Advertentie | |
|
25-09-2011, 15:23 | ||
Citaat:
|
25-09-2011, 22:44 | |
Je kunt stil blijven staan in het verleden, en blijven hangen in het feit dat je leven niet zo is gelopen als dat je had gewenst, maar je kunt ook naar de toekomst kijken, dichtbij of verder weg.
Wat zou jij willen veranderen aan de wereld, zodat je er wel in past? En hoe zou je dat kunnen realiseren? En wie zegt jou dat er niet meer mensen zijn die er hetzelfde over denken als jij en waarmee je een klik zou kunnen vinden? Er was ooit een club waar je lid van kon worden: "Wij horen er niet bij". Als ik me goed herinner moest je betalen om er lid van te worden. Dan hoorde je nergens bij... (behalve...). Verder kan ik je aanraden om eens met een therapeut/psych of vertrouwenspersoon te gaan praten. Een die jou begrijpt en waar je iets verder mee komt.
26-09-2011, 22:13 | ||
Citaat:
Ik heb een tijdje nagedacht over je post en ben tot de conclusie gekomen dat er een grote kern van waarheid in zit. Je persoonlijkheid kan je natuurlijk niet van de ene op de andere dag compleet veranderen, dat heb ik ook wel eerder gemerkt. Het is misschien inderdaad het beste om maar te accepteren dat ik niet de persoon kan zijn die ik voor ogen heb. Dat zal lastig worden, maar ik ga het proberen. Maar, een ander groot probleem is dat ik NU niet mezelf ben, hoe ik leef, en dat ik juist 'mezelf' weer wil vinden, als het ware. De persoon die ik graag zou willen zijn is 'mezelf' (maar dan een soort verbeterde versie ervan, zonder de slechte eigenschappen, al moet ik dat mezelf maar gewoon afleren). Ik kan wel proberen mijn persoonlijkheid te accepteren, maar de manier waarop ik nu leef totaal niet, omdat ik zo ongelukkig ben. Al met al zou ik dus eigenlijk het liefst met een schone lei willen beginnen.. maar hoe? Daarbij komt ook nog kijken dat ik eigenlijk niet meer weet wie 'mezelf' precies is, en waar ik van houd, omdat ik me al die jaren totaal anders heb voorgedaan.. |
26-09-2011, 22:19 | ||
Citaat:
|
27-09-2011, 08:34 | |
Verwijderd
|
Misschien kun je iets concreter duidelijk maken wat je wilt? Wil je bijvoorbeeld meer vrienden? Wil je leuker gevonden worden? Wil je meer doen in je leven? of jezelf leren accepteren?
Zoals je zelf al toegeeft is dit nogal vaag en dat geeft niet, maar ik denk dat het misschien zelfs een onderdeel van het probleem kan zijn. Als je voor jezelf concreet maakt wat je wilt bereiken, is het makkelijker om een weg ernaartoe uit te stippelen. |
27-09-2011, 22:34 | ||
Citaat:
En wat ik zou willen veranderen.. Zoals ik al eerder heb gezegd zou ik graag 'mezelf' weer willen zijn en op een manier willen leven waar ik gelukkig van word. Dingen doen die ik echt leuk vind en echt plezier in dingen hebben. Vrienden waarbij ik me op me gemak voel en lol mee kan hebben. Dingen ondernemen in mijn vrije tijd, in plaats van alsmaar achter de pc te zitten of een beetje voor me uit te staren. En ik zou verdomd graag een keer uit willen gaan, of gewoon überhaupt iets leuks willen doen met vrienden , maar die paar 'vrienden' die ik nu hebben zitten totaal niet op uitgaan en dergelijke te wachten en zitten ook het liefst achter hun pc. Geen idee hoe ik dat alles ga realiseren, want ik blijf dus maar gevangen in het wereldje waar ik nu zit. En er zullen vast wel mensen zijn met een zelfde soort probleem, maar die zal je niet snel tegenkomen in het dagelijks leven, denk ik. En een vertrouwenspersoon, iemand die ik écht vertrouw en aan wie ik dit echt durf te vertellen heb ik niet echt. Een psycholoog zou kunnen, maar dat bewaar ik als laatste optie, zeg maar. Nog even afwachten hoe het er de komende tijd aan toegaat met me. |
27-09-2011, 22:38 | ||
Citaat:
|
27-09-2011, 22:42 | ||
Citaat:
|
28-09-2011, 09:41 | |
Je voelt je blijkbaar alleen, geïsoleerd en ziet geen mogelijkheid aansluiting bij mensen buiten jouw "wereld" te vinden.
