Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-10-2008, 18:01
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Binnenkort krijg ik ivm mijn astma een bronchoscopie. Omdat ik er best wel tegenop zie krijg ik ook een roesje. Ik heb ivm m'n stage al een aantal keren een bronchoscopie gezien dus ik weet wel hoe dat gaat maar ik heb nog nooit een roesje gehad en vraag me toch af hoe je daarop reageert. Ben je echt helemaal weg of alleen een beetje slaperig? Voel je nog veel dingen of niet? Ik zie er best wel tegenop en ben best wel zenuwachtig, heeft iemand tips om dat minder te laten zijn?

Ik moet op donderdag 13 november maar ik heb op maandag 17 november mijn afstudeerzitting waarbij ik een presentatie moet geven. Nou zei m'n moeder dat ze gehoord had dat je er vergeetachtig van wordt en dat ik beter die bronchoscopie kan verzetten omdat ik anders alles vergeten kan zijn voor m'n afstudeerzitting. Dat lijkt me een beetje sterk en ik neem aan dat je dan alleen die bronchoscopie vergeet maar ik wil toch wel weten hoe dat zit. Heeft iemand hier ervaring mee en kan iemand me adviseren?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 26-10-2008, 18:05
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Waarom vraag je het niet aan de dokter?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2008, 18:09
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Omdat ik die eigenlijk voor die tijd niet meer zie. En omdat ik ook weet dat het effect soms per persoon kan verschillen en ik dus ook wel op zoek ben naar persoonlijke ervaringen. Als ik blijf twijfelen bel ik wel even met het ziekenhuis.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 26-10-2008, 18:12
blablatje
blablatje is offline
Hoe mensen op een roesje reageren verschilt. Sommigen worden er alleen wat "wazig" van, anderen vallen als een blok in slaap en merken niets.
Het kan goed gebeuren dat je door het roesje het onderzoek niet goed onthoudt en daarna nog een paar uur suf en verward bent, maar na vier dagen heb je daar echt geen last meer van en je scriptie vergeet je er niet van.
Aan de bronchoscopie kun je wel een geďrriteerde keel overhouden en je zou daardoor wat schor kunnen zijn, dat is dan weer niet ideaal voor je presentatie.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2008, 09:26
Dith
Avatar van Dith
Dith is offline
Heb geen bronchoscopie gehad maar coloscopie met roesje (dormicum?). Ik heb gewoon liggen slapen hoewel ik halverwege wakker ben geworden en alles bij elkaar heb gegild maar daarna werd weer wat bijgespoten en toen werd ik weer, helemaal overstuur maar geen idee meer waarom, wakker toen ik op de gang werd gereden.
Op het moment dat ik aan het bijkomen was had ik het idee dat ik alles had meegemaakt maar nu weet ik er niks meer van. Ik zou mijn arts ook absoluut niet meer herkennen ofzo.

Vier dagen naderhand ben je echt wel weer de oude hoor, ik was zelf 's avonds weer helemaal perfect, had nergens last van maar ik ken mensen die dan nog heel de dag hebben liggen slapen maar de dag erna ben je gewoon weer .
__________________
wat een heerlijkheid
Met citaat reageren
Oud 27-10-2008, 12:21
Verwijderd
Ik heb nog nooit een roesje gehad, maar wel twee keer een algehele narcose. Ik voelde me 's avonds al weer oké. Maar er zijn ook mensen die er langer last van hebben, zij zijn bv. misselijk, concentratieproblemen en wat vergeetachtig. Dat vergeetachtige geldt dan alleen voor de dingen die dan nog gebeuren, dus niet voor wat je de afgelopen maanden hebt gedaan: je scriptie vergeet je er heus niet door. Om deze reden zou ik het dus niet verzetten. Zelf weet ik niet of ik het zo vlak voor een afstudeerzitting zou doen: beide dingen kunnen nogal wat stress veroorzaken...en met die bronchoscopie kun je je misschien niet optimaal voorbereiden voor je afstudeerzitting?
Met citaat reageren
Oud 28-10-2008, 08:27
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb mijn afspraak kunnen verzetten naar de week erna in de hoop dat ik het nu van me af kan zetten tot na mijn afstuderen. Ik denk dat het eigenlijk toch beter is zo Gelukkig was het in het ziekenhuis allemaal geen probleem.

