Oud 29-09-2003, 17:31
superIllie
superIllie is offline
Wanneer is iemand nu slim/intelligent/of iets dergelijks.

Is dat wanneer iemand naar het VWO gaat (later universiteit) en 4/5 uren per dag leert. Of kan dat ook iemand zijn die geen enkele opleiding afmaakt.

Is er misschien verschil tussen slim en intelligent? Kan iemand slim zijn maar niet intelligent?

Volgens mij kan iemand wel heel slim wezen, maar hoeft hij niet veel te weten omdat hij geen hoge opleiding gevolgd heeft, denk ik nu goed??? En waaraan kan je het beste merken of iemand intelligent is???

Dit vraag ik naar aanleiding omdat er iemand is die ik ken die volgens mij super slim is, maar helemaal geen zin in school heeft en daarom VMBO doet... maar volgens mij makkelijk HAVO/VWO kan doen.

Het is miss een rare topic maar ben benieuwd....
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-09-2003, 17:36
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Hangt ervan af wat je onder slim/intelligent verstaat.

Er zijn verschillende soorten 'slim zijn', je hebt ook
niet voor niets je IQ en je EQ...

Het niveau van je opleiding zegt niet alles, maar het
lijkt me logisch dat het gemiddelde IQ op het vwo hoger
is dan op het vmbo...

Wat niet wil zeggen dat er alleen maar slimme mensen op het vwo zitten, en 'domme' mensen op het vmbo.
(ik bedoel niet dat mensen op het vmbo dom zijn, lmd,
voordat mensen gaan happen ed)
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2003, 17:43
superIllie
superIllie is offline
Maar wat is het verschil dan.....En kan iemand niet hetzelfde (hoge) IQ hebben maar minder WILLEN leren dus vmbo doet.....
Met citaat reageren
Oud 29-09-2003, 17:49
Verwijderd
Met de huidige methoden wordt IQ alleen gemeten met betrekking tot bepaalde vaardigheden, zoals het snel herkennen van patronen, logische verbanden zien en snel herkennen van en kunnen werken met ruimtelijke figuren. Dat is dus zeer beperkt (om maar even grof te zeggen, de wiskundenerds scoren traditioneel hoger op IQ-tests).

Om tegenwicht te bieden aan de IQ-tests is de EQ-test in het leven geroepen. Die zou zogenaamd je emotionele intelligentie meten. Eigenlijk gewoon een slap opkikkertje voor de mensen met een lage score op de IQ-test, want de EQ-test is zo opgesteld dat het meest wenselijke antwoord als het ware schreeuwt om gekozen te worden. Iedereen weet wat sociaal geaccepteerd is, dus iedereen kan het goede antwoord kiezen. Bovendien is iemands functioneren in een sociale omgeving veel te complex om in een simpel testje gevat te kunnen worden (je merkt, ik heb het niet zo op tests ).

Wat is intelligentie dan wel? Dat is eigenlijk niet te zeggen. Er zijn psychologen die verdedigen dat er meerdere terreinen van intelligentie zijn, bijvoorbeeld ritmische/muzikale, wiskundige, sociale, emotionele, ruimtelijke, etcetera. Er zouden ongeveer achttien verschillende 'soorten intelligentie' zijn, die gegroepeerd ontwikkeld zouden worden (mensen met een hoge muzikale intelligentie zouden ook een hoge emotionele en sociale hebben, mensen met een hoge ruimtelijke ook een hoge wiskundige, e.d.).

Er zijn ook psychologen die verdedigen dat er maar één soort 'algemene' intelligentie is en dat die intelligentie al de bovengenoemde terreinen beďnvloedt. In die theorie is iemand die 'intelligent' is, automatisch op alle terreinen intelligent. Die opvatting lijkt mij niet de juiste. Ik neig zelf meer naar de eerstgenoemde theorie.

