Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-10-2007, 23:50
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Als onder de vrijheid van godsdienst ook de vrijheid om kerken te bouwen verstaat, betekent dat dan ook dat het garanderen van de absolute gelijkheid van deze vrijheid, ook minder kapitaalkrachtige groepen, de overheid deze groepen moet financieren in de bouw van hun gebedshuizen?

Ja. nee en waarom (niet?)
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-10-2007, 00:51
Verwijderd
Nee, omdat er redelijkerwijs geen onderscheid kan en mag gemaakt worden tussen religies. Als ik nu een religieuze groepering zou oprichten, zou mij dat ook recht op subsidie geven. Religie is een persoonlijke zaak, iedereen moet geloven wat hij wil, maar iedere euro subsidie naar religieuze instanties (puur vanwege het religieuze aspect, dan) is een grove misdaad.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2007, 10:13
Verwijderd
Exact wat Kazet zegt.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2007, 11:19
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
De overheid moet de bouw sowieso niet financieren. Wat dat betreft is de Westermoskee een goed voorbeeld van hoe het niet moet.

Een buitennissig groot protserig gebouw dat totaal niet past bij de rest van de bebouwing, en de omwonenden door de strot geduwd wordt zonder dat daar de minste planologische logica achter schuil gaat. Een gemeentebestuur dat totaal blind en doof wenst te zijn voor bedenkeningen over de organisatie erachter, Mili Gorus. Al helemaal toen die doorgaans al vrij fundamentalistische organisatie betrokken bleek bij verkiezing van fundamentalisten in Turkije (Alfa Air van een van hun bestuursleden), ze waren betrokken bij grootschalige aandelenzwendel, en als klap op de vuurpijl sloeg bestuurslid Fartih Dag nog eens dreigende taal uit zodra enkele bestuurders de rem op het project durven te gooien. Dan horen de hakken gewoon in het zand te gaan. De overheid laat zich niet chanteren door een religieuze organisatie, punt.


Maar het is uiteraard niet daartoe beperkt. De overheid moet überhaupt nooit betrokken raken in het sponsoren van gebedshuizen, of religie in het algemeen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 29-10-2007, 12:28
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Als onder de vrijheid van godsdienst ook de vrijheid om kerken te bouwen verstaat, betekent dat dan ook dat het garanderen van de absolute gelijkheid van deze vrijheid, ook minder kapitaalkrachtige groepen, de overheid deze groepen moet financieren in de bouw van hun gebedshuizen?

Ja. nee en waarom (niet?)
gelijkheid ok, maar het recht op een gebedshuis wil nog niet zeggen het recht op een gigantisch en duur gebedshuis. (ik weet niet of dat de case is bij de westmoskee, maar you get the point) Bidden kun je in principe overal; een paar faciliteiten zijn altijd wel wenselijk, maar als je niet kapitaalkrachtig bent, moet je je geloof maar gewoon niet baseren op machtige gewelven met gouden versiersels.
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 31-10-2007, 10:33
Hugo Chrétien
Avatar van Hugo Chrétien
Hugo Chrétien is offline
Ik ben niet tegen subsidie van gebedshuizen, al heb ik wel zo mijn bedenkingen. Wel zeker is dat de rijkdom van een gemeenschap geen reden mag zijn om subsidie te verstrekken of te weigeren. Vanuit mijn gereformeerde achtergrond heb ik zo mijn bedenkingen over subsidie, vanwege de in het verleden gebleken bemoeizucht van de Staat en haar daaruit voortvloeiende kerkverwoestende en kerkvervolgende invloed.
__________________
één Nederlander: een theoloog; twee Nederlanders: een kerk; drie Nederlanders: een kerkscheuring
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:46.