Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-03-2004, 17:10
fruitvliegje
Avatar van fruitvliegje
fruitvliegje is offline
Waarom is de mens zo wellustig naar verboden dingen, terwijl zijn grootste angst voortvloeit uit het onbekende?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-03-2004, 17:17
Verwijderd
Daardoor juist denk ik. De angst ervoor maakt het een kick.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 17:38
ABrules
Avatar van ABrules
ABrules is offline
macht... zoiets bereiken betuigt van macht en mensen zijn geil op macht...
__________________
No love for myself... and no love for another... The heart, the soul, the life, the passion ...I don't need that shit...
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 18:19
hansjuh
Avatar van hansjuh
hansjuh is offline
Maar verboden dingen hoeven toch niet onbekend te zijn?
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 18:28
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
fruitvliegje schreef op 18-03-2004 @ 18:10:
Waarom is de mens zo wellustig naar verboden dingen, terwijl zijn grootste angst voortvloeit uit het onbekende?
De mens?

Lees de Bijbel eens. Eva en de verboden vrucht...
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 18:34
Verwijderd
iets wat wellustig is hoeft nog niet onbekend te zijn.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 18:43
kleinedraak
Citaat:
Dukko schreef op 18-03-2004 @ 19:34:
iets wat wellustig is hoeft nog niet onbekend te zijn.
Kan wel he? Ik bedoel, stelen is verboden, als jij nog nooit gestolen hebt is dat voor jou onbekend. Als je het eens wil proberen geeft het je een kick.(gistre programma overgezien)
Vaak is dat voor een keer genoeg, ,maar soms is het verslavend en dan is het idd niet nieuw meer. Hoe het komt? De mens is nieuwsgierig van aard misschien vandaar, of om de kick of juist de angst om dingen te doen die niet mogen. Ik houd daar nie zo van
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 20:09
fruitvliegje
Avatar van fruitvliegje
fruitvliegje is offline
Citaat:
hansjuh schreef op 18-03-2004 @ 19:19:
Maar verboden dingen hoeven toch niet onbekend te zijn?
Ik denk van wel:

Als je weet ee het is verboden om dat te doen, hoe zou het zijn om dat dan toch te doen?
Vanaf dat je het doet is er niets meer aan, omdat je al weet wat het is...en wat het geeft
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 20:10
fruitvliegje
Avatar van fruitvliegje
fruitvliegje is offline
Citaat:
kleineghcdraak schreef op 18-03-2004 @ 19:43:
Kan wel he? Ik bedoel, stelen is verboden, als jij nog nooit gestolen hebt is dat voor jou onbekend. Als je het eens wil proberen geeft het je een kick.(gistre programma overgezien)
Vaak is dat voor een keer genoeg, ,maar soms is het verslavend en dan is het idd niet nieuw meer. Hoe het komt? De mens is nieuwsgierig van aard misschien vandaar, of om de kick of juist de angst om dingen te doen die niet mogen. Ik houd daar nie zo van
De kick vind ik 'n goed antwoord. Adrenaline die vrijkomt, zweet dat uitbreekt bij de gedachte "wat gebeurd er als ik dat doe?", de spanning...

maar hoe verklaar je dan de onbereikbare liefdes? Verliefd zijn op de vriend van je mama, verliefd zijn op je leeraar, verliefd zijn op iemand met een vriend(in)...
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 20:12
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Citaat:
fruitvliegje schreef op 18-03-2004 @ 21:10:
maar hoe verklaar je dan de onbereikbare liefdes? Verliefd zijn op de vriend van je mama, verliefd zijn op je leeraar, verliefd zijn op iemand met een vriend(in)...
Het idee dat het niet mag/kan en de spanning die daarbij komt
kijken maakt het aantrekkelijk?

(om dingen als verliefheid om de persoon ed even achterwege
te laten )
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 22:13
forumfreakie
Avatar van forumfreakie
forumfreakie is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 18-03-2004 @ 19:28:
De mens?

Lees de Bijbel eens. Eva en de verboden vrucht...
Dat was wel iets anders, ze dacht dat ze net zo machtig als God zou worden, als ze er van at.
__________________
gaat morgen fotoboek aanmaken....
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 07:37
Chris
Avatar van Chris
Chris is offline
Citaat:
forumfreakie schreef op 18-03-2004 @ 23:13:
Dat was wel iets anders, ze dacht dat ze net zo machtig als God zou worden, als ze er van at.
dan is het toch macht waar ze achteraan zat
__________________
oranje
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 08:11
MeantShape
Avatar van MeantShape
MeantShape is offline
Misschien heeft het wel te maken met het willen verkennen van onze grenzen. Als onze grenzen niet aangegeven worden gaan wij erover.

