Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-02-2011, 13:37
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Ik heb net een nieuwe laptop (Windows 7 64bit) en nu heb ik m'n externe harde schijf (via USB) ingeplugd, en het lampje van de disk gaat wel branden (en hij maakt ook een zacht tikkend geluid..), maar m'n laptop reageert er niet op, hij staat niet bij apparaten o.i.d. Hard disk even geprobeerd op laptop van m'n huisgenootje en daar geen problemen. Heb alle USB poorten geprobeerd en bijv. m'n muis (ook via USB) pakt ie wel gewoon. Oh en bij schijfbeheer staat ie ook niet. Het betreft overigens een portable hard drive van Memorex, helaas heb ik niet meer specificaties dan 'ultra traveldrive USB 2.0, heb geen doos of aankoopbon meer. Ik lees her en der op internet dingen over 'drivers' downloaden, maar, leek als ik ben, begrijp er geen spreekwoordelijke zak van.

Iemand een idee wat ik kan doen?
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.

Laatst gewijzigd op 06-02-2011 om 14:26.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-02-2011, 16:57
florejaen
Avatar van florejaen
florejaen is offline
heeft de schijf misschien een externe voeding nodig?
En kan je hem anders misschien proberen op een andere pc?
__________________
Global Computers - www.globalcomputers.be
Met citaat reageren
Oud 06-02-2011, 21:50
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Citaat:
Hard disk even geprobeerd op laptop van m'n huisgenootje en daar geen problemen.


Hij heeft het altijd zonder externe voeding gedaan.. Heb nog even gezocht naar een kabeltje voor externe voeding, maar kan ik niet vinden. Dus of die zat er niet bij of ik ben 'm kwijt geraakt haha.
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2011, 22:03
olha1
Avatar van olha1
olha1 is offline
inderdaad moet je een driver hier dan voor installeren... wel raar dat windows dat niet zelf doet want mijn ervaring met windows 7 64 bit is dat hij het opzoekt en daarna installeert...

maargoed: jeh ebt nodig:
alle gegevens van de externe harde schijf speceficaties, merk, en misschien wat meer

en dan als je dat post of ff googled dan vind je waarschijnlijk de driver ervoor wel

google: [merk]+[specificaties]+driver+windows 64 bit
__________________
i'm going to be the pirate king
one piece - Luffy
Met citaat reageren
Oud 06-02-2011, 22:18
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Ik weet helaas geen specificaties. Heb geen bon meer o.i.d... Denk je dat het ook te vinden is met:

Memorex traveldrive+driver+windows 64 bit? (Ik ga zelf ook vast wat zoeken hoor, maar ben een beetje terughoudend met zomaar dingen downloaden die me niks zeggen..)
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2011, 22:22
olha1
Avatar van olha1
olha1 is offline
nou ik denk het niet want elk harware heeft zijn eigen drivers dacht ik dus... maar misschien kun je deze site wel gebruiken
site die wonderen vericht
hij doet alles voor je

normaal worden die drivers door windows gedownload en installeert wat is het verschill tussen automatisch en handmatig nou eenmaal?

maar dit moet het dan wel zijn
__________________
i'm going to be the pirate king
one piece - Luffy
Met citaat reageren
Oud 06-02-2011, 22:32
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Ja die site heb ik al opgezeten, maar als je dan vervolgens bepaalde driver(s) wilt downloaden, moet je betalen.. Volgens iemand op een ander (specifiek computer)forum zou het overigens niet aan een driver moeten liggen, omdat de laptop in het geheel niet reageert op de harddisk (hij geeft niet eens aan dat er een apparaat is aangesloten).
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2011, 22:36
olha1
Avatar van olha1
olha1 is offline
dat zou gewoon alsnog aan de driver kunnen zitten -.-
__________________
i'm going to be the pirate king
one piece - Luffy
Met citaat reageren
Oud 06-02-2011, 22:37
olha1
Avatar van olha1
olha1 is offline
en je hebt al bewezen dat he tussen jouw laptop en dat ding is
__________________
i'm going to be the pirate king
one piece - Luffy
Met citaat reageren
Oud 06-02-2011, 22:38
olha1
Avatar van olha1
olha1 is offline
ik zou zeggen kijk als dat programma aangeeft welke externe schijf dat is (de naam enzo) en zoek dan handmatig driver op)

