Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-04-2006, 20:34
tanne
tanne is offline
de laatste tijd merk ik steeds vaker dat ik dingen slecht / niet kan herinneren. Ik vind dit erg vervelend, want ik kan bijna niks herinneren van de tijd dat ik op de basisschool zat. Ook het korte termijn geheugen lijkt niet optimaal te werken. Zo weet ik niet wat ik gister heb gegeten, tenzij het iets is wat op een vaste dag standaard is. dus bijvoorbeeld macaroni op woensdag, friet op zaterdag etc.
Ik heb al vaak geprobeerd om per dag dingen op te schrijven die belangrijk zijn, maar als ik het dan terug lees kan ik me er niks meer bij bedenken, hetzelfde wat ik met foto's heb. Foto's uit mijn kindertijd kunnen voor mij net zo goed foto's van een vriendin zijn. (nu ik dit typ bedenk ik net dat ik vroeger altijd dacht dat ik geadopteerd was, gewoon omdat ik ook niks herkende van foto's... nu weet ik wel dat ik niet geadopteerd ben maar misschien heb ik dit slechte geheugen al vanaf toen!)
Mijn vraag is eigenlijk of meer mensen hier last van hebben, of iets herkennen van mijn verhaal... en ik wil vooral weten hoe jullie ermee om gaan. Want vaak is het gewoon heel vervelend...
Advertentie
Oud 14-04-2006, 21:04
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Ik herken dit niet, maar het klinkt wel vrij serieus, zeker als je je al niet meer kunt herinneren wat je gegeten hebt de vorige dag (wat iedereen weleens gebeurt, maar zeker niet heel vaak). Misschien zou je dit probleem eens voor kunnen leggen aan een deskundige (bijvoorbeeld je huisarts)?
__________________
I like my new bunny suit
Oud 15-04-2006, 00:15
stoepkrijtje
Avatar van stoepkrijtje
stoepkrijtje is offline
Gebruik je bepaalde medicijnen?? Daar kreeg ik het ook van namelijk.

Ik zou in ieder geval wel even langs de huisarts gaan
__________________
Het enige verschil tussen mij en een gek is dat ik niet gek ben.
Oud 15-04-2006, 01:55
m.
m. is offline
Serieuze vraag: blow je vaak?
Oud 15-04-2006, 13:25
tanne
tanne is offline
Hmm.. aan de huisarts voorleggen vind ik niet direct nodig, omdat ik volgens mij dit probleem al mijn hele leven heb..

En nee, ik gebruik geen medicijnen of drugs...

Ik heb dit topic eigenlijk aangemaakt om erachter te komen hoe anderen hiermee omgaan..

Maar stel ik ga naar de dokter... wat zou het dan kunnen zijn?
Oud 15-04-2006, 14:12
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik herken wel dat van je herinneringen, ik weet zelf ook heel weinig. Maar mijn korte termijngeheugen werkt volgens mij wel gewoon oké, dus dat van jou lijkt me wel iets ernstiger, als dat echt zo is. Het is wel normaal als je niet elke dag meer precies weet wat je de dag ervoor at, maar weet je bijv. ook niet meer wat je toen voor kleren aanhad of zo? Als dat zo is, zou ik toch wel even naar de dokter gaan. Ik weet niet wat het zou kunnen zijn.

En misschien focus je je er nu ook heel erg op, als het echt alleen je herinneringen zijn, is dat niet zo erg. De ene mens herinnert zich nu eenmaal nog precies wat er allemaal gebeurde toen hij op de basisschool zit en de ander weet er totaal niets meer van
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 15-04-2006, 17:23
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
tanne schreef op 15-04-2006 @ 14:25 :
Maar stel ik ga naar de dokter... wat zou het dan kunnen zijn?
Daar valt nog niets over te zeggen; het kan zowel psychisch als lichamelijk zijn.
__________________
I like my new bunny suit
Oud 15-04-2006, 18:30
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 15-04-2006 @ 18:23 :
Daar valt nog niets over te zeggen; het kan zowel psychisch als lichamelijk zijn.
Als het lichamelijk is, kun je er dan wat aan doen, over het algemeen? Afgezien van je geheugen trainen dan. Ik heb persoonlijk namelijk het idee dat er dan toch niks aan te doen is...
Oud 15-04-2006, 19:14
tanne
tanne is offline
Hmm ja dat vraag ik me eigenlijk ook af.

