Oud 24-12-2009, 16:08
Breg
Avatar van Breg
Breg is offline
Ik studeer in het buitenland en was hier oorspronkelijk begonnen met een studie Politicologie & Internationale Betrekkingen. In het 1e jaar moest ik daarnaast nog verplicht een 3e vak kiezen, en dat was voor mij Sociale Geografie. Uiteindelijk heb ik besloten om in mijn 2e jaar politicologie te laten vallen en met Sociale Geografie & Internationale Betrekkingen verder te gaan. Dit heb ik via de site van de IB-groep doorgegeven, maar nu, 1.5 jaar later (ben nu halverwege m'n 3e jaar) staat er op de site van de IB-groep nog steeds dat ik politicologie & Int. Betrekkingen studeer. Heb dit nog 2x geprobeerd te veranderen en erover gemaild, maar er verandert niks. Heb ondertussen nu ook 2x bewijs van inschrijving in moeten sturen van mijn universiteit, waar ook steeds op staat dat ik Sociale Geografie & Int. Betrekkingen studeer, en heb daar nooit commentaar op gekregen van de IB groep.

Nu weet ik niet of ik het maar zo moet laten, en moet wachten tot ik over 1.5 jaar mijn diploma naar de IB-groep op moet sturen voor diploma-waardering en dat ze dan vanzelf zien in welk vak ik nou eigenlijk m'n diploma gehaald heb. Of zou ik daarmee in de problemen kunnen komen en kan ik dus beter nogmaals contact met de IB-groep opnemen om ze te zeggen dat mijn studierichting gewijzigd is?
__________________
*It's our responsibility to be the change we want to see in this world*
Advertentie
Oud 26-12-2009, 11:45
roxmaniaaa
roxmaniaaa is offline
Hoi hoi!
ik word dalijk 18 en heb dan recht op studiefinanciering maar mag ik dan nog wel mijn wezenuitkering blijven ontvangen?

Niet dat ik dalijk mn wezenuitkering gestort krijg en mn studiefinanciering en dat ik dalijk bakken vol moet gaan terug betalen.

dus als iemand weet hoe of wat het zit... want op i-net is er niet echt duidelijkheid over te vinden...


TNX!
Oud 26-12-2009, 13:05
Verwijderd
er is een groot ibg topic

en volgens mij geld een uitkering altijd als inkomsten?

maar stel je vraag even opnieuw in dat grote topic
Oud 26-12-2009, 21:06
Verwijderd
Ja?
Oud 27-12-2009, 21:37
Anna_Nibud
Avatar van Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
De Sociale Verzekeringsbank weet hier het meeste van af, zij keren de wezenuitkering uit. Op deze deeplink staat meer info: http://www.svb.nl/int/nl/anw/wanneer...ijdt/index.jsp

Als ik dat zo lees, krijg je gewoon tot je 21ste de wezenuitkering.
Oud 27-12-2009, 21:39
Lente
Avatar van Lente
Lente is offline
ik weet niet hoe het zit, maar ik weet wel dat mijn huisgenootje allebei kreeg.
Oud 27-12-2009, 21:46
Verwijderd
Bind mij niet vast op conclusies die ik nu maak:

Heb je recht op IBG, mag je een bepaalde bedrag verdienen(hoeveel, google zelf maar even). Dit bedrag berust op bruto belastbare loon die bij wordt gehouden door de fiscus. Wezenpensioen(uitkering daar van), vanwege periodieke uitkering, is belastbaar en wordt als belastbaar inkomen gezien.

Conclusie is dat je moet kijken of dat weer apart vrijgesteld wordt door de IBG. waarschijnlijk niet. Ik weet ook niet hoeveel dat is!
Oud 29-12-2009, 00:44
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Ook voor ANW in combinatie met stufi bestaat het grote IBG-topic. Verplaatst dus.
Oud 29-12-2009, 09:03
ganralph
ganralph is offline
heb even snel gekeken:

wezenuitkering is maximaal € 763,34 bruto per maand.
bijverdiengrens voor de stufi is € 13.215,83 per jaar.

