Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Overige vakken
 
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-03-2007, 22:48
Gerard316
Gerard316 is offline
Ik heb wat vragen over Willem Holleeder.

- Waar word hij ook in het verleden verdacht.
(ontvoering van Freddy)

- Waar heeft hij zijn geld voor geinversteerd
(?)

- Bij welke grote strafzaak is hij betrokken geweest
(?)

Zou iemand mij kunnen helpen?
Zou alleen graag de andwoord willen zodat ik er een verhaal kan maken.

AUB niet zeuren dat ik op google of wat dan ook moet zoeken!
Anders niet reageren!
Advertentie
Oud 19-03-2007, 11:03
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
je begint bij
http://www.google.nl en:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Willem_Holleeder
http://www.nos.nl/nosjournaal/artike...erportret.html
etc etc etc

veel succes .
Oud 19-03-2007, 13:00
Gerard316
Gerard316 is offline
Wat heb ik gezegd?
Ben je blind ofzo?

Ik ben niet zo dom!
Ik vraag hier alleen een andwoord!
Ik wil zelf een hele verhaal typen zonder dat ik al die andere verhalen ziet!
Oud 19-03-2007, 19:48
Missy
Avatar van Missy
Missy is offline
^We houden het wel gezellig, ja!

De antwoorden vind je gewoon in artikelen. Daar haal je de informatie uit en typ je je eigen verhaal van.
Oud 19-03-2007, 20:19
Gerard316
Gerard316 is offline
Citaat:
Missy schreef op 19-03-2007 @ 20:48 :
^We houden het wel gezellig, ja!

De antwoorden vind je gewoon in artikelen. Daar haal je de informatie uit en typ je je eigen verhaal van.
Ik heb daarom niet gevraagd!
Oud 20-03-2007, 06:21
Missy
Avatar van Missy
Missy is offline
Dat snap ik best. De mensen proberen je alleen maar op weg te helpen. Door zo te reageren, hebben de mensen daar ook niet de behoefte aan. Succes ermee.
Oud 20-03-2007, 17:17
Gerard316
Gerard316 is offline
Citaat:
Missy schreef op 20-03-2007 @ 07:21 :
Dat snap ik best. De mensen proberen je alleen maar op weg te helpen. Door zo te reageren, hebben de mensen daar ook niet de behoefte aan. Succes ermee.
Kan jij ook lezen of niet?
Oud 20-03-2007, 19:54
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Gerard316 schreef op 19-03-2007 @ 14:00 :
Ben je blind ofzo?
haha, ik hadt inderdaad niet gelezen .

Citaat:
Ik wil zelf een hele verhaal typen zonder dat ik al die andere verhalen ziet!
what makes the difference; hier antwoorden of ergens anders op internet? zou je dat uit kunnen leggen, want ik voel mij nu wel dom .
Oud 20-03-2007, 20:10
Missy
Avatar van Missy
Missy is offline
Citaat:
Gerard316 schreef op 20-03-2007 @ 18:17 :
Kan jij ook lezen of niet?
Ja, dat kan ik.
Oud 21-03-2007, 06:01
Gerard316
Gerard316 is offline
Citaat:
Missy schreef op 20-03-2007 @ 21:10 :
Ja, dat kan ik.
Nou ja blijkbaar niet anders had je wel alleen de andwoorden gegeven...
Oud 21-03-2007, 06:20
Missy
Avatar van Missy
Missy is offline
Citaat:
Gerard316 schreef op 18-03-2007 @ 23:48 :
Ik heb wat vragen over Willem Holleeder.

- Waar word hij ook in het verleden verdacht.
Start criminele carrière
Met kompanen Sam Klepper, John Mieremet en zijn latere zwager Cor van Hout vormde Holleeder al in de jaren '70 een bende. In de Amsterdamse Kinkerbuurt waren de tieners betrokken bij knokploegen die in opdracht van huisbezitters en projectontwikkelaars krakers te lijf gingen. Volgens oud-hoofdcommissaris van politie in Amsterdam Joop van Riessen was de bende in 1974 verantwoordelijk voor een spectaculaire gewapende overval op het Gemeentegirokantoor aan de Singel in de hoofdstad, waarbij onder meer gebruik werd gemaakt van een speedboot. [1] De tieners zouden bij meer zware overvallen betrokken zijn geweest. Op 18-jarige leeftijd bleken ze al over veel geld te beschikken en reden ze rond in dure auto's.

