Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-11-2004, 07:22
barkrukkie
barkrukkie is offline
Sinds het begin van de zomermaanden heb ik last van een schilfering rond de ogen. Ik ben toen naar mijn huisarts gegaan, en deze vertelde dat het door mijn allergie komt (ik ben licht allergisch voor pollen e.d. en sterk allergisch voor huisstofmijt), en dat ik in het verleden vaker in het voorjaar last had van zulke dingen.
Ik kreeg een vette zalf mee (vaseline-nogwat), deze hielp wel wat tegen de schilfers, maar als ik het smorgens opsmeerde was het tegen de avond weer net zo geschilferd als voordat ik het erop smeerde.
Ik dacht dat het wel weg zou gaan als de zomer voorbij zou zijn.

nu heb ik er echter nog steeds last van, en heb ook al een (heel) klein plekje op m'n kaak en onderam die ook een schilfering vertonen. Ook lijkt het alsof het op mijn hoofdhuid ook zo is (dit kan ik zelf niet echt goed zien, maar voelt wel zo).
Ik ben vorige week daarom weer naar de huisarts gegaan, en deze zei dat hij er weinig aan kon doen, maar dat ik maar naar een dermatoloog moest gaan. Hij heeft een verwijsbrief gestuurd en ik heb nu een afspraak staan op 12 december.

De afgelopen week is het echter een stuk erger geworden. De schilfering is er nog steeds, in iets mindere mate zelfs, maar (bij een oog meer dan het andere) er zitten nu allemaal kleine wondjes, vooral tussen de wenkbrauw en de oogbol. Er is ook een rodere kleuring van de huid daar, en het lijkt licht opgezwollen.

Ik vroeg me af of iemand dit herkent, en of ik misschien weer naar de huisarts zou moeten gaan omdat het erger is geworden, en ik wellicht sneller geholpen moet worden.

Wat ik vooral raar vind is dat ik er nog nooit eerder last van heb gehad, terwijl ik die allergiën toch al van kinds af aan heb.
__________________
[spAm]
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 09:20
barkrukkie
barkrukkie is offline
Ik heb zelf even wat dingen opgezocht..

volgens mij is het constitutioneel eczeem..
Constitutioneel eczeem is een huiduitslag met verschijnselen als roodheid, zwelling, schilfers, puistjes, blaasjes, kloofjes of korstjes. Constitutioneel eczeem geeft bijna altijd jeuk.


Bij jonge kinderen zijn het vooral:
gezicht
knieholten
elleboogsplooien
Op latere leeftijd worden ook andere delen van de huid aangedaan:
romp
nek
handruggen


(http://www.huidinfo.nl/constitutioneel%20eczeem.htm)
(http://nhg.artsennet.nl/upload/104/patbrieven/s2a.htm)

het enige dat ik raar vind is dat het bij mij op een plek voorkomt die ik eigenlijk nergens vernoemd zie..
__________________
[spAm]
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 10:29
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik heb ook constitutioneel eczeem. Dit gaat heel vaak gepaard met de allergie die jij benoemd (ik heb ook hooikoorts enzo).
Bij mij begon het zo'n 3 jaar terug ineens uit het niets. Enorme pijn op m'n ogen (heel m'n oogleden waren rood en verschilverd) en m'n voorhoofd was één en al schilfertjes. Het deed zo'n pijn dat ik soms ziek thuis bleef van school.
Ik heb eerst allerlei dingen zelf geprobeerd (pure vaseline, super veel soorten crèmes) maar ben vervolgens naar de dokter gegaan. Hij gaf mij ook een crème (cremor lanette ofzo. Heb het nu niet bij de hand). Hij zei dat ik dat uit moest proberen en als het niet werkte moest ik terug komen, dan zou ik de volgende crème mogen proberen. Gelukkig werkte de crème wel. Ik moet het overigens twee keer per dag opdoen, dus dat jij zegt klopt: als je het 's ochtends op hebt gedaan is het 's avonds al weer droog. Daarom moet ik 's avonds nog een keer crème opdoen.