Wat ik vergeten ben om te vertellen, is dat ik bijvoorbeeld weer wel goed uit mijn hoofd kan leren. Wel is het zo dat ik feitjes snel kwijt ben.

Door middel van mijn stage (kleuterklas) ben ik er ook achtergekomen dat ik bijvoorbeeld niet meer weet wat ik het afgelopen weekend heb gedaan. De kleuters mogen altijd op maandag hun weekend vertellen, en dan is het wel leuk als de juf ook iets vertelt! Maar meestal weet ik het dus echt niet meer. Dan zeg ik maar dat ik heb gewerkt op zaterdag (dat is elke zaterdag) maar specifieke dingen weet ik niet meer van die dag...
Oud 16-04-2006, 14:59
Somebody Special
Avatar van Somebody Special
Somebody Special is offline
Ik heb een ontzettend slecht geheugen en helaas is het erfelijk bij mij.

Als ik aan mijn vriend vraag als we boodschappen gaan doen om even langs de apotheek te rijden dan vraag ik hem na een paar minuten waarom hij zo rijdt, ik ben dan alweer vergeten dat ik hem dat vroeg.

Als ik naar het toilet ga en hij vraagt me bv. cola mee te nemen dan kom ik gegarandeerd zonder cola terug, 1 minuut later..

Je geheugen is te trainen, misschien is dat een idee?
__________________
Beagles hebben oren maar kunnen niet horen
Oud 16-04-2006, 15:53
Experiment
Experiment is offline
Mmm ik herken dit half; mijn lange termijn geheugen is wel oké volgens mij maar ik moet er vaak ontzettend lang over na denken wat ik de vorige dag gegeten heb, gedaan heb, welke kleren ik aan had. De enige manier om me dit soort dingen te herinneren is me de hele dag weer voor de geest te halen, dus: eerst naar school geweest, toen dat gedaan, toen dat - en dan weet ik het meestal wel weer. Ik dacht eerlijk gezegd dat dit vrij normaal was denk dat het vooral komt omdat ik altijd heel druk ben in m'n hoofd, dus dat ik dat soort dingen dan snel vergeet. Tips heb ik verder niet, heb er zelf verder ook weinig last van gelukkig.
Oud 16-04-2006, 18:18
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
gerwin schreef op 15-04-2006 @ 19:30 :
Als het lichamelijk is, kun je er dan wat aan doen, over het algemeen? Afgezien van je geheugen trainen dan. Ik heb persoonlijk namelijk het idee dat er dan toch niks aan te doen is...
Dat weet ik niet zeker, maar even op gezond verstand: ik denk dat er aan de beschadiging (oid) zelf vrij weinig te doen is, maar als nu eenmaal bekend is wat het is, dan kun je natuurlijk wel bepaalde begeleiding of training krijgen om je te helpen ermee om te gaan of het misschien wat beter te maken.
__________________
I like my new bunny suit
Oud 16-04-2006, 20:21
;Fashion_babe_*
;Fashion_babe_* is offline
ik herken dit niet maar lijkt me ONWIJS vervelend zeg!

ik zal gewoon dingetjes op gaan schrijven enzo.,van wat ik die dag eb gedaan of doe

en dat zegmaar zo elke dag dan ga je het toch vanzelf wel een beetje onthouden enzoo toch?
__________________
erotisch is met een veertje, Kinki is met een hele kip
Oud 18-04-2006, 12:38
Verwijderd
Ik herken hier ook wel dingen in. Voor mij is t voornamelijk mondelinge informatie die ik niet kan terughalen. Zo kan ik met iemand een gesprek hebben en een paar minuten denken: Wat is er nou eigenlijk gezegd?
Ik vind het echt heel erg irritant. Vooral omdat je het dan heeeeeel vaag nog wel een beetje weet, of helemaal niet meer.
Oud 18-04-2006, 13:17
Verwijderd
Het kan ook uit paniek komen, dat je denk van "shit he ik kan niets meer herinneren" maar als je er even met wat mensen uit die tijd ervoor gaat zitten je ineens heel veel weer voor de geest haalt.
Oud 18-04-2006, 15:51
tanne
tanne is offline
Wat loontje zegt heb ik ook idd. Het is zo vervelend als ik een gesprek met iemand had, en als diegene er dan later op terug komt. Nou vaak heb ik geen idee waar hij het dan over heeft. Ook kan iedereen mij van alles wijs maken wat ik zou hebben gezegd, want zelfs mijn eigen woorden kan ik me niet meer voor de geest halen. Ik vind het gewoon zo vervelend..