ik mis iemand die hier wat meer van weet waar zijn die slimme mensjes als je ze nodig hebt
__________________
i'm going to be the pirate king
one piece - Luffy
Met citaat reageren
Oud 06-02-2011, 22:40
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Nou ja hij zegt:

Citaat:
Drivers voor harde schijven heb je nagenoeg nooit nodig. Daarbij is USB plug-and-play, en zou er in ieder geval een apparaat herkend moeten worden.
Maar het kan geen kwaad om alsnog een driver te installeren I guess.. Ga nog wel even op zoek morgen! Thanks voor je hulp iig.
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2011, 22:42
olha1
Avatar van olha1
olha1 is offline
ja maar als je al zei windows reageert er neit op (dat plug and play gedoe) dan moet je gewoon dat doen naja
ik hoor nog van je veel geluk ermee
__________________
i'm going to be the pirate king
one piece - Luffy
Met citaat reageren
Oud 06-02-2011, 22:46
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Drivers heb je inderdaad niet nodig voor een externe harde schijf (tenminste: niets wat niet al standaard in Windows zit, echt niet). Dus ik zou je in ieder geval afraden om drivers van allerlei vage sites te gaan installeren, wie weet wat voor zooi je er allemaal mee binnenhaalt.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2011, 22:48
olha1
Avatar van olha1
olha1 is offline
haha had ik het fout
ik zei toch dat iemand die slim was moest binnen komen

je kan meestal wel gewoon driversd van de oficiele site downloaden...
__________________
i'm going to be the pirate king
one piece - Luffy
Met citaat reageren
Oud 07-02-2011, 05:12
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Ik ga wel even op zoek naar een kabel voor externe voeding.. Thanks voor je reactie M@rco!
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2011, 15:20
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Heb even (telefonisch) contact gehad met de laptopshop (waar ik de laptop gekocht heb) en zij zeggen hetzelfde: USB voeding is niet voldoende op deze latpop (balen!!!). Maar nou moet ik dus even op zoek naar een geschikt kabeltje en probeer erachter te komen wat ik nodig heb aan voltage en wattage. Maar ik kan het nergens vinden.. Het gaat om deze schijf: http://www.externalharddrives.org.uk...ldrive-review/,

Zou iemand me misschien nog kunnen helpen met het vinden van de benodigde specificaties? Alvast bedankt weer!!
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2011, 20:46
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Normaal zal 5V wel in orde zijn, en normaalgezien zou 500 mA ook alles wel moeten kunnen trekken (dat zijn de specificaties van USB). Ik vermoed inderdaad ook dat je computer niet genoeg voeding via USB geeft om te kunnen werken.

Als je het niet erg vindt om 2 USB-poorten te gebruiken, er bestaan ook kabeltjes met 2 USB-stekkers aan (nu ja, 3 in feite: 2 USB-A en 1 USB-B-mini). De twee grote stekkers steek je in je computer zodat hij wat meer stroom af kan tappen en de andere in je schijf. Daarmee zou hij ook moeten werken, maar je moet zelf maar zien wat je belangrijker vindt: een extra USB-poort of een adapter erbij.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 09-02-2011, 21:37
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Moet zo'n USB-poort niet gewoon aan specificaties voldoen? Typisch...