De jonge criminelen richtten vervolgens het eigen aannemersbedrijf Epan B.V. op, waarmee ze handel in een aantal horecagelegenheden bedreven. Na het faillissement hiervan belandden ze in de koppelbazerij, waarbij in de bouw op illegale wijze arbeidskrachten worden geleverd. Later stortten ze zich op de huizenhandel. [2]


[bewerk] Ontvoering Freddy Heineken
Toen de zaken bergafwaarts gingen, besloten Holleeder en Van Hout het grootser aan te pakken. Samen met Frans Meijer, Jan Boellaard en Martin Erkamps ontvoerden ze op 9 november 1983 biermagnaat Freddy Heineken en diens chauffeur Ab Doderer. De eerste plannen hiervoor dateerden van 31 december 1981, en waren geïnspireerd door de roemruchte ontvoering van zakenman Maup Caransa in 1977.

Ondanks de betaling van een losprijs van 35 miljoen gulden (circa 16 miljoen euro) werden de ontvoerden aanvankelijk niet vrijgelaten. Na een anonieme tip vond de politie Heineken en Doderer precies drie weken na de ontvoering levend in een loods in het Amsterdamse havengebied, waar ze al die tijd gevangen hadden gezeten in kleine cellen. Dezelfde dag werden Boellaard en Erkamps gearresteerd. Meijer, Van Hout en Holleeder bleken te zijn gevlucht, maar eerstgenoemde gaf zich enkele weken later alsnog zelf aan.

Holleeder werd in februari 1984 samen met Van Hout in Frankrijk gearresteerd. Advocaat Max Moszkowicz ontdekte echter dat in het uitleveringsverdrag tussen Frankrijk en Nederland afpersing en vrijheidsberoving niet worden genoemd als grond voor uitlevering. Nadat de Franse justitie het tweetal naar Sint-Maarten had gebracht, mogelijk in de hoop dat ze daar door de Nederlandse justitie van het eiland zouden worden overgenomen, werden ze later alsnog uitgeleverd en in 1987 veroordeeld tot elf jaar gevangenisstraf. In 1992 kwamen beiden weer vrij.


- Waar heeft hij zijn geld voor geinversteerd
Na de vrijlating begaf Holleeder zich net als Van Hout weer in het criminele circuit. Hij zou zich bezig hebben gehouden met grootschalige drugshandel en afpersingspraktijken, maar justitie kon hiervoor geen bewijs op tafel krijgen. Met Van Hout en vastgoedhandelaar Rob Grifhorst kocht Holleeder in 1994 de erotische nachtclub Casa Rosso op de Amsterdamse Wallen. Ook investeerde het drietal in Alkmaarse prostitutiepanden. In 1996 raakten Holleeder en Van Hout gebrouilleerd. Holleeder ging in zee met zijn jeugdvrienden Mieremet en Klepper, die kort daarvoor Van Hout en Holleeder probeerden af te persen en vermoedelijk verantwoordelijk waren voor een mislukte liquidatiepoging op Van Hout in maart van datzelfde jaar. In dezelfde periode werd ook Grifhorst aan de kant gezet, en ging Holleeder in zee met financieel adviseur en vastgoedhandelaar Willem Endstra.

- Bij welke grote strafzaak is hij betrokken geweest

Vastgoedhandelaar Willem Endstra had hen de opdracht gegeven Holleeder te vermoorden. Ze weigerden die opdracht, maar moesten onder druk van Holleeder toch weg. Holleeder werd - samen met vicepresident Harry Stoeltie - ook wel de ware leider van de Hells Angels genoemd.

Begin 2005 werd Holleeder genoemd als de man die voor twee miljoen euro een zakelijk geschil tussen Erik de Vlieger en een groep Israëlische vastgoedhandelaren had geregeld. Hij zou ook betrokken zijn geweest - samen met De Vlieger en Endstra - bij bedreiging en afpersing van een café-uitbater.


[bewerk] Arrestatie
In de nacht van 29 op 30 januari 2006 werd Holleeder op verdenking van afpersing en mishandeling van onroerendgoedhandelaren aangehouden. Een van de slachtoffers was de in 2004 geliquideerde Endstra. Naast Holleeder hield de nationale recherche nog dertien andere verdachten aan. De arrestaties werden in Amsterdam, Haarlem, Voorburg en Zandvoort verricht. Het onderzoek richt zich op een netwerk van Nederlandse en Joegoslavische verdachten. Bij deze acties werden computers en enkele tassen in beslag genomen. De nationale recherche voerde het onderzoek uit in samenwerking met de recherche in Amsterdam en de FIOD-ECD. Ook de reeks liquidaties in het criminele circuit in Amsterdam in de afgelopen jaren was onderdeel van dat onderzoek, maar het OM benadrukte dat de aanhoudingen daar geen direct verband mee hielden.