Iemands schoolniveau zegt wel zeer zeker iets over diens intelligentie. Het is namelijk niet zo dat iemands pure prestaties op een proefwerk als zodanig maatgevend zijn voor z'n slimheid, maar wel resultaten als uitkomst van het ingewikkelde samenspel van sociaal-emotionele factoren dat een school eigenlijk is. Met andere woorden, hoe goed iemand zich staande houdt op school, hoeveel vrienden hij heeft, of hij lekker in zijn vel zit, zich makkelijk kan aanpassen, en dergelijke, hebben invloed op zijn algemene schoolprestaties. Op grond van die theorie geloof ik ook niet in hoogbegaafdheid: iemand die zó slim is, is te dom om te beseffen dat je af en toe ook wél eens iets moet doen?

Je kunt niet zeggen dat er een causaal verband is tussen IQ en schoolniveau. Iemand met een hoog IQ komt niet automatisch op het gymnasium terecht en iemand met een laag IQ komt niet automatisch op het vmbo terecht. Toch zit er wel een zekere correlatie tussen: over het algemeen komen mensen die op de basisschool slimmer zijn, op de middelbare school ook op de hogere niveau's. Het is alleen de vraag in hoeverre dat bepaald wordt door iemands pure intelligentie en niet ook mede door zijn opvoeding en groeipatroon. Anders gezegd, iemand die in potentie slim is, maar kutouders en een kutjeugd heeft, zal eerder afglijden naar het vmbo. Aan de andere kant zal iemand die niet zo heel slim is, maar wel altijd door ouders gestimuleerd is en in een prettige omgeving is opgegroeid, voor een heel groot deel in staat zijn om zijn potentiëel waar te maken en dus toch havo of vwo te halen.

(Volgens mij dwaal ik af. )
Met citaat reageren
Oud 29-09-2003, 17:57
Ninnoc
Ninnoc is offline
okay ik had geen zin om t hele verhaal van nare te lezen

maar er zijn volgens mij 2 soorten slim

1) snel kunnen leren, dit vind ik overigens niet slim of intelligent, maar sommige mensen vinden van wel, dit is gebonden aan schoolnivo

2) algemene kennis-slim, dit vind ik slim, een fatsoenlijk gesprek mee voeren, grote algemene kennis hebben etc, snel analyseren en verbanden leggen hoort er eigenlijk ook bij. en nee schoolnivo heeft hier nix mee te maken. ik heb vwo gedaan en had een meid in de klas, nou dommer heb ik ze nog niet gezien, wat een koe. Ze heeft haar vwo (N&G) in 6 jaar afgemaakt en ze kon erg goed leren, maar volgens mij heeft ze de stof nooit begrepen, ze was meer het stamptype
__________________
because we are born free, to have the world as our playground
Met citaat reageren
Oud 29-09-2003, 17:59
Verwijderd
Citaat:
Ninnoc schreef op 29-09-2003 @ 17:57:


1) snel kunnen leren, dit vind ik overigens niet slim of intelligent, maar sommige mensen vinden van wel, dit is gebonden aan schoolnivo

2) algemene kennis-slim, dit vind ik slim, een fatsoenlijk gesprek mee voeren, grote algemene kennis hebben etc, snel analyseren en verbanden leggen hoort er eigenlijk ook bij. en nee schoolnivo heeft hier nix mee te maken. ik heb vwo gedaan en had een meid in de klas, nou dommer heb ik ze nog niet gezien, wat een koe. Ze heeft haar vwo (N&G) in 6 jaar afgemaakt en ze kon erg goed leren, maar volgens mij heeft ze de stof nooit begrepen, ze was meer het stamptype
Same here....

Ik ken een meisje wat echt heel goed sommen kan maken, maar als ze snel moet reageren in bepaalde situaties of ik moet haar iets uitleggen dan kan het eeuwen duren... Ook op eigen initiatief iets doen loopt bij haar uit op een chaos.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2003, 18:04
Nar'Hyarmen
Avatar van Nar'Hyarmen
Nar'Hyarmen is offline
Citaat:
superIllie schreef op 29-09-2003 @ 17:31:
Wanneer is iemand nu slim/intelligent/of iets dergelijks.