€ 763,34*12 = € 9160,08 bruto per jaar

je komt dus niet in de buurt van de IB-grens, dus ik zie niet in waarom je het niet meer zou krijgen. en ik kende idd ook iemand die allebei kreeg.
__________________
Change the planet, or go home.
Oud 30-12-2009, 14:31
Verwijderd
Ik vroeg me af: Op het moment dat je je bachelor hebt gehaald, hoort de studieschuld van je bachelor toch te worden kwijtgescholden? Of erkent de IBG de bachelor niet als opleiding?
Oud 30-12-2009, 14:49
Verwijderd
http://www.ib-groep.nl/particulieren...ma_behaald.asp !

hier staat je antwoord lucky

Overigens wel vaag dat 4 jaar bachelor op het HBO, wel een omzet heeft en bij 3 jaar bachelor in het WO-structuur niet.
Oud 30-12-2009, 15:40
ganralph
ganralph is offline
de IBG gaat er niet vanuit dat je al klaar bent na 3 jaar bachelor in het wo. het gaat dus niet automatisch inderdaad. ga je echter niet verder met een master of overschrijd je de 10 jaar, dan kun je zoals aangegeven gewoon een brief sturen en wordt het alsnog kwijtgescholden.
__________________
Change the planet, or go home.
Oud 30-12-2009, 15:42
Verwijderd
Ah bedankt. Ja ik vroeg het me namelijk af, aangezien ik laatst een brief kreeg van de IBG waarop m'n schuld enzo stond en m'n bachelor er niet afgehaald was.
Oud 30-12-2009, 16:33
ganralph
ganralph is offline
des te lekkerder is het na je master, geloof me
__________________
Change the planet, or go home.
Oud 02-01-2010, 13:23
DagmarG
DagmarG is offline
ik heb gehoord dat je in januari 2010 beslist een ov chipkaart moet gaan gebruiken, omdat de busabonnementen dan niet meer geldig zijn. klopt dat?
en ik had zelf ook nog een vraag over de ov-chipkaarten; want ik ben een scholier van 17 jaar, en dan mag je een reductiekaart van 3 ster maandabonnement kopen.
Is het reizigen met de ov chipkaart voor deze scholieren nu duurder geworden? want ik heb nergens informatie gevonden dat er voor scholieren tm 18 jaar er minder betaald hoeft te worden.
en als je wel korting mag krijgen; kun je dat ergens aangeven op een aanvraag formulier, of wordt dat automatisch ingevoerd?
graag snel antwoord
Oud 02-01-2010, 18:13
Verwijderd
Hoewel ik wel ooit een extra pasfoto heb ingeleverd, heb ik nooit een ov-chipkaart ontvangen. Met mijn stomme hoofd ging ik er van uit dat het wel goed zou komen, maar niet dus. Net een aanvraagformulier aangevraagd, die komt over een week binnen en daarna duurt het nog 3 weken voor ik een ov-chipkaart heb.. Wordt dat dus een maand lang betaald reizen (want dus ook geen korting) of weet iemand of er iets tijdelijks is ofzo? Ik móet wel reizen, maar het wordt nogal een duur geintje zo.
Oud 02-01-2010, 18:19
Verwijderd
Citaat:
Hoewel ik wel ooit een extra pasfoto heb ingeleverd, heb ik nooit een ov-chipkaart ontvangen. Met mijn stomme hoofd ging ik er van uit dat het wel goed zou komen, maar niet dus. Net een aanvraagformulier aangevraagd, die komt over een week binnen en daarna duurt het nog 3 weken voor ik een ov-chipkaart heb.. Wordt dat dus een maand lang betaald reizen (want dus ook geen korting) of weet iemand of er iets tijdelijks is ofzo? Ik móet wel reizen, maar het wordt nogal een duur geintje zo.
Als het goed is ontvang je binnen een paar dagen een tijdelijk ov-chipkaart (samen met je aanvraagformulier), deze is opgeladen met een week-abonnement.
Oud 02-01-2010, 18:23
Verwijderd
Echt? *vreugdedans* Dat kon ik namelijk nergens vinden op de site, maar dat zou super zijn. Bedankt!
Oud 02-01-2010, 20:07
Verwijderd
Tijdelijke pas gekregen Ik belde om 9 uur in de avond en had hem om half 1 smiddags volgende dag al binnen! moet zeggen, ze doen hun best wel!
Oud 02-01-2010, 21:22
brands
Avatar van brands
brands is offline
Om even op in te haken heb ik de volgende vraag.