Ook klopt het dat het momenteel erger is geworden. Het weer is nu best wel omgeslagen en wanneer het koud en droog is heb je d'r het meest last van. Dat komt omdat er dan weinig vocht in de lucht hangt (en vocht heb je juist nodig).
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 12:32
barkrukkie
barkrukkie is offline
hmm, fijn om een 'lotgenoot' te horen.. ik kon echt nergens op internet vinden (of in m'n eigen boeken, ben geneeskunde-student) dat het ook vooral op de oogleden voor kon komen

zou je misschien nog de naam van die creme die bij jou werkte hier kunnen posten?
__________________
[spAm]
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 13:00
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Cremor Lanette I met 20% Vaseline.

Volgens mij is dat zonder recept te verkrijgen bij de apotheek, maar mét recept wordt het vergoed. Je hebt hem ook nog in de 10% variant als ik me niet vergis.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 15:29
Funky_Soprano_7
Avatar van Funky_Soprano_7
Funky_Soprano_7 is offline
Zeker wel eczeem... heb ik ook...

ik gebruik daarvoor Elocon... alleen via recept.
__________________
***SUpeRcAliFragiLiStiC***

Laatst gewijzigd op 12-11-2004 om 15:38.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 20:43
barkrukkie
barkrukkie is offline
alvast bedankt allebei

ik ga morgen bij apotheek die Lanette creme halen
__________________
[spAm]
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 22:15
M-Bas
Avatar van M-Bas
M-Bas is offline
Stres is voornamelijk hier het probleem voor, mischien heb je het zelf niet door dat je met iets worsteld maar bij mij was/is da wel zo. Ik had het echt heel erg maar sindskort ben ik erg relaxd gedaan en nuis het helemaal weg
Met citaat reageren
Oud 13-11-2004, 16:57
Ingetjuhh
Avatar van Ingetjuhh
Ingetjuhh is offline
Ik heb dit ook bij mijn ogen..
het gaat samen met astma..
het zit bij mij helemaal rond om mijn ogen..
het jeukt vreselijk..
ik heb verschillende dingen geprobeerd, maar het helpt niet geweldig..
's avonds in bed heb ik er de meeste last van..
als je gaapt, en krijgt traanogen
dan pikt het enorm als het op die witte schilfers.. zeg maar komt..
__________________
Maar verliefd zijn is veel leuker....
Met citaat reageren
Oud 13-11-2004, 18:22
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Ingetjuhh schreef op 13-11-2004 @ 17:57 :
Ik heb dit ook bij mijn ogen..
het gaat samen met astma..
klopt ook ja.

En bij mij maakt het trouwens niet uit of ik gestressed ben of niet. Het is geen uiting van stress: m'n huid maakt gewoon te weinig talg aan. Die talgproductie moet je dan dus helpen door er zelf vet op te smeren.
In de zomer is het logischerwijs minder, omdat er dan heel veel vocht in de lucht hangt (wat goed is voor je huid) en in de winter is het erger omdat het dan heel droog is.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2004, 18:39
Ingetjuhh
Avatar van Ingetjuhh
Ingetjuhh is offline
Citaat:
Balance schreef op 13-11-2004 @ 19:22 :
klopt ook ja.

En bij mij maakt het trouwens niet uit of ik gestressed ben of niet. Het is geen uiting van stress: m'n huid maakt gewoon te weinig talg aan. Die talgproductie moet je dan dus helpen door er zelf vet op te smeren.
In de zomer is het logischerwijs minder, omdat er dan heel veel vocht in de lucht hangt (wat goed is voor je huid) en in de winter is het erger omdat het dan heel droog is.
ik heb het pas een paar weken..
mijn tante zag het en zei wat is dat nou ?? heb je dr veel last van enzo..
het jeukte al enorm maar ik dacht niet aan een vorm van eczeem
op een van de sites die hierboven is genoemd..
staat ook wat over handeczeem
die blaasjes met vocht etc dat heb ik in hele erge mate gehad
maar dat was een paar weken, kreeg zalf en was over..
maar bij mijn gezicht durf ik aan de arts niets te vragen
je huid is al zo gevoelig vooral rondom de ogen..
zou het zo niet over gaan dan?
__________________
Maar verliefd zijn is veel leuker....
Met citaat reageren
Oud 13-11-2004, 19:14
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Ingetjuhh schreef op 13-11-2004 @ 19:39 :
ik heb het pas een paar weken..
mijn tante zag het en zei wat is dat nou ?? heb je dr veel last van enzo..
het jeukte al enorm maar ik dacht niet aan een vorm van eczeem
op een van de sites die hierboven is genoemd..
staat ook wat over handeczeem
die blaasjes met vocht etc dat heb ik in hele erge mate gehad
maar dat was een paar weken, kreeg zalf en was over..
maar bij mijn gezicht durf ik aan de arts niets te vragen
je huid is al zo gevoelig vooral rondom de ogen..
zou het zo niet over gaan dan?
Ik heb d'r een aantal maanden mee rond gelopen, omdat we dachten dat het niet serieus genoeg was voor de dokter. Geloof me, het werd alleen maar erger!

