Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-03-2005, 16:53
Nebel
Avatar van Nebel
Nebel is offline
Hoi, hoe maken jullie je spiekbriefje als je een presentatie of andere voordracht moet houden, en je de tekst er dus niet letterlijk bij mag houden?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-03-2005, 16:57
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik zet erop wat ik in grote lijnen wil zeggen. En eventuele kleine details die ik met het oefenen telkens vergeet. Dus bijvoorbeeld:

- Inleiding: voorbeeld Kees

- Vraag: Hoe moet Kees een spiekbrief maken voor z'n betoog?

- Wat is een spiekbrief? (Presentaties: voor als je iets vergeet)
- Welke soorten? (tijdens toets / presentatie)
- Hoe ziet het eruit? (Grootte, kleur, formaat)
- Wie gebruiken spiekbriefjes? (leerlingen tot ministers)

- Conclusie: Dus een spiekbriefje gebruiken is erg handig, mits met mate!
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 16:58
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Queue Cards!

Kaartjes op minder dan A5 formaat met steekwoorden. Uiterst handig.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2005, 17:05
smartbrunette
smartbrunette is offline
ik ga altijd eerst precies opschrijven wat ik wil zeggen, dat lees ik 2 keer door, dan probeer ik het uit m'n hoofd te doen.
En op de punten dat ik dan vast loop, schrijf ik een woord (of meerdere woorden) op. En dan weet ik het wel. Meestal heb ik het spiekbriefje daarna geen eens meer nodig.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2005, 17:14
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 29-03-2005 @ 17:58 :
Queue Cards!

Kaartjes op minder dan A5 formaat met steekwoorden. Uiterst handig.
Diedingen heten cue cards.

En ja, die zijn handig

Ik bouw mijn presentatie - zoals iedereen - altijd op zodat ze bestaan uit een paar delen.
Inleiding krijgt z'n eigen kaartje, met een paar steekwoorden. Middenstuk deel 1 krijgt z'n eigen kaartje, middenstuk deel 2 ook etc. Die steekwoorden kunnen vanalles zijn. Soms wijk ik ook af van de volgorde die ik heb aangeleerd, zodat het wat soepeler loopt bv. Dan kan ik even snel zien op ik niets oversla.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2005, 18:19
Frankrijk
Avatar van Frankrijk
Frankrijk is offline
Citaat:
Sassiefje schreef op 29-03-2005 @ 17:53 :
Hoi, hoe maken jullie je spiekbriefje als je een presentatie of andere voordracht moet houden, en je de tekst er dus niet letterlijk bij mag houden?
Ik leer het altijd allemaal letterlijk uit mijn hoofd. Laatst had ik 15 min. lang iets uit mijn hoofd verteld en geen woord vergeten.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2005, 22:10
Verwijderd
Ik gebruik al bijna een jaar geen spiekbriefjes meer, alles doe ik uit m'n hoofd, dat werkt wat prettiger. Overigens studeer ik het niet letterlijk in! Nee, ik zorg dat ik weet waar de rode draad ligt van mijn verhaal. Mijn inleiding is altijd érg duidelijk, ook voor mezelf is het zo makkelijker bij het verhaal te blijven. In mijn inleiding weis ik in feite de rode draad aan, daar borduur ik dan tijdens de rest van de presentatie op voort. Maar volgens dezelfde methode kun je ook gewoon presenteren m.b.v. een spiekbriefje, natuurlijk. Zet wel alleen de 'tussenkopjes' van je 'tekst' op papier, eventueel een paar exacte gegevens, zoals cijfers en jaartallen, uitgezonderd.

Leer niet alles letterlijk uit je hoofd, want het publiek heeft al dan niet bewust door dat je alles op staat te dreunen. Formuleer ter plekke om je presentatie levendig te houden, want zo kun je ook reageren op de omgeving, bovendien raak je dan minder snel de draad kwijt als er iets misgaat.

Laatst gewijzigd op 01-04-2005 om 22:12.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2005, 22:23
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Gewoon de grote lijnen op papier zetten en de hele tekst een aantal keer goed doorlezen. Als je het dan even niet meer weet en je ziet de grote lijnen weer, dan komt de rest vanzelf wel weer bovendrijven... zo werkt het bij mij iig
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2005, 23:05
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 01-04-2005 @ 18:14 :
Diedingen heten cue cards.
omg ja....vertaalt heten mijn dingen rij-kaarten
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 12:17
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Frankrijk schreef op 01-04-2005 @ 19:19 :
Ik leer het altijd allemaal letterlijk uit mijn hoofd. Laatst had ik 15 min. lang iets uit mijn hoofd verteld en geen woord vergeten.
dan klinkt het bijna nooit natuurlijk en bovendien raak je dan in de problemen wanneer je iets van je tekst afwijkt. Je kan beter de grote lijn van het verhaal onthouden.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2005, 01:24
Frondish
Avatar van Frondish
Frondish is offline
wat ik tijdens een presentatie heb gedaan, op het kastje achter me een blad gelegd, en ik heb toen gezegd, ik ga nu een voorbeeld op het bord tekenen (hele moeilijke zooi.. hoe een aardbeving ontstond) en dat had ik gewoon overgenomen van het blaadje achter me op het kastje.. dus toen ik mijn cijfer kreeg, kreeg ik een 6,5 omdat ik die tekening "uit mijn hoofd" gedaan had
__________________
ok...
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 19:17
Verwijderd
ik doe er een powerpoint bij en werpdan af en toe een blik op het scherm om te kijken waar ik was
maar dat werkt niet echt voor de middelbare school ehm, daar had ik altijd een a4'tje met grote duidelijk geschreven steekwoorden (meer een inhoudsopgave) op de tafel voor me. Als ik iets in mijn handen heb ga ik daarmee prutsen tijdens de presentatie, dat moet natuurlijk niet.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 19:50
030405
Citaat:
SynoP schreef op 03-04-2005 @ 02:24 :
wat ik tijdens een presentatie heb gedaan, op het kastje achter me een blad gelegd, en ik heb toen gezegd, ik ga nu een voorbeeld op het bord tekenen (hele moeilijke zooi.. hoe een aardbeving ontstond) en dat had ik gewoon overgenomen van het blaadje achter me op het kastje.. dus toen ik mijn cijfer kreeg, kreeg ik een 6,5 omdat ik die tekening "uit mijn hoofd" gedaan had
Een 6.5 is niet goed hoor
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:31.