@ Lucky Luciano: Een vriend van mij heeft vandaag een tijdelijke ov-studentenchipkaart ontvangen. Vorige jaren had hij altijd een weekabbonnement op het ov. Maar moet zijn tijdelijke chipkaart geactiveerd worden?
__________________
Gr. Brands
Oud 02-01-2010, 21:26
Verwijderd
Citaat:
Om even op in te haken heb ik de volgende vraag.

@ Lucky Luciano: Een vriend van mij heeft vandaag een tijdelijke ov-studentenchipkaart ontvangen. Vorige jaren had hij altijd een weekabbonnement op het ov. Maar moet zijn tijdelijke chipkaart geactiveerd worden?
Nee, op de tijdelijke kaart staat standaard een week-abonnement.
Oud 03-01-2010, 12:54
EaSy-M3
Avatar van EaSy-M3
EaSy-M3 is offline
Kan iemand mij vertellen hoe ze aan zo'n tijdelijke OV Chipkaart zijn gekomen? Ik heb namelijk voor de kerst mijn OV Chipkaart aangevraagd en ondertussen nog niets ontvangen. Maar nu zie ik op http://www.studentenov-chipkaart.nl staan:

"Als je voor de kerst je aanvraag hebt gedaan, dan ontvang jij sowieso vóór 1 januari 2010 een OV-chipkaart. Heb je na 27 december een aanvraag gedaan, dan ontvang je zo snel mogelijk - kort na 1 januari - een OV-chipkaart."

Maar ja, ik moet morgen naar de andere kant van NL reizen en met bellen kom ik er ook niet doorheen

*gefrustreerd*
__________________
Wanna play..?
Oud 03-01-2010, 13:36
Verwijderd
Bellen en gewoon wachten aan de telefoon! ik heb 30 min lopen wachten
Oud 03-01-2010, 21:44
Verwijderd
Citaat:
Kan iemand mij vertellen hoe ze aan zo'n tijdelijke OV Chipkaart zijn gekomen? Ik heb namelijk voor de kerst mijn OV Chipkaart aangevraagd en ondertussen nog niets ontvangen. Maar nu zie ik op http://www.studentenov-chipkaart.nl staan:

"Als je voor de kerst je aanvraag hebt gedaan, dan ontvang jij sowieso vóór 1 januari 2010 een OV-chipkaart. Heb je na 27 december een aanvraag gedaan, dan ontvang je zo snel mogelijk - kort na 1 januari - een OV-chipkaart."

Maar ja, ik moet morgen naar de andere kant van NL reizen en met bellen kom ik er ook niet doorheen

*gefrustreerd*
Je mag nog gebruik maken van je Ov-kaart uit 2009.
Bij je aanvraagformulier ontvang je tevens je chipkaart.
Oud 04-01-2010, 16:53
EaSy-M3
Avatar van EaSy-M3
EaSy-M3 is offline
Citaat:
Je mag nog gebruik maken van je Ov-kaart uit 2009.
Bij je aanvraagformulier ontvang je tevens je chipkaart.
Ja gelukkig had ik hem nog niet weggegooid. Maar ik heb dus laatst een aanvraagformulier binnengekregen en netjes ingevuld e.d. Maar daar zat geen 'tijdelijke chipkaart' bij. Maar goed, we blijven bellen
__________________
Wanna play..?
Oud 05-01-2010, 20:15
Fay
Avatar van Fay
Fay is offline
Ik heb het volgende en ik zou graag een vergoeding terugwillen om alle rompslomp.