Hier heb je zo'n dergelijk kabeltje bij een Nederlandse webshop Geen idee of het werkt, maar voor €7,95 lijkt het me het proberen wel waard.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-02-2011, 10:33
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Ja ik vind het ook echt 'stom' dat 't niet gewoon op 1 USB poort kan. Ik heb maar 3 USB poorten, dus 2 voor 1 disk is niet heul handig, maar voor werken buitenshuis zeker de moeite waard (kost toch geen drol). Koop ik er ook een adapter bij, ben ik weer helemaal voorzien. Veel dank voor alle hulp!
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2011, 10:42
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
USB-poorten die aan de specificaties voldoen, goh, was het maar zo simpel Tegenwoordig is de USB-standaard op alle mogelijke manieren verkracht geweest, USB-poorten die toch lekker wat meer stroom vragen of geven. Bovendien is het niet zo dat een USB-poort verplicht wordt om 500mA te leveren, dat is in sommige gevallen gewoonweg niet mogelijk (bv. met een passieve hub moet je de inkomende stroom verdelen over de uitgaande poorten, meestal komt dat neer op 500mA in, 100mA uit per USB-poort).

Even opletten, de kabel die Marco aangeeft is waarschijnlijk niet juist: daar staat 2x USB-A naar 1x USB-B (geen B-mini zoals op Amazon). De meeste externe harde schijven (zonder extra voeding) gebruiken een B-mini. Gewone USB-B wordt gebruikt voor printers, scanners, harde schijven met voeding, alles wat een beetje groot is en USB-A is wat je op je computer kan terugvinden. USB-micro(B) wordt vooral op gsm's gebruikt (dat is trouwens de standaard voor gsm-laders die Europa verplicht zal maken in de toekomst, is onlangs nog iets over in het nieuws geweest). USB Mini-A is iets dat maar amper gebruikt wordt (gelukkig maar: het lijkt op USB mini-B, alleen rechte hoeken in plaats van afgerond), de enige plaats waar ik het ooit gezien heb is op rekenmachines van Texas Instruments (de connectiekabel tussen 2 rekenmachines heeft langs de ene kant USB mini-A en de andere kant USB mini-B. Micro-AB heb ik nog nergens gebruikt zien worden. En ja, ik ben het er helemaal mee eens dat de jongens van USB het een beetje te ingewikkeld en frustrerend gemaakt hebben.

In schema:


of de connectoren (v.l.nr. USB micro-(B), USB mini-B, USB-B, USB-A (vrouwtje), USB-A (mannetje)):


Waarschijnlijk heeft je schijf dus een USB mini-B en moet je dus ook zo'n kabel zoeken.
Bv. bij Conrad hebben ze dat type.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 10-02-2011, 12:19
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Ah, dat wist ik niet! Ik ken alleen externe schijven met een USB-B-aansluiting. (Maar nu je het zegt, die hebben inderdaad allemaal een externe voeding.)

Overigens lees ik in deze review dat zo'n speciale kabel erbij zou moeten hebben gezeten. Misschien nog even op zolder zoeken?
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2011, 13:38
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Ik heb gezocht en gezocht, maar niet gevonden! Per ongeluk een keertje weggegooid ben ik bang.. Heb net wel even een adapter gekocht bij de Mediamarkt en.... hoera! hij doet het Thanks voor de info over de USB kabels, zo'n dingetje wil ik er ook nog wel even bij kopen (hadden ze niet bij de mediamarkt).
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2011, 14:05
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Te vroeg gejuicht.. Stuurprogramma staat kennelijk niet geïnstalleerd en Windows kan 'm ook niet zelf vinden/installeren oid. Is dit nou weer de ontbrekende 'driver' waar we het eerder over hadden..? Volgens de 'Driver Whiz' is de driver voor mijn 'USB apparaat voor massaopslag' overigens up-to-date..
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.

