Oud 13-07-2009, 21:56
Broeder
Avatar van Broeder
Broeder is offline
Misschien is ze bont en blauw geslagen omdat ze zonder hoofddoekje op school rondliep. Of zijn vooroordelen niet grappig?
__________________
ENIGSINDS WANNEER?
Advertentie
Oud 14-07-2009, 09:02
Keldion
Keldion is offline
vind hoofdoeken geen probleem vrijheid van geloof.
maar wees dan niet zo hypocriet om sandalen aan te doen en je nagels erbij te lakken...

want dan vind ik je gewoon een zondenaar en bovendien maak je je eigen geloof dan belachelijk
Oud 14-07-2009, 10:52
Verwijderd
Mag een moslima haar nagels niet lakken?
Oud 14-07-2009, 11:56
Ketter
Avatar van Ketter
Ketter is offline
Citaat:
Mag een moslima haar nagels niet lakken?
Is de koran het boek van de moslims ?

hallo zeg, valt me op dat mensen die een uitgesproken politiek correcte mening over iets hebben nooit de feiten weten.
__________________
Ik ben een Goj een Heiden een Ketter een Kafir en een schoon ongelovig varkentje.
Oud 14-07-2009, 18:15
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Ieder mens is gelijk jwz
__________________
Guilty of being white.
Oud 14-07-2009, 21:53
Verwijderd
Citaat:
Is de koran het boek van de moslims ?

hallo zeg, valt me op dat mensen die een uitgesproken politiek correcte mening over iets hebben nooit de feiten weten.
Ben jij 14?

Ikzelf ben agnost en ervan overtuigd dat noch de koran noch elk ander fossiel boek mij niets kan vertellen wat ik nog niet weet. Ik heb een vrij uitgebreide kennis van religie mede omdat aardig wat mensen in mijn vriendengroep relgieus zijn of waren. Dergelijke details kunnen mij ontgaan en daarom vraag ik het dan ook even.

Verder is mijn mening mijn mening. Politieke correctheid is een beetje een nutteloze term, zeker in deze discussie. Met Wilders die een goede kans maakt op het premier-zijn zou je stiekem kunnen stellen dat jóuw mening politiek correcter is.

Laatst gewijzigd op 15-07-2009 om 00:39.
Oud 15-07-2009, 19:58
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Hoofddoekverbod in alle scholen van Vlaanderen?

Antwerpen - Helft van leerlingen verlaat Antwerps Atheneum - Gva.be



Stem op Baas Over Eigen Hoofd!
Voor het behouden van de hoofddoek
ik mis het woord "openbare" in de peiling...
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 16-07-2009, 14:55
DBZ
Avatar van DBZ
DBZ is offline
Citaat:
Ik probeer niet datgene wat scheef is recht te maken, maar ik gaf een paar dagen terug een voorbeeld. Het probleem met vertalingen van de koran is dat je opgescheept zit met de interpretatie van de vertaler. En de meeste koranvertalers zijn zeer paternalistisch, daarnaast is het gewoon ook erg belangrijk om verzen altijd in de juiste context te plaatsen. Sommige verzen zijn bijvoorbeeld geschreven tijdens oorlogstijd, maar als je dat nu hier in Nederland zou toepassen, dan zou je terecht opgepakt moeten worden.
Je zegt dus dat de meeste vertalers vrouwen onderdrukken. De vertalers zijn, neem ik aan, ook moslims, dus moslims zijn gewoon een stelletje vrouwenonderdrukkers

Het valt me btw wel op dat als er iemand iets zegt, waar je niet onderuit kunt, je niet meer er op reageert
Oud 16-07-2009, 15:17
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Ethisch gezien is het fout om hoofddoekjes te verbieden.

En moslima's mogen sandalen dragen en daarbij ook hun nagels lakken.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.

