Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-08-2012, 10:13
Kwikstraat
Kwikstraat is offline
Ik ga dit jaar beginnen aan de opleiding logopedie aan een hogeschool in Gent of Brugge. Maar ik weet niet welke hogeschool de beste is, HOgent, Artevelde of KHBO. Ik heb al aan clb's gevraagd wat het verschil is, maar ik krijg als antwoord dat ze mij niet verder kunnen helpen (onbegrijpelijk, het zijn toch clb's voor iets?)
Dus heb ik zelf een beetje gezocht.
Het academiejaar is overal in semesters, er zijn overal buitenlandse stages mogelijk, en er is overal een 'goede' studentenbegeleiding (volgens de sites)
Aan Artevelde zijn er dit jaar 115 afgestudeerd (waarvan 95 logopedie en 20 audiologie)
Aan HOgent is dit beduidend minder, 35 afgestudeerd (waarvan 27 logopedie en 8 audiologie)

Betekent dit dat Artevelde gewoon een 'betere' hogeschool is, of dat HOgent gewoon 'moeilijker' is.

Heeft iemand hier enige ervaring mee, en kan mij verder helpen?
Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-08-2012, 10:23
Cucumber.
Avatar van Cucumber.
Cucumber. is offline
Ik ga zelf ook logopedie studeren, maar dan aan de hogeschool in Utrecht. Ik neem aan dat je zelf uit België komt en dat je daarom kiest voor Gent of Brugge?

Ik zou me, als ik jou was, eerlijk gezegd niet zo focussen op die cijfers. Ik zie dat Artevelde en de HOgent allebei onderdeel zijn van de universiteit van Gent, dus qua onderwijs zit het op allebei de scholen wel snor lijkt mij.

Waar gaat je voorkeur eigenlijk naar uit?
Met citaat reageren
Oud 17-08-2012, 10:41
Kwikstraat
Kwikstraat is offline
ja idd, ik kom uit België!

Inderdaad! Ik dacht dat er misschien verschillen waren naar de arbeidsmarkt toe, dat je meer kans maakt op een job als je aan de HOGent hebt gestudeerd of juist als je aan Artevelde hebt gestudeerd? Of verschillen ivm lesgeven, betere docenten-student verhouding? Maar daar kan je mij misschien niet mee verder helpen..

Ik heb geen idee van voorkeur, ik ben nog naar geen enkele opendeurdag geweest en heb daar ook niet meer de kans toe (wat wel dik balen is!).

Ik wil waarschijnlijk na deze opleiding, een masteropleiding gaan volgen aan de KULeuven (na een schakeljaar). Dus dat speelt ook alweer mee, een hogeschool die een goed basis legt om daarna naar de universiteit te gaan.

Zoveel om aan te denken en zoveel criteria om een goede hogeschool te zoeken, of ben ik veel te kieskeurig en maakt dat allemaal uiteindelijk niet uit?
Met citaat reageren
Oud 17-08-2012, 14:56
Cucumber.
Avatar van Cucumber.
Cucumber. is offline
Hm, misschien kan ik je nu wel verder helpen, aangezien je zegt dat je daarna een master wilt gaan doen in Leuven.

Ik denk dat je, als je naar Leuven wilt, toch het beste voor de HOgent kunt kiezen. Ik heb namelijk even op de sites van beide hogescholen gekeken, en bij Artevelde moet je per se kiezen in welke richting je wilt afstuderen: in audiologie of in logopedie. Volgens mij hoef je bij de HOgent geen keuze te maken en heb je een combinatie van logopedie en audiologie. Ik weet het niet helemaal zeker, maar ik heb op die site in ieder geval niet gezien dat je moet kiezen in welke richting je wilt afstuderen.

Aan de KU in Leuven geven ze logopedische en audiologische wetenschappen, dusss, als jij aan de HOgent hebt gestudeerd en in beide disciplines (logopedie & audiologie) les hebt gehad, lijkt het mij dus verstandiger om naar de HOgent te gaan.

Maar euh, nog even een paar vraagjes aan jou. Je zegt dat er weinig studenten zijn afgestudeerd aan de HOgent, ligt dit aan een selectiebeleid ofzo? Ik weet niet hoe het in België geregeld is, maar op mijn hogeschool moest ik eerst een geschiktheidsonderzoek laten afnemen voordat ik me mocht inschrijven voor de opleiding. Hebben zij dat ook daar?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Logopedie studeren aan hogent of Artevelde in Gent?
Kwikstraat
1 17-08-2012 12:08


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:14.