Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-11-2006, 15:44
Jaimy15
Jaimy15 is offline
De atmosferen (dampkringen) van de aarde, Venus en Mars zijn ontstaan door “uitgassen”. Dat dit proces bij de aarde nog niet is afgelopen, kun je zien aan de vele werkende vulkanen. De gassen uit de actieve vulkanen bestaan voor ½ uit waterdamp, ¼ uit koolstofdioxide en voor meer dan 1/10 uit zwaveldioxide. Daaruit concluderen onderzoekers dat er vroeger veel meer koolstofdioxide in de aardse lucht moet hebben gezeten. Waarom is dat dan nu niet meer zo? Het geheim lijkt te zitten in de afstand van de aarde tot de zon. Die afstand is juist voldoende om de temp. op aarde zo te laten zijn dat er vloeibaar water kan voorkomen. Op Venus is het daarvoor altijd veel te heet geweest, en Mars staat te ver van de zon af, hoewel het er naar uit ziet dat deze planeet vroeger een korte periode heeft gekend waarin vloeibaar water over het oppervlak kon stromen. Op aarde verzamelde water zich in oceanen waarin het leven moet zijn ontstaan. Hoe dat precies is gebeurd, weet nog niemand. We weten wel dat er een miljard jaar na het ontstaan van de aarde kleine organismen te vinden waren. Die namen uit de lucht koolstofdioxide op en maakten zuurstof vrij. Vandaag de dag doen planten nog steeds hetzelfde. De zuurstof in de atmosfeer van de aarde is dus ontstaan als bijproduct van het leven.

Dit stukje heb ik overgetypt uit mijn boek maar ik snap echt niet wat er nou eigenlijk staat. Kan iemand dat mij uitleggen? Dankjewel!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-11-2006, 17:43
Anika
Welk deel van het stukje snap je niet? Hoe de atmosferen zijn ontstaan, waarom er nu veel minder CO2 in de lucht zit of iets anders?
Met citaat reageren
Oud 06-11-2006, 20:19
Jaimy15
Jaimy15 is offline
Citaat:
Anika schreef op 06-11-2006 @ 18:43 :
Welk deel van het stukje snap je niet? Hoe de atmosferen zijn ontstaan, waarom er nu veel minder CO2 in de lucht zit of iets anders?
De atmosferen (dampkringen) van de aarde, Venus en Mars zijn ontstaan door “uitgassen”. Dat dit proces bij de aarde nog niet is afgelopen, kun je zien aan de vele werkende vulkanen. De gassen uit de actieve vulkanen bestaan voor ½ uit waterdamp, ¼ uit koolstofdioxide en voor meer dan 1/10 uit zwaveldioxide. Daaruit concluderen onderzoekers dat er vroeger veel meer koolstofdioxide in de aardse lucht moet hebben gezeten.

Dit stukje. Ik kan het tien keer opnieuw lezen maar ik begrijp niet wat ze hiermee bedoelen.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2006, 21:02
Anika
Ik neem aan dat je weet wat een atmosfeer is? De lucht om de aarde dus om het maar even eenvoudig te zeggen.
Nu zit er maar heel weinig koolstofdioxide in de lucht, ongeveer 0,03%.

De luchtlaag om de aarde is ontstaan uit de gassen die vrijkomen bij het uitbarsten van vulkanen. Bij een vulkaanuitbarsting komt er namelijk niet alleen lava uit de vulkaan, maar ook gassen en die blijven in de lucht, dus in de atmosfeer.

Bij een actieve vulkaan, dat is een vulkaan die regelmatig uitbarst, zijn de gassen die vrijkomen voornamelijk waterdamp, koolstofdioxide en zwaveldioxide. 25% van het gas bestaat uit koolstofdioxide. Als we aannemen dat dat vroeger ook zo was, moet de lucht toen dus uit ongeveer 25% koolstofdioxide bestaan hebben, omdat de atmosfeer toen (bijna) helemaal bestond uit gassen die uit vulkanen afkomstig waren. Die 25% is nogal wat meer dan de 0,03% koolstofdioxide die nu in de lucht zit.

Het verschil in deze percentages wordt voornamelijk veroorzaakt door planten, die CO2 omzetten in zuurstof.
Toen de aarde nog maar net begonnen was met ontgassen, dus toen er nog maar net vulkaanuitbarstingen waren, waren er nog geen planten die CO2 om konden zetten. Daarom bleef het koolstofdioxidegehalte in de lucht ongeveer gelijk aan het koolstofdioxidegehalte van de dampen die vrijkwamen bij een vulkaanuitbarsting.
Maar nu wordt een groot deel van het koolstofdioxide dat vrij komt bij vulkaanuitbarstingen wel omgezet door planten, waardoor het CO2-gehalte nu laag blijft.


Zo, ik hoop dat je er nu wat van snapt, zou niet weten hoe ik het eenvoudiger uit kan leggen. Als je nog iets niet begrijpt vraag je het maar.


Edit:
Uitgassen wil zeggen dat er materiaal uit het binnenste van de aarde naar buiten komt door het uitbarsten van vulkanen. Op het moment dat de vulkanen niet meer uitbarsten, komt er ook geen materiaal uit het binnenste van de aarde meer naar buiten, en is er dus ook geen uitgassing meer. Omdat de vulkanen op aarde nog wel steeds uitbarsten, is de uitgassing dus nog niet opgehouden.
Dat was ik ff vergeten te zeggen

Laatst gewijzigd op 06-11-2006 om 21:04.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:02.