Oud 21-05-2004, 20:57
*** Sido ***
Avatar van *** Sido ***
*** Sido *** is offline
hey


zag net op ut internet staan dat als je bv een hbo-propedeuse psychologie dat je na dat ene jaar ( als je dan voor psychologie kiest) kunt door stromen naar de universiteit

klopt dat?

en zo ja..
zijn er dan nog meer van zulke hbo-propedeuse's behalve psychologie? zo ja welke dan?
__________________
Steady as the goes.....
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-05-2004, 21:12
Energie
Avatar van Energie
Energie is offline
bijna bij alles hoorde ik..
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 21:45
Verwijderd
De hoofdregel is dat je met een voltooid eerste jaar HBO door kunt stromen naar het eerste jaar van de universiteit, ja. Dat eerste jaar HBO staat als het ware gelijk aan twee jaar VWO.

Er zijn wel uitzonderingen, zo moet je voor sommige medische en technische studies bepaalde vakken per se op VWO-niveau hebben afgerond (en is HBO niet voldoende) en stellen sommige universiteiten ook extra eisen aan HBO-doorstromers, vaak dmv. een extra brugjaar.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2004, 13:08
*** Sido ***
Avatar van *** Sido ***
*** Sido *** is offline
oke.. dan weet ik al wat meer...
__________________
Steady as the goes.....
Met citaat reageren
Oud 22-05-2004, 14:45
fib
Avatar van fib
fib is offline
Ik geloof dat niet iedereen z'n Propedeuse binnen 1 jaar haalt. Veel mensen moeten in het tweede jaar nog veel inhalen.
__________________
(spellingsfouten krijg je gratis, ik ben dyslectisch)
Met citaat reageren
Oud 22-05-2004, 17:11
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
fib schreef op 22-05-2004 @ 14:45 :
Ik geloof dat niet iedereen z'n Propedeuse binnen 1 jaar haalt. Veel mensen moeten in het tweede jaar nog veel inhalen.
Als je gewoon je best doet, moet dat echt wel kunnen. Zeker als je de motivatie hebt om daarna naar de universiteit te gaan (daar moet je sowieso een goede havo leerling voor zijn lijkt mij, wil je daarvoor gaan).
Met citaat reageren
Oud 22-05-2004, 17:59
Verwijderd
Ja, dat moet zeker kunnen. Het probleem is ook niet dat je je HBO-propedeuse binnen éen jaar niet zou halen, maar dat je vervolgens op de uni in de problemen komt. Maar da's een andere discussie.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2004, 19:35
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
nare man schreef op 22-05-2004 @ 17:59 :
Ja, dat moet zeker kunnen. Het probleem is ook niet dat je je HBO-propedeuse binnen éen jaar niet zou halen, maar dat je vervolgens op de uni in de problemen komt. Maar da's een andere discussie.
Daar kan je eindeloos over discussieren. Bij veel mensen zal het misschien niet goed gaan, maar ik ken ook mensen die het wél gered hebben.

Mijn moeder doet nu ook fysiotherapie terwijl zij de huishoudschool (!!) gedaan heeft. En ze haalt ook zevens en achten (wel door hard te leren, maar toch). Zij mag deze hbo-opleiding doen doordat ze een cursus sportmassage heeft gedaan.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2004, 19:58
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 22-05-2004 @ 19:35 :
Daar kan je eindeloos over discussieren. Bij veel mensen zal het misschien niet goed gaan, maar ik ken ook mensen die het wél gered hebben.

Mijn moeder doet nu ook fysiotherapie terwijl zij de huishoudschool (!!) gedaan heeft. En ze haalt ook zevens en achten (wel door hard te leren, maar toch). Zij mag deze hbo-opleiding doen doordat ze een cursus sportmassage heeft gedaan.
Uhm ja, maar er is wel een dusdanig verschil tussen HBO fysiotherapie en de meeste universitaire opleidingen dat dit niet zo´n overtuigend voorbeeld is.

