[edit] deze stond als ener enerlaatste in het vorige topic voor drie seconde ofzo en ik denk niet dat mensen het vorige klaagtopic gaan checken... vind iemand het heel erg dat ik 'm hier nog even zet? ik wil het echt even kwijt
Argh...
ik zit zo in de knoop met mezelf en ouders en leven en alles gewoon. Er hangt een hele broeierige sfeer hier vooral tussen m'n ouders en mij, iemand hoefd bij wijze van spreke maar in de richting van de ander te ademen en het huis is te klein. Zal ook wel liggen aan het feit dat ik toch al een grote meid aan het worden ben (
) en gewoon steeds meer behoefde heb aan me eigen stekkie. Ik ben het zo zat om van alles en iedereen afhankelijk te zijn, wil me eigen rekeningen, me eigen fruit in de schaal, en de vloer schoonmaken met MIJN favo merk schoonmaakmiddel. (ja, ik besef dat dit bericht een vreemde wending begint te krijgen, maar je snapt wel wat ik bedoel). Natuurlijk zijn er obstakels.
Geld bijvoorbeeld. Ik heb geen werk, de overheid overlaad me nou niet bepaald met gulle giften, en het ziet ernaar uit dat mijn revolutionare uitvinding om doppen die vast zitten los te draaien (elastiekje erom dien en dan met he hand eroverhen draaien, heb je véééél meer grip, beter dan een tang!) me ook niet binnen nu en twee weken genoeg euries voor financiele onafhankelijkheid gaat opleveren. Nou is dat niet echt het probleem, ik bedoel: als ik het écht echt echt wil is er vast wel een manier (baantje zoeken, lenen bij de ib-groep of desnoods naar die piepeltjes van de postkrediet) om volddoende geld bij elkaar te krijgen. En een kamer vinden? tja... ik schrijf me desnoods ergens in. Ik wacht al 18 jaar, die paar maanden kunnen er dan ook nog wel bij, maar er is een groter probleem dat zelfs de almachtige ibgroep (ohm...... ) niet kan oplossen: mijn hittefobie.
Dat is iets waar ik al zolang al ik me kan herinner mee worstel, en het belemmert me enorm, onder andere in koken. Het dichtste bij een warme maaltijd dat ik kan maken is een kopje thee (waterkoker durf ik wel, omdat die niet echt heet word en je ziet het verwarmingselement niet zitten), en een dieet van thee, frisdrank en chips (en de snackbar op zondag en tijdens de kerst mischien) word op den duur wel vervelend denk ik Daarom heb ik ook na bijna 10 jaar (zo rond m'n 9ende begon ik me eraan te ergeren omdat ik geen rotjes af durfte te steken en werd uitgelachen door de andere kinderen) wikken en wegen ("nah... als ik wat zelfhulp boeken lees en de dr. Phil show kijk en aan positieve dingen denk, lukt het me volgend jaar vást wel!") naar de huisarts gestapt die me wonder boven wonder serieus nam (ik heb de huisarts from hell, zelfs als je met je hoofd onder je arm komt binnenlopen krijg je nog nauwelijks een asprientje van haar los) en me doorstuurde naar het riagg. Ik heb daar al een intake gesprek gehad van iemand, en maandag krijg ik er nog een en dan gaan ze een behandeling voor me regelen.
Nou zou je denken, als zij me al serieus nemen, dan zouden mijn ouders dat zeker doen. Nou, bekijk het maar. Ze "begrijpen" het wel, en tuurlijk nemen ze me wel serieus anders hadden ze me nog ook niet de weg naar het riagg gewezen? (ik kan met de beste wil van de wereld nog geen kaartlezen dus moesten ze me effe helpen) Maar ondertussen zeggen ze wel dat ik "me nu toch wel erg aanstel" als ze met de aansteker naar me wijzen. Hij staat toch uit?!?!? Ja hallo, tuurlijk is ie dan niet gevaarlijk, dat zijn andere apparaten ook niet (tezij ze stuk zijn, maar even afgezien van dat) als je er goed mee omgaat (tuurlijk brand je je aan een oven als je je armen erinsteekt en gaat zwaaien, hehe ...) maar als ik dat begreep (dat die ik geestelijk wel, maar onderbewust niet.. ik wéét dat het niet gevaarlijk is maar als ik ermee geconfronteerd word, ga ik zweten, trillen, hyperventileren, enz...) dat had ik ook geen hulp nodig, of wel soms?!?!?