Is dat wanneer iemand naar het VWO gaat (later universiteit) en 4/5 uren per dag leert. Of kan dat ook iemand zijn die geen enkele opleiding afmaakt.

Is er misschien verschil tussen slim en intelligent? Kan iemand slim zijn maar niet intelligent?

Volgens mij kan iemand wel heel slim wezen, maar hoeft hij niet veel te weten omdat hij geen hoge opleiding gevolgd heeft, denk ik nu goed??? En waaraan kan je het beste merken of iemand intelligent is???

Dit vraag ik naar aanleiding omdat er iemand is die ik ken die volgens mij super slim is, maar helemaal geen zin in school heeft en daarom VMBO doet... maar volgens mij makkelijk HAVO/VWO kan doen.

Het is miss een rare topic maar ben benieuwd....
ok: slim = dat je doet wat je moet doen, dat je nadenkt, dat je voor school werkt, dat je verstandig doet
intelligent = met een hoger IQ

Iemand die op het vmbo zit kan hoogbegaafd zijn. Idd. Iemand die geen opleiding heeft ook. Iemand die op het vwo zit, hoeft neit perse heel intelligent te zijn (kijk maar eens in die klassen, daar ztiten een boel domme slimmeriken tussen)
waaraan je kan merken dat iemand intelligent is? aan gedrag, sociaal gedrag vooral, eh manier van praten e.d.

maar nu heb ik het alleen nog maar over IQ...er zijn zoveel intelligenties
__________________
Pluk de dag, voordat ie wegrot.

Laatst gewijzigd op 29-09-2003 om 18:08.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2003, 18:08
Verwijderd
Citaat:
Ninnoc schreef op 29-09-2003 @ 17:57:
(...)

1) snel kunnen leren, dit vind ik overigens niet slim of intelligent, maar sommige mensen vinden van wel, dit is gebonden aan schoolnivo

(...)
Ja, dat is het algemeen aanvaarde slim...ik gebruik het woord slim eigenlijk altijd voor die gevallen, maar ook voor de gevallen die jij als tweede bespreekt.

Intelligent heeft voor mij wel een aparte betekenis. Dat begrip omvat meer dan alleen goed kunnen leren, maar ook een grote algemene kennis, het volgen van de actualiteit, op de hoogte zijn van de wereld om je heen, goed en duidelijk (in het openbaar) kunnen spreken, snel verbanden leggen, logisch nadenken, oplettend, kritisch en scherp zijn.

En daarvoor hoef je dan niet eens echt bijzonder slím te zijn in de zin van hoge schoolcijfers. Ik heb mensen in mijn jaar zitten (vierde jaar rechten) die echt alles uit hun kop stampen. Die halen dan ook wel redelijke cijfers maar bakken er niks van als ze een voordracht moeten houden of wanneer ze moeten improviseren, terwijl er ook mensen tussenzitten die niet zo heel veel studeren (waaronder ikzelf) maar die het veel beter doen op improvisatie, snel de kern zien, analytisch denken en niet bang zijn om een eigen standpunt in te nemen. De 'stampers' redeneren het liefst naar een vast eindpunt toe, die zijn bang om zelf een keuze te maken.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2003, 18:23
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
een discussie over slim en intelligent, zonder dat de definities even gegeven worden..niet erg slim

slim (bn.)
1 snel van gedachten, van begrip of daarvan blijk gevend

inˇtelˇliˇgent (bn.)
1 met een goed verstand of daarvan blijk gevend


ah leuk, vandale die geen keiharde definitie geeft, maar leuk ruimte geeft voor je eigen invulling.

Niemand is voor mij intelligent an sich. Veel mensen zijn wel deels intelligent, op een speciaal gebied. Namelijk zijn vakgebied. Sommige ook op actualiteiten etc. Algemene intelligentie is er volgens mij niet bij, dat is gewoon algemene kennis.