Het zit zo; gisteren ging ik naar de metro in Rotterdam schrijft die scanner 4 euro af bij het inchecken, bij het uitchecken heb ik het volle tarief betaald.
Toen heb ik geprobeerd om de ov-chipkaartstudentenlijn te bellen, maar na een stuk of 10x ben ik daar gister maar mee opgehouden. Vervolgens op de terugweg weer volle tarief betaald.

Nu vandaag was ik er klaar mee en ben net zo lang blijven bellen tot ik iemand aan de lijn krijg. Nadat 2x de verbinding was verbroken (wat gister elke keer gebeurde) moest ik een ogenblik wachten totdat ik een medewerker aan de lijn zou krijgen. Dit ogenblik heeft 3 kwartier geduurd. 2 minuten een meneer aan de lijn die mij doodleuk verteld dat ik het studentenreisrecht pas vanaf 1 januari kan opladen.

Ik had in december dus netjes die opwaardering gedaan en er blijkt dus niets van te kloppen.
Ook in tegenstelling tot onderstaande berichten.
Kan ik mij onnodige kosten ergens terugkrijgen, waaronder het reistegoed en alle belkosten? OF waar kan ik anders heen, want dit kan toch zo niet?

De periode voor het elektronisch ophalen van het studentenreisproduct op de OV-chipkaart voor studenten is verlengd. Dat betekent dat studenten hun reisproduct tot en met 31 januari 2010 gefaseerd kunnen ophalen. Studenten die het nieuwe reisproduct nog niet hebben opgehaald, kunnen tot 31 januari 2010 gewoon en zonder problemen blijven reizen.

Vanaf 16 december 2009 worden studenten via de website www.studentenov-chipkaart.nl geïnformeerd in welke periode hun studentenreisproduct klaarstaat om op te halen bij één van de duizend geografisch gespreide ophaalpunten.
__________________
__ [[**Peanut**]]__ Op een dag wordt alles beter
Oud 07-01-2010, 00:30
Fosca
Avatar van Fosca
Fosca is offline
Citaat:
Ja gelukkig had ik hem nog niet weggegooid. Maar ik heb dus laatst een aanvraagformulier binnengekregen en netjes ingevuld e.d. Maar daar zat geen 'tijdelijke chipkaart' bij. Maar goed, we blijven bellen
Ik heb hetzelfde. Ook begin december al aangevraagd, formulieren gekregen maar zonder tijdelijke chip en OV nog niet ontvangen. Mijn papieren OV is gestolen dus nu koop ik elke keer een kaartje. Weet iemand of ik iets kan doen zodat ik toch het gratis reizen heb waar ik recht op heb? Een uitdraai van m'n IB groep pagina laten zien ofzo?

Ik probeer al dagen te bellen maar het zijn erg dure telefoontjes, aangezien ik à la 10ct/min een uur aan de lijn wordt gehouden waarna mij middels een bandje doodleuk wordt medegedeeld dat ik op een erg druk tijdstip bel en ik beter later terug kan bellen *tuut tuut tuut*

Spoiler


Zijn er mensen die hem in december dmv zo'n aanvraagformulier hebben aangevraagd en hem al wél hebben ontvangen?
__________________
Liefde is een simpel geschenk, dat je moeilijk aanvaard
Oud 07-01-2010, 00:32
Fosca
Avatar van Fosca
Fosca is offline
Citaat:
Ik heb het volgende en ik zou graag een vergoeding terugwillen om alle rompslomp.
Ik vrees dat al dat gebel je meer heeft gekost dan je metrokaartje
__________________
Liefde is een simpel geschenk, dat je moeilijk aanvaard
Oud 08-01-2010, 14:14
Amy88
Avatar van Amy88
Amy88 is offline
Ib-groep/duo..

