Oud 22-07-2003, 19:07
apekop123
Avatar van apekop123
apekop123 is offline
Als je een lange tijd loopt krijg je na een tijdje steken in je zij. Dat is als het goed is je milt.

Maar ik vroeg me dus af, moet je dat JUIST doorlopen of juist niet.

Ik heb vroeger geleerd dat je wel moet doorlopen omdat je milt zich dan gaan uitknijpen (zodat er rode of witte bloed lichaampjes vrij komen)

maar ik weet niet of dit klopt
__________________
You lost...
Met citaat reageren
Oud 22-07-2003, 19:26
Qamra
Avatar van Qamra
Qamra is offline
Pijn is nooit een goed teken..
__________________
|| Eigenlijk heel aardig || Don't be too open-minded, your brains might fall out! || ADT, 01-12-'05! || Generatiecrisis!
Met citaat reageren
Oud 22-07-2003, 19:33
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Als je pijn aan je milt hebt: stoppen.

Wat mij ook wel helpt is er zachtjes of harder op drukken.
Het is even pijnlijk, maar daarna is de pijn weg.
(Ik weet ook niet waarom dat helpt.)
Met citaat reageren
Oud 22-07-2003, 19:39
Verwijderd
Komt voor zover ik weet omdat je milt dan opeens erg veel afvalstoffen moet verwerken.

Is vaak ook een teken dat je een slecht uithoudingsvermogen hebt.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2003, 19:49
Verwijderd
Citaat:
Drexz schreef op 22-07-2003 @ 19:07:
Als je een lange tijd loopt krijg je na een tijdje steken in je zij. Dat is als het goed is je milt.

Maar ik vroeg me dus af, moet je dat JUIST doorlopen of juist niet.

Ik heb vroeger geleerd dat je wel moet doorlopen omdat je milt zich dan gaan uitknijpen (zodat er rode of witte bloed lichaampjes vrij komen)

maar ik weet niet of dit klopt
Dat had ik ook begrepen, volgens docent LO: in je milt zit een soort spiraalvormige opslag voor rode bloedcellen. Als je je inspant heb je meer zuurstof nodig, dus je bloed stroomt sneller. Het is ook handig om meer rode bloedcellen te hebben zodat je bloed niet als een gek sneller hoeft te stromen. Dan komt de milt in actie en die duwt in een samenpersende beweging rode bloedcellen uit de spiraalvormige opslag en dat kan pijn veroorzaken.

Maar wat je dan moet doen
Met citaat reageren
Oud 22-07-2003, 19:51
Verwijderd
Citaat:
Acey schreef op 22-07-2003 @ 19:49:
Dat had ik ook begrepen, volgens docent LO: in je milt zit een soort spiraalvormige opslag voor rode bloedcellen. Als je je inspant heb je meer zuurstof nodig, dus je bloed stroomt sneller. Het is ook handig om meer rode bloedcellen te hebben zodat je bloed niet als een gek sneller hoeft te stromen. Dan komt de milt in actie en die duwt in een samenpersende beweging rode bloedcellen uit de spiraalvormige opslag en dat kan pijn veroorzaken.

Maar wat je dan moet doen
Doorlopen, de pijn heeft blijkbaar een gunstig effect. En na een tijdje voel je het al niet meer.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2003, 22:56
Stofzuigerslang
Stofzuigerslang is offline
Gek, ik krijg wel es pijn aan mn rechterkant, maar de milt zit aan de linkerkant (van achter of vanuit mijn perspectief)
Met citaat reageren
Oud 22-07-2003, 23:03
apekop123
Avatar van apekop123
apekop123 is offline
Als je pijn aan je milt hebt: stoppen.


Pijn is nooit een goed teken..


Doorlopen, de pijn heeft blijkbaar een gunstig effect. En na een tijdje voel je het al niet meer.




Tja, nu zit ik weer met dezelfde tegenstrijdige antwoorden die ik eerder ook al kreeg.

Is er iemand die het zeker weet? (iemand die misschien een studie doet die er mee te maken heeft ofzow)
__________________
You lost...
Met citaat reageren
Oud 22-07-2003, 23:12
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Ik heb wel eens gehoord dat het niet je milt is, maar een bel lucht in je dikke darm, op de plaats waar deze een bochtje omhoog maakt. Of dit waar is weet ik niet
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Met citaat reageren
Oud 22-07-2003, 23:16
apekop123
Avatar van apekop123
apekop123 is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 22-07-2003 @ 23:12:
Ik heb wel eens gehoord dat het niet je milt is, maar een bel lucht in je dikke darm, op de plaats waar deze een bochtje omhoog maakt. Of dit waar is weet ik niet
en nou snap ik er helemaal nix meer van
__________________
You lost...
Met citaat reageren
Oud 22-07-2003, 23:21
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Drexz schreef op 22-07-2003 @ 23:16:
en nou snap ik er helemaal nix meer van
Ik bedoelde dus dat het die luchtbel in je dikke darm is die die pijn veroorzaakt. De luchtbel zou ontstaan bij het hardlopen. Of je dan moet stoppen of doorgaan weet ik eigenlijk niet. Ik stop altijd, want het is gewoon niet prettig.
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Met citaat reageren
Oud 22-07-2003, 23:22
CrazY G
Avatar van CrazY G
CrazY G is offline
ik denk gewoon maar stoppen heh. en dan gewoon rustig je conditie opbouwen, dat gaat niet zo snel, je doet teveel in een keer.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2003, 10:00
Verwijderd
Van een site van de Belgische overheid, neem dus aan dat dit wel betrouwbare informatie is.