En de crème die ik gebruik mag je gewoon op je ogen gebruiken. Het is niet schadelijk als d'r per ongeluk ook wat ín je ogen komt, dus dat is wel belangrijk.
mjah, je kan het natuurlijk ook gewoon aankijken, maar bij mij was de pijn dus zó erg dat het onhoudbaar was.
Handeczeem heb ik niet gehad.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2004, 19:58
Ingetjuhh
Avatar van Ingetjuhh
Ingetjuhh is offline
Echt pijn heb ik niet
alleen als ik traanogen krijg..dan prikt het als de ****
hehe.. maarehm ja ik wacht nog even af
ik heb nu alleen jeuk enhet is wel erg zichtbaar maar goed
ik leg de mensen wel uit wat ik heb
schaam me dr niet voor
__________________
Maar verliefd zijn is veel leuker....
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 09:23
barkrukkie
barkrukkie is offline
ik had zaterdagmorgen er echt veel last van, ook was bij één oog het ooglid en vlak daaronder (waar je normaal 'wallen' hebt) erg opgezwollen.
De Lanette zalf (is iets vetter dan de creme, verder geen verschil) helpt goed tegen de jeuk/pijn, en de wondjes zijn ook al iets verminderd (smeer het 2-maal daags). Je merkt het wel goed, het is nu 10 uur geleden dat ik het erop gedaan heb, en begin alweer wat jeuk/prikkeling te voelen. Dus 2x per dag is zeker wel nodig bij mij.
Mijn oog is echter nog steeds vrij opgezwollen, hoewel het gister in de loop van de dag verminderde, is het nu 'smorgens weer vrij erg. Ik kan nog wel gewoon kijken, maar het lijkt net alsof ik met een dichtgeknepen oog kijk, meer soort 'chinees' zeg maar.

Misschien dat ik maandag toch nog even langs de huisarts ga, zal eraan liggen hoe het vandaag/morgenvroeg gaat
__________________
[spAm]
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 10:21
Ingetjuhh
Avatar van Ingetjuhh
Ingetjuhh is offline
Citaat:
barkrukkie schreef op 14-11-2004 @ 10:23 :
ik had zaterdagmorgen er echt veel last van, ook was bij één oog het ooglid en vlak daaronder (waar je normaal 'wallen' hebt) erg opgezwollen.
De Lanette zalf (is iets vetter dan de creme, verder geen verschil) helpt goed tegen de jeuk/pijn, en de wondjes zijn ook al iets verminderd (smeer het 2-maal daags). Je merkt het wel goed, het is nu 10 uur geleden dat ik het erop gedaan heb, en begin alweer wat jeuk/prikkeling te voelen. Dus 2x per dag is zeker wel nodig bij mij.
Mijn oog is echter nog steeds vrij opgezwollen, hoewel het gister in de loop van de dag verminderde, is het nu 'smorgens weer vrij erg. Ik kan nog wel gewoon kijken, maar het lijkt net alsof ik met een dichtgeknepen oog kijk, meer soort 'chinees' zeg maar.

Misschien dat ik maandag toch nog even langs de huisarts ga, zal eraan liggen hoe het vandaag/morgenvroeg gaat
de zalf krijg je alleen op advies van de huisarts he?
ik wacht nog een paar dagen af en ga dan zelf misschienook
ik heb t als je je ogen sluit zeg maar
stukje onder je wenkbrauw heel erg
dat is *** jeukt hehe en nu prikt het ook weer vanwege traanoogjes...

beterschappies
__________________
Maar verliefd zijn is veel leuker....
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 11:24
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Ingetjuhh schreef op 14-11-2004 @ 11:21 :
de zalf krijg je alleen op advies van de huisarts he?
ik wacht nog een paar dagen af en ga dan zelf misschienook
ik heb t als je je ogen sluit zeg maar
stukje onder je wenkbrauw heel erg
dat is *** jeukt hehe en nu prikt het ook weer vanwege traanoogjes...

beterschappies
nee. zoals ik al zei kun je hem bij de apotheek gewoon halen. Maar als je hem via de dokter besteld wordt ie vergoed.

