Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-05-2004, 20:14
thinky
Avatar van thinky
thinky is offline
Ik zit op 't moment b'tje in de problemen en heb een paar vraagjes waarvan ik hoop dat ik ze mag stellen:

* Kan je in gevaarlijke situaties (voor jezelf of een ander) gedwongen worden opgenomen? (dat het dus verplicht is)
en speelt leeftijd daarbij een rol?

* Wanneer is een situatie zo erg dat je kan worden opgenomen?

* Hebben vertrouwenspersonen en psychologen altijd beroepsgeheim of kan daar op sommige punten vanaf worden gezien?

Dit zijn de eerste vragen misschien dat ik later nog meer vragen heb.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-05-2004, 20:19
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
* Kan je in gevaarlijke situaties (voor jezelf of een ander) gedwongen worden opgenomen? (dat het dus verplicht is)
en speelt leeftijd daarbij een rol?


Ja, maar leeftijd speelt daarbij geen rol.

* Wanneer is een situatie zo erg dat je kan worden opgenomen?

Als je een gevaar bent voor jezelf of je omgeving

* Hebben vertrouwenspersonen en psychologen altijd beroepsgeheim of kan daar op sommige punten vanaf worden gezien?

Daar kan op sommige punten vanaf worden gezien ja, als het om een levensbedreigende situatie gaat bijvoorbeeld.
Verder meen ik me te kunnen herinneren dat vanaf je 16e je toestemming moet geven om je ouders in je dossier (bij je psycholoog/psychiater) te laten lezen en vanaf je 18e ze zonder jou toestemming niets aan je ouders mogen vertellen.


Dan een vraagje van mijn kant: Waarom wil je dit graag weten? (mag ook over PM) *knuf*
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 20:24
Linda
Avatar van Linda
Linda is offline
Citaat:
thinky schreef op 21-05-2004 @ 21:14 :

* Kan je in gevaarlijke situaties (voor jezelf of een ander) gedwongen worden opgenomen? (dat het dus verplicht is)
en speelt leeftijd daarbij een rol?
Dat kan inderdaad gebeuren. Maar dat word na mijn weten alleen maar gedaan als men denkt dat ze met je geen afspraken meer kunnen maken.

Citaat:
* Wanneer is een situatie zo erg dat je kan worden opgenomen?
Weet het niet echt in het algemeen. Bij mij was het doordat ze vonden dat ze met me geen afspraken konden maken, en doordat ik erg suïcidaal was.

Citaat:
* Hebben vertrouwenspersonen en psychologen altijd beroepsgeheim of kan daar op sommige punten vanaf worden gezien?
Zo ver ik weet moeten ze zich aan het beroepsgeheim houden


Geloof niet dat je veel aan m'n post heb
__________________
It’s the end of the tour as we know it and I feel fine. - Michaels Stipe, 16-07-2005, Hyde Park
Met citaat reageren
Oud 22-05-2004, 09:22
cyntha
Avatar van cyntha
cyntha is offline
* Kan je in gevaarlijke situaties (voor jezelf of een ander) gedwongen worden opgenomen? (dat het dus verplicht is)
en speelt leeftijd daarbij een rol?
Dat kan inderdaad verplicht zijn, leeftijd speelt daarbij geen rol dacht ik.

* Wanneer is een situatie zo erg dat je kan worden opgenomen?
Als je een gevaar voor jezelf bent of voor je omgeving.

* Hebben vertrouwenspersonen en psychologen altijd beroepsgeheim of kan daar op sommige punten vanaf worden gezien?
Ik dacht dat ze altijd beroepsgeheim hadden.

Ik denk dat je hier niet zoveel aan hebt.. Maar als ik vragen mag, waarom wil je dit weten?
Met citaat reageren
Oud 22-05-2004, 11:07
Verwijderd
de eerste 2 vragen heb je antwoord op.
vertrouwenspersonen en psychologen hebben beroepsgeheim, maar in gevaarlijke situaties mogen ze daar van af zien. echter zullen ze dit neit doen zonder dat jij het weet (ookal ben je het er dus niet mee eens).
Met citaat reageren
Oud 22-05-2004, 15:48
kleinedraak
Vertrouwenspersonen behoren ook een beroepsgeheim te hebben maar uit mijn ervaring blijkt dat ze dat niet doen. Stelletje *pieps*. En het was geen bedreigende situatie, ze hebben dingen tegen mijn ouders verteld, waarvan ik niets van af wist. Het was heus niet iets dat mijn ouders moesten weten(zelfmoord ofzo)
Mijn ervaring is dat mensen die om je geven je eerder kunt vertrouwen, zoals gewonen leraren, mja dat even terzijde.
Volgens mij kun je mensen die beroepsgeheim hebben en zonder geldige reden dingen doorvertellen aanklagen, maar hoe en wat weet ik niet. Ik heb nooit stappen ondernomen nl.
Je kunt zeker gedwongen worden opgenomen, als je een bedreiging voor jezlef en anderen bent. Ik weet niet of leeftijd een rol speelt, ik denk het niet echt. Alhoewel bij minderjarige kinderen ouders/voogd waarschijnlijkl nog enige inspraak hebben.
Een situatie zal zo erg zijn dat je zelfmoord wil plegen, anderen iets aan wilt doen noem maar op! Meestal plannen met voor bedachte rade.
Mag ik iets vragen? Gaat dit om jezelf?
Liefs.......
Met citaat reageren
Oud 22-05-2004, 15:55
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
ik weet wat ik schrijf iig heel cker, dat wil niet zeggen dat er geen andere situaties bestaan waarin dit ook/niet kan gebeuren.

* Kan je in gevaarlijke situaties (voor jezelf of een ander) gedwongen worden opgenomen? (dat het dus verplicht is)
en speelt leeftijd daarbij een rol?

ja dit kan, leeftijd speelt geen rol.

* Wanneer is een situatie zo erg dat je kan worden opgenomen?
inderdaad wanneer je een gevaar vormt voor jezelf en/of je omgeving.

* Hebben vertrouwenspersonen en psychologen altijd beroepsgeheim of kan daar op sommige punten vanaf worden gezien?
op sommige punten kan hiervan worden afgeweken.
Wanneer jij je psycholoog verteld dat je sterk van plan bent die avond voor de trein te springen zal ze dit zeer waarschijnlijk niet geheimhouden. Vanaf dat je 16 bent zijn ze overigens wel verplicht jou in te lichten dat ze anderen gaan inlichten.

ik weet niet wat je met deze vragen wilt, hopelijk is het voor een of ander werkstuk oid als je problemen hebt waarover je graag met een proffesioneel hulpverlener wilt praten, laat dit soort feiten je dan alsjeblieft niet afschrikken.
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware [Linux] Mandrake: paar vraagjes
LexCi
5 11-10-2005 19:58
Muziek een paar vragen over trompet
McMotion
13 03-03-2005 13:01
De Kantine Een paar vragen over wat jij vind over onze maatschappij!
MoO
54 29-01-2004 18:05
Lifestyle paar vraagjes over mn haar
Lindsay-girl
16 03-03-2003 18:01
Huiswerkvragen: Exacte vakken paar vraagjes over scheikunde
alwaysgood
13 19-01-2003 14:37
De Kantine een paar vragen aan jou
Fl@ppie!
66 28-11-2002 09:18


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:22.