Meer ervaringen zijn nog van harte welkom want ik ben wel erg zenuwachtig en zie er wel heel erg tegenop
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 20-11-2008, 18:53
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Even een up om te vertellen hoe het afgelopen is voor de mensen die nog iets aan mijn verhaal willen hebben

Ik ben vanmorgen geweest. Het nuchter zijn vond ik vreselijk. Infuus prikken ging goed, bloeddruk was goed. Toen heb ik twee tabletjes codeine gehad tegen het hoesten (en mocht ik gelukkig een slok water) Keelverdoving viel echt tegen, dat is echt ontzettend smerig en ik ging me er ook heel naar en draaierig van voelen. Vlak daarna was ik gelukkig aan de beurt. Toen ze die dormicum inspoten was ik echt binnen een minuut al helemaal weg Ze zeiden tegen mij ook dat je van een roesje altijd slaapt (en als je niet slaapt zorgen ze dat je toch gaat slapen). Van het onderzoek zelf heb ik niets meegekregen. Naderhand moest ik nog een uur uitslapen, na drie kwartier werd ik wakker maar voelde ik me zo beroerd dat ik nog drie kwartier geslapen heb en toen ik weer wakker werd was m'n keelverdoving uitgewerkt en voelde ik me weer een stuk beter. Ik zat alleen een beetje in de knoop met zuurstof, infuus en saturatiemeter (ik draai heel erg in m'n slaap ). Ik heb nog wel extra zuurstof gehad. Toen de verdoving uitgewerkt was en ik goed wakker werd kreeg ik ook wat te eten. M'n moeder heeft zich rot gelachen dat ik toen zo vier boterhammen weg werkte De verpleging was echt super lief en dat vond ik wel heel fijn.

Ik heb dus helemaal niets gemerkt van het onderzoek en zou een roesje zeker aan bevelen. Toen ik naar huis mocht was ik nog heel erg draaierig en ik heb ook nog wel keelpijn. Thuis heb ik nog twee uur geslapen en nu ben ik nog een beetje draaierig als ik lang sta of rechtop zit en ook m'n keel doet nog pijn en ik ga nu weer lopen hoesten maar verder voel ik me goed. Ben ook niet misselijk ofzo. M'n hand is nog heel beurs van m'n infuus maar ik ben echt heel blij dat ik het met roesje gedaan heb, heb heerlijk geslapen en niets gemerkt.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 22-11-2008, 14:18
Kommunist
Avatar van Kommunist
Kommunist is offline
wow t klinkt heftig!
goed om te horen dat alles eigenlijk wel is meegevallen

ik zelf moet namelijk woensdag a.s. een colloscopie ondergaan, ik krijg dan ook een roesje van dormicum, net als Dith.
ik zie er best wel tegenop, omdat ik ook nog nooit zoiets heb gehad....

wel beter om te lezen dat jij dus in het ziekenhuis zelf hebt mogen uitslapen, bij mij is het namelijk de bedoeling dat iemand ( ik weet niet wie) me thuis brengt, er stond al nadrukkelijk in de folder dat het geen taksichauffeur mag zijn, maar dus echt iemand die me in bed ofzo kan leggen... maar mischien bel ik dan ook wel t ziekenhuis om te vragen of ik daar lekker kan uitslapen
Met citaat reageren
Oud 22-11-2008, 15:07
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Wat ik mee gekregen heb ik dat je echt volledig wakker en bij moet zijn voor je uberhaupt naar huis mag. Ik moest verplicht nog een uur slapen daarna voor ik echt wakker mocht worden en voor ik wakker was en iets gedronken had mocht ik niet naar huis. Ik moest ook iemand meenemen, anders kreeg ik geen roesje. M'n moeder is meegegaan en moest ook in de buurt blijven, als ze het ziekenhuis uit wilde moest ze haar mobiele nummer achterlaten. Ik vond het heel fijn om een vertrouwd iemand bij me te hebben, ook als je wakker wordt enzo.

Het roesje viel me onwijs mee en is me heel goed bevallen. Ik ben nu alleen nog steeds onwijs moe en slaap nog steeds veel. Blijkbaar blijft het toch wat langer in je lichaam ofzo. M'n hand is nog een beetje beurs omdat ik in slaap gevallen ben op m'n hand met m'n infuus maar verder gaat het allemaal weer prima

Heel veel succes iig
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 23-11-2008, 13:32
Verwijderd
@Kommunist: Je kunt in het ziekenhuis over het algemeen wel zo ver uitslapen tot je goed wakker en aanspreekbaar bent (volgens mij is dat ook 'verplicht'), maar, wat Daantje_0705 al zegt, daarna kun je ook nog erg moe en 'slap' zijn. Ik denk dat het daarom is dat je iemand mee moet nemen die je thuis brengt ed.

