, 16:36
emperor crono
Avatar van emperor crono
emperor crono is offline
Citaat:
Aragorn schreef:
AIDS krijg je van het HI-Virus (HIV), dus dat is niet erfelijk. Geen enkele SOA is erfelijk. Ze heten niet voor niets Sexueel Overdraagbare Aandoeningen.
Alle SOA's zijn een van de voolgende drie: virussen, bacteriën, of schimmels.

Je kan deze echter wel bij je geboorte van je moeder meekrijgen als zij deze heeft. Als je moeder dus geen SOA heeft (gehad) en je bent zelf nog maagd, dan is er geen enkele mogelijkheid om een SOA te hebben.

Neem het van mij aan, ik doe een medische opleiding (of kom ik nu arrogant over? Ja? Nou ja, 't is wel zo).

Aragorn
Kijk, daar hebben we meer aan!
Merci beacoup.
__________________
Beter een blauwtje lopen dan een groentje blijven...
Met citaat reageren
Oud 17-09-2002, 19:11
Verwijderd
als je allebei nog maagd bent is de kans op een soa wel heel klein. wel kan je een vaginale infectie hebben maar dat heeft niets met sex te maken en is een heel ander verhaal.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2002, 21:13
Cerberus Rvo
Avatar van Cerberus Rvo
Cerberus Rvo is offline
Citaat:
Neem het van mij aan, ik doe een medische opleiding (of kom ik nu arrogant over? Ja? Nou ja, 't is wel zo).
Je bent nog niet klaar, dus alles klakkeloos aannemen van je doe ik een andere keer wel :-) Iedereen maakt fouten en wanna-be dokters ook.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2002, 22:17
nurse_Kain
nurse_Kain is offline
Citaat:
Aragorn schreef:
AIDS krijg je van het HI-Virus (HIV), dus dat is niet erfelijk. Geen enkele SOA is erfelijk. Ze heten niet voor niets Sexueel Overdraagbare Aandoeningen.
Alle SOA's zijn een van de voolgende drie: virussen, bacteriën, of schimmels.

Je kan deze echter wel bij je geboorte van je moeder meekrijgen als zij deze heeft. Als je moeder dus geen SOA heeft (gehad) en je bent zelf nog maagd, dan is er geen enkele mogelijkheid om een SOA te hebben.

Neem het van mij aan, ik doe een medische opleiding (of kom ik nu arrogant over? Ja? Nou ja, 't is wel zo).

Aragorn
wat voor opleiding is dat??????
(sorry want ik WEET dat dit arrogant overkomt)

contact met bloed (naalden van druggebruikers en zo) kan SOA's ook overdragen en er zijn nog wel enkele (zeer uitzonderlijke gevallen waar dit kan gebeuren)
Maar zoals je zegt, de kans op SOA's als je maagd ben is redelijk zeer klein (pas op bij orale en manuele sex kunnen virussen/schimmels en bacteriën overgedragen worden)
__________________
As above, then so below...
Met citaat reageren
Oud 23-09-2002, 18:22
vampire_esje
vampire_esje is offline
Citaat:
~Golvend Badeendje~ schreef:
Je kan chlamyidia overbrengen op je kind als je zwanger bent en uiteraard het HIV-virus.

sorry, maar dat kan niet volgens mij! als je chlamidia hebt, ben je toch onvruchtbaar?
Met citaat reageren
Oud 23-09-2002, 18:44
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
vampire_esje schreef:
sorry, maar dat kan niet volgens mij! als je chlamidia hebt, ben je toch onvruchtbaar?
Dat is niet juist. Het veroorzaakt wel een baarmoedermondontsteking, maar heeft geen nadelige gevolgen voor de vruchtbaarheid.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 24-09-2002, 00:00
verbal-violence
Avatar van verbal-violence
verbal-violence is offline
Citaat:
mathfreak schreef:
Dat is niet juist. Het veroorzaakt wel een baarmoedermondontsteking, maar heeft geen nadelige gevolgen voor de vruchtbaarheid.
Ohneej ?

