Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-04-2011, 10:53
Gilbert
Avatar van Gilbert
Gilbert is offline
Laatste tijd valt mijn computer regelmatig uit, wist nooit waar het aan lag.
Echter een aantal dagen terug kreeg ik een "Over temperature error" en dan is het vrij duidelijk.


Heb net Real Temp gedownload dat de temperatuur meet, de resultaten zijn vrij schokkend:





Wat moet ik nu doen? Mijn kamer kan erg stoffig zijn, dus wellicht zit er stof in de kast waardoor ventilatoren niet (goed) meer werken?
Of wellicht is de fan er gewoon helemaal mee opgehouden en moet er een nieuwe in?


Bedankt voor de hulp
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-04-2011, 11:13
Gilbert
Avatar van Gilbert
Gilbert is offline
Mochten jullie nog gegevens nodig hebben, roep maar.
Ben er niet zo in thuis, dus wellicht geef ik ook wat overbodige info.

- Intel Quad Core Q8200
- Cooler Master 690 Tower case, no PSU

heb de pc 2 jaar.
Fan draait wel gewoon
Met citaat reageren
Oud 20-04-2011, 13:40
Lotte^^
Avatar van Lotte^^
Lotte^^ is offline
Heb je je kast al opengemaakt?
Zorg iig dat je de stof eruit haalt, en je hebt 1 fan? de cpufan? misschien dat je anders een paar fans bij kan plaatsen in de kast. en als je de standaard cpu fan hebt, kan je er misschien een betere opzetten. en zorgen dat je er koelpasta tussen doet dan.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2011, 00:33
Gilbert
Avatar van Gilbert
Gilbert is offline
heb zojuist kast open gemaakt, zat bomvol stof. Heb met name beetje afgestoft, ook met een klein fietspompje wat stof eruit geblazen.
Durfde stofzuiger niet echt aan ivm 2 fans die dan hard gaan draaien... misschien inderdaad vastzetten of zorgen dat iemand ze vasthoudt.
Temperatuur is nu ongeveer 75 graden, nog steeds te hoog toch?
Wat is normaal voor een pc?


Misschien toch maar voorzichtig met stofzuiger stof eruit zuigen?
Met citaat reageren
Oud 22-04-2011, 02:04
Serieus&Speels
Serieus&Speels is offline
Citaat:
heb zojuist kast open gemaakt, zat bomvol stof. Heb met name beetje afgestoft, ook met een klein fietspompje wat stof eruit geblazen.
Durfde stofzuiger niet echt aan ivm 2 fans die dan hard gaan draaien... misschien inderdaad vastzetten of zorgen dat iemand ze vasthoudt.
Temperatuur is nu ongeveer 75 graden, nog steeds te hoog toch?
Wat is normaal voor een pc?


Misschien toch maar voorzichtig met stofzuiger stof eruit zuigen?
Of het met de stofzuiger zomaar gaat weet ik niet, ik weet dat je in een computerwinkel 'geperste lucht' kan kopen, dit is een soort miniventilator die je computer uitkuist. Als je naar een computerwinkel gaat en het probleem uitlegt helpen ze je zo verder...
Met citaat reageren
Oud 22-04-2011, 09:06
Lotte^^
Avatar van Lotte^^
Lotte^^ is offline
Dan heb je een beetje hetzelfde effect als met de fietspomp.

Met een stofzuiger moet je wel uitkijken voor statische elektriciteit, dit kan de hardware beschadigen.
Ikzelf haal de fans gewoon even uit de kast en dan voor de stofzuiger. Volgens mij kan het echt geen kwaad als ze hard gaan draaien. Tenminste bij mij doen ze het daarna altijd gewoon weer.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2011, 09:12
rens..
Avatar van rens..
rens.. is offline
Wanneer fans draaien wekken ze energie op, dus dit zou schade kunnen opleveren (al heb ik er nog nooit last van gehad). 75 graden vind ik nog wel wat veel, ik zou gewoon alle stof eruit halen, en met een fietspomp moet dat wel lukken denk ik.
__________________
been there done that got the t-shirt
Met citaat reageren
Oud 23-04-2011, 19:05
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Misschien toch maar voorzichtig met stofzuiger stof eruit zuigen?
Bij mij werkt dat altijd prima. Het hele punt van die fans is dat ze ronddraaien, dus van ronddraaien zullen ze vast niet stuk gaan.

Als de zuigmond van de stofzuiger van plastic is heb je ook geen risico op statistische ontladingen (niet dat dat nou zo levensgroot is, maar goed) en kun je zo je gang gaan.


Nog één optie is trouwens je voeding. Die zit in een aparte kast en vaak hoopt zich ook daar stof op. Hoe zit het daarmee? Je kunt ook daar de kap van af halen en de behuizing van de voeding even uitpluizen.

Wellicht kun je ook je harde schijven configuratie even bekijken? Ik had in het verleden ook problemen met hitte, en dat kwam doordat twee harde schijven vlak boven elkaar zaten in het rek, en zo elkaar verhitten. Een in een ander slot zetten zodat er een vrij slot tussen zat scheelde al 20 graden.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 24-04-2011, 11:41
Nocturnal
Avatar van Nocturnal
Nocturnal is offline
Probeer vooral het stof tussen de koelribben weg te halen, er moet genoeg lucht tussendoor kunnen. Als alles schoon is zou je processor idle niet boven de 50 graden uit moeten komen.
__________________
𝑱𝑬 𝑴𝑶𝑬𝑫𝑬𝑹
Met citaat reageren
Oud 26-04-2011, 11:44
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Misschien ook even checken of de koeler wel goed gemonteerd zit. Intel gebruikt een systeem met vier pinnen die je (behoorlijk hard) in moet drukken, als er eentje niet goed zit maakt je koelder geen goed contact met de processor met alle gevolgen van dien. Stof kan best voor hogere temperaturen zorgen, maar zó hoog?
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2011, 10:45
Gilbert
Avatar van Gilbert
Gilbert is offline
ga 'm na laten kijken door pc bedrijfje, bedankt voor alle reacties!
Met citaat reageren
Oud 27-04-2011, 14:31
Verwijderd
Citaat:
Bij mij werkt dat altijd prima. Het hele punt van die fans is dat ze ronddraaien, dus van ronddraaien zullen ze vast niet stuk gaan.
WTF

ProTip nummer één: Steek ALTIJD iets tussen je fans voordat de stofzuiger eropzet. Doe je dat niet dan draai je de lagers compleet naar de tyfus en daalt de efficiëntie waarmee er gekoeld wordt met meer dan de helft, als hij al niet compleet vast komt te zitten bij langdurige mishandeling.

Als je ventilatoren vol stof zitten kan je het beste een lange sateprikker en een oude tandenborstel pakken om de grote vlokken weg te peuteren. Zet de stofzuiger niet te hard want de snelle luchtbeweging zorgt ook nog eens voor opbouw van statische elektriciteit. Daarom is het eigenlijk ook veel beter om voor een euro een bus perslucht te regelen en hem schoon te blazen.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2011, 21:03
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
--> Hardware
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Games fps drops
dingokoning
15 12-05-2003 15:58


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:09.