Laatst gewijzigd op 16-07-2009 om 16:47.
Oud 16-07-2009, 16:39
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Etnisch gezien?
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Oud 16-07-2009, 16:43
Verwijderd
Citaat:
Je zegt dus dat de meeste vertalers vrouwen onderdrukken. De vertalers zijn, neem ik aan, ook moslims, dus moslims zijn gewoon een stelletje vrouwenonderdrukkers

Het valt me btw wel op dat als er iemand iets zegt, waar je niet onderuit kunt, je niet meer er op reageert
Sommige moslims onderdrukken hun vrouwen ja.
Oud 16-07-2009, 16:46
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Citaat:
Etnisch gezien?
Lol...k bedoel ethisch
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Oud 19-07-2009, 01:39
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Sommige moslims onderdrukken hun vrouwen ja.
We praten over honderden miljoenen mensen, percentages tussen de 90 en 100, maar het is 'sommigen'. Je bent wel echt koning van de understatement als het je uitkomt.

Maar goed, het feit dat de Islam zeer vrouwonvriendelijk is, en er een enkeling in het Westen uitgezonderd, geen Moslims zijn die dat als geheel verwerpen, blijft nog steeds staan.
Citaat:
Mag een moslima haar nagels niet lakken?
Niet volgens de geest van de regels in de koran.

Daarin staat dat vrouwelijkheid verhuld moet worden, vanwege de mythe dat vrouwen anders per se alle mannen die ze tegenkomen verleiden. Kort samengevat moeten volgen de koran alle vrouwelijke kenmerken verhuld worden zodat er geen seks van komt.

Zowel gelakte nagels als lang haar zijn uiteraard vrouwelijke kenmerken. Een moslima met een hoofddoek en gelakte nagels, heeft die hoofddoek dus duidelijk niet als religieuze uiting. Een navolging van de regels van de islam is het immers niet.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 19-07-2009, 10:27
Verwijderd
Citaat:
We praten over honderden miljoenen mensen, percentages tussen de 90 en 100, maar het is 'sommigen'. Je bent wel echt koning van de understatement als het je uitkomt.

Maar goed, het feit dat de Islam zeer vrouwonvriendelijk is, en er een enkeling in het Westen uitgezonderd, geen Moslims zijn die dat als geheel verwerpen, blijft nog steeds staan.
Dus tussen de 90 en 100% van de moslims onderdrukt zn vrouw? Wat een interessant gegeven zeg.
Oud 19-07-2009, 11:38
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Je onderschat sociale groepsdruk, kenjirro. Dat betekent dat de man van een vrouw niet zijn vrouw onderdrukt, maar dat het leven van de vrouw van buitenaf bepaald wordt en zij er alsnog - ondanks haar vrijheidslievende man - onder gebukt gaat.

Geldt overigens niet alleen binnen islam, hoor. Maar het hoofddoekenprincipe is er wel een mooi voorbeeld van.

Overigens werd de islamitische hoofddoek vroeger helemaal niet door het plebs gedragen (aldus de groene amsterdammer)
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 21-07-2009, 12:03
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Dus tussen de 90 en 100% van de moslims onderdrukt zn vrouw? Wat een interessant gegeven zeg.
De argumenten waren duidelijk op, dus dan maar een ontwijking. Tactisch.

Zoals Gatara al stelt, groepsdruk. De hele cultus van zondigheid en inferioriteit binnen de Islam. Alleen een Moslim die vrijwel de hele koran verwerpt kan er eigenlijk aan ontkomen.

Maar goed, waar we wel vrijzinnige Christenen kennen, heeft de Islam nog niet mensen voortgebracht die dogma verwerpen en daar eerlijk over zijn. Getuige nochtans niet domme Islamitische jongeren die je hier stellingen ziet verdedigen als 'Salafisme is iets goeds' of 'de hele Koran is waar'.

