Oud 20-01-2012, 19:59
Gish
Avatar van Gish
Gish is offline
Ik heb de laatste tijd best vaak (last van) een verslechterd kort termijn geheugen.
Ergens las ik dat het bij mensen met veel spanning en/of psychische problemen, waar ik allebei last van heb, voor kan komen; aan de andere kant drink ik ook alcohol. Kan af en toe alcohol drinken tot een vermindering van 't korte termijn geheugen leiden? Of zou het voornoemde dingen zijn?
Met citaat reageren
Oud 20-01-2012, 20:14
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Spoiler


Alcohol heeft sowieso een (slechte) invloed op je hersenen. Wat ik hierboven geciteerd heb (en wat google ook maar voor mij gevonden heeft ) laat zien dat er wel een verband is tussen alcohol en geheugen. Dus ik zou zeggen dat alcohol een geheugenverslechtering zou kunnen veroorzaken.

Natuurlijk kunnen het ook andere dingen zijn. Vermoeidheid, spanningen, wikipedia zegt:

Citaat:
Invloeden als stress, drugs, medicijnen, alcohol en voeding kunnen een invloed hebben op het kortetermijngeheugen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kortetermijngeheugen

En tot slot zou het ook nog een combinatie kunnen zijn.

Maar wat het precies is, zou ik je niet kunnen vertellen.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 20-01-2012, 20:37
Gish
Avatar van Gish
Gish is offline
Okee, heel erg bedankt! het is vast en zeker de combinatie...Ik ben alleen een beetje bang dat alcohol een soort permanente beschadiging oplevert
Met citaat reageren
Oud 20-01-2012, 22:27
HangInThere
Avatar van HangInThere
HangInThere is offline
Nee, af en toe alcohol drinken in normale hoeveelheden (dus niet 3 liter bier op een avond) leidt niet tot een slechter geheugen.
__________________
Freedom, is never having to say you're sorry.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2012, 00:40
Verwijderd
Niet tot een significant slechter geheugen.

Ik heb momenteel zelf geheugenproblemen, als gevolg van slaapproblemen. Die slaapproblemen kunnen dan ook weer door vanalles worden veroorzaakt, dus het is een web van dingen. Hoeveel drink je, dus hoeveel glazen en hoe vaak doe je dat? Alcohol is niet specifiek gekoppeld aan het korte termijn, maar gewoon je hersenen en denkvermogen in totaal.

Gaat het trouwens om echte geheugenproblemen? Hoe zit het met concentratieproblemen?
Met citaat reageren
Oud 21-01-2012, 01:22
Gish
Avatar van Gish
Gish is offline
Ik heb slaapproblemen, nog niet aan gedacht. Ik drink meestal maar 2 glazen per week, maar soms schiet ik een avond ff uit.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2012, 01:42
Verwijderd
Als je uitschiet, ga ik uit van nooit meer dan 10 glazen op een avond? Dan komt dat overeen met wat een hoop studenten weleens doen, en dan is dat waarschijnlijk niet de boosdoener, als je die uitschieters maar eens per maand hebt ofzo.

Tijdens je slaap worden dode en beschadigde hersencellen opgeruimd. Wanneer je slecht slaapt, ontstaat er dus daadwerkelijk een warboel in je hoofd.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2012, 01:42
Verwijderd
Hoe oud ben je trouwens? Als je nog onder de 16 bent zijn die twee glazen per week al niet zo handig.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2012, 01:48
Gish
Avatar van Gish
Gish is offline
17 en 11 maanden
Met citaat reageren
Oud 21-01-2012, 01:50
Verwijderd
Je bent toch nog redelijk jong. Let maar op jezelf Voel je je niet prettig bij uitschieters, dan probeer je die te voorkomen. Maar zoals het er nu naar uitziet is alcohol niet het probleem, eerder stress en slaaptekort en de hele bedoening.
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie slecht geheugen
tanne
22 18-02-2010 11:18
Verhalen & Gedichten Weten jullie nog...
Vlooienband
146 02-12-2004 14:50
Psychologie Prader-Willi syndroom
AngelLena
18 02-03-2004 13:14
Drugs & Alcohol Vriendin...
DaFrostyOne
40 27-10-2003 15:21
Drugs & Alcohol korte termijnsgeheugen lange termijnsgeheugen
very drunk driver
14 12-04-2003 01:22
Verhalen & Gedichten [verhaal] Tanja.
Vlooienband
47 12-10-2002 14:15


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:16.