Steken in de zij

Bij forse en langdurende inspanningen kan een sporter steken in de zij voelen. Meestal zit deze pijn links onder de ribbenboog (ter hoogte van maag/milt) of rechts in de leverstreek. Het vermoeden bestaat dat de steken worden veroorzaakt door een prikkeling van het middenrif (dat gebruikt wordt bij de ademhaling) of door kramp in het deel van de dikke darm dat zich in de bovenbuik bevindt. Steken in de zij zijn niet gevaarlijk, alleen onprettig.
EHBO
- Laat de persoon rustiger sporten en goed doorademen.
- Laat als dat niet helpt, de persoon even stoppen met sportbeoefening en adviseer hem zich lang te maken (het lichaam uit te rekken)
- Laat de persoon eventueel op de rug liggen

Voorkomen!
- Gebruik geen zware maaltijden vlak voor het sporten.
- Doe een goede warming up waarbij de snelheid en intensiteit van de inspanning geleidelijk wordt opgevoerd.

bron: http://www.wvc.vlaanderen.be/gezonds...bso/steken.htm
Met citaat reageren
Oud 23-07-2003, 16:40
Brown eye
Avatar van Brown eye
Brown eye is offline
Volgens mij gewoon doorlopen...tenminste dat doe ik altijd gewoon! Meestal knijp ik dan in me zij, want dat helpt wel een beetje of je moet een vuist maken met je duim onder je vingers zeg maar.....dat schijnt ook te helpen
__________________
No one is worthy of your tears....and the one that is, will never make you cry!!
Met citaat reageren
Oud 23-07-2003, 22:31
Firestone
Avatar van Firestone
Firestone is offline
eventjes iets rustiger aan doen, even een stukje wandelen ofzo.. brobeer een betere contidie te krijgen, ik had er vroeger ook last van, maar sinds ik ben gaan lopen niet meer..

op een of andere manier krijg/kreeg ik er ook last van als ik kort tevoren had gegeten, heeft dat er iets mee te maken?
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 00:58
Verwijderd
Citaat:
naam onbekend schreef op 22-07-2003 @ 23:12:
Ik heb wel eens gehoord dat het niet je milt is, maar een bel lucht in je dikke darm, op de plaats waar deze een bochtje omhoog maakt. Of dit waar is weet ik niet
Dat is niet waar.

Anders zit je trouwens toch voortdurend met pijn in je buik, want je hebt meer lucht in je darmen dan je denkt.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2003, 02:26
Nanaki
Avatar van Nanaki
Nanaki is offline
Citaat:
lafjuh schreef op 24-07-2003 @ 00:58:
Dat is niet waar.

Anders zit je trouwens toch voortdurend met pijn in je buik, want je hebt meer lucht in je darmen dan je denkt.

Het is (waarschijnlijk) wel waar, sorry.

Als je aan het sporten bent, dan stroomt er onvoldoende bloed langs de darmen om de afvalstoffen af te voeren. Daarom wordt ook aangeraden om iets rustiger te gaan lopen, op dat moment hoeft er minder bloed naar de spieren en kan er meer bloed naar het verteringsstelsel. Hierdoor is het weer mogelijk dat afvalstoffen uit de darmen worden afgevoerd. Vandaar ook het advies niet al te zware maaltijden te nuttigen vlak voor (zware) inspanning. Dan is je lichaam bezig met het verteren van die maaltijd terwijl daar eigenlijk helemaal geen mogelijkheid toe is.

Als je dus steken in je zij krijgt gewoon even iets rustiger aan doen.
__________________
I am the pill they use to fill your suicide machine
Met citaat reageren
Oud 25-07-2003, 11:37
Verwijderd
Citaat:
Nanaki schreef op 25-07-2003 @ 02:26:
Het is (waarschijnlijk) wel waar, sorry.

Als je aan het sporten bent, dan stroomt er onvoldoende bloed langs de darmen om de afvalstoffen af te voeren. Daarom wordt ook aangeraden om iets rustiger te gaan lopen, op dat moment hoeft er minder bloed naar de spieren en kan er meer bloed naar het verteringsstelsel. Hierdoor is het weer mogelijk dat afvalstoffen uit de darmen worden afgevoerd. Vandaar ook het advies niet al te zware maaltijden te nuttigen vlak voor (zware) inspanning. Dan is je lichaam bezig met het verteren van die maaltijd terwijl daar eigenlijk helemaal geen mogelijkheid toe is.

Als je dus steken in je zij krijgt gewoon even iets rustiger aan doen.
oh, ik dacht dat het was met dat milt-verhaal. En als je gaat sporten en veel gegeten hebt, je darmen bloed nodig hebben, maar je spieren ook. Je milt zou zich dan gaan 'uitknijpen' (als een spons) zodat er meer bloed vrij kwam.

Maarja, dan zal mijn huisarts het wel fout hebben gehad.

[edit] Ik reageerde op wat hij zei over luchtbellen in de darmen. Daar zei jij ook niets van.
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Wat heb je altijd al willen weten over het menselijk lichaam? #5
fizzle-fluffy
196 06-11-2013 09:06
Lichaam & Gezondheid Wat heb je nou altijd al willen weten over het menselijk lichaam? #3
Bloem
500 07-11-2007 00:21
Lichaam & Gezondheid Pijn links onder tijdens sporten
Spuitelf
14 31-10-2007 22:20
Lichaam & Gezondheid last van mijn milt?
moon
5 06-12-2005 23:05
Lichaam & Gezondheid 'buik'pijn
x-ViXeN-x
8 26-02-2004 22:37
Lichaam & Gezondheid hartsteken
Snat$bat$
17 18-05-2003 18:11


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:03.