@barkrukkie: je moet niet vergeten dat je huid op dit moment helemaal kapot is. Dat gaat niet binnen 1 dag over, dat moet weer even helen. Daarom kan het nog veel pijn doen en trekken. Misschien kun je d'r nu het nog zo kapot is extra veel op smeren? Zeker 's avonds is er toch niemand die het ziet. En 's ochtends laat ik het altijd intrekken en neem ik vervolgens m'n huid af met een tissue, zodat ik niet zo glim

En dat de zalf niet zo veel vetter is dan wat je misschien al gebruikte kan kloppen, maar het moet natuurlijk niet al je poriën dicht stoppen. Ikzelf heb in de periode dat ik zelf maar wat ging proberen zelfs pure vaseline gebruikt. Dat hielp NIET. Terwijl dit goedje, met maar 10% vaseline wel helpt! Raar maar waar.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 19:00
Verwijderd
Klinkt allemaal wel bekend
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 19:37
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
Ingetjuhh schreef op 14-11-2004 @ 11:21 :
de zalf krijg je alleen op advies van de huisarts he?
ik wacht nog een paar dagen af en ga dan zelf misschienook
ik heb t als je je ogen sluit zeg maar
stukje onder je wenkbrauw heel erg
dat is *** jeukt hehe en nu prikt het ook weer vanwege traanoogjes...

beterschappies
nee, zoals Balance al zei kun je deze gewoon zo meekregen bij de Apotheek.
Ik heb een klein potje, maar kun je lang mee doen, aangezien je per keer niet zo heel veel verbruikt. Kostte maar 2,50 dus dat valt best mee

jij ook

Citaat:
Balance schreef op 14-11-2004 @ 12:24 :

@barkrukkie: je moet niet vergeten dat je huid op dit moment helemaal kapot is. Dat gaat niet binnen 1 dag over, dat moet weer even helen. Daarom kan het nog veel pijn doen en trekken. Misschien kun je d'r nu het nog zo kapot is extra veel op smeren? Zeker 's avonds is er toch niemand die het ziet. En 's ochtends laat ik het altijd intrekken en neem ik vervolgens m'n huid af met een tissue, zodat ik niet zo glim

En dat de zalf niet zo veel vetter is dan wat je misschien al gebruikte kan kloppen, maar het moet natuurlijk niet al je poriën dicht stoppen. Ikzelf heb in de periode dat ik zelf maar wat ging proberen zelfs pure vaseline gebruikt. Dat hielp NIET. Terwijl dit goedje, met maar 10% vaseline wel helpt! Raar maar waar.
Ja, ik denk dat ik ook nog maar ff wacht afgezien van het rode/opgezwollen huid zijn de wondjes alvast stuk minder geworden
De zalf is wel vet, maar niet zo vet dat alles dicht gaat zitten als er echt teveel op zit dan wrijf ik met doekje ook er een beetje vanaf. Is vooral dat er een laagje op zit om te beschermen tegen uitdrogen

ik vroeg me af of jij/jullie ook hadden/hebben dat 't echt dikker is? want dat vind ik wel beetje raar
__________________
[spAm]
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 20:27
Ingetjuhh
Avatar van Ingetjuhh
Ingetjuhh is offline
je bedoelt dat je huid waar eczeem zit dikker is??
bij mijn ene oog wel en andere niet..
__________________
Maar verliefd zijn is veel leuker....
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 07:11
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
Ingetjuhh schreef op 14-11-2004 @ 21:27 :
je bedoelt dat je huid waar eczeem zit dikker is??
bij mijn ene oog wel en andere niet..
ja, dat bedoelde ik, bij m'n linkeroog is het echt dikker, bij m'n rechter is het nauwelijk dikker.

Vroeg me af of dat er ook bij hoorde
__________________
[spAm]
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Eczeem
Verwijderd
8 07-12-2013 11:48
Lichaam & Gezondheid Ervaringen met Roaccutane #2
Apomes
500 02-07-2008 17:59
Lichaam & Gezondheid Hoe reinigen jullie je gezicht?
Verwijderd
73 31-08-2007 10:24
Lichaam & Gezondheid bruin worden? probleem!
hopla16
19 24-03-2005 14:24


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:51.