Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-06-2009, 14:46
Moniek90
Moniek90 is offline
Hallo,

Ik ben Moniek, ben 18 jaar oud en doe op dit moment de opleiding tandartsassistente.
Graag zou ik doorleren voor tandarts, ik heb al veel gezocht op internet en kom er niet wijs uit, maar is het mogelijk om na deze opleiding een 1-jarige HBO opleiding te doen, en daarna door te gaan naar de universitaire opleiding. Zo niet weet iemand de kortste weg om dan op de tandarts opleiding te komen?

Ik heb me er nog niet heel erg in verdiept, maar kwam via via op deze site terecht, en dacht stel de vraag hier, misschien heeft iemand hier een snel antwoord op mijn vraag.

Bij voorbaat dank!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-06-2009, 15:42
Verwijderd
Op de sites van de VU en UvA vind ik alleen dat je toegelaten kan worden met een VWO-diploma, op de site van de RU staat dat het ook mogelijk is met een HBO-propedeuse en aanvullende eisen. Dus mail naar universiteiten die tandheelkunde aanbieden en vraag wat de toelatingseisen zijn

Op de site van de RUG staat trouwens dit:
"hbo‑propedeuse (aangevuld met na1, sk1, bi1 en 2 en wiB1 op vwo-niveau.)"

Laatst gewijzigd op 01-06-2009 om 15:47.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2009, 17:02
ecrivaine
Avatar van ecrivaine
ecrivaine is offline
Met een hbo-p mag je op veel universiteiten wel meeloten, mits je deelcertificaten wiskunde, biologie, natuurkunde en scheikunde op vwo-niveau hebt. Bij tandheelkunde zijn de lotingskansen alleen erg slecht, zeker omdat je met een hbo-p in een lage lotingsklasse wordt ingedeeld. Beter ga je eerst een vwo-diploma halen met een 8 gemiddeld, dan weet je het in elk geval zeker. Als je dat ervoor over hebt tenminste. Misschien kan je beter eerst je opleiding afmaken? Tegen die tijd zou je ook een colloquium doctum af kunnen leggen en hoef je geen vwo-diploma meer te halen.
__________________
Hold my head, we'll trampoline finally through the roof
Met citaat reageren
Oud 02-06-2009, 07:04
StudentOnbekend
Avatar van StudentOnbekend
StudentOnbekend is offline
Je kan ook eens kijken of je misschien in België kan gaan studeren. Meestal zijn de toelatingseisen daar wat 'milder', zo maakt het voor veel studies bijvoorbeeld niet uit welke vakken je op het middelbaar hebt gevolgd. Nadeel is wel dat je voor o.a. tandheelkunde een toelatingstest moet afleggen.

Meer info: http://www.kuleuven.be/studiewegwijs...dheelkunde.htm
__________________
Alles over diergeneeskunde studeren in België: http://studentonbekend.nl
Met citaat reageren
Oud 02-06-2009, 10:08
Pater Noster
Avatar van Pater Noster
Pater Noster is offline
De korste weg is nu te stoppen met je opleiding tot Tandartsassistente en in september met VWO profiel N&G te beginnen op volwassenenonderwijs op een ROC bij jou in de buurt. Dit kan je in 1 jaar afronden en daarna kan je beginnen met Tandheelkunde.
Gezien je voorgeschiedenis (je doet nu MBO), dus zal je vooropleiding vmbo of havo zijn, zal dit een behoorlijk zwaar traject worden.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2009, 13:19
Moniek90
Moniek90 is offline
Citaat:
De korste weg is nu te stoppen met je opleiding tot Tandartsassistente en in september met VWO profiel N&G te beginnen op volwassenenonderwijs op een ROC bij jou in de buurt. Dit kan je in 1 jaar afronden en daarna kan je beginnen met Tandheelkunde.
Gezien je voorgeschiedenis (je doet nu MBO), dus zal je vooropleiding vmbo of havo zijn, zal dit een behoorlijk zwaar traject worden.
Bedankt voor je reactie! Ik heb eens wat zitten zoeken op internet, en kwam uit bij deze link : http://www.roc.nl/default.php?fr=det...12063&inst=491.