Laatst gewijzigd op 10-02-2011 om 14:14.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2011, 16:20
olha1
Avatar van olha1
olha1 is offline
ja dit is driver trouble (waarschijnlijk)
maar sinds ik hier niet heel erg veel van weet geef ik de vraag door
__________________
i'm going to be the pirate king
one piece - Luffy
Met citaat reageren
Oud 18-02-2011, 11:29
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Ik heb op aanraden van de klantenservice van de laptopshop, waar ik de laptop gekocht heb, nogmaals contact gehad met de fabrikant van de hard disk en die wisten mij te vertellen dat de hard disk wel compatibel is met Windows 7, maar niet met een 64 bit besturingssyteem. Daarmee lijkt het mysterie opgelost, want ik heb dus wel 64 bit. Ik ga dus maar op zoek naar een nieuwe hard disk. Nogmaals veel dank voor alle hulp!
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-02-2011, 17:06
olha1
Avatar van olha1
olha1 is offline
huh niet compatible met 64 bit dat vind ik echt stom
nou dat is jammer (ik weet niet als hier iets met wetten en beloftes achter zit waar je dan mss geld door terug zou kunnen krijgen). maar dat is ook alleen als je er interesse in hebt (her geld...
en sinds dat ding je al genoeg tijd heeft gekost is het denk ik wel opgeven jammer
__________________
i'm going to be the pirate king
one piece - Luffy
Met citaat reageren
Oud 18-02-2011, 17:30
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Nou ik heb die hard disk al een paar jaar, dus dan had ik wel eerder moeten klagen.
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2011, 17:33
olha1
Avatar van olha1
olha1 is offline
oo jammer
__________________
i'm going to be the pirate king
one piece - Luffy
Met citaat reageren
Oud 18-02-2011, 18:44
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Ik heb op aanraden van de klantenservice van de laptopshop, waar ik de laptop gekocht heb, nogmaals contact gehad met de fabrikant van de hard disk en die wisten mij te vertellen dat de hard disk wel compatibel is met Windows 7, maar niet met een 64 bit besturingssyteem. Daarmee lijkt het mysterie opgelost, want ik heb dus wel 64 bit. Ik ga dus maar op zoek naar een nieuwe hard disk. Nogmaals veel dank voor alle hulp!
Het lijkt me persoonlijk zeer vreemd dat een harde schijf niet compatibel is met 64-bit: de meeste van die drivers zijn gewoon standaard; misschien als je schijf uit het tijdperk van Windows 98 is, maar dan nog.

Als ik van jou was zou ik toch eerst nog eens kijken of je geen vrienden hebt met een 64-bit-versie van Windows om het bij hun eens te proberen.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 18-02-2011, 20:10
olha1
Avatar van olha1
olha1 is offline
jaah ik vond het ook al raar klinken dat van niet compatible met 64-bit...
maar mss ligt het aan dat die harde schijf 20 jaar oud is?
__________________
i'm going to be the pirate king
one piece - Luffy
Met citaat reageren
Oud 18-02-2011, 20:42
jacobdb
Avatar van jacobdb
jacobdb is offline
Citaat:
Ik heb op aanraden van de klantenservice van de laptopshop, waar ik de laptop gekocht heb, nogmaals contact gehad met de fabrikant van de hard disk en die wisten mij te vertellen dat de hard disk wel compatibel is met Windows 7, maar niet met een 64 bit besturingssyteem. Daarmee lijkt het mysterie opgelost, want ik heb dus wel 64 bit. Ik ga dus maar op zoek naar een nieuwe hard disk. Nogmaals veel dank voor alle hulp!
dat is gewoon onzin, aangezien ik nog nooit een harddisk heb gehad die het niet deed met 64 bit OSen. zelf 1GB dingen uit 1995. HD's boven de 2(?)GB zijn sowieso al IDE en dat zou je PC toch echt wel moeten kunnen lezen.
__________________
tux was here. ^ ^
Met citaat reageren
Oud 18-02-2011, 20:43
jacobdb
Avatar van jacobdb
jacobdb is offline
Citaat:
jaah ik vond het ook al raar klinken dat van niet compatible met 64-bit...
maar mss ligt het aan dat die harde schijf 20 jaar oud is?
misschien domme vraag, maar is het kastje waar de harde schijf meestal inzit niet gewoon kapot? dat gebeurt namelijk regelmatig.
__________________
tux was here. ^ ^
Met citaat reageren
Oud 18-02-2011, 21:43
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Welk kastje?

