Oud 31-10-2004, 11:43
Verwijderd
Hoi ik heb een vraagje,

Weet iemand wat de samenstelling van bleekwater is. Heb ik namelijk nodig voor een chemieopdracht voor school.

Groetjes pskitje.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-10-2004, 12:21
rikketikkeikke
rikketikkeikke is offline
Kzou je graag willen helpen, maar ik weet het ook niet. Ik weet enkel dat het iets van hypochloride is.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 13:23
teddybeer1983
Avatar van teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Natriumhypochloriet in water (NaOCl)
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 14:16
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
teddybeer1983 schreef op 31-10-2004 @ 14:23 :
Natriumhypochloriet in water (NaOCl)
De correcte formule is NaClO.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 14:22
swie
swie is offline
even opzoeken:

volgens mijn cursus.

HClO

Bereiding van javel/labarraquewater:

Cl-gas + 2 natriumhydroxide vormt Naclo + NaCl + water

gaat volgens mijn boek ook met kaliumhydroxide (gaat dat niet met iedere hydroxide dan)

wie kan de reacties goed uitschrijven plz (ik ni )
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 14:58
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
swie schreef op 31-10-2004 @ 15:22 :
even opzoeken:

volgens mijn cursus.

HClO

Bereiding van javel/labarraquewater:

Cl-gas + 2 natriumhydroxide vormt Naclo + NaCl + water

gaat volgens mijn boek ook met kaliumhydroxide (gaat dat niet met iedere hydroxide dan)

wie kan de reacties goed uitschrijven plz (ik ni )
Uitschrijven van de reactie is een kwestie van de reactie kloppend maken. De reactievergelijking ziet er als volgt uit:
Cl2(g) + 2NaOH(s) -> NaClO(s) + NaCl(s) + H2O(l).
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 15:17
teddybeer1983
Avatar van teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 31-10-2004 @ 15:16 :
De correcte formule is NaClO.
maakt niks uit. Je hebt een Na+ deeltje en een ClO- deeltje. O en Cl zijn in dit anion covalent gebonden en de minlading zit op de O.

@swie. Wat ik heb kunnen vinden op het internet werd vroeger idd KOH gebruikt. Hoe t zit met gebruik van andere hydroxide zouten weet ik niet, maar ik vermoed dat die te groot worden ofzo en het niet prettig vinden om te reageren met chloorgas.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 17:18
swie
swie is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 31-10-2004 @ 15:58 :
Uitschrijven van de reactie is een kwestie van de reactie kloppend maken. De reactievergelijking ziet er als volgt uit:
Cl2(g) + 2NaOH(s) -> NaClO(s) + NaCl(s) + H2O(l).

ja dat kan ik ook maar ik weet niet meer hoe je subscript en superscript moet invoeren

vraagje voor wat staan die g en s. Heb wel een vermoeden gas en vast zeker ma da is dan weer een andere notatie.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 17:38
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
swie schreef op 31-10-2004 @ 18:18 :
ja dat kan ik ook maar ik weet niet meer hoe je subscript en superscript moet invoeren
Zie in dat verband mijn reply in http://forum.scholieren.com/showthre...ight=subscript

Citaat:
swie schreef op 31-10-2004 @ 18:18 :
vraagje voor wat staan die g en s. Heb wel een vermoeden gas en vast zeker ma da is dan weer een andere notatie.
Even de fase-aanduidingen op een rijtje:
s (solid) heeft betrekking op een vaste stof
l (liquid) heeft betrekking op een vloeistof
g (gaseous) heeft betrekking op een gas
aq (aqueous) heeft betrekking op een oplossing in water.

@teddybeer1983: Natriumhypochloriet is een zout dat van onderchlorigzuur (HClO) is afgeleid, dus dat betekent dat het hypochlorietion, bij het in acht nemen van de naamgeving voor zouten die van een zuur zijn afgeleid, genoteerd wordt als ClO-, en dat die notatie dus ook in de formule van het desbetreffende zout terug dient te komen. Het maakt naar mijn mening (maar dat is dan mijn persoonlijke mening) dus wel degelijk uit hoe de formule van het desbetreffende zout genoteerd wordt.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 17:57
tandenborstel
Avatar van tandenborstel
tandenborstel is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 31-10-2004 @ 18:38 :
@teddybeer1983: Natriumhypochloriet is een zout dat van onderchlorigzuur (HClO) is afgeleid, dus dat betekent dat het hypochlorietion, bij het in acht nemen van de naamgeving voor zouten die van een zuur zijn afgeleid, genoteerd wordt als ClO-, en dat die notatie dus ook in de formule van het desbetreffende zout terug dient te komen. Het maakt naar mijn mening (maar dat is dan mijn persoonlijke mening) dus wel degelijk uit hoe de formule van het desbetreffende zout genoteerd wordt.
Om nog even door te gaan met miereneuke:

Ik kom net zo vaak HOCl/NaOCl als HClO/NaClO tegen in boeken. Het zijn gewoon een beetje trends ofso.

In het Handbook Chemistry and Physics() schrijven ze bijv. gewoon NaOCl/HOCl.

Conclusie: het maakt niet uit/beiden mag.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2004, 17:43
teddybeer1983
Avatar van teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Zo kan je ook OH2 schrijven in bepaalde gevallen, bijv als water een ligand is. Dat doe je dan om aan te geven dat zuurstof zich richting het metaal richt. (natuurlijk alleen als het metaal links van water staat.
__________________
Vrouwen gaan uit om te vergeten................ en mannen om bij de vrouwen te zijn
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:32.