Slim is een soort van subverzameling van intelligentie. goed improviseren/anticiperen etc. Veel Hoogopgeleiden zijn slim omdat ze dit laatste redelijk kunnen. (al moet ik toegeven dat je met stampwerk ook je VWO kan halen...zelfs universiteit)
Met citaat reageren
Oud 29-09-2003, 18:27
Verwijderd
hmm ik denk dat iedereen slim is op z'n eigen niveau...

ik ga er tijdens mijn saaie vergadering van zo wel ff over nadenken , deze post word dus nog geedit
Met citaat reageren
Oud 29-09-2003, 18:35
Poor twisted me
Avatar van Poor twisted me
Poor twisted me is offline
ik denk dat intelligentie van teveel punten afhangt om het goed te kunnen beoordelen.
iedereen is wel op een andere gebied slimmer als een ander, sommige zijn op meerdere goed.
Sommige mensen komen ergens ook heel onverwacht achter dat ze er goed in zijn.
ik denk dat de IQ test wel wat kan aantonen, maar zeker niet altijd alles, denk eerder dat het vage richtlijnen zijn, en dat je intelligentie niet kunt uitdrukken met een bepaald IQ. Er zijn zoveel dingen die het ook nog eens kunnen beinvloeden, ouders school vrienden...... je leefomgeving.
Ik bedoel iemand die nooit leert rekenen die zou niet zo hoog scoren voor een IQ toets...... en zo iemand hoeft natuurlijk niet dom te zijn.
__________________
It's all fun and games, until someone looses an eye...than it's fun and games you can't see
Met citaat reageren
Oud 30-09-2003, 07:08
Verwijderd
Citaat:
superIllie schreef op 29-09-2003 @ 17:31:
Wanneer is iemand nu slim/intelligent/of iets dergelijks.
Is dat wanneer iemand naar het VWO gaat (later universiteit) en 4/5 uren per dag leert.
dat vind ik niet slim
Met citaat reageren
Oud 30-09-2003, 12:21
VG
Avatar van VG
VG is offline
Mjah, leuke discussie dit!

Ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven en ook al die lappen tekst (voornamelijk die van nare man) heb ik niet gelezen, maar zelf zie ik het nog wel eens in de praktijk:

Ik ben werkzaam in een technisch beroep en in mijn omgeving zitten dus erg veel van die 'hoge' piefen die denken dat ze heel slim/intelligent zijn, omdat ze hun HBO of universiteit zo glansrijk hebben weten af te ronden. Op technisch gebied zal ik niet ontkennen dat ze niet intelligent zijn, maar op sociaal gebied of psychologisch gebied.... MY GOD!!! Wat kunnen die mensen (ik weet het, ik generaliseer!) dan ongelofelijk dom/naief zijn!

Ik weet niet of je dit ook direct onder intelligentie/slimheid kan laten vallen, maar zelf ben ik er wel van overtuigt dat ook je eigen omgeving meehelpt bij de mate van slimheid/intelligentie en op welk vlak dit ligt!
__________________
Tijdloos...
Met citaat reageren
Oud 30-09-2003, 12:34
alibabwe
alibabwe is offline
Citaat:
Dukko schreef op 30-09-2003 @ 07:08:
dat vind ik niet slim
maar is wel intelligent
Met citaat reageren
Oud 30-09-2003, 15:21
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Met andere woorden, hoe goed iemand zich staande houdt op school, hoeveel vrienden hij heeft, of hij lekker in zijn vel zit, zich makkelijk kan aanpassen, en dergelijke, hebben invloed op zijn algemene schoolprestaties. Op grond van die theorie geloof ik ook niet in hoogbegaafdheid: iemand die zó slim is, is te dom om te beseffen dat je af en toe ook wél eens iets moet doen?
huh ..uitleg?