Ben het zelf meer dan zat hoe hun omgaan met de mensen. Zelf ben ik nu druk bezig om mijn onterechte kortlopende schuld en te weinig studiefinanciering weer normaal te krijgen. Want hun hadden niet mijn huurcontracten ontvangen dan maar een schuld + een te kort in je studiefinanciering, vind het absurd. Heb 30dec. al mijn huurcontracten weer opgezocht en verstuurd (aangetekend) ben erg benieuwd wat hun mening hierover is aangezien het wel een klacht is.
Ook over mijn ov-chipkaart gesproken, ook nog niet gehad terwijl ik helemaal in het begin dat er over gesproken werd wel een pasfoto moest achter laten voor mijn chipkaart, en die zou dan worden opgestuurd. Tot de dag van vandaag nog geen ov-chipkaart gehad.. '' zucht''

Heeft iemand hier een soort gelijke mee gemaakt van huurcontracten etc..?
Oud 08-01-2010, 15:06
Verwijderd
ik kan al een redelijke tijd niet normaal inloggen bij mijnibgroep, graf site
Oud 11-01-2010, 13:40
Daanoné
Daanoné is offline
Hallo,

Ik heb een vraag betreffend Studietegemoetkoming en Financiering. Ik zit nu zelf voor het 2e jaar op het volwassenenonderwijs en ben 19 jaar. Ik krijg dus ook al 2 jaar lang een studietegemoetkoming van ± 95€ per maand. Mijn zusje is van plan om volgend jaar ook vwo te gaan doen in 2 jaar op dezelfde school en hier had ze vandaag een gesprek over met haar decaan. Die decaan zei toen dat het erg zonde is van haar studiefinanciering omdat ze dan nog maar recht heeft op 2 jaar ipv 4.

Mijn vraag is of dit klopt. Ik dacht zelf namelijk altijd dat de tegemoetkoming lost stond van de financiering maar een decaan zou zoiets toch moeten weten

Bij voorbaat dank
MvG,
Daan
Oud 11-01-2010, 13:54
ganralph
ganralph is offline
je zusje krijgt volgens mij dan gewoon "tegemoetkoming scholieren" (als ze nog geen 30 is althans) en die staat inderdaad los van de studiefinanciering.

(en we hebben hier overigens een speciaal ibg-topic voor )
__________________
Change the planet, or go home.
Oud 11-01-2010, 19:24
Verwijderd
Topics samengevoegd.

Om ganralph's antwoord wat te verduidelijken:
Je zus zal gewoon 4 jaar studiefinanciering krijgen.
Oud 13-01-2010, 11:50
Anna_Nibud
Avatar van Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Maar als ze vwo gaat doen, krijgt ze geen studiefinanciering. Dan heb je recht op Tegemoetkoming voor Scholieren van 18 tot 30 jaar in het voortgezet onderwijs.
Studiefinanciering is alleen voor MBO, HBO en WO opleidingen.
Oud 13-01-2010, 15:57
Breg
Avatar van Breg
Breg is offline
Ik ben ongeveer 2.5 jaar geleden aan een volledige studie in het buitenland begonnen en heb al die tijd al gewoon studiefinanciering ontvangen. Een van de regels om studiefinanciering in het buitenland te krijgen is dat je geen studiefinanciering/geld ontvangt van het land waar je gaat studeren.
Nu is het zo dat waar ik studeer het collegeld wel vergoed wordt door die overheid, maar ik zag dit niet als directe ontvangsten van dat land. Nu zag ik echter net dat de bewoording van de regels verandert is op de site van de IB-groep, waardoor er nu staat:

"Ook een vergoeding van je collegegeld zien we als een vorm van buitenlandse studiefinanciering.".