Je word niet direkt onvruchtbaar maar na enkele jaren word de vrouw dus echt onvruchtbaar. Chlamydia is een infecte aan de baarmoedemond ( en omstreken) als het zich omhoog kan werken tot aan de eeierstokken dan word je onvrcuhtbaar. Zoals ik al zei dit kan enkele jaren duren.
__________________
You could have been anybody, You could have been anyone, All i needed was anybody all i needed was anyone...
Met citaat reageren
Oud 24-09-2002, 17:48
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
verbal-violence schreef:
Ohneej ?
Je wordt niet direkt onvruchtbaar maar na enkele jaren wordt de vrouw dus echt onvruchtbaar. Chlamydia is een infectie aan de baarmoedemond ( en omstreken) als het zich omhoog kan werken tot aan de eeierstokken dan word je onvrcuhtbaar. Zoals ik al zei dit kan enkele jaren duren.
Ik heb er even mijn Codex Medicus bijgepakt. Chlamydia is een verzamelnaam voor een aantal door soortgelijke bacteriën veroorzaakte infecties. De vorm van chlamydia waar het hier om gaat (chkamydia trachomatis) kan bij de man een urinebuisontsteking, bijbalontsteking en ontsteking van de endeldarm veroorzaken. Bij de vrouw kan het eveneens een urinebuisontsteking en ontsteking van de endeldarm veroorzaken, evenals baarmoedermondontsteking. Door complicaties kan baarmoederslijmvliesontsteking of een ontsteking aan de verbindingsbuis tussen de baarmoederholte en de eierstok optreden, wat tot een buitenbaarmoederlijke zwangerschap of onvruchtbaarheid kan leiden. Onvruchtbaarheid is dus inderdaad mogelijk zoals je opmerkte, maar alleen bij het optreden van complicaties. Helaas gaf de encyclopedie die ik in eerste instantie raadpleegde deze informatie niet (evenmin als dde symptomen), vandaar dat ik naar aanleiding van jouw reply maar even mijn Codex Medicus heb geraaadpleegd.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Laatst gewijzigd op 24-09-2002 om 18:50.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2002, 13:51
Beta-ark
Beta-ark is offline
Kan je ook een soa onderzoek laten doen zonder bloed af te laten nemen?????(zon soort rode kleine "bultjes op me eikel")
__________________
Hardcore 4 Life(fuck meelopers)
Met citaat reageren
Oud 07-11-2002, 14:40
kHebTrekInWatLekkers
Avatar van kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Citaat:
Aragorn schreef:
AIDS krijg je van het HI-Virus (HIV), dus dat is niet erfelijk. Geen enkele SOA is erfelijk. Ze heten niet voor niets Sexueel Overdraagbare Aandoeningen.
Alle SOA's zijn een van de voolgende drie: virussen, bacteriën, of schimmels.

Je kan deze echter wel bij je geboorte van je moeder meekrijgen als zij deze heeft. Als je moeder dus geen SOA heeft (gehad) en je bent zelf nog maagd, dan is er geen enkele mogelijkheid om een SOA te hebben.

Neem het van mij aan, ik doe een medische opleiding (of kom ik nu arrogant over? Ja? Nou ja, 't is wel zo).

Aragorn

Het is behoorlijk naïef en dom om te denken dat SOA´s alleen door seksueel contact kunnen worden verspreid. De meeste SOA´s kunnen door simpel lichaamscontact om zelfs door contact met handdoeken worden verspreid.

Het antwoord op de vraag of SOA´s erfelijk zijn is inderdaad niet waar. Erfelijkheid wordt door genetische factoren bepaald.
MAAR
SOA´s kunnen bij de zwangerschap makkelijk van moeder naar kind worden overgedragen: Zeker met virussen.
Naïef is het dus om te denken vrijen met iemand die op seksueel gebied nog ontschuldig is, geen risico´s heeft.
__________________
Ik heb trek in wat lekkers
Met citaat reageren
Oud 09-11-2002, 17:17
Retinite
Avatar van Retinite
Retinite is offline
wij leren juist weer op school dat soa verwekkers (die virussen/virussen enzo) buiten een (menselijk) lichaam gelijk sterven... dus volgens mij klopt t niet khebtrekinwatlekkers
__________________
Sorry kindjes, maar IK ben niet te koop...
Met citaat reageren
Oud 09-11-2002, 17:33
Destrøyer
Avatar van Destrøyer
Destrøyer is offline
pokkenvirus bijvoorbeeld kan ook zonder drager overleven.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2002, 17:43
Retinite
Avatar van Retinite
Retinite is offline
maar de soa dingesen niet (d8 ik hoor...)
__________________
Sorry kindjes, maar IK ben niet te koop...
Met citaat reageren
Oud 09-11-2002, 18:58
Destrøyer
Avatar van Destrøyer
Destrøyer is offline
Citaat:
Retinite schreef:
maar de soa dingesen niet (d8 ik hoor...)
soa kunnen dat MEESTAL niet nee, schaamluis bijvoorbeeld wél; dat is ook niet echt een SOA wat je kan het al krijgen door op een besmet matras te slapen...
Met citaat reageren
Oud 09-11-2002, 19:00
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Citaat:
Reptile schreef:
pokkenvirus bijvoorbeeld kan ook zonder drager overleven.
Maar dat is geen SOA.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2002, 19:01
Destrøyer
Avatar van Destrøyer
Destrøyer is offline
Citaat:
S@nder schreef:
Maar dat is geen SOA.
het is een virus, en dus een bewijs dat een virus niet pér definitie buiten het lichaam afsterft
Met citaat reageren
Oud 09-11-2002, 21:45
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
als je moeder drager was van het HI-Virus of ze had AIDS toen ze in verwachting van je was, dan ben je ook besmet met 't HI-Virus volgens mij (en m'n cursus biologie)
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 09-11-2002, 22:16
kHebTrekInWatLekkers
Avatar van kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Citaat:
Retinite schreef:
wij leren juist weer op school dat soa verwekkers (die virussen/virussen enzo) buiten een (menselijk) lichaam gelijk sterven... dus volgens mij klopt t niet khebtrekinwatlekkers