Ik ben zelf ook met "maar" HAVO en een HBO-propedeuse naar de universiteit gegaan en in mijn geval liep dat prima, maar ik kan me niet aan de realiteit onttrekken dat het merendeel met een zelfde vooropleiding het niet haalt. Dus van mij mag iedereen het proberen, maar wees alleen niet teleurgesteld als het niet lukt.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2004, 20:52
Verwijderd
Precies. Deze discussie is hier inderdaad al veel vaker gevoerd, en ik merk bij sommige HBO-doorstromers (of zij die dat van plan zijn) nogal eens wat frustratie omdat ze zich miskend voelen. Laat ik dat even wegnemen.

Ik heb nooit beweerd dat HBO-doorstromers het altijd slechter doen dan mensen die wel gewoon VWO hebben gedaan. Wat ik wél heb beweerd, en waar ik nog steeds achter sta, is dat HBO-doostromers gemiddeld slechter presteren op de universiteit.

Daar is namelijk gewoon cijfermatig bewijs voor aan te dragen: het percentage HBO'ers dat de propedeuse niet in éen jaar haalt, het aantal dropouts na éen jaar, het gemiddeld aantal herkansingen per tentamen. Die kengetallen liggen voor HBO-doorstromers gewoon veel hoger.

Daarmee is dus absoluut niet gezegd dat elke HBO-doorstromer zal mislukken op de universiteit, maar het is wel een indicatie dat het misschien moeilijker wordt dan mensen nu denken, en dat het dus geen kwaad kan om nog eens goed naar je eigen capaciteiten te kijken.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2004, 22:20
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
http://www.xs4all.nl/~jclmavg/havo.jpg

Ooit ingescanned uit onze universiteitskrant Univers.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 01:42
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
als je je P hebt kun je naar de UNI hoor..
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 14:28
*** Sido ***
Avatar van *** Sido ***
*** Sido *** is offline
want in de krant ( nrc handelsblad) stond ook van:

havisten omzeilen het vwo doordat ze een hbo pro. doen en daarna doorstromen naar de uni..
__________________
Steady as the goes.....
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 15:32
Verwijderd
Soms kan je niet anders, bij mij op school bijvoorbeeld kon je niet doorstromen naar het vwo, tenzij je en frans en duits had gevolgd.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 20:34
stinkdiertje
stinkdiertje is offline
Heej,

Ik ga volgend jaar ook hbo toegepaste psychologie doen en daarna wil ik ook graag doorstromen naar psychologie aan de universiteit (van Twente). Je moet er wel aan denken dat je het niveau van wisk. a op vwo moet hebben, maar dat kan ook door middel van een wiskunde cursus. Succes!
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 20:55
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Het kan inderdaad, en ik heb het ook dit jaar gedaan. Het is zeer zeker niet de meest ideale route, je kunt beter VWO doen, omdat de gehele denkwijze op het HBO anders is dan op de universiteit. Als je toch met je P over wil stappen, zou ik iig met jouw mentor én de studieadviseur aan de uni gaan praten over jouw talenten, inzet, motivatie en capaciteiten, en niet over één nacht ijs gaan. Je moet zeker weten dat je het niveau aankan, als jij hard moet werken om havo/HBO te halen denk ik persoonlijk niet dat je het redt.

En nog één ding: begin gewoon in september. Halverwege het jaar instromen is een crime, omdat je de basis mist (zoals het schrijven van essays)
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 08:33
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 22-05-2004 @ 19:58 :
Uhm ja, maar er is wel een dusdanig verschil tussen HBO fysiotherapie en de meeste universitaire opleidingen dat dit niet zo´n overtuigend voorbeeld is.
Wat een onzin, men heeft het er vaak zat over dat fysiotherapie 1 van de moeilijkste hbo-opleiding is en eigenlijk gelijk gesteld zou moeten worden aan een universitaire opleiding. Maar doordat het zoveel praktijk is, wordt dit niet gedaan.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 08:34
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
nare man schreef op 22-05-2004 @ 20:52 :
Precies. Deze discussie is hier inderdaad al veel vaker gevoerd, en ik merk bij sommige HBO-doorstromers (of zij die dat van plan zijn) nogal eens wat frustratie omdat ze zich miskend voelen. Laat ik dat even wegnemen.

Ik heb nooit beweerd dat HBO-doorstromers het altijd slechter doen dan mensen die wel gewoon VWO hebben gedaan. Wat ik wél heb beweerd, en waar ik nog steeds achter sta, is dat HBO-doostromers gemiddeld slechter presteren op de universiteit.