Hard rennen is een sport maar wel één die je alleen beoefent. Misschien is een duosport of teamsport beter voor je. Verder valt me je zeer correcte taalgebruik op, je bent dus niet wereldvreemd o.i.d. |
28-09-2011, 09:55 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
28-09-2011, 12:00 | ||
Citaat:
|
29-09-2011, 12:54 | |
Het kan best zijn dat je aanleg hebt voor depressie. En dat is een probleem die je niet moet onderschatten. Ik heb dezelfde karaktereigenschappen. Maar ik zou het niet per se slecht noemen. het heeft me veel geleerd, en geeft mijn creativiteit een uiting met diepgang. Ik moet er alleen beter mee om leren gaan, want mensen zijn hun gedachten niet, en gedachten horen je leven niet over te nemen. Misschien moet jij er ook gewoon mee om leren gaan op een gezonde manier.
29-09-2011, 21:11 | ||
Citaat:
En bedankt, al heb ik nou niet echt het idee dat er een groot verband is tussen taalgebruik en wereldvreemdheid. |
Advertentie |
|
29-09-2011, 21:16 | ||
Citaat:
|
29-09-2011, 21:23 | ||
Citaat:
Het stellen van echt concrete, haalbare doelen zou overigens best wel eens een goede tip kunnen zijn. Alleen weet ik jammer genoeg ook al niet waar ik dan zou moeten beginnen en wat voor doelen ik zou moeten stellen.. Laatst gewijzigd op 29-09-2011 om 21:42. |
29-09-2011, 21:34 | ||
Citaat:
|
30-09-2011, 16:12 | |
Verwijderd
|
Ik snap het niet zo goed. Je opent hier een topic omdat je niet tevreden bent met je leven en je in het algemeen veel dingen moeilijk vind en het idee hebt dat de nasleep van je depressie nog bezig is en dat je het daar moeilijk mee hebt en je vraagt om tips en adviezen, maar alles wat aangedragen wordt, sla je af. Het is alsof je verwacht had dat iemand hier met de WonderTip komt waardoor jij je in een keer goed zou voelen. Zo werkt het helaas niet.
Je hebt het idee dat je weinig plezier in eventuele hobby's zou kunnen beleven, maar dan heb je de verkeerde hobby's. Die zijn er voor gemaakt om plezier in te hebben, of het nou kantklossen, breien, borduren, op je hoofd staan of sporten is, het is bedoelt om een goed gevoel van te krijgen. Als je dat niet krijgt, is het geen hobby en zoek je verder naar een volgende. Concrete doelen stellen is wel slim, maar je weet niet waar je meot beginnen. Dat snap ik best wel, maar als je al begint met 'ik weet niet waar ik moet beginnen, dus begin ik maar helemaal niet', kom je nooit ergens, dan kun je beter in bed blijven liggen. Begin met heel simpele dingen. Bijvoorbeeld 'voor vrijdag heb ik contact opgenomen met de sportvereniging om te vragen of ik een keer kan komen kijken.' Of 'voor vanavond moet ik vijf opdrachten van mijn wiskundehuiswerk gemaakt hebben.' Je hebt nog geen sport op het oog die je zou willen beoefenen. Heb je al gezocht? Weet je wel wat je niet wil? Zo wil ik bijvoorbeeld absoluut geen teamsport, geen balsport, geen vechtsport en geen 'individuele sport' en ben ik bij capoeira uitgekomen. Als je al weet adt je graag in teamverband wil spelen, maar niet met een bal en een net, kun je op zoek gaan naar verschillende sporten die wél bij je wensen aansluiten. Ga een keer kijken bij een training, dommer word je er nooit van. En die aanleg voor depressie... Tsja. Ik ben ook depressief geweest en ben daar nu ongeveeer een jaar vanaf. Ze zeggen wel eens dat, wanneer je eenmaal depressief bent geweest, de kans veel groter is dat je het nog eens wordt. En in het begin heb ik me daar ontzettend druk omgemaakt, maar daar ben ik mee opgehouden, want daar schiet je echt geen reet mee op. Probeer te genieten van hele kleine dingen, ook al lijken ze nog zo belachelijk. Laatst stond ik 's avonds laat op het balkon en recht voor mijn neus zaten een egeltje en een kat. Die egel zat daar vrij rustig en die kat vond het rete-interessant, dus bleef maar op een heel vriendelijke manier tegen dat beest aan het porren. Dat vond ik zo mooi! Of geniet van de zon op je gezicht, een mooi nummer, een welgemeend complimentje. Het is heel erg cliché, maar het zijn uiteindelijk de kleine dingen die het leven mooi maken en je zult die dingen zelf moeten zien, dat doet niemand anders voor je. |
30-09-2011, 16:22 | ||
Citaat:
30-09-2011, 18:12 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Oh en je zegt bovenaan dat dit je slechte eigenschappen zijn: introversie, dromerigheid, naïviteit, pessimisme. De enige slechte daarvan lijkt me pessimisme, omdat je daar zelf heel ongelukkig van wordt. Maar introvert zijn en dromerig en naïef, dat is toch allemaal geen probleem? Ik stel me nu een lief, rustig en prettig persoon voor |
30-09-2011, 20:31 | ||
Citaat:
Ik zag trouwens dat je op het vwo zit, ik neem aan in een van de laatste 2 jaar gezien je leeftijd. Ben je al bezig met wat je na school zou willen doen? Dat vind ik op zich een goede manier om je op de toekomst te richten. Praat er eens over met je decaan/mentor of informeer je via het internet (intressetestjes doen kan bijv. via studiekeuze123.nl). Dan zie je misschien duidelijker wat je met je toekomst en met die 'schone lei' die je zo graag wilt zou willen beginnen. |
01-10-2011, 17:50 | |
Verwijderd
|
Ik zit met precies hetzelfde als jij, TO. Maar jij bent nog jong genoeg om iets van je leven te maken, een studie te volgen, alles. Gezien je leeftijd ga je binnenkort wellicht met een vervolgstudie begninen, en dan verandert je leven totaal. Je leert nieuwe mensen kennen, je leert nieuwe dingen, je gaat misschien wel verhuizen naar een andere stad. Er is dus nog helemaal niks verpest en helemaal niks aan de hand.