Als zelfs die al zichzelf dom houden, dan heeft de gemiddelde Moslim in een Islamitisch land geen enkele kans om zichzelf spiritueel te ontwikkelen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 21-07-2009, 12:07
Verwijderd
Nee ik vind het gewoon interessant hoe jij met extreme percentages smijt ongefundeerd en zonder bronnen. Sociale druk is een ander verhaal, maar op die manier beschuldig je iedereen die deel uit maakt van een paternalistische maatschappij dat hij zn vrouw onderdrukt.
Oud 21-07-2009, 12:28
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Nee ik vind het gewoon interessant hoe jij met extreme percentages smijt ongefundeerd en zonder bronnen.
Wat was het ook alweer, Koran 4, al Nissa, nummer 34 was het uit mijn hoofd. Plus natuurlijk een paar eeuwen patriarchale baggage die daarop volgt.
Citaat:
Sociale druk is een ander verhaal, maar op die manier beschuldig je iedereen die deel uit maakt van een paternalistische maatschappij dat hij zn vrouw onderdrukt.
Nee. Er aan meedoen is een bewuste eigen keuze. Die fundamentalisten die meisjes onder druk zetten maken een bewuste keuze.

Maar aangezien de Belgische wetgeving het niet mogelijk gemaakt heeft iemand daarvoor van school te sturen moet het maar zo opgelost worden denk ik.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 21-07-2009, 15:09
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Wat was het ook alweer, Koran 4, al Nissa, nummer 34 was het uit mijn hoofd. Plus natuurlijk een paar eeuwen patriarchale baggage die daarop volgt..
Citaat:
34. Mannen zijn voogden over de vrouwen omdat God de enen boven de anderen heeft doen uitmunten en omdat zij van hun rijkdommen besteden. Deugdzame vrouwen zijn dus zij, die gehoorzaam zijn en heimelijk bewaren, hetgeen God onder haar hoede heeft gesteld. En degenen, van wie gij ongehoorzaamheid vreest, wijst haar terecht en laat haar in haar bedden alleen en tuchtigt haar. Als zij u dan daarna gehoorzamen, zoekt geen weg tegen haar. Waarlijk, God is Verheven, Groot.
zo behandel je een klein kind nog niet
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 21-07-2009, 15:13
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Di's wel een interessant iets:

Citaat:
35. En als gij een breuk tussen hen vreest, stelt dan een scheidsrechter van zijn familie en van haar familie aan. Indien zij verzoening wensen zal God deze tussen hen tot stand brengen. Voorzeker, God is Alwetend, Alkennend.
Grappige oplossing. Moet je wel te maken hebben met twee "normale" families. In een ideale situatie zou dit een mooie oplossing kunnen zijn om bepaalde problemen tussen echtgenoten op te lossen. Maar ik vraag me dan alleen af hoe die twee scheidsrechters onderling het met elkaar eens kunnen worden... meestal verwacht je toch maar 1 scheids die bepaalt? Kenjirro, ken je een voorbeeld uit de praktijk in deze?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 21-07-2009, 16:42
DBZ
Avatar van DBZ
DBZ is offline
Citaat:
maar op die manier beschuldig je iedereen die deel uit maakt van een paternalistische maatschappij dat hij zn vrouw onderdrukt.
Iedereen die daar deel uit maakt moet ook worden beschuldigd
Oud 22-07-2009, 11:21
Verwijderd
Zullen we de theorie en praktijk los van elkaar houden?
Oud 22-07-2009, 11:30
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
dat kan pas wanneer religieuzen erkennen dat de praktijk mijlen van de theorie zit.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Oud 22-07-2009, 12:52
Verwijderd
Dan zou je er nu niet alleen vanuit gaan dat religieuzen strikt volgens hun heilige geschriften leven, maar ook dat zij er de meest (vrouw/mens)onvriendelijke interpretatie op na zouden houden.
Oud 22-07-2009, 14:29
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Zullen we de theorie en praktijk los van elkaar houden?
Ik zal je nageven dat je niet een van die figuren bent die argumenteren met 'ja maar de islam is altijd rechtvaardig' zonder zich te storen aan de realiteit, maar toch is het ironisch dat juist jij zoiets zegt.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 22-07-2009, 17:07
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Dan zou je er nu niet alleen vanuit gaan dat religieuzen strikt volgens hun heilige geschriften leven, maar ook dat zij er de meest (vrouw/mens)onvriendelijke interpretatie op na zouden houden.
nee ik ga er alleen van uit dat er fracties zijn binnen de religie die zeggen hun boek letterlijk te volgen, er een onvriendelijke (understatement) interpretatie op nahouden, en dat de rest van de religieuzen die een bepaald boek zeggen na te leven desondanks menen dezelfde eenheid te vormen.

