Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-08-2011, 12:05
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
Moet je op je school je leraren met 'u' aanspreken, of mag je wel 'je' tegen ze zeggen?
__________________
Badger badger badger badger badger badger badger, badger badger badger, badger, badger, mushroom mushroom!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-08-2011, 12:08
Verwijderd
Wij spraken op school alle leraren bij de voornaam aan, en spraken ze ook met je en jij aan. Maar dat mocht alleen als het met respect gebeurde. Dus nietL 'He jij, kun je me even helpen' bij wijze van .
Met citaat reageren
Oud 12-08-2011, 12:12
aero
aero is offline
Ligt per leraar denk ik anders. Maar als je het niet zeker weet zou ik gewoon 'u' gebruiken.
__________________
I'm bleeding out the colors of the world.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2011, 13:00
roos93
roos93 is offline
Bij ons op school was het altijd u, maar bij sommige leraren vergat ik dat wel is.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2011, 15:00
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
U, van de basisschool tot aan de universiteit.
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 12-08-2011, 18:14
Verwijderd
Bij mij op school wordt iedereen met u aangesproken, en ook moet je ze bij de achternaam noemen. En je moet er mevrouw of meneer voor zeggen, anders word je erop aangesproken. Op de basisschool weet ik het niet meer, maar volgens mij moest je de leraar daar ook altijd met u aanspreken. Én je moest ze een hand geven als de dag begon en de dag uiteindelijk klaar was.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2011, 18:23
piraat013
piraat013 is offline
Ik zelf ben 18 jaar en mag leraren met hun voornaam noemen als ik het maar beleefd houd ik gebruik vaak je maar niet op een denigrerende toon of zo
Met citaat reageren
Oud 12-08-2011, 18:27
Rainbowcake
Avatar van Rainbowcake
Rainbowcake is offline
Elke keer als ik U probeer te zeggen, flippen mijn leraren hem dat ik het niet moet doen. :') Ben er dus maar mee gestopt, wil niemand een mental breakdown geven x'3
__________________
- I'm not lazy, I'm on energy saving mode.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2011, 18:43
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ik ken uit mijn middelbare schooltijd maar iets van twee of drie uitzonderingen waar ik 'je' tegen zei, de rest is voor mij altijd 'u' geweest. En stiekem vind ik het ook wel makkelijk, ik hoef alleen maar het geslacht te bepalen voor de aanspreekvorm (dan wel meneer, dan wel mevrouw).

Op de basisschool wist ik het nooit zo goed. Sommigen in mijn klas zeiden u, anderen je, ik ben niet heel streng opgevoed als 'je moet u zeggen tegen mij/je opa/de buurman!' maar ik vond 'je' zeggen ook wel weer een beetje eng, en aan 'u' zeggen was ik niet gewend. Dus meestal gooide ik het door elkaar en probeerde ik het te ontwijken. Kreeg je van die rare zinsconstructies als 'als u even tijd hebt, wil je me dan helpen?' Ik kon nooit definitief kiezen.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2011, 18:50
Duckdonkey
Avatar van Duckdonkey
Duckdonkey is offline
ik zeg gewoon je of jij, als ze dat niet willen zeggen ze dat vanzelf wel.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2011, 08:19
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Basisschool: Juf[voornaam] - Meester[voornaam]
Voortgezet Onderwijs: meneer[achternaam] - mevrouw[achternaam] en altijd 'u'.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2011, 08:36
Verwijderd
Op de basisschool zei ik altijd je inderdaad. Op de middelbare school spreek ik docenten altijd aan met u, ook als dat niet hoeft.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2011, 10:06
Verwijderd
Op de eerste middelbare school kon je de docenten gewoon tutoyeren. Daarna ging ik naar een christelijke school en tsja, christenen...
Met citaat reageren
Oud 13-08-2011, 21:58
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Ik zeg altijd u, dat deed ik op de middelbare school en ook op de universiteit. Nu doe ik hbo en daar willen sommige docenten graag met je aangesproken worden, maar dat krijg je er gewoon niet in bij mij.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 17-08-2011, 18:37
twijfel
twijfel is offline
Begin gewoon met u. Dat was bij ons op school normaal. * Ik zeg ook niet zo snel zomaar 'je' tegen een leraar van 60 ofzo. Er waren er ook een paar bij die met 'je' werden aangesproken. Meestal wat jongere gasten. Maar dat merk je vanzelf wel. En anders zeggen ze meestal ook wel dat je gewoon 'je' mag zeggen.

Als je al begint met je kan je miss. een beetje onbeleefd overkomen bij leraren die willen dat je u zegt.

Ik zou beginnen met 'u' of wacht af op wat andere mensen tegen die leraar zeggen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine U of je/jij zeggen.
Missy
73 29-08-2010 13:58
Liefde & Relatie je schoonouders
muisjeisthuis
28 01-09-2006 22:46
Algemene schoolzaken U of Jij? Voornaam of Achternaam?
Verwijderd
94 21-05-2005 14:28
De Kantine met u of jij aanspreken
brightlight
52 14-09-2004 22:30
Beleidszaken Mogen wij even je aandacht.. ?
Enlightenment
43 05-08-2004 14:15
De Kantine Zeg jij U of je tegen je ouders?
Regen
170 16-03-2004 17:10


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:39.