Op 21 maart 2006 meldde het Amsterdamse dagblad Het Parool dat Willem Endstra uitgebreid zou hebben gesproken met de Criminele Inlichtingendienst van de Amsterdamse recherche. De krant had de hand gelegd op een 254 pagina's tellend dossier van uitgewerkte bandopnamen. Endstra zou in de 15 gesprekken van 20 maart 2003 tot en met 28 januari 2004 onder meer hebben verklaard dat Holleeder verantwoordelijk was voor 25 liquidaties, onder andere die op diens zwager Cor van Hout en op Sam Klepper, Jan Femer, George Plieger, Magdi Barsoun, Jules Jie en Gijs van Dam. Hij zou Endstra vaak van te voren hebben verteld dat er weer een liquidatie ging plaatsvinden. Endstra zou zo in 2002 John Mieremet voor een op handen zijnde liquidatie hebben geprobeerd te waarschuwen.

Holleeder zou volgens Endstra ook plannen hebben gehad zijn eigen zuster - getrouwd met Van Hout - en haar kinderen te laten ombrengen, om te voorkomen dat zij wraak zouden nemen voor de moord op Van Hout. Om eventuele verdenking van zich af te schuiven had Holleeder destijds 250 duizend euro voor de met pracht en praal omgeven begrafenis van Van Hout betaald. Vervolgens pikte hij via zijn zuster een serie winstgevende prostitutiepanden van Van Hout in Alkmaar in.

Holleeder zou Endstra voor vele tientallen miljoenen euro's hebben afgeperst. De rechercheurs hadden Endstra herhaaldelijk gevraagd aangifte te doen, maar dat had Endstra steeds geweigerd, bang dat Holleeder voor een kleinigheidje zou worden vastgezet en na zijn vrijlating wraak zou nemen. Endstra maakte notities over zijn gesprekken met de rechercheurs bij de CIE. Die verdwenen in november 2003 bij een inbraak uit zijn woning in IJmuiden, en vervolgens maakte Holleeder duidelijk op de hoogte te zijn van de inhoud van deze aantekeningen.

Naast Endstra zou Holleeder ook nog de vastgoedhandelaren Erik de Vlieger en John Wijsmuller hebben afgeperst. De afpersingen zouden volgens een vast patroon zijn verlopen: Holleeder liet doorschemeren dat de betreffende handelaar gevaar liep, maar dat hij tegen een flinke betaling de zaak wel kon regelen. Vervolgens werd de persoon in kwestie afgeperst. In het geval van De Vlieger zou het om zes miljoen euro zijn gegaan.

Holleeder ging van 30 oktober 2006 tot 10 november 2006 in hongerstaking, om zo te protesteren tegen het - in zijn ogen - strenge regime in de EBI in Vught. Zo was hij van zijn advocaat, Bram Moszkowicz gescheiden door een glazen wand tijdens hun besprekingen over de verdediging. [3] Sinds 10 november mag hij zonder glazen wand met zijn advocaat spreken.

Holleeders advocaat Bram Moszkowicz maakte op 19 februari bekend dat hij Holleeder niet langer zal verdedigen. [4] Jan-Hein Kuijpers wordt de nieuwe advocaat van Holleeder.

Oud 21-03-2007, 14:12
Verwijderd
@TS: Als je niet normaal kunt reageren dan zoek je het zelf maar uit en gaat je topic hier dicht. Dit is niet de bedoeling namelijk. (En ja, ik kan prima lezen, jij hopelijk ook, want dan komt mijn boodschap tenminste over.)
Oud 21-03-2007, 17:09
Gerard316
Gerard316 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 21-03-2007 @ 15:12 :
@TS: Als je niet normaal kunt reageren dan zoek je het zelf maar uit en gaat je topic hier dicht. Dit is niet de bedoeling namelijk. (En ja, ik kan prima lezen, jij hopelijk ook, want dan komt mijn boodschap tenminste over.)
Ik reageer heel normaal.
Ik vraag gewoon wat en zeg dat ze niet moeten zeggen dat ik via internet moet zoeken.

Maar jij onwijs bedankt al had je niet het verhaal helemaal kopieeeren .
Oud 20-05-2007, 16:09
Gerard316=dom
Citaat:
Gerard316 schreef op 19-03-2007 @ 14:00 :
Wat heb ik gezegd?
Ben je blind ofzo?

Ik ben niet zo dom!
Ik vraag hier alleen een andwoord!
Ik wil zelf een hele verhaal typen zonder dat ik al die andere verhalen ziet!
Als je niet dom bent waarom zeg je dan andwoord?
Hieruit halen we dus dat je wel dom bent
Oud 22-05-2007, 15:31
Missy
Avatar van Missy
Missy is offline
Een topic uppen is niet toegestaan. Helemaal niet om iemand even lekker uit te kafferen.

Slotje!
Advertentie
 


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Vandáág moest ik lachen, en dat was hierom #5
Turk February
501 17-11-2012 00:08
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah'
T_ID
500 09-04-2007 17:12
Vrije tijd Opmerkelijke Sportberichten, deel III
Gimme more beer
500 29-09-2006 14:00
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah' ('was 't maar wah')
Verwijderd
500 08-05-2006 16:04


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:19.