Daar is namelijk gewoon cijfermatig bewijs voor aan te dragen: het percentage HBO'ers dat de propedeuse niet in éen jaar haalt, het aantal dropouts na éen jaar, het gemiddeld aantal herkansingen per tentamen. Die kengetallen liggen voor HBO-doorstromers gewoon veel hoger.

Daarmee is dus absoluut niet gezegd dat elke HBO-doorstromer zal mislukken op de universiteit, maar het is wel een indicatie dat het misschien moeilijker wordt dan mensen nu denken, en dat het dus geen kwaad kan om nog eens goed naar je eigen capaciteiten te kijken.
Okay, dit vind ik aannemelijk en hier ben ik het dus wel mee eens.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 24-05-2004, 08:36
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Sannepanne schreef op 23-05-2004 @ 20:34 :
Heej,

Ik ga volgend jaar ook hbo toegepaste psychologie doen en daarna wil ik ook graag doorstromen naar psychologie aan de universiteit (van Twente). Je moet er wel aan denken dat je het niveau van wisk. a op vwo moet hebben, maar dat kan ook door middel van een wiskunde cursus. Succes!
Of wiskunde B1 op havo-niveau. Dat is mij tenminste verteld door de universiteit van utrecht.
Met je toegepaste psychologie kan je trouwens ook een pluspakket nemen waar ook wiskunde in zit.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 09:30
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 24-05-2004 @ 08:33 :
Wat een onzin, men heeft het er vaak zat over dat fysiotherapie 1 van de moeilijkste hbo-opleiding is en eigenlijk gelijk gesteld zou moeten worden aan een universitaire opleiding. Maar doordat het zoveel praktijk is, wordt dit niet gedaan.
Ik heb daar nog nooit van gehoord, wellicht omdat men bij de opleiding zichzelf dat imago aanmeet. Het feit dat het bijna alleen praktijk is, dat is juist de hele reden dat het een HBO opleiding is. Waar is de wetenschappelijke insteek? En de moeilijkste HBO opleiding? Ach welnee, dat moet je denken aan een studie zoals Technische Natuurkunde.

Laatst gewijzigd op 24-05-2004 om 10:02.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 11:17
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 24-05-2004 @ 09:30 :
Ik heb daar nog nooit van gehoord, wellicht omdat men bij de opleiding zichzelf dat imago aanmeet. Het feit dat het bijna alleen praktijk is, dat is juist de hele reden dat het een HBO opleiding is. Waar is de wetenschappelijke insteek? En de moeilijkste HBO opleiding? Ach welnee, dat moet je denken aan een studie zoals Technische Natuurkunde.
Lees zelf die boeken eens door zou ik zeggen Dan doe ik liever commerciële economie, waar je de studie nog bijna zou kunnen halen als je de boeken vluchtig doorbladert (zoals mijn vriend die studie op moment doet). En trouwens, mijn moeder meet deze imago echt niet zichzelf aan. Het is nog een discussie in de media geweest vorig jaar. Ik schat mn moeder lang niet zo hoog in dat ik alles van haar aanneem.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 11:17
thabomb1986
Avatar van thabomb1986
thabomb1986 is offline
@TS Welke studdie wil je doen dan? Als j psychologie wilt doen, zijn er nog veel meer goed passende mogelijkheden voor een propedeuse dan HBO-psychologie, en volgens mij wordt HBO-psychologie op de meeste hogescholen nog niet aangeboden. (Of alleen t NTI? ) Dus dat zou dan niet erg handig zijn.
Je zou ook kunnen denken aan Sociaal Pedagogische Hulpverlening, Maatschappelijk Werk en Dienstverlening, HBO-verpleegkunde. Daarmee kun je dus doorstromen en heb je ook de beste aansluiting (naja op VWO na dan).
Als je een andere opleiding wilt doen zoals rechten of geneeskunde wordt t moeilijk om door te stromen, met geneeskunde kan dat zelfs niet meer. Dus denk er goed over na, naar mijn mening is vwo nog altijd de beste optie.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 11:21
thabomb1986
Avatar van thabomb1986
thabomb1986 is offline
Citaat:
Blackwater_park schreef op 23-05-2004 @ 15:32 :
Soms kan je niet anders, bij mij op school bijvoorbeeld kon je niet doorstromen naar het vwo, tenzij je en frans en duits had gevolgd.
Het ligt er natuurlijk ook aan wat oor motivatie je toont. Als je in 5h al weet dat je het jaar daarna naar 5 of 6v wilt, dan kun je dan eventueel ook nog regelen dat je fa1 of du1 erbij doet, in vakantie oid.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 12:38
NN
NN is offline
1 Het kan.
2 Het is niet aan te raden.