Het probleem ligt niet bij de schijf noch bij de laptop. Andere schijven doen het namelijk wel op deze laptop en de schijf doet het ook op andere laptops. Dus het ligt aan de combi schijf-laptop.

Ik ken niemand met 64-bit-versie, dus kan 't niet uitproberen..

Oh en hij is niet 20 jaar oud hoor, eerder een jaar of 2..
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2011, 22:02
olha1
Avatar van olha1
olha1 is offline
Citaat:
Welk kastje?

Het probleem ligt niet bij de schijf noch bij de laptop. Andere schijven doen het namelijk wel op deze laptop en de schijf doet het ook op andere laptops. Dus het ligt aan de combi schijf-laptop.

Ik ken niemand met 64-bit-versie, dus kan 't niet uitproberen..

Oh en hij is niet 20 jaar oud hoor, eerder een jaar of 2..
ik overdrijfde maar een beetje 20 jaar geleden hadden ze niet al dit gekloot daar kreeg je een diskette en dat is wat je had xD

hoe kan je nou niemand met een 64x bit systeem kennen je weet het waarschijnlijk gewoon niet....

heb je al aan microsoft gevraagd wat zij denken? (waarschijnlijk kom je denk ik niet verder --sinds microsoft marktleider is wordt je behandeld als vuil --- maar misschien wel...

alsnog veel geluk dan...
__________________
i'm going to be the pirate king
one piece - Luffy
Met citaat reageren
Oud 19-02-2011, 14:42
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
jaah ik vond het ook al raar klinken dat van niet compatible met 64-bit...
maar mss ligt het aan dat die harde schijf 20 jaar oud is?
De USB-interfacekaart waaraan die schijf hangt kan nooit 20 jaar oud zijn, vermits USB pas in 1994 ontwikkeld werd en de eerste versie van Windows die USB ondersteunde was Windows 95B (en daar had je inderdaad hopen problemen met drivers omdat er toen nog geen standaard was als het aankwam op apparaten als harde schijven, zelfs in Windows 98 had je daarvoor nog speciale drivers nodig). Maar met recente schijven is dat in 99% van de gevallen niet zo.

20 jaar geleden was het qua hardware trouwens totaal niet beter dan nu, slechter eerder. JE moest toen allerlei technische instellingen aanpassen om zelfs de simpelste dingen werkend te krijgen; wanneer is de laatste keer dat je aan de IRQ-instellingen hebt moeten prutsen?

Citaat:
dat is gewoon onzin, aangezien ik nog nooit een harddisk heb gehad die het niet deed met 64 bit OSen. zelf 1GB dingen uit 1995. HD's boven de 2(?)GB zijn sowieso al IDE en dat zou je PC toch echt wel moeten kunnen lezen.
HD's boven 2 gigabyte heeft niets te zien met de interface (IDE/ATA in dat geval); wel met de partitieformattering: in FAT(16) kon je tot 2 GB gaan en met FAT32 kan je tot veel groter gaan; maar tegenwoordig vind ik het toch eerder aan te raden NTFS te gebruiken (omdat je daar de maximale grootte van een bestand ook een stuk hoger ligt; bij FAT32 is dat 1GB als ik me niet vergis en zelfs Linux en Mac zonder veel problemen met NTFS kunnen spelen: ik gebruik thuis enkel Linux maar mijn externe schijven werken allemaal op NTFS tenzij ik echt FAT32 nodig heb).

Citaat:
Welk kastje?

Het probleem ligt niet bij de schijf noch bij de laptop. Andere schijven doen het namelijk wel op deze laptop en de schijf doet het ook op andere laptops. Dus het ligt aan de combi schijf-laptop.

Ik ken niemand met 64-bit-versie, dus kan 't niet uitproberen..

