Oud 09-06-2010, 22:35
blurred
Avatar van blurred
blurred is offline
Gek verschijnsel: mijn leven lang heb ik er nooit last van gehad, tot voor een jaar of drie, vier geleden. Sinds toen merk ik dat ik na het eten van verse banaan buikkramp krijg. Als ik een hele banaan eet dan kan ik ook een rood gezicht krijgen en rode uitslag in mijn hals. Als het slechts een beetje banaan is, bijvoorbeeld in een smoothie of fruitsalade verwerkt, dan valt het wel mee.

Maar buikkramp krijg ik altijd na het eten van banaan. Het begint vlak nadat ik het gegeten heb, en blijft aanhouden totdat het door mijn verteringsstelsel heen is, lijkt wel. Na een tijdje, durende van een uur tot een paar uur, is de kramp namelijk vrij abrupt en geheel over. Ook zijn er geen andere bijverschijnselen, alleen die buikkramp.

Ik vind het sowieso gek dat je ergens 20 jaar gewoon tegen kunt, en dan opeens, zonder aanwijsbare reden, niet meer. Als ik zoek naar informatie over fruitallergie komt banaan daar niet in voor, informatie over specifieke allergie voor bananen kan ik niet vinden. Heeft iemand hier misschien enig idee wat deze buikpijn kan veroorzaken; welke stof zit er in banaan die deze reactie teweeg kan brengen? Verder ben ik nergens allergisch voor.

Alvast bedankt.
__________________
没有什么不能够面对!
Met citaat reageren
Oud 09-06-2010, 22:47
Verwijderd
Het is best normaal om een voedingsallergie later nog te ontwikelen; de meeste allergiën moeten opgebouwd worden je lichaam krijgt een eiwit uit het voedsel een aantal keer aangeboden voordat het besluit dat dat eiwit een antilichaam is en dus aangevallen moet worden. Welke stof uit banaan dat precies is weet ik niet.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2010, 22:49
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
zoeken in het engels wil nog wel eens helpen:
Citaat:
Banana allergy can take two different forms: one associated with allergy to tree pollen, such as birch, and another type associated with latex allergy. People with birch-pollen allergy can develop symptoms either immediately or up to 1 hour after eating fresh banana or a banana-containing food. Symptoms comprise local reactions in the mouth and throat with itching and inflammation (called oral allergy syndrome, OAS).

Others develop banana allergy because of the similarity between the allergens in banana and natural rubber latex (e.g. gloves, condoms, balloons) a condition known as the latex-fruit syndrome. Symptoms developed by these individuals comprise generalised urticaria, abdominal pain, vomiting and sometimes life-threatening symptoms. These individuals often develop adverse reactions to chestnut, avocado, mango and kiwi.
Bananenallergie is dus niet zo heel gek, en kan voorkomen in relaties tot andere allergieën, in dit geval boompollen (hooikoorts) en (rubber)latex.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 11-06-2010, 00:16
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik krijg sinds een jaar buikkramp van ui, terwijl ik er daarvoor nooit last van had (patat speciaal, met extra uitjes was mijn favoriet als ik naar de snackbar ging ). Nou ben ik er nog niet uit of ik altijd van ui last krijg, maar ik heb het in ieder geval pas kort geleden ontwikkeld..
Met citaat reageren
Oud 12-06-2010, 17:21
Macrador
Avatar van Macrador
Macrador is offline
Mijn pa heeft sinds dit jaar inees last van tomaten: buikkrampen ( heel erg zelfs tot een 3 dagen ) en het is ook ineens gekomen vroeger had hij er nooit last van. Mijn moeder heeft ineens last van graspollen.

Het is normaal om allergieën later te ontwikkelen.
__________________
k҉akbeĺg| Mo̴c̷r̸o ̀d'Or
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Eten uit de diepsaai #1766
Verwijderd
501 08-01-2013 22:42
De Kantine Feitjes/weetjes/wist je datjes over jezelf #2
Miekje*
500 26-01-2010 11:15
Eten & Drinken Foute combinaties fruit
blurred
19 28-10-2005 19:19
Lichaam & Gezondheid Allergieen
Tesca
68 22-06-2004 20:20
Lichaam & Gezondheid ergste ziekte.
makita
59 17-06-2002 20:01


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:13.