Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-01-2011, 20:06
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Aan de hand van berichten als onderstaande stel ik jullie de vraag, is TBS en verlof voor gevangenen nog wel acceptabel?

Citaat:
Tbs'er slaat na zestien jaar weer toe
GRONINGEN - Een 42-jarige man is na zestien jaar tbs binnen twee weken weer in de fout gegaan. Hij pleegde eind september een overval op een supermarkt in de stad Groningen. Dat bleek vandaag tijdens zijn rechtszaak.

De van oorsprong Hongaarse man werd halverwege de jaren negentig voor een gewapende overval veroordeeld tot een tbs met dwangverpleging. Hij zat zestien jaar lang in diverse klinieken en kreeg steeds meer vrijheden. Op 16 september maakte de rechtbank een einde aan de tbs omdat de zware maatregel niet meer in verhouding stond tot het eerder gepleegde misdrijf en het gevaar.

Twaalf dagen later bedreigde de aan drugs verslaafde man de caissière van de supermarkt door te suggereren dat hij een vuurwapen had. Volgens de man kon hij zijn vrijheid toch niet aan en pleegde hij een overval om weer de tbs in te kunnen.

De begeleiders van de tbs'er stellen in een reactie dat er in dit geval is gekozen voor een pragmatische oplossing. De dwangmaatregel van tbs werd in 2008 omgezet in een voorwaardelijke tbs. Dit ging volgens de begeleiders goed. De man leed naar eigen zeggen aan hevige pijnen en gebruikte daarvoor af en toe cocaïne. De drugs betaalde hij van zijn uitkering en verder veroorzaakte hij geen problemen, ook niet toen hij in een eigen huisje woonde bij een tbs-kliniek in de buurt. De man was goed te begeleiden en kwam zijn afspraken na. Het drugsgebruik werd wel steeds gemeld aan justitie, maar was geen aanleiding om de tbs in stand te houden, omdat de kans op recidive als laag werd ingeschat.

Volgens het Openbaar Ministerie (OM) is een nieuwe tbs-maatregel nu niet meer aan de orde. De man is uitbehandeld en zou eigenlijk een plek moeten hebben in een begeleide woonvorm, waar hij eventueel gecontroleerd drugs zou kunnen krijgen. Voor de overval op de supermarkt eiste het OM een gevangenisstraf van achttien maanden.

De rechtbank doet over twee weken uitspraak.
Het wil niet zeggen dat alls tbs gevallen zo "aflopen" maar mijn god.. wat gaat er een geld heen; uitkeringen die doorlopen, begeleiders, psychiaters, beveiliging...
In dit specifieke geval dus 16 jaar uitkering waar meneer nota bene ook nog eens cocaïne van mocht kopen. Menig Nederlands student krijgt hier natte dromen van.
Heeft dit exemplaar OOIT wel eens een positieve bijdrage aan de Nederlandse maatschappij geleverd?
Als ik in mijn rose glazen bol kijk zie ik Wilders onder luid "Hosanna" en onder wuivende palmbladen Den Haag binnengereden worden omdat hij hem het land uitgewipt heeft.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-01-2011, 20:18
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Zulke vragen moet je niet beantwoorden aan de hand van zulke berichten, maar aan de hand van feiten. De feiten zullen je vertellen dat TBS de recidive verlaagt en dus een adequaat middel is. Een gevangene die niet levenslang is veroordeeld krijgt altijd verlof, de vraag is alleen of je dat verlof in één keer permanent maakt, of de gevangene in stapjes weer kan wennen aan het functioneren in de maatschappij. Ook hier geldt, als ik mij niet vergis, dat de recidive lager is wanneer gevangenen richting het einde van hun straf soms verlof krijgen.

Laatst gewijzigd op 14-01-2011 om 07:16.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2011, 12:36
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Zulke vragen moet je niet beantwoorden aan de hand van zulke berichten, maar aan de hand van feiten. De feiten zullen je vertellen dat TBS de recidive verlaagt en dus een adequaat middel is. Een gevangene die niet levenslang is veroordeeld krijgt altijd verlof, de vraag is alleen of je dat verlof in één keer permanent maakt, of de gevangene in stapjes weer kan wennen aan het functioneren in de maatschappij. Ook hier geldt, als ik mij niet vergis, dat de recidive lager is wanneer gevangenen richting het einde van hun straf soms verlof krijgen.
Ja maar dat zijn doorgaans van die kulonderzoeken. En als je wilt dat 'de recidive laag' (wat je daar dan ook mee bedoeld) is kun je criminelen het beste doodschieten natuurlijk dus dat is niet zo een heel goed argument.