Oh en hij is niet 20 jaar oud hoor, eerder een jaar of 2..
Met het kastje bedoelen we de behuizing van de schijf: harde schijven komen maar met een beperkt aantal interfaces (tegenwoordig vooral SATA, vroeger IDE/ATA/PATA). Een harde schijf die zelf USB praat bestaat niet, dus maken de fabrikanten hardware die de interface van de harde schijf omzet in USB (of FireWire). Als je het plastic/metalen omhulsel open haalt, zal er dus de echte schijf in zitten:


Daar zie je dus links de behuizing liggen en rechts de echte schijf met een interfaceconvertor (daar is dat een 3.5" harde schijf (die dus externe voeding nodig heeft) met een ouderwetse ATA-interface).

Als er enige incompatibiliteit is, zou dit aan de interfacekaart moeten liggen: die zorgt ervoor dat er eventueel speciale drivers nodig zijn. Maar als die schijf maar 2 jaar oud is, lijkt het me zeer sterk dat je er nodig zou hebben (het is wel mogelijk: ik heb hier uit China een (goedkope/complexe) lezer voor harde schijven en geheugenkaartjes geïmporteerd die een eigen driver vereist).

Citaat:
heb je al aan microsoft gevraagd wat zij denken? (waarschijnlijk kom je denk ik niet verder --sinds microsoft marktleider is wordt je behandeld als vuil --- maar misschien wel...
Support van Microsoft, ik zou er niet op rekenen. Hun support is wel in orde, daar niet van, maar zowat het eerste wat ze vragen is wat voor licentie je hebt van Windows. En vermits de meeste mensen OEM (Original Equipment Manufacturer) hebben (dat is: Windows bij de computer bijgekregen), moet je voor support bij de verkoper/fabrikant aankloppen en niet bij Microsoft en dat zullen ze je ook direct zeggen.

Anyhow: probeer die schijf echt eens bij vrienden uit; als ze Mac of Linux gebruiken des te beter want voor die OS'en zijn er waarschijnlijk toch geen drivers. Als het daarop wel werkt, is dat volgens mij gewoon teken dat die schijf niet genoeg stroom krijgt om te werken of dat er iets mis is met je USB-poort op je laptop. Misschien moet je dat ook eens proberen: hem op een andere poort steken. Alternatief kan je zelf aan de slag gaan met een LiveCD van Linux om het eens uit te proberen.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 19-02-2011, 15:49
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Thanks voor al je info en hulp.

Alleen niet genoeg stroom kan ik me nauwelijks voorstellen, want zelfs met dubbele USB poort én externe voeding (9V en 12V geprobeerd) doet ie het niet.. Heb 'm uiteraard al op alle USB poorten uitgeprobeerd.

Maar zal 'm eens bij vrienden enzo uitproberen. Ben al een zoekactie gestart naar vrienden met 64 bit haha, maar vooralsnog geen beet in m'n eigen woonplaats helaas.
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-02-2011, 19:33
jacobdb
Avatar van jacobdb
jacobdb is offline
Citaat:
HD's boven 2 gigabyte heeft niets te zien met de interface (IDE/ATA in dat geval); wel met de partitieformattering: in FAT(16) kon je tot 2 GB gaan en met FAT32 kan je tot veel groter gaan; maar tegenwoordig vind ik het toch eerder aan te raden NTFS te gebruiken (omdat je daar de maximale grootte van een bestand ook een stuk hoger ligt; bij FAT32 is dat 1GB als ik me niet vergis en zelfs Linux en Mac zonder veel problemen met NTFS kunnen spelen: ik gebruik thuis enkel Linux maar mijn externe schijven werken allemaal op NTFS tenzij ik echt FAT32 nodig heb).