Het steeds weer willen verkennen van onze grenzen heeft ons ook gebracht waar we nu zijn. Anders liepen we nu nog met een laag voorhoofd achter wilde beesten aan te rennen met een knuppel.
__________________
Elke seconde van de dag kunnen wij onze houding kiezen... MeantShape: jouw identiteit in de vorm zoals die bedoeld is...
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 08:17
Sponstanietje
Avatar van Sponstanietje
Sponstanietje is offline
Ik denk dat het niet perse aan de verbodenheid ligt maar in de kans om een of meer nieuwe ervaringen te doen.

Ikzelf vind verboden dingen helemaal niet aantrekkelijk, maar sta wel open voor bepaalde spannende (of minder spannende) nieuwe dingetjes.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 13:43
Verwijderd
Ik vind het zo heerlijk om eigenwijs te zijn
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 15:37
RHCP_NAC
Avatar van RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Ik ben weleens door de politie achterna gezeten wegens vandalisme, dat was geweldig!

Waarom ik dat leuk vind, puur de kick; keihard rennen nergens naar kijken pas als je weer stopt realiseer je jezelf waar je bent,
en dan naar afloop erop terug kijken, ja het is echt de kick van het onbekende en de risicokick.
__________________
I’d say the purpose of life is joy in the present moment, and anyone who tells you different is a lying conniving asshole. -- Pat Condell over religie.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2004, 17:06
kleinedraak
Citaat:
Als onze grenzen niet aangegeven worden gaan wij erover.
Het is toch juist andersom? Als er geen grenzen zijn kun je ze toch ook niet overschrijden. Naar mijn mening is dat hoe strenger ouders zijn hoe eerder kinderen dingen stiekem gaan doen. Als iemand bijv. van zijn ouders geen alcohol mag drinken gaatie het juist proberen. Waarom denk je dat soft-drugs gelegaliseerd zijn in nederland? Dat is toch juist het tegenovergestekede dan wat jij zei.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2004, 17:28
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Verboden dingen zijn inderdaad spannend en mensen kunnen soms erg genieten van bepaalde spanning. Bij die spanning heb je gewoon bepaalde lichamelijke reacties. Die worden door jouzelf geïnterpreteerd als een emotie en het ligt aan jou wat die emotie wordt. Als je je prettig voelt bij dat niveau van spanning zul je het al snel zien als sensatie, als je je er niet zo prettig bij voelt zul je het al snel zien als angst of een andere vervelende emotie. Daarom verschilt het ook per persoon of iemand stelen of andere verboden dingen leuk vindt.

Dat is één theorie overigens en niet iedereen neemt die voor waar aan. Ik wel.

Lees even het volgende stukje, dat maakt het begrijpelijker.
Er was een psychologisch experiment op de Capilano brug in Canada. Daar liepen mannen overheen. Het was een hoge, gevaarlijke brug. Tientallen meters boven een smalle, wilde rivier en de brug schommelde gevaarlijk heen en weer. Midden op de brug kwamen die mannen een aantrekkelijke vrouw tegen die hen vroeg een kort verhaal te schrijven. Ook gaf hij hen haar nummer zodat ze later eens terug konden bellen om naar het verloop van het experiment te vragen.
Ditzelfde scenario werd uitgevoerd op een korte, lage, brede brug over rustig water midden in de stad. Dezelfde vrouw stond daar met dezelfde vragen en gaf de mannen hetzelfde nummer.
Wat bleek: mannen die op de hoge, gevaarlijke brug hadden gestaan (en de situatie dus enigzins spannend vonden) schreven meer seksueel getinte verhalen en belden vaker terug.
Theorie: de lichamelijke opwinding door de spanning van de brug wordt door de mannen al snel geïnterpreteerd als seksuele spanning, waardoor de verschillen ontstaan. Dat noemen we exitation transfer. Het ligt aan hun interpretatie van de lichamelijke reacties wat de emoties zijn.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Drugs & Alcohol De wietpas
Wammus
84 05-06-2012 19:12
Flora & Fauna STOP de bio-industrie
Lottiej
499 22-06-2005 18:43
Levensbeschouwing & Filosofie Stelling: Religie is de oorzaak veel problemen en zou daarom verboden moeten worden..
Buskruitje
204 22-01-2005 01:32
Levensbeschouwing & Filosofie Hoofd bedekken
CzechStudent
192 26-11-2004 21:56
Liefde & Relatie LONGPOSTS: Mijn ideeën over liefde.
Rerisen Phoenix
58 13-06-2003 07:23
Huiswerkvragen: Exacte vakken Doping
juutje_17
8 06-04-2001 13:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:33.