het probleem is wederom die eenheidsclaim die niet bestaat, maar wanneer het gaat om dingen die voordelig zijn voor "de kerk" dan zijn religieuzen ineens een eenheid maar als het negatief is dan zijn ze ineens "allemaal individuen" dus schizo... zeg het maar, gelijke monniken gelijke kappen of individualiteit.

mijn reactie erop is er van afhankelijk.

als je voor individualiteit kiest dan erken je automatisch dat religie een fictieve eenheid is zonder basis, kies je voor de eenheid dan ben je (indirect) verwerpelijk bezig.

is iets wat ik je al een keer of 80 heb uitgelegd maar ik snap dat je het negeert zolang je in een dubieuze splagaat zit.

zoiets wordt bv visueel in het gegeven dat je opkomt voor de autonomie voor zon beetje elke seperatistengroep et doch "nationalisme" overrated noemt.

maar waar hadden we het ook al weer over, oja hoofddeksels... gelijkheidsbeginsel.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Oud 22-07-2009, 20:45
DBZ
Avatar van DBZ
DBZ is offline
Citaat:
Dan zou je er nu niet alleen vanuit gaan dat religieuzen strikt volgens hun heilige geschriften leven, maar ook dat zij er de meest (vrouw/mens)onvriendelijke interpretatie op na zouden houden.
Dat ze niet strikt volgens hun geschriften leven, wil vaak zeggen dat ze de dingen die belangrijk zijn naleven en de dingen waar ze profijt uit kunnen halen ook naleven. Dat betekent dat vrouwen vaak nog steeds onterecht worden behandeld, en misschien nog wel erger, omdat ze de regel ''toch moet je rechtvaardig zijn tegenover je vrouw'' misschien niet naleven, omdat ze zich niet strikt aan het boek houden Ooit weleens over nagedacht?
(ik wil niet zeggen dat dat per se zo is, maar het zou kunnen gebeuren)
Oud 23-07-2009, 15:03
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Dat religie niet strikt nageleefd wordt ontkracht de term religie
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Oud 27-07-2009, 13:34
Verwijderd
Citaat:
Dat ze niet strikt volgens hun geschriften leven, wil vaak zeggen dat ze de dingen die belangrijk zijn naleven en de dingen waar ze profijt uit kunnen halen ook naleven. Dat betekent dat vrouwen vaak nog steeds onterecht worden behandeld, en misschien nog wel erger, omdat ze de regel ''toch moet je rechtvaardig zijn tegenover je vrouw'' misschien niet naleven, omdat ze zich niet strikt aan het boek houden Ooit weleens over nagedacht?
(ik wil niet zeggen dat dat per se zo is, maar het zou kunnen gebeuren)
Maar dat is een beetje een vreemde redenatie, want hoezo zou jij er profijt bij hebben om je vrouw onterecht te behandelen? Laten we daar nu eens even bij stil staan. Stel je bent later getrouwd met de vrouw/man waar je zielsveel van houd. Dan zou je er toch juist profijt bij hebben om haar/hem zo goed mogelijk te behandelen, zodat zij/hij gelukkig is en ook net zoveel van jou zou gaan houden? Daarnaast geeft het je toch ook gewoon een goed gevoel om een gelukkige en gelijkwaardige relatie te hebben met je droomvrouw/man? Waarom zouden moslimmannen zoiets niet willen?
Oud 27-07-2009, 13:35
Verwijderd
Citaat:
Ik zal je nageven dat je niet een van die figuren bent die argumenteren met 'ja maar de islam is altijd rechtvaardig' zonder zich te storen aan de realiteit, maar toch is het ironisch dat juist jij zoiets zegt.
Oh ik geloof ook dat islam altijd rechtvaardig is (ik geloof er immers in), ik geloof alleen niet dat andermans "islams" dat ook altijd zijn
Oud 28-07-2009, 21:09
DBZ
Avatar van DBZ
DBZ is offline
Citaat:
Maar dat is een beetje een vreemde redenatie, want hoezo zou jij er profijt bij hebben om je vrouw onterecht te behandelen? Laten we daar nu eens even bij stil staan. Stel je bent later getrouwd met de vrouw/man waar je zielsveel van houd. Dan zou je er toch juist profijt bij hebben om haar/hem zo goed mogelijk te behandelen, zodat zij/hij gelukkig is en ook net zoveel van jou zou gaan houden? Daarnaast geeft het je toch ook gewoon een goed gevoel om een gelukkige en gelijkwaardige relatie te hebben met je droomvrouw/man? Waarom zouden moslimmannen zoiets niet willen?
Er zijn figuren... En vooral figuren die hun vrouwen al volgens hun heilige schrift moeten mishandelen Ik weet niet of uithuwen ook voorkomt bij de Islam, maar als dat zo is, hoef je niet per se van je vrouw te houden.
Oud 28-07-2009, 21:40
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Maar dat is een beetje een vreemde redenatie, want hoezo zou jij er profijt bij hebben om je vrouw onterecht te behandelen?
Veel mensen vinden je zin krijgen nu eenmaal leuk.
Citaat:
Stel je bent later getrouwd met de vrouw/man waar je zielsveel van houd.
Daar gaat je redenatie al mank. Een huwelijk in de islam is vandaag de dag meestal gearrangeerd.
Citaat:
Waarom zouden moslimmannen zoiets niet willen?
Geen idee, vraag het ze zou ik zeggen. Wellicht hebben ze dat zichzelf nooit afgevraagd, omdat ze zijn opgegroeid met een beeld waarin allah de vrouw gebied gehoorzaam te zijn, en zij als man de macho zijn die de wet bepaald.

