Oud 27-08-2004, 21:37
tommygirl.S
tommygirl.S is offline
hai!

Ik heb mijn katje eergister ingeent tegen niesziekte, en zei tegen de arts dat ik hem soms hoorde niezen, en dat zijn neusje een beetje vies is, ze heeft er naar gekeken, en ze maakte er zich geen zorgen om, als hij veel nieste moest ik zeker terug komen, nu let ik er nog meer op, en nu hoor ik hem al twee dagen achter elkaar niezen, gister1 a 2 keer, en net 2 keer achter elkaar. Zou dit wat te betekenen hebben?

liefs T.S
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-08-2004, 21:51
Gruppie
Gruppie is offline
Ik heb geen kat maar een konijn.
Mijn konijn niest al een paar weken (ene avond 2 keer of helemaal niet, andere avonden een niesaanval van 15 keer achter elkaar). Een vriendin die bij een dierenarts werkt, kwam langs om naar hem te kijken. Ze zei dat zolang hij goed eet, drinkt, plast en poept ik me geen zorgen hoefde te maken. Echter toen we terug van de vakantie kwamen, nieste hij nog steeds. Woensdag ben ik met hem naar de dierenarts geweest en heb antibiotica meegekregen, maar de dierenarts kon verder niks zien (alleen een geirriteerd neusje door het niezen). Misschien is mijn konijn allergisch voor rook..(opeens na 4 jaar)! Ik hoefde me in iedergeval geen ernstige zorgen te maken, aangezien mijn konijn er niet echt ziek is.

Ik weet niet of je wat aan dit verhaal hebt
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 21:52
tommygirl.S
tommygirl.S is offline
gelukkig! mijn katje eet, drinkt goed en gaat ook nog vaak naar de bak, zal goed in de gaten houden of dat minder word of niet! in ieder geval bedankt!
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 23:02
Dzjes
Avatar van Dzjes
Dzjes is offline
Toen mijn katten de niesziekte hadden waren ze tamelijk agressief, hadden ze bloedrode ogen, een druipneus en waren ze constant aan het niezen.

We hebben ze toen laten inenten en ze hebben antibiotica gekregen.
Als je kat maar 1 keer niest op een dag zou ik me niet al teveel zorgen maken, gewoon in de gaten houden.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 12:11
Gruppie
Gruppie is offline
nog even over mijn konijn:
Toen ik vanochtend opstond had mijn konijn binnen een half uur stuk of 50 x geniest (mijn ouders zijn dit weekend weg, dus ik kan geen antibiotica geven, want dat moet ik met z'n tweeen doen.. hij heeft gisteravond laat voor het laatst gehad) Ik vind het zo zielig en heb hem maar met zijn gewone kooi buiten gezet (want het gras is nat dus hij kan niet in de ren). Hij was er erg onrustig (maar heeft niet geniest in dat half uur). Toen heb ik hem maar in de kamer bij de buitendeur gezet (ik dacht dat hij dan misschien iets minder onrustig zou worden) maar nu heeft hij weer meerdere keren een niesaanval gehad.

Wat zal ik doen; zolang het niet regend, hem maar gewoon met kooi en al buiten zetten?

Ik word hier echt moedeloos van...
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 12:25
11568
11568 is offline
@Gruppie: heeft jouw konijn ook last van een snotneus?

Bij alleen niezen is ze waarschijnlijk allergisch ergens voor. Wat voor bodembedekking heeft ze? Maak haar hooi anders eens een beetje vochtig met een plantenspuit!
Heb je niet de mogelijkheid om haar buiten te huisvesten ivm de rook?
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 12:29
Gruppie
Gruppie is offline
bedankt voor je snelle reactie!

Hij heeft de laatste dagen soms een vochtige neus, maar de dierenarts had gezegd dat het er niet gek uitzag (ze heeft ook naar zijn longen geluisterd etc..)