@Daantje_0705: Fijn dat het mee is gevallen.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2008, 13:38
blablatje
blablatje is offline
De dag van het roesje mag je niet aan het verkeer deelnemen omdat je nog wat wat verward en slaperig kan zijn, ook al ben je goed uitgeslapen. Ze laten je altijd een paar uurtjes uitslapen naderhand. Je zou best een taxi of de bus naar huis kunnen nemen, maar dan op eigen risico dat je onderweg in slaap valt of je adres vergeet ofzo. Zelf naar huis fietsen is illegaal.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2008, 15:45
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik mocht ook niet alleen met het openbaar vervoer reizen, ook dan moest er iemand met me mee. Ik was vooral nog erg duizelig en was ook niet graag alleen naar huis gegaan. Ik had eenmaal thuis ook met m'n moeder afgesproken dat als ik bijvoorbeeld ging douchen ik de deur open zou laten zodat als ik zou vallen ofzo ze er iig bij kon.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 23-11-2008, 22:52
Kommunist
Avatar van Kommunist
Kommunist is offline
mmm ik zie er wel tegenop, t lijkt toch wel heftig zo'n vracht dormicum....

me vriend komt me gelukkig ophalen vanuit t ziekenhuis, met de auto
maar t kan dus zo zijn dat hij dalijk uren moet wachten omdat ik nog in dromenland ben haha
ik laat jullie alle details weten
Met citaat reageren
Oud 27-11-2008, 15:27
Kommunist
Avatar van Kommunist
Kommunist is offline
hier ben ik dus weer, 1 dag na t Onderzoek!

en t viel super erg mee!!!

heb n roesje gehad, ben niet de hele tijd weggeweest, maar voelde er haast niets van!
had ook wel een verdoving gehad, ben geloof ik wel even in slaap gevallen, want ik weet niet meer hoe ik van de onderzoeksruimte in de uitslaapzaal ben gekomen, maar k kan t ook vergeten zijn.
ik was erna wel even misselijk, maar 's avonds al niet meer, ik heb ook thuis niet geslapen, pas 's avonds, maar ik was dus niet extra moe ofzo.
nu 1 dag later ben ik wel een beetje moe/suf en af en toe heb ik een soort 'vaag moment' als ik geblowt heb heb ik dat de dag erna ook altijd wel haha daar kan je het dus wel mee vergelijken.

de dokter kon meteen zien dat er niets met m'n darmen mis was, ze konden zelfs de dunne darm zien ( zover zat die slang er dus in) en alles was schoon en gezond, wel goed nieuws uiteraard, maar mijn klachten zijn dus nog steeds niet verklaard
Met citaat reageren
Oud 28-11-2008, 12:54
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Joh, zo'n bronchoscopie stelt niks voor. Heb 't ook wel eens laten doen (voor geld), zonder roesje.
Had alleen wat keelpijn daarna. Ik vond het bloedprikken wat er bij hoorde nog erger!

Als je 't zonder roesje doet, heb je ook geen infuus, saturatiemeter, etc. nodig! En kan je gewoon gelijk naar huis.
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 28-11-2008, 19:07
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
@ Roos: ik ben heel blij dat ik wel een roesje gekozen heb en m'n longarts gaf me daar gisteren ook gelijk in. Hoe jonger je bent hoe meer last je hebt van een bronchoscopie omdat je dan nog een sterkere kokhalsreflex hebt. Omdat ik al astma heb en dus al hyperreactief reageer op alles vond hij het ook wel verstandig als ik voor een roesje ging. Het is vast ook te overleven zonder maar ik vond dit fijner. Ik neem het dan wel voor lief dat ik aan draadjes vast zit en na een week nog steeds een blauwe hand heb

Heb je trouwens meegedaan aan het sarcoidose-project bij het Erasmus MC als gezonde controle? In dat geval ben je gezonde controle geweest voor mijn afstudeerproject

@ Kommunist: Goed dat het is meegevallen Het schijnt wel per persoon te verschillen hoe je op een roesje reageert, ik heb echt de hele tijd geslapen, artsen en verpleging zeiden dat ook. Hoe je je naderhand voelt scheelt dus ook wel per persoon. Jammer dat ze niets gevonden hebben wat je klachten kan verklaren Ik ben gisteren voor de uitslag geweest en m'n longen zagen er erg rood en ontstoken uit, uit de hapjes kwam ook een typisch astmatisch beeld. Ondanks dat ik al drie jaar ontstekingsremmers gebruik gaat het dus toch niet goed en zijn m'n medicijnen nu drastisch opgehoogd. Op zich niet echt iets nieuws gehoord maar het is wel een bevestiging van mijn klachten dat het nog niet goed gaat en daar ben ik op zich wel blij mee. Hopelijk gaat het nu gauw beter.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Gastroscopie
Thinus
11 13-03-2012 00:12


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:17.