Dus, wat nu te doen? Heb niet echt zin om straks 4000 euro x 4 jaar terug te moeten betalen, terwijl het collegeld dat vergoed wordt slechts ongeveer de helft van dat bedrag is.
__________________
*It's our responsibility to be the change we want to see in this world*
Oud 13-01-2010, 16:18
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Nu zag ik echter net dat de bewoording van de regels verandert is op de site van de IB-groep
als er echt iets veranderd is in de regels sinds kort, dan zou jij onder de oude regels moeten vallen, aangezien je al lang in het buitenland zit.

de vraag is dus of de regels in 2,5 jaar tijd veranderd zijn, of alleen de bewoording er van.

onder welke voorwaarden ben je toen naar het buitenland gegaan? wat heb je aan info aan het ibg doorgegeven? en wat hebben zij geantwoord?
__________________
Change the planet, or go home.
Oud 13-01-2010, 22:11
Breg
Avatar van Breg
Breg is offline
Citaat:
onder welke voorwaarden ben je toen naar het buitenland gegaan? wat heb je aan info aan het ibg doorgegeven? en wat hebben zij geantwoord?
De bewoording was eerst iets in de richting van dat je geen studiefinanciering mag ontvangen van het land waar je gaat studeren.

Ik heb vervolgens hier bij de IB-groep een aanvraag ingedient voor studiefinanciering, en dit is toen ook toegewezen. Er is verder nooit gevraagd naar wie of wat mijn collegeld betaald.
Ik stuur elk jaar mijn huurcontract op om te bewijzen dat ik uitwonend ben en een bewijs van inschrijving om aan te tonen dat ik nog steeds bij mijn universiteit sta ingeschreven, en dat is het.
__________________
*It's our responsibility to be the change we want to see in this world*
Oud 13-01-2010, 22:14
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik zou het raar vinden als het dan niet goed zou zijn. Ik heb bijvoorbeeld een jaar in België gestudeerd en daar is het collegegeld ook een derde van wat je in Nederland betaald en daar kreeg ik ook gewoon stufi voor m'n opleiding terwijl je die twee derde verschil ook als bijdrage in de kosten zou kunnen zien.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 14-01-2010, 09:24
ganralph
ganralph is offline
als de IBG weet in welk land en aan welke universiteit je studeert, dan zou ik zeggen dat zij het wel mogen weten. net zoals je niet zelf uit hoeft te rekenen op hoeveel aanvullende beurs je recht hebt: jij presenteert de gegevens, en de ibg beslist wat je krijgt.

het (hele) grote nadeel van de ibg is dat ze sommige dingen pas na jaren opmerken.

voor de zekerheid kun je even bellen.


@ Daantje: toch zou het wel een verschil kunnen maken tussen lager collegegeld (België) en geen (direct) collegegeld (land van TS).
__________________
Change the planet, or go home.
Oud 14-01-2010, 13:59
Breg
Avatar van Breg
Breg is offline
Citaat:
als de IBG weet in welk land en aan welke universiteit je studeert, dan zou ik zeggen dat zij het wel mogen weten. net zoals je niet zelf uit hoeft te rekenen op hoeveel aanvullende beurs je recht hebt: jij presenteert de gegevens, en de ibg beslist wat je krijgt.

het (hele) grote nadeel van de ibg is dat ze sommige dingen pas na jaren opmerken.

voor de zekerheid kun je even bellen.


@ Daantje: toch zou het wel een verschil kunnen maken tussen lager collegegeld (België) en geen (direct) collegegeld (land van TS).
Het zit dus zo dat de overheid hier niet automatisch mijn collegeld betaald; ik moet elk jaar opnieuw een aanvraag doen en aan bepaalde voorwaarden voldoen (inwoner van de EU zijn, geen studievertraging hebben opgelopen bv), en dan wordt mijn collegeld voor dat jaar betaald.

De enige manier voor de IB-groep om te weten of ik zelf mijn collegeld betaal of dat het voor me betaald wordt is 1. aan mij vragen, 2. aan mijn universiteit vragen of 3. aan de overheidsinstantie hier vragen die zulke dingen regelt.