(Maar in het kader van de BaMa zie je dat betere doorstroomprogramma's gecreëerd worden om het lage slagingspercentage van HBO'ers op de uni op te halen.)
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 14:03
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 24-05-2004 @ 11:17 :
Lees zelf die boeken eens door zou ik zeggen Dan doe ik liever commerciële economie, waar je de studie nog bijna zou kunnen halen als je de boeken vluchtig doorbladert (zoals mijn vriend die studie op moment doet).
Commerciële economie op HBO is ook geen universitaire studie, schat.

Citaat:
En trouwens, mijn moeder meet deze imago echt niet zichzelf aan. Het is nog een discussie in de media geweest vorig jaar.
Zoals ik al zei, waarschijnlijk aangewakkerd doordat men zich tekort voelt gedaan. Waarschijnlijk onterecht want ik betwijfel ten zeerste of een wetenschappelijke component deel uit maakt van de huidige HBO opleiding. Dat wil niet zeggen dat het vak niet op universitair niveau kan worden gegeven, maar dat zal qua insteek en moeilijkheidsgraad anders zijn dan de HBO variant.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-05-2004, 19:43
Braakdraak
Avatar van Braakdraak
Braakdraak is offline
Ik heb vorig jaar mijn havo diploma gehaald en ik heb toentertijd besloten HBO te doen i.p.v het VWO. Ik kan mededelen dat ik blij ben dat ik dat gedaan heb. Op het HBO heb je enorm veel vrijheid en je leert veel meer dan op de middelbare school.

Ik kan het sterk aanraden, ja. Maar je moet wel gemotiveerd zijn en niet meteen opgeven!
Met citaat reageren
Oud 26-05-2004, 19:54
Verwijderd
Sommige HBO opleidingen bieden toch een plus-programma aan? Die zijn speciaal bedoeld voor mensen die na dat jaar door willen stromen naar het WO. Is misschien wel handig
Met citaat reageren
Oud 26-05-2004, 19:57
Verwijderd
Citaat:
Braakdraak schreef op 26-05-2004 @ 19:43 :
Ik heb vorig jaar mijn havo diploma gehaald en ik heb toentertijd besloten HBO te doen i.p.v het VWO. Ik kan mededelen dat ik blij ben dat ik dat gedaan heb. Op het HBO heb je enorm veel vrijheid en je leert veel meer dan op de middelbare school.
Ja, logisch dat je op een HBO-opleiding meer leert, het is een vervolgopleiding

En veel vrijheid, dat geloof ik niet zo. Op de universiteit word je veel vrijer gelaten, veel HBO-opleidingen zijn toch nog vrij schools, naar mijn idee.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2004, 20:21
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
nare man schreef op 26-05-2004 @ 19:57 :
En veel vrijheid, dat geloof ik niet zo. Op de universiteit word je veel vrijer gelaten, veel HBO-opleidingen zijn toch nog vrij schools, naar mijn idee. [/B]
Heel dat HBO PGO systeem dwingt je in een redelijk strak schema. Bah, als ik er nog aan terug denk...
Met citaat reageren
Oud 26-05-2004, 20:21
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Citaat:
thabomb1986 schreef op 24-05-2004 @ 11:17 :
@TS Welke studdie wil je doen dan? Als j psychologie wilt doen, zijn er nog veel meer goed passende mogelijkheden voor een propedeuse dan HBO-psychologie, en volgens mij wordt HBO-psychologie op de meeste hogescholen nog niet aangeboden. (Of alleen t NTI? ) Dus dat zou dan niet erg handig zijn.
Je zou ook kunnen denken aan Sociaal Pedagogische Hulpverlening, Maatschappelijk Werk en Dienstverlening, HBO-verpleegkunde. Daarmee kun je dus doorstromen en heb je ook de beste aansluiting (naja op VWO na dan).
Als je een andere opleiding wilt doen zoals rechten of geneeskunde wordt t moeilijk om door te stromen, met geneeskunde kan dat zelfs niet meer. Dus denk er goed over na, naar mijn mening is vwo nog altijd de beste optie.
met SPH een goede aansluiting? Serieus, het niveau daar is lager dan de meeste HBO-opleidingen, en theorie krijg je er al helemaal niet
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Oud 27-05-2004, 09:42
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
*Kim EL* schreef op 26-05-2004 @ 20:21 :
met SPH een goede aansluiting? Serieus, het niveau daar is lager dan de meeste HBO-opleidingen, en theorie krijg je er al helemaal niet
Het is wel een beetje dezelfde richting waardoor het beter aansluit dan bijv. een economische studie...