Ik werd kwaad. En dan bedoel ik ook echt HEEL ERG KWAAD!!! Ik voelde me gekwetst omdat ze me niet serieus namen. Alweer. Want voor mijn idee nemen ze me nooit serieus. Als er iets is mag ik even mijn hart uitstorten, op somige momenten mag dat zelfs best lang, maar nooit zo lang als ik dat wil. En nee, ik heb ook geen behoefde aan goedbedoelde adviezen in de vorm van "je moet gewoon effe kalmeren en...". Ik ben dus blijkbaaar hysterisch zonder reden? Ik doe het blijkbaar voor de lol ofzo? er is echt niets aan de hand? Ik wil gewoon effe kunnen tieren met af en toe een teken dat ze luisteren, al is het maar een knikje of "hmm...". Maar nee, ZE NEMEN NIET EENS DE MOEITE OM ME EVEN AAN TE KIJKEN ALS IK WAT ZEG!!!!!! Af en toe (nadat ik iets zeg van "hallo, contact!") kijken ze me drie tellen aan met een blik van "nou.. snel dan even, ik moet zo weer naar buiten kijken of iets in die richting" en dan draaien ze hun hoofd weer weg ("ja, ik luister echt wel!!!" ahum...) of (m'n moeder) houd haar hand voor d'r mond of onder haar kin zodat ik haar nauwelijks versta als ze reageert (als ze dat al doet) en dan krijg ik weer gezeik van "ja hallo, ik doe dat als ik dat wil". Lekker geïntresseerd!!! Zo belangrijk zijn mijn problemen dus blijkbaar ook weer niet!!! Ik overdrijf tenslotte alleen maar. Na een nachtje slapen ben ik het waarschijnlijk wel weer vergeten en kunnen we vrolijk doen alsof er niets gebeurt is.
Ze maken ook NOOIT hun exuses als ze iets fout doen (het idéé). Het maakt echt niet uit wat, al is het maar als zij boos worden dat ik het licht niet achter me heb uitgedaan en dan even later blijkt dat ik het wel heb gedaan, als ze me perongeluk omver lopen, als ze de computer beneden afsluiten terwijl ik duidelijk heb gezegd dat ik boven bezig ben en internet het dan niet meer doet, als ze om 6.15 uur 's ochtend in mijn kamer staan te springen omdat om om 6 uur mijn bed uit had gemoeten en ik mijn trein ga missen, terwijl ik de avond ervoor DRIE keer had gemeld dat ze niet raar om moesten kijken als ik niet beneden was als zij wakker waren omdat ik de eerste 2 uur vrij had... Ze zeggen nooit sorry. Ik bedoel, hoe moeilijk is dat nou? Sorry, het spijt me, dat was ik zeker vergeten, mijn fout, oeps..... KOM OP ZEG!?!?!?!? Ik maak overigens wel meestal (ik ben ook geen heilige hoor, maar "meestal" is nog altijd stukken beter dan "ik ga nog liever dood") m'n exuus als ik fout zit omdat ze dan later tenminste niet (als we ooit nog eens op de dr. phil show eindigen ofzo) kunnen zeggen van "oh, en JIJ dan, hmm?!?". Ik verlaag me niet tot hun niveau. Net zoals ik altijd een goede reden zal geven waarom ik iets doe, i.p.v. dingen als "omdat ik het zeg" "wij mogen dat WEL doen omdat het ons huis is" (staan dingen als "mensen hun zin niet laten afmaken" en "verwachten dat iemand zich volwassen gedraagt als je 'm behandeld als een kleuter" in een huurcontract? dacht 't niet... en als je iemand verbied het licht achter z'n kont te laten branden, en je het zelf wel de hele tijd doet, dan zal er wel geen goede reden voor dat verbod zijn neem ik aan? anders zou je het zelf ook wel doen, al is het maar om het goede voorbeeld te geven)
Ik ben nu kwaad om alles. kwaad omdat ze me echt heel, heel, heel erg gekwetst door te zeggen dat ik me niet zo moet aanstellen (er zijn geen woorden voor hoe ongelofelijk hard dat aankwam, alsof iemand je keihard in je maag trapt ookal zullen zij daar anders over denken) en ze hun exuses niet hebben gemaakt. dan doen ze nooit. Alleen als ik echt, echt, echt heel lang zeur, stamp, gil en nog net niet mezelf in brand steek krijg ik een heel sarcastish "sorry hoor!