Ze hebben het nooit aan mij gevraagd en vraag me af of ze bij mijn universteit of overheidsinstantie dit soort informatie kunnen aanvragen?
__________________
*It's our responsibility to be the change we want to see in this world*
Oud 14-01-2010, 14:26
ganralph
ganralph is offline
ik maak op uit je verhaal dat je binnen de EU studeert? dan denk ik dat de IBG jouw gegevens wel op kan vragen bij de relevante instanties. ik zou het er iig niet op gokken dat ze het niet doen...

overigens zie ik op het inschrijfformulier bij vraag 3.1 dat je aan moet geven of je wel of geen vergoeding krijgt van een ander land. ook al krijg je deze vergoeding niet standaard, op het moment dat je hem wel krijgt, verandert je situatie mbt deze vraag, en dus ook je rechten.

aangezien deze vraag het wel heel makkelijk maakt om te liegen, vermoed ik dat ze controles zullen uitvoeren.


voor de duidelijkheid: ik heb hier geen ervaring mee, maar als ik zo even de site doorblader, krijg ik niet het idee dat jij zonder meer recht hebt op Nederlandse stufi.
__________________
Change the planet, or go home.
Oud 14-01-2010, 15:56
Breg
Avatar van Breg
Breg is offline
Ok, dan alsnog de volgende vraag

aangezien er op het moment dat ik mijn stufi aanvraag deed geen definitie van 'een toelage' was, zou ik kunnen beargumenteren dat ik op het moment van aanvraag dacht dat dit er niet onder zou vallen. Ik heb voor ik ging studeren ook met de IB groep gebeld en ze verteld dat ik in het buitenland zou gaan studeren, en dat studenten uit de EU geen collegeld hoeven te betalen en of dat nog uitmaakte. Dit was in 2007, toen het net mogelijk werd om een volledige studie in het buitenland te doen met stufi. M.a.w.: het was een zootje bij de IB-groep en eigenlijk niemand wist hoe of wat precies, maar er werd mij verteld dat het in principe gewoon mogelijk zou moeten zijn om stufi te krijgen; ik moest gewoon de aanvraag indienen en dan zouden ze er wel naar kijken. Zo gezegd zo gedaan dus, maarja zou het wel behoorlijk vervelend vinden dat omdat ze 3 jaar geleden de zaken niet op orde hadden ik straks een berg geld moet terugbetalen.
__________________
*It's our responsibility to be the change we want to see in this world*
Oud 16-01-2010, 12:12
fespo12
fespo12 is offline
wie kan mij hier duidelijkheid over geven:

ik heb van mijn 18e tot 20ste (2 jaar) een mbo opleiding gedaan maar niet afgemaakt.
in die 2 jaar heb ik stufi + een korte periode een OV-kaart gehad.

nu ben ik 22 jaar en kreeg vandaag post dat ik de stufi terug moet betalen.
het gaan om 2500 euro.

ik wil volgend jaar weer naar school, als ik dan binnen de 10 jaar een diploma heb wordt de prestatiebeurs (die 2500 euro) omgezet in een gift.

alleen ik ben nu verplicht vanaf 01-2010 elke maand 50 euro terug te betalen.
als ik mijn diploma haal betaal ik dat bedrag toch voor niks omdat het dan een gift is, maar dan heb ik dat bedrag al terugbetaald!
Oud 16-01-2010, 12:25
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Gewoon even bellen en vragen of ze die betaling uit kunnen stellen aangezien je van plan bent vanaf september weer een studie te volgen?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 16-01-2010, 12:45
fespo12
fespo12 is offline
is dit mogelijk dan?
Oud 17-01-2010, 09:46
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
wie kan mij hier duidelijkheid over geven:

ik heb van mijn 18e tot 20ste (2 jaar) een mbo opleiding gedaan maar niet afgemaakt.
in die 2 jaar heb ik stufi + een korte periode een OV-kaart gehad.

nu ben ik 22 jaar en kreeg vandaag post dat ik de stufi terug moet betalen.
het gaan om 2500 euro.

ik wil volgend jaar weer naar school, als ik dan binnen de 10 jaar een diploma heb wordt de prestatiebeurs (die 2500 euro) omgezet in een gift.

alleen ik ben nu verplicht vanaf 01-2010 elke maand 50 euro terug te betalen.
als ik mijn diploma haal betaal ik dat bedrag toch voor niks omdat het dan een gift is, maar dan heb ik dat bedrag al terugbetaald!
van de site:
Citaat:
Vraag
Ik ga opnieuw een opleiding volgen en ik ontvang straks studiefinanciering. Moet ik mijn eerdere lening ook aflossen?