Als je daarin bent opgevoed, waarom zou je dan ooit overleggen of andermans mening afwegen? Je bent immers de baas, dat zegt allah, en allah is groot.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 28-07-2009, 23:13
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
culturen worden vaak wat xenofoob rond vrouwen als er sprake is van aanbidding van een fallussymbool
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Oud 29-07-2009, 00:04
Spengler
Spengler is offline
Citaat:
Veel mensen vinden je zin krijgen nu eenmaal leuk.
Daar gaat je redenatie al mank. Een huwelijk in de islam is vandaag de dag meestal gearrangeerd.
Dat sluit liefde geenzins uit.
__________________
Ideas have consequences
Oud 29-07-2009, 12:36
Broeder
Avatar van Broeder
Broeder is offline
Citaat:
Oh ik geloof ook dat islam altijd rechtvaardig is (ik geloof er immers in), ik geloof alleen niet dat andermans "islams" dat ook altijd zijn
Wat is dat nu weer voor logica? Dat staat toch los van elkaar. Als één van de monotheïstische goden zich straks tijdens mijn tochtje naar de Spar aan mij openbaart geloof ik voortaan ook in hem, maar ik blijf hem nog steeds een onrechtvaardig en meedogenloos monster vinden. Op dezelfde manier geloof ik ook niet in bepaalde zaken die wel rechtvaardig zouden zijn.
__________________
ENIGSINDS WANNEER?
Oud 29-07-2009, 12:53
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Citaat:
Veel mensen vinden je zin krijgen nu eenmaal leuk.
Daar gaat je redenatie al mank. Een huwelijk in de islam is vandaag de dag meestal gearrangeerd.
Geen idee, vraag het ze zou ik zeggen. Wellicht hebben ze dat zichzelf nooit afgevraagd, omdat ze zijn opgegroeid met een beeld waarin allah de vrouw gebied gehoorzaam te zijn, en zij als man de macho zijn die de wet bepaald.

Als je daarin bent opgevoed, waarom zou je dan ooit overleggen of andermans mening afwegen? Je bent immers de baas, dat zegt allah, en allah is groot.
Dit heeft wel degelijk met de Islam te maken maar nog veel meer met de maatschappij waarin zo'n moslimgemeenschap leeft. Het is niet juist volgens de Islam om zo'n beeld te krijgen zoals jij hier schetst. Het is niet juist om je kind (dochter/zoon) uit te huwelijken. Het is niet juist om verkeerde dingen te doen omdat je het juist vindt om je zin te krijgen.