" te horen. Zo ook deze keer. Ik vroeg rustig om eem exuus, uitleggend dat ikk me nu echt heel gekwetst voelde, daarna minder rustiig, toen dwingend (ik was het helemaal zat. ze maakte nooit hun exuses, nou nu dus wel! al moest ik er hemel en aarde voor omkeren! dit keer kwamen ze er niet mee weg!
DE GRENS LIGT HIER!!!! ) toen heel erg dwingend, en toen sloegen gewoon alle stoppen door.
Ik had me me hele leven rustig gehouden. Tuurlijk, wel es een woedeuitbarsting hier en daar, maar dat was na een nachtje (soms twee, maar alleen als het echt heel heftig was) slapen weer vergeten. door hen omdat ze zich te goed voelde om sorry te zeggen tegen hun eigen dochter, door mij omdat ik liever de lieve vrede wilde bewaren maar niet zoiets. maar de mat was vol! Ik scheeuwde, ik huilde, ik gilde en stampte, ik werd echt helemaal gek, alle frutraties, alle opgekroopte woede kwam er in één keer uit. IK EIS RESPECT!!! ik ben het zat dat ik altijd moet verontschuldigen en dat nooit eens terugkrijg, ik ben het zat dat ik nooit m'n zin mag afmaken en niet eens word aangekeken als we praten alsof ik er "effe tussendoor" moet (met als smoes dat ze nou eenmaal niet willen praten tijdens het koken of journaal, dat heb ik wel eens gedaan ja, maar verdere momenten "vergeten" ze voor het gemak maar even net zoals het feit dat als ik vroeg "wanneer komt het dan wel uit?" ik nooit een antwoord kreeg, of in het beste geval iets in de vorm van "niet nu!") en nooit zolang als ik wil ("nu moet je effe ophouden hoor" "dat zei je net ook al" "daar hebben we het vorige maand nog over gehad") het is nooit bevredigend. Mijn hart kan zegmaar 100 luchtpunten bevatten, maar ik kan ze nooit állemaal kwijt. in het beste geval mag ik er 40 lozen, maar dan moet ik er echt over ophouden en krijg ik er weer 65 bij, ik mag er 40 lozen, 65 bij, 40 eraf, 65 bij... dat gaat op een gegeven gewoon fout en dat moment was dus vandaag. En ben ik opgelucht? nee!!!
ik wil nog zoveel tegen ze schreeuwen... dagen lang als het moet! en ze moeten luisteren en me aankijken en me niet onderbreken dat heb ik
ZO VERSCHRIKKELIJK HARD NODIG dat het pijn doet, ik wil ze vertellen dat ik ook respect wil al is het maar een hééééél klein beetje. Maar ze luisteren niet. ik heb al zo vaak een serieus gesprek geprobeert aan te gaan, nog één keer proberen om gewoon er goed voor te gaam zitten en een echt goed uitleggen, dan begrijpen ze vast wel...als ik nou gewoon... Het werkt gewoon niet!!!!!! voor schreeuwen, gillen stampen huilen en andere kijk-eens-hoe-gefrustreeds-ik-ben tactieken werken evenmin. ik heb echt geen opties meer over, ik MOET ZE DUIDELIJK MAKEN DAT IK HET MEEN!!! Wat moet ik nou?!?!? Weigeren te eten? me maandenlang opsluiten in m'n kamer? of gewoon helemaal niet meer tegen ze praten? Het leek maandenlang een belachelijk idee, maar ik had maar weinig opties en die heb ik allenaam al ontelbare keren geprobeert en nog steeds weigeren ze me serieus ye nemen en blijven ze de situatie bagataliseren. WAT MOET IK DOEN?!?!?!? HEEEEELLLP!!!! AAAAAAAAAAAAAAARRRGH!!!!
Ik weet het gewoon echt niet meer. het liefst zou ik gewoon doortypen om me af te reageren, maar dat help niet. ik blijf kwaad en het is na deze typmarathon nog geen klein beetje minder geworden. Ik moet me ergens opm afreageren en dat heb ik hier gedaan. maar het help niet dus ik stop met typen. ik ben gewoon te moe