De komende jaren zijn het moment voor je, ik heb mijn leven helaas al verpest. Laatst gewijzigd op 01-10-2011 om 17:56. |
01-10-2011, 21:56 | |
Verwijderd
|
^Jij zegt wat ik denk, ik wist alleen niet zo goed hoe ik het netjes moest verwoorden
@Stefenootje: Wat is er in godsnaam dan zó verkeerd gegaan dat je nú al het idee hebt dat je leven helemaal vergald en niet meer te redden is? Ik ben maar een jaartje jonger en ben ook nog aan een opleiding begonnen, ik ken genoeg mensen die veel ouder zijn dan jij en evengoed hun leven nog helemaal omgooien. Ik ben heel erg benieuwd naar de argumenten waarom jouw leven op de 23e al helemaal voorbij en verdoemd en mislukt en vastgeroest is. |
01-10-2011, 22:46 | |
Verwijderd
|
Mijn vriend is met 28 aan een nieuwe opleiding begonnen in een nieuwe stad... Mijn moeder trouwens met 38 en twee kinderen nog. Mijn oma heeft ál haar opleidingen vanaf middelbare leeftijd tot laat in haar leven gedaan. En dat is alleen nog maar je studie; je kunt je leven elke dág veranderen, in zulke minieme dingen. Je hoeft alleen maar een praatje te maken met iemand met wie je normaal niet praat, een keertje linksaf te gaan in plaats van rechts, een boek op te pakken dat je even op een totaal andere manier laat kijken. Nieuwe mensen leren kennen en nieuwe dingen leren doen kun je tot het moment dat je dood gaat, en wie weet daarna nóg.
|
01-10-2011, 23:30 | |
Ik ben juist zo rond m'n 23e begonnen m'n leven eens flink aan te pakken. Daarvoor had ik een baggerleven. Ik was veel te onzeker om m'n dingen te kunnen doen. Dat is gewoon het gevolg geweest van een aantal vervelende omstandigheden. En geloof me, zonder een beetje zelfvertrouwen is er geen bal aan het leven. Maar men, als je het leven gewoon zelfverzekerd tegemoet gaat heeft het zoveel te bieden. Ik heb zeker nog wel het een en ander te leren, maar ik ben wel tevreden met hoeveel ik gegroeid ben in 2 jaar.
1 enkele zin heeft de verandering teweeg gebracht, dus ik herken ook wel wat Freyja zegt. Wat ik gedaan heb is blokkerende denkpatronen veranderen. Was niet eenvoudig, maar ik vond het resultaat verbluffend.