Dat dit alles wel bestaat heeft te maken met de mensen die de Islam verkeerd interpreteren dan met de Islam zelf.

Mijn punt is dat veeeel mensen de Koran/Islam verkeerd interpreteren (ja, wie ben ik nou om dat te zeggen..) en daaruit verkeerde beelden ontstaan van de Islam en Moslims.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Oud 29-07-2009, 15:32
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Wat is dat nu weer voor logica? Dat staat toch los van elkaar. Als één van de monotheïstische goden zich straks tijdens mijn tochtje naar de Spar aan mij openbaart geloof ik voortaan ook in hem, maar ik blijf hem nog steeds een onrechtvaardig en meedogenloos monster vinden. Op dezelfde manier geloof ik ook niet in bepaalde zaken die wel rechtvaardig zouden zijn.
Nee hoor die uitspraak/logica past prima in de religie die als het ze uitkomt "de islam zijn" en als het ze niet uitkomt "andermans islam is".

diversiteit sluit religie uit, verder is "de islam" uiteraard gewoon verwerpelijk, de koran is dat niet.
Citaat:
Dat dit alles wel bestaat heeft te maken met de mensen die de Islamkoran verkeerd interpreteren dan met de Islam koran zelf.

Mijn punt is dat veeeel mensen de Koran/Islam verkeerd interpreteren (ja, wie ben ik nou om dat te zeggen..) en daaruit verkeerde beelden ontstaan van de Islam en 'Moslims'.
Net als met "het christendom" is de oplossing eenvoudig; erkennen dat de o.a. koran niet eenduidig te interpreteren is en derhalve geen morele eis kan dienen.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen

Laatst gewijzigd op 29-07-2009 om 15:37.
Oud 29-07-2009, 16:05
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Citaat:
Net als met "het christendom" is de oplossing eenvoudig; erkennen dat de o.a. koran niet eenduidig te interpreteren is en derhalve geen morele eis kan dienen.
Oplossing? Waarvan? Waarvoor?
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Oud 29-07-2009, 21:11
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Oplossing? Waarvan? Waarvoor?
Mensen die zichzelf opblazen/strijden zijnde "religieus X" en die dus terecht geïdentificeerd worden met mensen die zichzelf niet opblazen zijnde "religieus X" zullen dan voortaan als 2 verschillende groepen, of liever als verschillende individuen benoemd kunnen worden.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Oud 29-07-2009, 21:50
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Oh ik geloof ook dat islam altijd rechtvaardig is (ik geloof er immers in), ik geloof alleen niet dat andermans "islams" dat ook altijd zijn
Klinkt als een flauw woordspelletje.
Wikipedia: Het Arabische woord islam betekent letterlijk overgave (aan God) of onderwerping en wijst op het fundamentele, religieuze principe dat een aanhanger van de islam (moslim) zich overgeeft aan Gods wil en wetten.
Maar het gaat in deze om de monotheïstische godsdienst die men "de islam" noemt.
Oud 30-07-2009, 12:08
Lychee
Avatar van Lychee
Lychee is offline
Citaat:
Alle kerken en... hoe heten die turkse kerken ook al weer? xD sorry, ben niet al te helder Maar iig die dinge platbranden en de politie mensen aan laten houden als ze iets godsdienstigs doen?

Nee, dat lukt niet, maar waar heb ik gezegd dat ik denk dat het kan? Ik vind dat het zou moeten.
Ohh, zoals die ene vent toen met die joden, hoe heette hij ook al weer?
__________________
K-k-k-kel loves orange soda!
Oud 30-07-2009, 20:43
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ohh, zoals die ene vent toen met die joden, hoe heette hij ook al weer?
Uhm, wattes? Hitler stichtte kerken, en zelfs zijn eigen kerkgenootschap. Volgens zijn eigen boek deed hij het werk van god.

Wat jij schrijft is bijna het tegenovergestelde. Weet je zeker dat je het zo bedoelde?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 31-07-2009, 11:22
Verwijderd
Citaat:
Uhm, wattes? Hitler stichtte kerken, en zelfs zijn eigen kerkgenootschap. Volgens zijn eigen boek deed hij het werk van god.