Citaat:
Maar wat is het verschil dan.....En kan iemand niet hetzelfde (hoge) IQ hebben maar minder WILLEN leren dus vmbo doet.....
Dat vind ik niet slim. Je kan dan wel een hoog iq hebben, zonder inzet en doorzettnigsvermogen red je het niet, dat blijkt.
Maar 'niet willen leren' vind ik dom.
En als je dan al echt slim/ intelligent bent, kom je het vwo ook wel door zonder al te veel te leren.
Bovendien heb ik ooit gehoord dat je op het vmbo letterlijk moet antwoorden wat je geleerd hebt, terwijl je op het vwo juist kennis moet verwerken, bevatten en moet toepassen, dat je dus moet improviseren. Daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat daarom het vmbo zwaarder is, dat begrijp je wel..
Met citaat reageren
Oud 30-09-2003, 16:14
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Als je je nergens voor interesseert en jezelf niet blijft ontwikkelen gaat je IQ achteruit. Je IQ is namelijk ook gebaseerd op leeftijd.

Ik vind iemand slim als hij goed weet wat zijn prioriteiten zijn. Iemand die erg veel leert en heel theoretisch bezig is maar tegelijkertijd geen lol heeft is waarschijnlijk op sociaal gebied niet begaafd en mist dus een belangrijk stukje. Er zijn ook mensen die niet zo goed kunnen leren, maar doordat ze zo veel ineteresse hebben in anderen en sociaal gezien heel goed overweg kunnen zijn ze absoluut niet dom. Ik vind het nog altijd moeilijk te bepalen wanneer iemand slim is of niet. Wat ik wel weet is dat ik het belangrijk vind dat iemand over een aantal dingen zijn eigen mening kan vormen op basis van argumenten.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 30-09-2003, 18:35
happygirltje
happygirltje is offline
Nou weetje...ik denk dat intelligent en gewoon 2 heel verschillende dingen zijn...

Intelligent is denk ik gewoon dat je veel levenservaring hebt, je ziet snel dingen. Je hebt snel iets door als het om sociaal zijn gaat en leeft je in in andere mensen!

Slim daarentegen denk ik dat meer te maken heeft met goede cijfers op school halen en vanalles in je hoofd kunnen stampen en veel kunnen onthouden!

Wel is het dan zo dat slimme mensen vaak iets intelligenter zijn, maar dat hoeft dus niet ALTIJD zo te zijn.... ...ingewikkeld allemaal maar goed.

Weetje illie...kdenk dat jij gewoon een onzinnig iets verzonnen hebt... nee oe haha....kvind wel gaaf ....

dikke kusss
Met citaat reageren
Oud 01-10-2003, 01:29
rockyj
Avatar van rockyj
rockyj is offline
Slim = Broer Konijn
Intelligent = Willy Wortel
__________________
Tsja, ik had natuurlijk ook wat anders kunnen typen
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 01-10-2003, 20:11
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
volgens mij heb je sociaal / emotioneel intelligent.
&intelligent als in ; iemand die goed kan leren.
en ik heb gemerkt dat die 2 vaak niet samen gaan.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2003, 20:38
stouver
stouver is offline
Citaat:
rockyj schreef op 01-10-2003 @ 01:29:
Slim = Broer Konijn
Intelligent = Willy Wortel

die is eigenlijk wel slim (intelligent?? ) bedacht
__________________
'Try to find a new way of life'
Met citaat reageren
Oud 01-10-2003, 20:58
alibabwe
alibabwe is offline
beter kan t niet uitgelegd worden

slotje!, we zijn dr uit
Met citaat reageren
Oud 01-10-2003, 22:44
Tha#1ChiLL
Tha#1ChiLL is offline
van het IQ en EQ komt steeds meer tegenspraak, dat het niet klopte, of niet voldoende genoeg was, een onbetrouwbaar middel voor de meting

Intelligentie is idd erg moeilijk, misschien

-mensen die meer denken dan de rest
-komen met oplossingen en niet dingen verergeren
-mensen die dingen bereiken
-dingen sneller inzien
-realistisch kunnen zijn, subjectief menselijk en eerlijk

enz enz

edit erbij,

vmbo en vwo vind ik persoonlijk een slechte maatstaf, ja zeker mensen die op het vwo zitten zijn waarschijnlijk slimmer, maar ik ken zat mensen die wel havo kunnen, maar liever mbo doen omdat het beter past bij hun wensen qua studierichting, dan zijn de vmboers weer slimmer als zij goed kunnen inzien wat beter voor ze is, havo of mbo

natuurlijk niet alle vmboers, voorbeeld!
__________________
Kom maar op!