De profielen staan erbij .. Op de site van radboud nijmegen staat dat je de profielen N&G en N&T nodig hebt .. Het enige wat N&T extra heeft is Wiskunde 2, en Natuurkunde 2. Daaronder staat dat je altijd extra onderdelen uit andere profielen mag kiezen. Dus als ik profiel N&G zou pakken met de extra's van N&T. Zou ik in principe de goede vakken hebben, of zie ik dat nou fout? Ik zelf zat er al aan te denken, om deze bij mijn opleiding nu te volgen, aangezien het thuis is. Zo kan ik er nu nog anderhalf jaar over doen, en kan ik na deze opleiding dan met een VWO opleiding aan de nieuwe opleiding beginnen. Ik zit in mijn derde jaar met veel stage, en ben vroeg klaar door mn examens, en aangezien ik dit 'makkelijk' haar lijkt me dit niet zo'n probleem.

Klopt mijn theorie?
Met citaat reageren
Oud 02-06-2009, 13:42
ecrivaine
Avatar van ecrivaine
ecrivaine is offline
Citaat:
Bedankt voor je reactie! Ik heb eens wat zitten zoeken op internet, en kwam uit bij deze link : http://www.roc.nl/default.php?fr=det...12063&inst=491.

De profielen staan erbij .. Op de site van radboud nijmegen staat dat je de profielen N&G en N&T nodig hebt .. Het enige wat N&T extra heeft is Wiskunde 2, en Natuurkunde 2. Daaronder staat dat je altijd extra onderdelen uit andere profielen mag kiezen. Dus als ik profiel N&G zou pakken met de extra's van N&T. Zou ik in principe de goede vakken hebben, of zie ik dat nou fout? Ik zelf zat er al aan te denken, om deze bij mijn opleiding nu te volgen, aangezien het thuis is. Zo kan ik er nu nog anderhalf jaar over doen, en kan ik na deze opleiding dan met een VWO opleiding aan de nieuwe opleiding beginnen. Ik zit in mijn derde jaar met veel stage, en ben vroeg klaar door mn examens, en aangezien ik dit 'makkelijk' haar lijkt me dit niet zo'n probleem.

Klopt mijn theorie?
Je hebt niet N&G en N&T nodig, maar N&G of N&T plus biologie. Daarnaast is die site van het ROC volgens mij verouderd, want in de vernieuwde Tweede Fase is er geen onderscheid meer tussen scheikunde 1 en 2 etc.
Hou er nogmaals rekening mee dat de kans groot is dat je wordt uitgeloot, als je geen 8 gemiddeld haalt. Je hebt een lang traject, dus dan is het jammer als je na jaren werken alsnog wordt uitgeloot. Verder wordt het waarschijnlijk erg zwaar als je mbo gewend bent. Maargoed, je bent gemotiveerd, dus wie weet
__________________
Hold my head, we'll trampoline finally through the roof
Met citaat reageren
Oud 02-06-2009, 13:59
Pater Noster
Avatar van Pater Noster
Pater Noster is offline
Citaat:
Bedankt voor je reactie! Ik heb eens wat zitten zoeken op internet, en kwam uit bij deze link : http://www.roc.nl/default.php?fr=det...12063&inst=491aangezien ik dit 'makkelijk' haar lijkt me dit niet zo'n probleem.

Klopt mijn theorie?
Denk hier niet te makkelijk over. Mbo valt namelijk niet te vergelijken met vwo. Bedenk dat je met een volledig vwo-pakket fulltime bezig bent en het heel wat discipline vergt. Maargoed, onmogelijk is het niet .
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:59.