Antwoord
Zolang u studeert én daarvoor studiefinanciering ontvangt, bent u niet verplicht uw eerdere lening terug te betalen. De terugbetalingsperiode wordt dan tijdelijk opgeschort. Dit gebeurt automatisch.

U ontvangt vanzelf bericht dat de terugbetalingsperiode van de lening tijdelijk wordt opgeschort of onderbroken.
kortom: volgens de regels moet je nu van jan t/m aug terugbetalen (neem aan dat je in sept. weer gaat studeren) en vanaf sept. hoort je terugbetaling dan automatisch stopgezet te worden.
dus even een mail sturen met het verzoek of je ook deze eerste maanden niet terug hoeft te betalen.

met dit formulier kun je overigens aangeven dat je weer gaat studeren, maar ik weet niet of de tussenliggende betaalperiode dan ook automatisch wordt opgeschort.

tenzij je hbo gaat doen nu:
Citaat:
Vraag
Ik heb al studiefinanciering ontvangen voor een mbo-opleiding. Heeft dit gevolgen voor mijn recht op studiefinanciering als ik een hbo- of universitaire opleiding ga volgen?

Antwoord
De studiefinanciering die je hebt verbruikt voor je mbo-opleiding heeft geen gevolgen voor je recht op studiefinanciering voor een hbo- of universitaire opleiding.
mbo-stufi en hbo-stufi staan los van elkaar en vallen dus volgens mij ook niet onder dezelfde prestatienorm.
__________________
Change the planet, or go home.

Laatst gewijzigd op 17-01-2010 om 09:51.
Oud 18-01-2010, 13:08
Verwijderd
dat van mbo en hbo stufi zal vast ook andersom gelden dan? want daar kan ik weer niks over vinden
Oud 18-01-2010, 13:26
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
dat van mbo en hbo stufi zal vast ook andersom gelden dan? want daar kan ik weer niks over vinden
nee, helaas. met het verbruiken van je hbo/wo-recht, verbruik je ook je mbo-recht

Citaat:
De studerende heeft geen aanspraak op studiefinanciering beroepsonderwijs indien hij reeds 4 jaren studiefinanciering heeft genoten voor het volgen van een opleiding in het hoger onderwijs.
Wet Studiefinanciering 2.16 lid 2
dit betekent bijvoorbeeld ook dat je na 3 jaar hbo, nog maar voor 1 jaar recht hebt op mbo-stufi.

verder: als jij hbo hebt gevolgd onder de prestatiebeursregeling, dan is een mbo-diploma niet voldoende om de lening kwijtgescholden te krijgen. hbo-prestatiebeurs kun je alleen geschonken krijgen met een hbo (of wo) diploma.

zie ook: kamervragen hierover

doe je bijvoorbeeld 4 jaar hbo (zonder diploma) en vervolgens 4 jaar mbo (met diploma) dan heb je 8 jaar colegegeld helemaal zelf moeten betalen.
__________________
Change the planet, or go home.
Oud 18-01-2010, 13:53
Anna_Nibud
Avatar van Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
maar als je van hbo naar universiteit gaat, krijg je niet nog een keer 4 jaar extra studiefinanciering, alleen van mbo naar hbo/wo
Oud 18-01-2010, 15:19
fespo12
fespo12 is offline
zo ik heb even gebeld.
het is zo dat je 2 jaar na het stoppen van een opleiding moet terugbetalen.
als ik weer een opleiding zou beginnen wordt deze terug betaling stop gezet.
mocht ik binnen de 10 jaar een diploma ontvangen dat krijg ik het terugbetaalde geld terug gestort
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:56.