Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-09-2012, 16:07
Epicurus
Epicurus is offline
Hoe duur voor een alles test? En hoe duur voor een alles-behalve-hiv-test. Ik kan dat namelijk nergens duidelijk vinden, zeker nu met dat eigen risico enzo.

Alvast bedankt,
Met citaat reageren
Oud 22-09-2012, 16:08
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
In Nederland is dat helemaal gratis! Je kan naar de huisarts en die erom vragen (dat wordt vergoed vanuit de basisverzekering, en er zal nooit ergens openbaar worden gemaakt in papieren van de verzekering oid dat je bent geweest) of je kan anoniem naar de GGD (die hebben soms een wachtlijst).
Een soa-test bestaat overigens uit 2 delen. Aan de ene kant plassen in een potje om dingen als chlamydia en gonorroe uit te sluiten, en een bloedafname voor hiv, maar ook bijvoorbeeld syfilis. Die laatste is alleen nodig als je in een risicocategorie valt.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 22-09-2012, 16:29
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Mja, maar de TS heeft wel gelijk dat als je je eigen risico nog niet opgemaakt is, je het eerst zelf betaald (iig als het via de huisarts gaat, GGD enzo weet ik niet).
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 22-09-2012, 16:33
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Mja, maar de TS heeft wel gelijk dat als je je eigen risico nog niet opgemaakt is, je het eerst zelf betaald (iig als het via de huisarts gaat, GGD enzo weet ik niet).
een soa-test valt toch niet onder het eigen risico? ik heb er iig geen rekening van gezien afgelopen juni en dat was bij de huisarts.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 22-09-2012, 16:35
Epicurus
Epicurus is offline
Ja, precies. Ik vraag me namelijk af of ik onder de 'risicogroep' val. Deze website bevoorbeeld: http://www.vrijsoavrij.nl/soatest_waar.html zegt dat, wanneer je je eigen bijdrage nog niet hebt opgemaakt, je moet betalen.

Deze website: http://www.ggdrotterdamrijnmond.nl/s.../soa-poli.html zegt dat het wel gratis is, mits je onder de risicogroep valt, wat met die risicogroep bedoelt wordt blijft mij echter een raadsel.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2012, 16:38
Epicurus
Epicurus is offline
Sowieso vind ik die websites onduidelijk: bij die van vrijsoavrij staat onder het kopje "wat kost het":

"Een gratis en anoniem soa onderzoek en hiv-test is mogelijk bij een van de acht soa centra. Deze centra hebben vaak spreekuren op locatie, zodat er altijd eentje bij jouw in de buurt te vinden is.

De kosten van een test lopen per instelling nogal uiteen. Je kunt vooraf informeren naar de prijs. Als de test via de (huis)arts wordt uitgevoerd, worden de kosten door de ziektekostenverzekering of het ziekenfonds betaald. Je bent dan uiteraard niet anoniem getest."

Die twee alinea's spreken elkaar toch tegen of heb ik dat?

Laatst gewijzigd op 22-09-2012 om 16:39. Reden: Typo
Met citaat reageren
Oud 22-09-2012, 16:43
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Tsja, als wij op het lab op soa's testen dan neem ik aan dat het gewoon onder labonderzoek valt en dat valt wel onder je eigen risico. Weet niet of daar een uitzondering voor is als het specifiek een soatest is? Ik weet wel dat dat soort rekeningen vaak flink veel later kunnen komen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 22-09-2012, 16:45
Epicurus
Epicurus is offline
Ja, vandaar dat ik ook het verschil tussen een soa-test met hiv en zonder vraag. Zonder hoeft er namelijk geen bloed afgenomen te worden en dus geen dure laboratoriumkosten.

Bedankt voor julllie snelle antwoorden!

Laatst gewijzigd op 22-09-2012 om 16:48. Reden: Bedankje :)
Met citaat reageren
Oud 22-09-2012, 16:48
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Naja, urine wordt natuurlijk net zo goed op het lab onderzocht

Een losse HIV-test kost bij ons €58,73. Dat zal niet overal hetzelfde zijn maar ook niet ineens heel veel goedkoper of duurder zijn denk ik. Wellicht is het iets goedkoper als je een soa-pakket ineens laat testen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 22-09-2012, 16:53
Epicurus
Epicurus is offline
Oh. Oké, sorry, dan zat ik fout. Maar gratis is het dus sowiso niet, ook niet als je het 'gratis en anoniem' doet via de GGD?
Met citaat reageren
Oud 22-09-2012, 16:55
Verwijderd
Jongeren tot en met 24 jaar zijn een risicogroep, dus als je onder de 25 bent, kom je in aanmerking voor de GGD test en dan is het echt gratis.
Wie geen risicogroep is, moet de test via de huisarts laten doen en dan gaat het uit het eigen risico.
Zie ook:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwer...aten-doen.html
voor alle risicogroepen.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2012, 17:01
Epicurus
Epicurus is offline
Aah super Sarah. Dankjewel! Ook de rest bedankt!
Met citaat reageren
Oud 23-09-2012, 05:14
Verwijderd
SuperSarah! Dat is weer eens wat anders dan Superman! En idd gewoon even anoniem bij de GGD doen.
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid soa test, hoe,wat,waar enz
ThisIsMyName
15 30-06-2012 17:15
Lichaam & Gezondheid SOA-test: Waar, wie, wanneer uitslag?
Diamera
3 22-06-2011 11:36
Lichaam & Gezondheid Soa test of niet?
harm-less
3 02-11-2010 08:57
Seksualiteit SOA test, of niet?
meisje16jaar
21 07-11-2009 22:19
Lichaam & Gezondheid Soa-test?
Verwijderd
7 09-01-2008 19:24
Lichaam & Gezondheid vraagjes soa testen
Verwijderd
8 11-10-2004 23:09


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:21.