Dan leer jij met alle respect onjuiste informatie op school.... Als wat jij zegt waar zou zijn, zouden we nooit griep kunnen krijgen. Deze verspreid zich namelijk door de lucht.... Het is zelfs zo dat dat bacteriën virussen kunnen dragen....

Ik vind het zelfs zeer schandelijk dat dit soort kritieke onjuiste informatie op school gegeven worden. Mensen komen steeds jonger, onveilig met seks in aanraking.
__________________
Ik heb trek in wat lekkers
Met citaat reageren
Oud 10-11-2002, 14:14
Verwijderd
Citaat:
kHebTrekInWatLekkers schreef:
Dan leer jij met alle respect onjuiste informatie op school.... Als wat jij zegt waar zou zijn, zouden we nooit griep kunnen krijgen. Deze verspreid zich namelijk door de lucht.... Het is zelfs zo dat dat bacteriën virussen kunnen dragen....

Ik vind het zelfs zeer schandelijk dat dit soort kritieke onjuiste informatie op school gegeven worden. Mensen komen steeds jonger, onveilig met seks in aanraking.
jamaar....
Als je toevallig naast iemand loopt met een SOA en je ademt een paar keer, dan krijg je natuurlijk niet meteen ook een SOA.
Ik denk dat ie dat bedoelt.

Verder, dat over die handdoeken: dat moeten dan op een bepaalde manier behoorlijk ranzige handdoeken zijn...
Hmm nou ja, of iemand heeft eerst aan zichzelf gezeten en daarna z'n handen aan die handdoek afgeveegd en dan....argh wat ranzig
*kijkt voortaan altijd goed uit wat ze aanraakt in wc's*
Met citaat reageren
Oud 10-11-2002, 16:54
kHebTrekInWatLekkers
Avatar van kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef:
jamaar....
Als je toevallig naast iemand loopt met een SOA en je ademt een paar keer, dan krijg je natuurlijk niet meteen ook een SOA.
Ik denk dat ie dat bedoelt.

Verder, dat over die handdoeken: dat moeten dan op een bepaalde manier behoorlijk ranzige handdoeken zijn...
Hmm nou ja, of iemand heeft eerst aan zichzelf gezeten en daarna z'n handen aan die handdoek afgeveegd en dan....argh wat ranzig
*kijkt voortaan altijd goed uit wat ze aanraakt in wc's*
Ik wilde ook helemaal niet het beeld scheppen dat dat SOA´s aan komen vliegen....
Echter het beeld wat veel jongeren wel hebben, is dat wanneer iemand maagd is, dat er dan onveilig gevreeen kan worden. En dat is een ontwikkeling die best wel zorgelijk is. Uit recent onderzoek is gebleken dat 25% van de jongeren die met seks in aanmerking gaan komen het onveilig doen.....
__________________
Ik heb trek in wat lekkers
Met citaat reageren
Oud 10-11-2002, 17:13
Verwijderd
Ik vind het niet zo heel raar dat mensen denken dat je onveilig kunt vijen wanneer iemand maagd is.
Volgens mij denken artsen ook op die manier, die vinden een SOA-test niet nodig als iemand maagd is. (Althans, dat was mijn ervaring).
Met citaat reageren
Oud 11-11-2002, 18:27
Retinite
Avatar van Retinite
Retinite is offline
Ik heb t over die SOA bacterien niet over griepvirussen, bi ons staat dat je kan tongzoenen, uit t glas drinken op de zelfde wc bril zitten van iemand die soa of aids heeft... buiten het lichaam sterven de SOA verwekkers, zeker in speeksel
__________________
Sorry kindjes, maar IK ben niet te koop...
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Seksualiteit Dubbel veilig onzin?
Streepjescode
126 03-05-2006 16:04


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:39.