Eerst gebruikte ik stro en zaagsel, nu alleen maar zaagsel (we zijn gewoon allerlei dingen aan het uitproberen kijken of het daar aan ligt).

Ik zet hem wel gewoon de hele middag buiten en houd hem in de gaten...
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 12:35
11568
11568 is offline
Citaat:
Gruppie schreef op 28-08-2004 @ 12:29 :
bedankt voor je snelle reactie!

Hij heeft de laatste dagen soms een vochtige neus, maar de dierenarts had gezegd dat het er niet gek uitzag (ze heeft ook naar zijn longen geluisterd etc..)

Eerst gebruikte ik stro en zaagsel, nu alleen maar zaagsel (we zijn gewoon allerlei dingen aan het uitproberen kijken of het daar aan ligt).

Ik zet hem wel gewoon de hele middag buiten en houd hem in de gaten...
Stro kan ook stoffig zijn inderdaad. Hooi veel erger maar goed, dat kan je niet weglaten. Zaagsel zou ik niet doen, hemparade [gemaakt van hennepvezels] is een goed alternatief en wordt ook gebruikt voor paarden die last hebben van hun longen of allergisch zijn. 15 kg kost 6 euro, bij de Welkoop oid.
Hier staat iets over konijnen die een snotneus hebben, misschien heb je er iets aan.

Citaat:
Pasteurella bij konijnen
Dr. Christine Williams, april 1990.

Pasteurella is een ziekte die veroorzaakt wordt door Pasteurella multocida. Deze naam kreeg het ter ere(dubieus?) van dr. Louis Pasteur, de vader van de "ziektekiem theorie". Hij werkte aan bacteriën die vele infecties veroorzaakten in Frankrijk in 1870.

Deze ziekte is waarschijnlijk de meest verspreide infectieziekte bij konijnen. Het gaat rond in elke konijnenkolonie die je ziet. Sommige "families" konijnen schijnen meer weerstand te hebben dan andere. Het meest voorkomende, herkenbare symptoom is een conditie die "snot" genoemd wordt, met niezen, natte neus, en vieze voorpootjes van het steeds schoonmaken van de rommel die zich op/rond de neus ophoopt. Snot kan eindeloos komen en gaan tot het konijn succesvol behandeld is. Dezelfde bacterie die snot veroorzaakt kan ook middenoorontsteking veroorzaken, die vaak ernstig is en kan uitmonden in vaak fatale hersenvliesontsteking..

Ook ernstige bloedvergiftiging (ziekte die zich door het bloed verspreidt), longontsteking, pus-ophoping, melkklierontsteking en baarmoederontsteking, alle veroorzaakt door Pasteurella kunnen tot de dood leiden. Abcessen en smettende plekken die geïnfecteerd raken, kapotte hakgewrichten (sorehocks), zijn ook Pasteurella symptomen.

Een meer subtiele vorm van Pasteurella komt voor in de vorm die onder meer natte ogen veroorzaakt, ontstekingen in de neus, (piepende neusgeluiden) en gebitsafwijkingen zoals scheefgroeiende tanden. In dit specifieke geval lijkt het konijn een gebitsprobleem te hebben. In werkelijkheid zijn hier de tanden niet de oorzaak, maar slechts een symptoom.

Pasteurella veroorzaakt bij verscheidene diersoorten meestal niet echt fatale toestanden, maar het effect bij konijnen is uniek. Om maar iets te noemen: konijnen schijnen de bacteriën bij zich te kunnen dragen, zelfs al zien ze er gezond uit. Hoe kan dit?
Schijnbaar hebben het afweersysteem van het konijn en de Pasteurella organismen een soort patstelling en noch de één noch de ander kan overheersen. Het gevolg is dat, terwijl het konijn zichzelf jarenlang kan beschermen tegen serieuze en fatale symptomen van de ziekte, er niet genoeg natuurlijke antistoffen zijn om de bacterie te vernietigen. De Pasteurella organismen zitten verborgen te wachten, klaar om naar voren te springen bij het minste teken van zwakte bij het afweersysteem van het konijn.