Wat jij schrijft is bijna het tegenovergestelde. Weet je zeker dat je het zo bedoelde?
Het werk van God is niet God's volk uitroeien. Hitler heeft zijn nep-kerk enkel gebruikt als propaganda, door ter beweren dat de Joden het Christendom hebben vervormd.

Hitler zelf geloofde zeker en vast niet in God, en God's werk kon hem weinig schelen.
Oud 31-07-2009, 11:24
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Het werk van God is niet God's volk uitroeien. Hitler heeft zijn nep-kerk enkel gebruikt als propaganda, door ter beweren dat de Joden het Christendom hebben vervormd.
En dat is de katholieke kerk altijd met hem eens geweest, dus daarin kun je hem geen ongelijk geven.

Bovendien zal ik je eraan herinneren dat god zelf in de bijbel meerdere malen bevel geeft om genocides aan te richten. Waar de holocaust bedoeld was om één volk uit te moorden, wilde de Christelijke god zeven volken uitgemoord zien.
Citaat:
Hitler zelf geloofde zeker en vast niet in God, en God's werk kon hem weinig schelen.
En waaruit leidt je dat af? Het is best een gedurfde bewering aangezien Hitler altijd trouw naar de kerk ging, en openlijk religieus was.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 31-07-2009, 12:37
Spengler
Spengler is offline
Citaat:
En waaruit leidt je dat af? Het is best een gedurfde bewering aangezien Hitler altijd trouw naar de kerk ging, en openlijk religieus was.
Dat is eveneens een gedurfde opmerking. De enige aanwijzingen voor religiositeit van Hitler komen bij hemzelf vandaan, uit propaganda voor het volk. Er is geen enkele serieuze biograaf die meent dat Hitler echt christelijk was.
__________________
Ideas have consequences
Oud 31-07-2009, 14:27
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Dat is eveneens een gedurfde opmerking. De enige aanwijzingen voor religiositeit van Hitler komen bij hemzelf vandaan, uit propaganda voor het volk. Er is geen enkele serieuze biograaf die meent dat Hitler echt christelijk was.
onzin, heel zijn claim was gebaseerd op de indo-europese relaties; zo was hij bv. in dubio over de zigeuners omdat die stikt genomen ten minste deels arisch waren.

verder zijn de SS en swastika tekens direct uit de mythologie gejat dus wat dat betreft genoeg aanwijzing van een achtergrond, verder heugt me een bezoek van hitler aan een kardinaal toen hij op bezoek was bij Mussolini.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Oud 31-07-2009, 19:12
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Dat is eveneens een gedurfde opmerking. De enige aanwijzingen voor religiositeit van Hitler komen bij hemzelf vandaan, uit propaganda voor het volk. Er is geen enkele serieuze biograaf die meent dat Hitler echt christelijk was.
En wat voor (niet-kerkelijke) bronnen wil je daarvoor aanvoeren dan?

Laat ik in ieder geval een waterdicht argument brengen zodat dit zijspoor snel tot een eind kan komen met de conclusie dat Hitler zeer Christelijk was, en met de erkenning dat de Holocaust is veroorzaakt door religie.


Mein Kampf werd geschreven in 1923 en 1924, en raakte pas in de jaren '30 wijdverbreid. Het is dus geen propaganda; Hitler had geen reden die al te maken.

Hitlers moeder was zwaar katholiek (en voedde haar kinderen dus zo op).

Hitler stelde zelf voor de Leibstandarte de eer op waarmee ze hem trouw zworen. Een deel daaruit:
"Ik zweer bij god, deze heilige eed, aan de führer, het Duitse rijk en haar volk..." (Documentaire van History Channel, Hitler: Tyrant of Terror)

Hitler staat op de foto terwijl hij bezig is te bidden... (Hitler: The Hoffmann Photographs


Ik vond een tijd terug deze goede site, waarin kort de mythes die zijn ontstaan door kerkelijke propaganda worden opgesomd. Weerlegging met onderbouwing is te vinden op dezelfde site:
http://www.nobeliefs.com/hitler-myths.htm
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 31-07-2009, 19:40
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Price = 155.00 USD