Ik blijf erbij dat toegepaste psychologie mét pluspakket het beste is... Maar dat is ook logisch vind ik, aangezien je dan vakken krijgt die je normaal gesproken in t eerste jaar van je universitaire studie psychologie zou krijgen. Sowieso kan je dan kijken of je het eventueel zou aankunnen én je kunt er vrijstelling voor krijgen. Als je deze niet krijgt heb je alsnog iets een voorsprong wat altijd mooi meegenomen is.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2004, 10:17
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
nare man schreef op 26-05-2004 @ 19:57 :
En veel vrijheid, dat geloof ik niet zo. Op de universiteit word je veel vrijer gelaten, veel HBO-opleidingen zijn toch nog vrij schools, naar mijn idee.
Wat niet wegneemt dat een HBO-opleiding nog wel vrijer kan zijn dan het VWO. Denk dus dat het hier gaat om waarmee er vergeleken wordt.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2004, 13:55
stinkdiertje
stinkdiertje is offline
Heej,

Idd ik ga dat pluspakket ook volgen in het eerste jaar van toegespaste psychologie en zo kan ik mooi zien of ik het universitair niveau aankan. En als je die vakken haalt heb je al vrijstellingen idd..das toch mooi meegenomen?!!

Kortom: ptp lijkt me de perfecte basis voor een studie psychologie. Je krijgt nl. sowieso al veel stof die bruikbaar is voor de vervolgstudie en bovendien kun je en een pluspakket en evt. nog een wiskunde-cursus volgen.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2004, 13:58
Roxy
Avatar van Roxy
Roxy is offline
Citaat:
nare man schreef op 26-05-2004 @ 19:57 :
En veel vrijheid, dat geloof ik niet zo. Op de universiteit word je veel vrijer gelaten, veel HBO-opleidingen zijn toch nog vrij schools, naar mijn idee.
nah veel vrijheid in vergelijking met op het vwo denk ik wel...
De stap tussen havo en hbo vind ik persoonlijk niet zo groot, anderen vinden van wel, maar de stap tussen vwo en universiteit lijkt me veel groter.. misschien dat qua manier van lesgeven en alles erom heen de stap tussen hbo en uni wel kleiner is..
__________________
Everyone wants to be found.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2004, 11:51
blacky
Avatar van blacky
blacky is offline
Je kan met de meeste HBO propedeuses naar de universiteit volgens mij. Willen ze geloof ik wel gaan veranderen, maar nu kan het in elk geval nog steeds.
__________________
Geen knoop aan vast te touwen.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2004, 12:20
NN
NN is offline
Citaat:
Roxy schreef op 29-05-2004 @ 13:58 :
maar de stap tussen vwo en universiteit lijkt me veel groter.. misschien dat qua manier van lesgeven en alles erom heen de stap tussen hbo en uni wel kleiner is..
HBO gaat meer door op de schoolse wijze van klasjes en docenten, de uni gooit eerstejaars al meer in het diepe. Je moet zelf maar regelen dat je alles voor elkaar krijgt.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 02-06-2004, 12:41
*** Sido ***
Avatar van *** Sido ***
*** Sido *** is offline
had ik nog ff iets:


stel dat ik een opleiding doe

neem bestuurskunde als voorbeeld:

op hbo ( saxion) is het 1e jaar de propeduise en dan gaat het natuurlij verde 2 3 en 4e jaar

maar kan ik dan gewoon na dat ene jaar zeggen van:

ik ga niet verder, maar ga naar de universiteit? of moet ik dan gewoon de studie op hbo niveau afmaken?
__________________
Steady as the goes.....
Met citaat reageren
Oud 02-06-2004, 12:45
NN
NN is offline
Citaat:
freakyfire schreef op 02-06-2004 @ 12:41 :
had ik nog ff iets:


stel dat ik een opleiding doe

neem bestuurskunde als voorbeeld:

op hbo ( saxion) is het 1e jaar de propeduise en dan gaat het natuurlij verde 2 3 en 4e jaar

maar kan ik dan gewoon na dat ene jaar zeggen van:

ik ga niet verder, maar ga naar de universiteit? of moet ik dan gewoon de studie op hbo niveau afmaken?
Het kan, maar (leesbovenstaande berichten) het is niet aan te raden. Je kunt beter naar het VWO en vervolgens beginnen met de studie Bestuurskunde.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2004, 15:14
ABrules
Avatar van ABrules
ABrules is offline
Ik doe nu Propedeuse Toegepaste Psychologie... mn 2e jaar... heb vorig jaar 6 punten niet gehaald... en die haal ik dit jaar nog...

ben aan het begin van dit jaar bij Personeel en Arbeid ingestroomd 2e jaar maar ben ik weer mee gestopt...

ik ga nu Rechten doen volgend jaar in Maastricht... als ik me propedeuse heb gehaald... en dat kan nu nog... gelukkig... kan op het HBO geen studies vinden die mij boeien

en HBO rechten is kut...

ik heb PTP trouwens gedaan in Eindhoven aan de Fontys... ook kut trouwens...
__________________
No love for myself... and no love for another... The heart, the soul, the life, the passion ...I don't need that shit...
Met citaat reageren
Oud 05-06-2004, 13:31
NN
NN is offline
Citaat:
ABrules schreef op 04-06-2004 @ 15:14 :
Ik doe nu Propedeuse Toegepaste Psychologie... mn 2e jaar... heb vorig jaar 6 punten niet gehaald... en die haal ik dit jaar nog...

ben aan het begin van dit jaar bij Personeel en Arbeid ingestroomd 2e jaar maar ben ik weer mee gestopt...

ik ga nu Rechten doen volgend jaar in Maastricht... als ik me propedeuse heb gehaald... en dat kan nu nog... gelukkig... kan op het HBO geen studies vinden die mij boeien

en HBO rechten is kut...

ik heb PTP trouwens gedaan in Eindhoven aan de Fontys... ook kut trouwens...
Weet dan wel dat je zwaar krijgt als HBO-P'er op de universiteit. Bij Rechten is de uitval HBO'ers schrikbarend hoog.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2004, 16:43
Verwijderd
Bij rechten is alle uitval in het eerste jaar hoog.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2004, 17:02
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Is het altijd zo geweest dat mensen met een HBO-P toegang kregen tot de universiteit, of is dit pas sinds kort? Ik vraag me namelijk af welke overwegingen ten grondslag hebben gelegen aan de beslissing om dit in te voeren, wat is in hemelsnaam de logica?
__________________
plop
Met citaat reageren
Oud 05-06-2004, 17:04
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Wat ik trouwens ook verkeerd vind is dat HBO-P'ers bij sommige opleidingen echt veel te veel vrijstellingen krijgen. Hoe kun je nu in twee jaar rechten afronden (voorbeeld uit mijn faculteit) als je enige vooropleiding MER is (en een HBO-opleiding, en maar voor een gedeelte juridisch). Dat zorgt echt voor een devaluatie van diploma's.
__________________
plop
Met citaat reageren
Oud 05-06-2004, 17:10
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef op 05-06-2004 @ 17:04 :
Wat ik trouwens ook verkeerd vind is dat HBO-P'ers bij sommige opleidingen echt veel te veel vrijstellingen krijgen. Hoe kun je nu in twee jaar rechten afronden (voorbeeld uit mijn faculteit) als je enige vooropleiding MER is (en een HBO-opleiding, en maar voor een gedeelte juridisch). Dat zorgt echt voor een devaluatie van diploma's.
Die instroom programma's zijn dan ook nieuw. Voorheen kreeg je met een MER diploma wat vrijstellingen in de propedeuse en dat was het. Tegenwoordig kun je ermee een juridische master doen na het volgen van een schakelprogramma, ik ben het er niet mee eens in ieder geval.