04-10-2011, 19:53 | |||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
04-10-2011, 20:02 | |||
Citaat:
Citaat:
|
04-10-2011, 20:08 | ||
Citaat:
Ik heb me ook wel eens afgevraagd waarom sommige mensen zo enorm succesvol zijn. Niet om mezelf mee te vergelijken, maar om te zien hoe ze het voor elkaar hebben gekregen. Want ooit moeten ze op een vergelijkbaar punt als ik hebben gestaan. Ook heb ik eens uit interesse de wikipedia-pagina van een actrice van mijn leeftijd gelezen. Juist daar had ik gelezen dat zelfvertrouwen een belangrijke rol heeft gespeeld in het door komen van de audities om vervolgens +/- 15 jaar later een getal van 8 cijfers op je bankrekening te krijgen. Waarom dan niet zelfverzekerd situaties tegemoet gaan? Je verliest niet altijd als je risico's neemt, soms win je. De gedachte zal wel geweest zijn ik ga lekker auditie doen en niet zozeer ik moet door de auditie heen komen. Ook heb ik geleerd hoe dat soort gedachtes effect hebben op zelfvertrouwen. Als je uit gaat van "ik ga lekker auditie doen, lijkt me gaaf", staat er niets op het spel en kan je eigenlijk niet verliezen. Als je uit gaat van "ik moet door de auditie heen komen", word je vatbaar voor onzekerheid, want wat ga je dan denken als je faalt? Als je van nature al onzeker bent, ga je het automatisch op jezelf betrekken. Maar hoe kan je falen als je gewoon lekker auditie gaat doen? Vervolgens wordt het een stuk gemakkelijker om dingen te ondernemen. Want het is meer om de activiteit zelf gaan draaien dan om er goed in te zijn. En wat nou zo ironisch is, is dat het goed worden erin dan vanzelf komt. Door op deze manier te denken heb ik successen geboekt waartoe ik mezelf nooit in staat zou hebben geacht. Zo kon ik het verleden ook makkelijker los laten. Who cares wat je in het verleden hebt gedaan of meegemaakt, het gaat erom wat je nu doet. Juist als je blijft hangen in het verleden gaat het fout. Gewoon dingen gaan doen waarbij het om de activiteit zelf draait is dan ook mijn advies.
04-10-2011, 20:23 | |||
Citaat:
Citaat:
|
05-10-2011, 00:53 | ||
Citaat:
|
05-10-2011, 01:08 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
En misschien moet je eens opnieuw naar die eigenschappen kijken. Ze hebben je misschien negatieve dingen gebracht, maar elke eigenschap kent een positieve en negatieve kant. Ik kan me voorstellen dat je door jouw naiviteit in staat bent om positieve kanten te zien van mensen, die meer cynische mensen niet meer op zouden merken. Of dat je door je rustige, introverte eigenschappen in staat bent om meer details op te merken en je inderdaad beter te verplaatsen in iemand anders. Iets is nóóit alleen maar negatief of alleen maar positief (zie de voetbal, ellek nadeel hep z'n voordeel). Ikzelf bijvoorbeeld ben vrij extravert, wat jij misschien als een voordeel ziet, maar ik kan ook stróntirritant zijn en ik ben me er van bewust dat ik mensen ook echt op de zenuwen kan werken door mijn eeuwige gepraat en bemoeizucht. Enne, ik ben het niet met je eens dat vriendelijkheid niet lijkt te lonen. Integendeel, ik ben over het algemeen vriendelijk en ik krijg eigenlijk ook altijd vriendelijkheid terug... zelfs in situaties waarin ik merk dat ik in mijn hoofd negatief doe over een persoon, vind dat die stom handelen of me aan iemand erger, en dan blijkt dat zij bijvoorbeeld heel vriendelijk mij gaan groeten of me ergens mee helpen, en dat mijn beeld dus veel te negatief was. Er zit wel een duidelijk verschil in vriendelijk zijn en over je heen laten lopen... dat laatste wordt inderdaad niet beloond, daar maken mensen alleen maar gebruik van. Maar je hoeft niet onvriendelijk te zijn om jouw eigen grenzen goed aan te geven. |
27-10-2011, 15:35 | |
Het klinkt alsof je er helemaal niet meer uit kunt komen in je uppie en natuurlijk kan een forum je daarbij steunen maar het is ook helemaal niet raar om een stap verder te gaan. Ik weet niet of je deze gevoelens al lang hebt of pas sinds kort? Een huisarts kan je door sturen naar iemand die proffesionele hulp kan bieden. Niet dat je gek bent ofzo maar een psychotherapeut kan je wel helpen om je te laten inzien waarom je deze rot gedachtes hebt en ook om gedachtes en de kijk op je leven te veranderen. Op de website hieronder kun je misschien wel wat herkenningspunten vinden. Let wel, een persoonlijkheidsstoornis (daar gaat die site over ) is er in verschillende vormen. Je kun took een lichte verstoring hebben. helemaal niet vreemd in 2011!
-weg- Laatst gewijzigd op 27-10-2011 om 16:10. Reden: reclame |
Advertentie |
|
|
|
Soortgelijke topics | ||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lifestyle |
Tevreden met je leven? Verwijderd | 129 | 30-03-2010 16:46 | |
Liefde & Relatie |
de grote Winterdip Malossi | 68 | 15-11-2007 15:58 | |
Psychologie |
Zijn jullie tevreden met jullie leven? Koffie_kus | 62 | 07-06-2005 14:04 | |
Psychologie |
Als je je leven een cijfer moet geven, wat geef je het dan? Curtis Jackson | 211 | 15-03-2005 21:39 | |
Verhalen & Gedichten |
Pijn in mijn leven, liefde in mijn leven, waarom louis84 | 1 | 07-11-2001 17:16 |