?
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Oud 31-07-2009, 19:44
Spengler
Spengler is offline
Citaat:
En wat voor (niet-kerkelijke) bronnen wil je daarvoor aanvoeren dan?
Ian Kershaw. Twee vuistdikke delen Hitler-biografie waar op geen enkele manier het beeld uit naar voren komt van een man die ook maar iets deed met zijn nominaal christelijke achtergrond.
Ook in andere biografien als die van Fest, Bullock en anderen komt dat beeld niet naar voren. Nergens komt hij naar voren als iemand die direct door het Christendom of de Kerk beìnvloed is. Het is bekend dat hij, net als Mussolini, antiklerikaal was.

Citaat:
Laat ik in ieder geval een waterdicht argument brengen zodat dit zijspoor snel tot een eind kan komen met de conclusie dat Hitler zeer Christelijk was, en met de erkenning dat de Holocaust is veroorzaakt door religie.
Dat zijn twee verschillende beweringen. Dat Hitler zeer christelijk was is ridicuul en wordt dan ook nergens serieus genomen. Of de Holocaust door het christendom veroorzaakt is, is een geheel andere vraag. Ook één die overigens niet met een éénduidig ja beantwoord kan worden, maar het is evident dat het christendom iig. een rol heeft gespeeld bij het tot standkomen van de omstandigheden waarin de holocaust mogelijk was.

Citaat:
Mein Kampf werd geschreven in 1923 en 1924, en raakte pas in de jaren '30 wijdverbreid. Het is dus geen propaganda; Hitler had geen reden die al te maken.
Ook in de jaren twintig probeerde Hitler macht te verzamelen en was er dus reden om propaganda te maken.

Citaat:
Hitlers moeder was zwaar katholiek (en voedde haar kinderen dus zo op).
En er is weinig reden aan te nemen dat Hitler daar, nadat hij het huis uit was, nog iets mee deed.

Citaat:
Hitler stelde zelf voor de Leibstandarte de eer op waarmee ze hem trouw zworen. Een deel daaruit:
"Ik zweer bij god, deze heilige eed, aan de führer, het Duitse rijk en haar volk..." (Documentaire van History Channel, Hitler: Tyrant of Terror)
Het Duitse volk was grotendeels nog christelijk, daar rekening mee houden was niet meer dan logisch. En god is niet per se het christelijke idee van God.

Citaat:
Hitler staat op de foto terwijl hij bezig is te bidden... (Hitler: The Hoffmann Photographs
Wow, dat zegt alles ja. Ik kan je ook nog wel citaten geven waaruit blijkt dat hij geen oorlog wilde.

Citaat:
Ik vond een tijd terug deze goede site, waarin kort de mythes die zijn ontstaan door kerkelijke propaganda worden opgesomd. Weerlegging met onderbouwing is te vinden op dezelfde site:
http://www.nobeliefs.com/hitler-myths.htm
Praktisch zonder bronnen en wat er dan aan bronnen aangehaald word...
Hitler´s Table Talk is niet echt betrouwbaar en staat vol uitspraken tegen kerken en het christendom.
Kun je niet met een wat betrouwbaarder bron komen. Werken van gerespecteerde historici enzo? Als Hitler zo christelijk was moet dat niet moeilijk zijn.
__________________
Ideas have consequences
Oud 31-07-2009, 22:02
Verwijderd
Ik geef het Dachau kamp als bewijs. Er werden op z'n minst 3000 Katholieke geestelijken daar vast gehouden.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Weggelopen leerlingen keren terug op school Antwerpen
hookee
13 04-11-2009 13:01
Algemene schoolzaken Hoofddoek op school
Sofia.
72 04-07-2009 21:57
Lifestyle Hoofddoekje/haarband op school.
klompje
25 22-01-2005 15:31
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Hoofddoekjes op school
Hases
15 24-10-2004 15:49
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap hoofdoek op school?
Verwijderd
6 23-02-2004 12:40
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Advies: geen hoofddoek op school
Isa
366 22-01-2004 14:39


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:51.