Laatst gewijzigd op 01-10-2003 om 22:47.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2003, 00:15
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Heel intelligente mensen kunnen heel slecht zijn in school. In fact, de meeste mensen die een revolutie teweeg hebben gebracht, hebben een zeer turbulent en onsuccesvolle leerweg gehad.

Einstein is hiervan een goed voorbeeld.

Ik denk dat intelligentie vooraf afhangt van het vermogen om te associëren, de zogenaamde associatieve vermogens. 'Slimme' mensen (dwz mensen die snel dingen 'doorhebben') maken meer associaties, waardoor sneller verbanden gelegd zijn. Naast dit vermogen bestaat echter ook kennis. Iemand kan heel veel weten, maar toch een relatief laag associatief vermogen hebben. Andersom is wellicht nog meer het geval. Sommige mensen kunnen heel goed leren en zijn over het algemeen slim, maar willen niet leren of kunnen dat niet goed (niet concentreren op school, etc).

Verder valt een onderscheid te maken tussen cognitieve en emotionele intelligentie, alhoewel daar de meningen uiteenlopen. Ik denk wel dat beide te maken hebben met het associatief vermogen, maar dat 'gevoelsmensen' (die dus een hoog EQ zouden hebben, maar qua cognitieve vermogens achterlopen) simpelweg niet geoefend zijn in cognitieve functies. Het vermogen daartoe hebben ze wel.

__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)

Laatst gewijzigd op 02-10-2003 om 00:22.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2003, 00:26
Verwijderd
Citaat:
Dukko schreef op 30-09-2003 @ 07:08:
dat vind ik niet slim
Op een gegeven moment kom je op een niveau dat je niet kunt volhouden zonder elke dag vier ŕ vijf uur met je studie bezig te zijn. Dat heeft niet met niet slim te maken, dat heeft gewoon met niveau te maken. Mensen die namelijk stampen gewend zijn, zijn dan allang afgehaakt. Je moet die vier ŕ vijf uur echt besteden aan globaal lezen en vooral veel nadenken, niet aan stampen.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2003, 00:29
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
nadenken sux. relaxen is veel cooler. over het algemeen. nuff said.



ach, ik denk dat intelligentie/slimheid inhoudt dat je dingen snel snapt. simple as that. het valt me op dat gevoel voor humor over het algemeen een goede graadmeter voor intelligentie is. benieuwd of iemand die visie deelt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-10-2003, 07:00
antigone
Avatar van antigone
antigone is offline
slim zijn is dat je veel weet in de vorm van feiten. slimme mensen zijn goed op school, want ze kunnen makkelijk dingen leren en hebben een goed geheugen enzo.

intelligent zijn is dat je gewoon een goed instinct hebt. je weet hoe je moet reageren in bepaalde situaties en snapt goed hoe je om moet gaan met bepaalde dingen. hier kun je ook het woord wijs voor gebruiken.

dat denk ik.
__________________
dónde está la playa?
Met citaat reageren
Oud 02-10-2003, 11:13
Verwijderd
Enlightenment: dat verhaal over associatief vermogen is me uit het hart gegrepen.

Waarom praten we niet meer over dit soort dingen op MSN?
Met citaat reageren
Oud 02-10-2003, 11:52
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
superIllie schreef op 29-09-2003 @ 17:31:
Wanneer is iemand nu slim/intelligent/of iets dergelijks.