Met een HBO-P diploma kom je trouwens gewoon in het eerste jaar terecht.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2004, 17:14
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 05-06-2004 @ 17:10 :
Die instroom programma's zijn dan ook nieuw. Voorheen kreeg je met een MER diploma wat vrijstellingen in de propedeuse en dat was het. Tegenwoordig kun je ermee een juridische master doen na het volgen van een schakelprogramma, ik ben het er niet mee eens in ieder geval.

Met een HBO-P diploma kom je trouwens gewoon in het eerste jaar terecht.
Ik vind ook dat ze hoogstens de P vrijgesteld moet krijgen (en zelfs dat liever niet). Hoe kun je nou academisch gevormd worden in twee jaar?
__________________
plop
Met citaat reageren
Oud 05-06-2004, 19:28
ABrules
Avatar van ABrules
ABrules is offline
Citaat:
NN schreef op 05-06-2004 @ 13:31 :
Weet dan wel dat je zwaar krijgt als HBO-P'er op de universiteit. Bij Rechten is de uitval HBO'ers schrikbarend hoog.
mja, het is altijd mijn probleem geweest dat school mij niet boeide... en rechten is eindelijk iets wat mij boeit... en ik ben blij dat het wat moeilijker is... ben te makkelijk door mijn school heen gegaan... maar zit weinig uitdaging in... en hier wel plus ik vind rechten echt leuk!
__________________
No love for myself... and no love for another... The heart, the soul, the life, the passion ...I don't need that shit...
Met citaat reageren
Oud 05-06-2004, 19:29
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 05-06-2004 @ 16:43 :
Bij rechten is alle uitval in het eerste jaar hoog.
Inderdaad, maar als je de VWO en de HBO-P-instroom bekijkt, zijn er toch nog wel grote verschillen.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2004, 19:30
NN
NN is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef op 05-06-2004 @ 17:04 :
Wat ik trouwens ook verkeerd vind is dat HBO-P'ers bij sommige opleidingen echt veel te veel vrijstellingen krijgen. Hoe kun je nu in twee jaar rechten afronden (voorbeeld uit mijn faculteit) als je enige vooropleiding MER is (en een HBO-opleiding, en maar voor een gedeelte juridisch). Dat zorgt echt voor een devaluatie van diploma's.
Alleen mensen die een juridisch getinte HBO (MER, SJD, etc.) helemaal voltooid hebben, kunnen in ongeveer twee jaar een studie Rechten afronden.
Een HBO-P'er begint gewoon in de propedeuse.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2004, 19:32
NN
NN is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef op 05-06-2004 @ 17:14 :
Ik vind ook dat ze hoogstens de P vrijgesteld moet krijgen (en zelfs dat liever niet). Hoe kun je nou academisch gevormd worden in twee jaar?
We hebben nu éénmaal een staatssecretaris manager die voor zo min mogelijk geld zo veel mogelijk titels wil afleveren. Zij maalt niet om academische vorming.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2004, 19:35
NN
NN is offline
Citaat:
ABrules schreef op 05-06-2004 @ 19:28 :
mja, het is altijd mijn probleem geweest dat school mij niet boeide... en rechten is eindelijk iets wat mij boeit... en ik ben blij dat het wat moeilijker is... ben te makkelijk door mijn school heen gegaan... maar zit weinig uitdaging in... en hier wel plus ik vind rechten echt leuk!
Prima, ik waarschuwde je alleen maar even.

Weet wel dat de abstractie van de stof en de snelheid waarmee je er door heen gaat wel anders is dan het voortgezet onderwijs of het HBO.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren HBO propedeuse naar uni
evelientje23
1 03-04-2016 20:19
Studeren HBO propedeuse
kilman123
4 08-02-2011 16:40
Studeren Studiekeuze na HBO propedeuse
milus89
1 12-10-2010 18:09
Studeren Met HBO propedeuse naar universiteit
Blueszeppelin
8 03-09-2008 14:51
Studeren MBO niveau 4 naar HBO propedeuse
RamonaXX
6 24-05-2007 08:23
Algemene schoolzaken Via HBO-propedeuse naar de uni
Mr. Tumnus
25 21-11-2003 17:09


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:04.