Wat kan het afweersysteem verzwakken? Bijvoorbeeld slechte voeding, slechte leefomstandigheden, stress, andere ziekte, langdurige blootstelling aan erge hitte of kou. Zelfs gebrek aan beweging, afleiding en aandacht kunnen het afweersysteem genoeg verzwakken om de weegschaal door te laten slaan in het voordeel van de Pasteurella micro-organismen...
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 14:35
Gruppie
Gruppie is offline
Ik heb hem in de ren gezet en een half uurtje bijgezeten. Hij heeft geen een keer meer geniest en voelt zich goed. Ik laat hem dus maar gewoon erin zitten met wat voer en water tot vanavond. Alleen ligt er vaak een kat op de loer dus moet ik hem af en toe in de gaten houden

Van de week zal ik eens dat hemparade kopen (in ieder geval bij de dierenwinkel over informeren). Bedankt voor de tip! Maar hij zal die ziekte wel niet hebben, want de dierenarts heeft woensdag alles gecontroleerd en kon niks vinden alleen een geirriteerd neusje!
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 16:07
11568
11568 is offline
Hmm...hemparade hebben ze bij de meesten dierenwinkels niet. Heb je geen boerenbond/welkoop in de buurt?
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 17:30
Gruppie
Gruppie is offline
Ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord...
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 17:56
Adindaa
Avatar van Adindaa
Adindaa is offline
Het is niet erg hoor, denk ik. Een van mijn katten is een beetje verkouden, en niest ook de hele tijd. Het gaat vanzelf weer over, het zal niet erg worden, ofzo.

Misschien is je kat wel allergisch voor haren
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 18:29
11568
11568 is offline
Citaat:
Gruppie schreef op 28-08-2004 @ 17:30 :
Ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord...
Misschien staan op die site [welkoop.nl oid?] vestigingsadressen.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 18:31
11568
11568 is offline
Ohja over die kat. Die van mij niest ook weleens een periode heel veel, maar verder geen vies neusje ofzo. We hebben een keer de dierenarts opgebeld om te vragen of nou niet eens langs moesten komen maar zo lang het puur en alleen niezen was is er niets aan de hand.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 23:43
tommygirl.S
tommygirl.S is offline
okay dan! thanx!
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 23:04
Rozijn
Avatar van Rozijn
Rozijn is offline
Hoii
Onze kat niest de laatste tijd ook veel. Voordat we op vakantie gingen is hij ingeent, omdat hij naar een pension ging. Toen ie daar vandaan kwam was er niks aan de hand. Een paar dagen later had ie ineens een korst op zn neus, en sinds een paar dagen niest ie veel. Kan dit niesziekte zijn? Hij eet en drinkt nog wel goed, en heeft geen ontstoken ogen. Ik bel morgen sowieso nog op naar de dierenarts, maar heeft iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt!

Rozijn
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 14:46
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Ik weet van een katje dat chronische niesziekte heeft, dat die ook een korst op zn neus heeft. Ik zou dus iig even de dierenarts bellen.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 18:55
Rozijn
Avatar van Rozijn
Rozijn is offline
Heej, heb gebeld. De dierenarts zei dat we even moesten afwachten, omdat hij gewoon nog goed eet. Het korstje was ook iets minder geworden en hij nieste ook niet meer zoveel gelukkig. Dus nu alleen even in de gaten houden!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Flora & Fauna niesziekte kat??
RammsteinRulez
2 20-11-2007 09:16
Flora & Fauna Katje niest
kellytje
13 13-12-2006 23:52
Flora & Fauna niesziekte
Verwijderd
23 16-10-2006 22:56
Flora & Fauna [Poesje] weg terug vinden?
Stefanie
5 25-08-2006 15:14
Flora & Fauna Mijn katten
Get pierced
5 10-10-2003 18:15
Flora & Fauna onze kat snurkt
Souris
23 16-01-2003 10:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:40.