Ik weet aan de ene kant dat het niks ergs is, want zolang ik nog kan leren doet blijkbaar een deel van mn geheugen het nog wel.
Misschien hoort het wel bij de leeftijd ofzo.. Het is wel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die er last van heeft.

Als iemand nog tips heeft hoe je er mee om kan gaan, lees ik die graag!
Oud 09-02-2010, 17:42
Katleen.
Katleen. is offline
Hoi,

Ik ben Katleen en nieuw. Ik ben op dit forum uitgekomen, omwille van dit bericht rond een slecht geheugen.

Eigenlijk zit ik al heel mijn leven met een complex rond mijn geheugen. Ik heb bijvoorbeeld heel weinig algemene kennis, omdat ik niet veel onthoud. Daarnaast heb'k altijd wat angst voor sociale contacten, omdat ik over zo weinig dingen kan meepraten en omdat ik vaak gesprekken van een vorige keer niet meer zo goed voor de geest kan halen en hier niet op kan verder bouwen.

Verder herken ik nog andere dingen die hier gezegd worden: je weinig herinneringen van vroeger, lang nadenken voordat je weet wat je de vorige dagen hebt gedaan, enz.

Ik zit op de universiteit. Maar dat komt omdat ik wel goed veel informatie kan opslaan op enkele dagen. Het probleem is alleen dat ik het na een tijdje weer allemaal terug kwijt ben, veel meer dan de gemiddelde persoon.

Ook ik probeer altijd dingen op te schrijven, om toch maar zo veel mogelijk te onthouden. Maar veel helpt het niet.

Bij mij is het wel wat genetisch bepaald, mijn mama heeft ook een slecht geheugen. Bovendien ben ik veel te vroeg geboren, wat er ook mee te maken kan hebben. Ik ben gewoon op zoek naar verklaringen en een manier om mijn geheugen te verbeteren en het te aanvaarden. Nog mensen die het herkennen, hier wat aan kunnen toevoegen, tips kunnen geven, enz?

Groetjes.
Oud 09-02-2010, 19:06
ik ben anoniem
ik ben anoniem is offline
Hoi Katleen,
om te beginnen is dit forum bericht uit 2006, maar dat kan gebeuren
Ik zelf heb ook het idee dat mijn geheugen slecht is... ik kan best wel goed woordjes onthouden als ik die moet leren voor een dag ofzo.. maar andere dingen vergeet ik echt snel.. ik kan geen voorbeelden bedenken..
rustig
Ads door Google
Oud 12-02-2010, 18:56
Sneeuwwitje
Avatar van Sneeuwwitje
Sneeuwwitje is offline
Koop een Nintendo DS met Brain Training! werkt ontzettend goed!
__________________
The revolution will not be televised.
Oud 12-02-2010, 23:07
Verwijderd
idd een up. Maar kan hier niet op ingehaakt worden voor iemand die zich hier in herkend?
Oud 13-02-2010, 09:29
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Ik kan wel linking en loci memory sytem voor je uittypen als je wilt -.-;
Word gebruikt door oa Derren Brown.

Werkt verdomd goed, zeker als je tentamens hebt als aardrijskunde, geschiedenis ect ~~.
Oud 17-02-2010, 09:10
Katleen.
Katleen. is offline
Ik doe geen brain training via Nintendo, wel via van die boekjes. Dat zal waarschijnlijk wel wat helpen, maar ik merk het in elk geval (nog) niet.

Alles wat me maar kan helpen mag/kan hier uitgeschreven worden

Groetjes!
Oud 18-02-2010, 10:18
Nijn*
Avatar van Nijn*
Nijn* is offline
Topic uit 2006 gaat op slot
__________________
*--Sometimes the only way to stay sane is to go a little crazy..- My life turned around, but I still believe in my dreams..--*
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware Hardware crash
Sherlock
3 11-04-2011 18:29
Drugs & Alcohol Confessions of a smaltimer part 2
Wammus
26 01-04-2008 15:25
Software & Hardware [Algemeen] Nieuwe pc; advies?
bamiPoep
67 25-02-2005 00:59
Werk, Geld & Recht geen ervaring en een slecht geheugen
SuperSanne
7 18-04-2003 12:01
Psychologie geheugen
Somberjoch
5 14-01-2003 18:10


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:41.