klopt idd. heeft niks met de interface te maken. maar zo ver ik weet wordt IDE wel gebruikt vanwege de doorvoersnelheid ter aanzien van grote disk ect. gebruik thuis ook alleen maar linux. (chakra 0.36 ashoc voor degene die de distro willen weten) meesten schijven zijn idd NTFS. wat windows gewoon moet kunnen lezen. USB"s zijn of NTFS of VFAT/FAT32. (helaas geen ext4 ofzo )
__________________
tux was here. ^ ^
Met citaat reageren
Oud 19-02-2011, 20:17
olha1
Avatar van olha1
olha1 is offline
Citaat:
De USB-interfacekaart waaraan die schijf hangt kan nooit 20 jaar oud zijn, vermits USB pas in 1994 ontwikkeld werd en de eerste versie van Windows die USB ondersteunde was Windows 95B (en daar had je inderdaad hopen problemen met drivers omdat er toen nog geen standaard was als het aankwam op apparaten als harde schijven, zelfs in Windows 98 had je daarvoor nog speciale drivers nodig). Maar met recente schijven is dat in 99% van de gevallen niet zo.

20 jaar geleden was het qua hardware trouwens totaal niet beter dan nu, slechter eerder. JE moest toen allerlei technische instellingen aanpassen om zelfs de simpelste dingen werkend te krijgen; wanneer is de laatste keer dat je aan de IRQ-instellingen hebt moeten prutsen?

.
ik weet dat 20 jaar geleden het er niet was het was gewoon een overdrijving...

en ik weet ook dat microsoft niks zal doen zonder dat je honderden keren moet bellen/mailen
het was sarcasme

maar ja Ilusion heeft waarschijnlijk gelijk met een heel overtuigend verhaal
__________________
i'm going to be the pirate king
one piece - Luffy
Met citaat reageren
Oud 19-02-2011, 21:38
ChamsysMQ100
Avatar van ChamsysMQ100
ChamsysMQ100 is offline
USB via laptop is zowiezo 3x ruk
__________________
" It’s better to fail in originality than succeed in imitation."
Met citaat reageren
Oud 20-02-2011, 00:15
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
klopt idd. heeft niks met de interface te maken. maar zo ver ik weet wordt IDE wel gebruikt vanwege de doorvoersnelheid ter aanzien van grote disk ect. gebruik thuis ook alleen maar linux. (chakra 0.36 ashoc voor degene die de distro willen weten) meesten schijven zijn idd NTFS. wat windows gewoon moet kunnen lezen. USB"s zijn of NTFS of VFAT/FAT32. (helaas geen ext4 ofzo )
IDE wordt tegenwoordig amper nog gebruikt; het probleem ermee is dat je op één kanaal 2 apparaten hebt zitten en er dus in allerlei omstandigheden bottlenecks onstaan. Bij het kopiëren van bestanden van een master naar slave op hetzelfde kanaal, zit je bv. steeds met uitlezen van kleine stukjes, wegschrijven naar tijdelijk geheugen en weer wegschrijven naar de ontvanger terwijl dit bij SATA gewoon zonder tussenstap gaat voor zover ik weet.

Maximale snelheid van PATA (IDE dus) is bij ATA133: 133 MBps. USB2.0 kan aan 480 Mbps werken; dus in principe is ATA133 wel sneller dan USB2.0 (vermits 8 Mbps = 1 MBps). Maar op IDE zijn de meeste apparaten niet echt in staat om dergelijke snelheden te halen; volgens WikiPedia rond de 80 MBps. Daarentegen, op S-ATA v.3 kan je 6 Gbps halen, met een beetje SSD kan je bv. 250 MBps halen en zelfs in 2009 werden er al SSD's gemaakt die tegen de 6Gbps aanliepen. PATA is dood in feite; het zit nog wel op veel moederborden, maar sneller dan SATA is het zeker en vast niet.

Trouwens houdt niets je tegen om je schijven manueel te herformatteren, zelfs bij externe schijven. Ext4 heeft trouwens ook zijn nadelen qua performance; maar ik ben te lui om iets beters te zoeken (en ReiserFS waag ik me niet aan).
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:12.