En nouja gevangenenverlof het woord alleen al is lachwekkend en het geld dat het kost kunnen we op andere plekken beter gebruiken!
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 14-01-2011, 20:33
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Ja maar dat zijn doorgaans van die kulonderzoeken. En als je wilt dat 'de recidive laag' (wat je daar dan ook mee bedoeld) is kun je criminelen het beste doodschieten natuurlijk dus dat is niet zo een heel goed argument.
Ehh nee, aangezien het doodschieten van gevangenen sowieso geen optie is. Dus dan is het een legitieme vraag hoe we de recidive van niet-levenslang veroordeelden kunnen minimaliseren.
Citaat:
En nouja gevangenenverlof het woord alleen al is lachwekkend en het geld dat het kost kunnen we op andere plekken beter gebruiken!
Hoeveel geld kost het precies, en in vergelijking met welke situatie?
Met citaat reageren
Oud 14-01-2011, 23:23
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Ehh nee, aangezien het doodschieten van gevangenen sowieso geen optie is. Dus dan is het een legitieme vraag hoe we de recidive van niet-levenslang veroordeelden kunnen minimaliseren.Hoeveel geld kost het precies, en in vergelijking met welke situatie?
Volgens Joost Eerdmans in 2003 zo'n €400 p.p/nacht (naast hun uitkering natuurlijk). Waarna 15-20% weer terugvalt in hun oude patroon van beroven/moorden en 82% van de seksuele psychopaten (die term heb je al gauw natuurlijk als je veelpleger bent..)

Nu ben ik benieuwd naar de cijfers van gewone cellen (waarvan de kosten omlaag kunnen middels versobering en celverkleining)
Met citaat reageren
Oud 15-01-2011, 02:08
Verwijderd
Brood, water, bed en een pleepot hè?

Versobering in de zin van dat? Doe eens research voordat je maar een beetje populistisch loopt te blêren.
Nederlandse cellen zijn geen hotels, de meeste gevangenen zijn ook mensen, de meeste gevangenen laten zien dat het Nederlandse beleid wel werkt.
Als 15-20% niet goed gaat, dan gaat...80% dus wel goed?

"versobering" van een cel, tenzij extreem ver (zeg maar, verdragsovertredend ver) doorgevoerd zal een te verwaarlozen hoeveelheid geld besparen. Recidive zal waarschijnlijk omhoog gaan, wat vele malen duurder is.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2011, 07:20
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Nederlandse cellen zijn geen hotels, de meeste gevangenen zijn ook mensen, de meeste gevangenen laten zien dat het Nederlandse beleid wel werkt.
Als 15-20% niet goed gaat, dan gaat...80% dus wel goed?

"versobering" van een cel, tenzij extreem ver (zeg maar, verdragsovertredend ver) doorgevoerd zal een te verwaarlozen hoeveelheid geld besparen. Recidive zal waarschijnlijk omhoog gaan, wat vele malen duurder is.
Dan komt nu uiteraard mijn vraag met getallen te komen.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2011, 10:38
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Volgens Joost Eerdmans in 2003 zo'n €400 p.p/nacht (naast hun uitkering natuurlijk). Waarna 15-20% weer terugvalt in hun oude patroon van beroven/moorden en 82% van de seksuele psychopaten (die term heb je al gauw natuurlijk als je veelpleger bent..)

Nu ben ik benieuwd naar de cijfers van gewone cellen (waarvan de kosten omlaag kunnen middels versobering en celverkleining)
En hoe verhoudt zich dit tot de kosten voor gevangenen? En wat is de recidive bij gevangenen zonder verlof bij vergelijkbare delicten?
Met citaat reageren
Oud 15-01-2011, 11:40
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Ehh nee, aangezien het doodschieten van gevangenen sowieso geen optie is.
O sorry, kun jij dan even een lijstje maken van de opties, dat is wat makkelijker discussieren EN als je toch bezig bent kun je misschien ook een paar linkjes opsnorren naar de 'cijfers' die blijkbaar aantonen dat TBS recidive verlaagt (again, whatever that may be).

Citaat:
Dus dan is het een legitieme vraag hoe we de recidive van niet-levenslang veroordeelden kunnen minimaliseren.
Zeker een legitieme vraag maar daar ging het topic niet over eah dus voordat we afgesplitst worden kunnen we daar beter over ophouden

Citaat:
Hoeveel geld kost het precies, en in vergelijking met welke situatie?
Nouja ik denk dat een kogel een paar cent kost? En een verlofbegeleider eeh, meer?
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 15-01-2011, 11:48
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Wikipedia over veelplegers:

Citaat:
Zij plegen delicten waarvoor de rechter veelal gevangenisstraffen oplegt, maar deze straffen zijn ieder voor zich te kort om voldoende dwang uit te oefenen
Dus wat doen we dan in Nederland? Verhogen we die straffen zodat ze voldoende dwang uitoefenen? NEEN natuurlijk niet we openen een instelling voor stelselmatige daders:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Inricht...lmatige_Daders
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 15-01-2011, 13:23
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
En hoe verhoudt zich dit tot de kosten voor gevangenen? En wat is de recidive bij gevangenen zonder verlof bij vergelijkbare delicten?
Ik vroeg 't 't eerst .
Feit is dat TBS meer kost, en nog steeds bij minimaal 15-20% faalt. Is die faalfactor voldoende om de meerkosten te rechtvaardigen. Zou een langere celstraf (of nekschot) niet beter (en eerlijker voor de slachtoffers) zijn?
Moordenaars op verlof gaat er bij mij echt niet in, hoe leg je dat uit aan nabestaanden?
Met citaat reageren
Oud 15-01-2011, 13:52
Verwijderd
Citaat:
Dan komt nu uiteraard mijn vraag met getallen te komen.
Er -is- al flink bezuinigd in het gevangeniswezen, met gemengde resultaten, zie ook twee personen in een cel ed.

Verder heeft ons justitiële systeem -gelukkig- niets tot niet veel te maken met 'genoegdoening' voor slachtoffers
Met citaat reageren
Oud 15-01-2011, 14:25
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Citaat:
Ik vroeg 't 't eerst .
Feit is dat TBS meer kost, en nog steeds bij minimaal 15-20% faalt. Is die faalfactor voldoende om de meerkosten te rechtvaardigen. Zou een langere celstraf (of nekschot) niet beter (en eerlijker voor de slachtoffers) zijn?
Moordenaars op verlof gaat er bij mij echt niet in, hoe leg je dat uit aan nabestaanden?
Bedenk wel dat het de gevaarlijkste gekken zijn die TBS krijgen. De normale gekken krijgen een gewone gevangenisstraf. Stel dat TBS even goed zou werken als een normale straf, dan was de verwachting dat die met TBS vaker de fout ingingen.

De nabestaanden hoeven geen uitleg te krijgen.
__________________
Onzichtbaar en idioot.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2011, 17:18
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Nee normale gekken worden behandeld zonder dat ze ooit iemand kwaad doen.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 15-01-2011, 20:14
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
De gevaarlijke normalen dan.
__________________
Onzichtbaar en idioot.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2011, 18:43
Verwijderd
Gelukkig krijgt er niemand gratie en worden gratieverzoeken altijd afgewezen
Met citaat reageren
Oud 20-02-2011, 12:35
Straight 007
Straight 007 is offline
en gratie verzoeken die niet worden afgewezen zijn die dan voor niemand?
Met citaat reageren
Oud 21-02-2011, 01:00
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Met de ISD-maatregel kunnen actieve, meerderjarige veelplegers voor maximaal 2 jaar ... De ISD-maatregel vindt men zo zwaar dat alleen een meervoudige kamer (drie rechters) daarover mag beslissen.


anyway ik ben niet voor het opheffen van TBS, wel ben ik voor het opheffen van tussentijds verlof, andere "privileges" in ruil voor goed gedrag, medewerking aan cursussen e.d. kunnen wel blijven bestaan.

verder straf uitgezeten is straf uitgezeten dat het bij sommige wachten is op een nieuw misdrijf dat is eenmaal zo, je kan niet overal levenslang op geven.

voorts; de reden dat ik het tussentijds verlof weg wil hebben is met name omdat de begeleiding niet adequaat is.
het verhaal over de TBSer op verlof met begeleider die in de HEMA een schaar koopt vervolgens met een mes uit zn zak (!) de schaar openmaakt en iemand neersteekt bewijst dit m.i. voldoende.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-02-2011, 09:34
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:


anyway ik ben niet voor het opheffen van TBS, wel ben ik voor het opheffen van tussentijds verlof, andere "privileges" in ruil voor goed gedrag, medewerking aan cursussen e.d. kunnen wel blijven bestaan.

verder straf uitgezeten is straf uitgezeten dat het bij sommige wachten is op een nieuw misdrijf dat is eenmaal zo, je kan niet overal levenslang op geven.

voorts; de reden dat ik het tussentijds verlof weg wil hebben is met name omdat de begeleiding niet adequaat is.
het verhaal over de TBSer op verlof met begeleider die in de HEMA een schaar koopt vervolgens met een mes uit zn zak (!) de schaar openmaakt en iemand neersteekt bewijst dit m.i. voldoende.
Ja, er is ook dat verhaal over de inbreker die na zijn gevangenisstraf weer inbraken ging plegen.

"Verlof" krijgen ze sowieso, tenzij ze levenslang veroordeeld zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:27.