Is dat wanneer iemand naar het VWO gaat (later universiteit) en 4/5 uren per dag leert. Of kan dat ook iemand zijn die geen enkele opleiding afmaakt.

Is er misschien verschil tussen slim en intelligent? Kan iemand slim zijn maar niet intelligent?

Volgens mij kan iemand wel heel slim wezen, maar hoeft hij niet veel te weten omdat hij geen hoge opleiding gevolgd heeft, denk ik nu goed??? En waaraan kan je het beste merken of iemand intelligent is???

Dit vraag ik naar aanleiding omdat er iemand is die ik ken die volgens mij super slim is, maar helemaal geen zin in school heeft en daarom VMBO doet... maar volgens mij makkelijk HAVO/VWO kan doen.

Het is miss een rare topic maar ben benieuwd....
slim (bn.)
1 snel van gedachten, van begrip of daarvan blijk gevend => bij de tijd, clever, die kun je wel om een boodschap sturen, gis, kien, pienter, snugger;

inˇtelˇliˇgent (bn.)
1 met een goed verstand of daarvan blijk gevend

okie, tot zover de Dikke van Dale

Over het algemeen denk ik dat je opleidingsniveau wel degelijk wat zegt over je verstandelijke vermogens... Overigens zijn er uiteraard altijd uitzonderingen in de regel. Misschien is die persoon die jij kent daar wel een voorbeeld van.

Een docent bij ons op school vertelde een keer dat in principe iedereen wel gymnasium kan doen. Al heeft iemand met vmbo-verstand er meer moeite mee. (langer studeren en het duurt langer voordat het spreekwoordelijke kwartje valt..)

Joyce
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2003, 12:07
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
nare man schreef op 02-10-2003 @ 11:13:
Enlightenment: dat verhaal over associatief vermogen is me uit het hart gegrepen.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 02-10-2003, 12:53
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
voorbeeldjuh!

Vriendin van mij is vreselijk intelligent... Ze neemt dingen op alsof ze een spons is zeg maar... De stof dringt erg makkelijk door...

Maar als je eens een keer een flauwe voor de hand liggende opmerking maakt ofzow, dan kan ze daar echt 20 minuten over nadenken en em nog niet snappen... Dat noem ik dan weer neit slim, maar onnozel...

Dus iemand kan erg intelligent zijn en toch niet slim, en iemand kan erg slim zijn maar niet bepaald intelligent zijn... Hangt helemaal van de persoon af... En van hoe je het bekijkt natuurlijk.
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Met citaat reageren
Oud 03-10-2003, 19:21
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 02-10-2003 @ 00:15:
Ik denk dat intelligentie vooraf afhangt van het vermogen om te associëren, de zogenaamde associatieve vermogens. 'Slimme' mensen (dwz mensen die snel dingen 'doorhebben') maken meer associaties, waardoor sneller verbanden gelegd zijn. Naast dit vermogen bestaat echter ook kennis. Iemand kan heel veel weten, maar toch een relatief laag associatief vermogen hebben.
Ohw hehe, valt hiermee te verklaren waarom ik wel goed ben in economie en natuurkunde shit, maar ik het ontzettend moeilijk vind om dingen uit m'n hoofd te leren (dus echt stampen)?
__________________
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Waarom mag je niet zeggen van jezelf dat je intelligent bent?
Cherry Springs
97 06-03-2006 12:49
Levensbeschouwing & Filosofie Buitenaards Leven
Verwijderd
91 02-07-2005 12:03
Algemene schoolzaken vwo= slim / vbo = dom ???
Shitonya
215 12-04-2004 17:18
Verhalen & Gedichten nog geen passende titel (dagboek van een leraar)
prulleke
4 18-04-2003 23:56
Levensbeschouwing & Filosofie Zijn computers nou dom of slim? slimmer dan de mens?
Skapie
106 12-12-2002 13:33
Levensbeschouwing & Filosofie intelligentie staat tot?
flamez
8 29-04-2002 08:05


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:37.